Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Готуємось до батьківських зборів | [ Додати статтю ] |
Батьківські збори №7. Виховання чуйності і доброти Збори-лекцiя 1. Дитинство — природна школа доброти. 2. Роль сiм’ї у вихованнi в дiтей почуття чуйності і доброти. 3. Типові помилки батькiв. 4. Джерела доброти. Є, шановнi батьки, давня українська легенда. Був у матерi єдиний син. Одружився вiн з дiвчиною небаченої краси, привiв її у рiдний дiм. Незлюбила невiстка свекрухи, сказала чоловiковi: "Нехай не заходить мати в кiмнати, посели її в сiнях”. Поселив син матiр у сiнях. Боялася мати показатися злiй невiстцi на очi. Як тiльки йшла невiстка через сіни, мати ховалася пiд лiжко. Та й цього невiстцi було мало. Каже вона чоловiковi: "Щоб i духом матерi не пахло в домi! Пересели її в сарай”. Переселив син матiр у сарай. Тiльки вночi виходила вона iз свого притулку. Вiдпочивала одного разу молода красуня пiд яблунею й побачила, як мати вийшла з сараю. Розлютилася дружина, прибiгла до чоловiка: "Якщо хочеш, щоб я жила з тобою, убий матiр, вийми з її грудей серце i принеси менi”. Не здригнувся син, заворожила його небачена краса дружини. Каже вiн матерi: "Ходiмо, мамо, покупаємося в рiчцi. Йдуть до рiчки берегом. Спiткнулася мати об камiнь. Розсердився син: "Що ти, мамо, спотикаєшся? Чому пiд ноги не дивишся? Так ми до вечора ітимемо”. Прийшли, роздяглися, покупалися. Син убив матiр, вийняв з грудей серце, поклав на листок, несе. Трiпоче маленьке материнське серце. Спiткнувся син об камiнь, упав, ударився колiном. Упало гаряче серце на гостру скелю, закривавилось, стрепенулося i прошепотiло: "Мiй рiдний, чи не боляче ти вдарився?” Заридав син, схопив материнське серце, вернувся до рiчки‚ уклав серце в розтерзанi груди, облив гарячими слiзьми. Зрозумiв вiн, що нiхто i нiколи не любив його так палко, вiддано i безкорисливо, як рiдна мати. І такою величезною i невичерпною була любов материнська, таким глибоким i всесильним було бажання материнського серця бачити сина радiсним i безтурботним, що ожило серце, закрилися розтерзанi груди, встала мати й пригорнула кучеряву голову сина до грудей. Не мiг пiсля цього син повернутися до дружини-красунi, осоружною стала вона йому. Не повернулася додому i мати. Пiшли вони вдвох степами i долинами, вийшли на широкий простiр i стали двома високими могилами. Таку легенду, шановнi батьки, створила народна мудрiсть. І не даремно. Синiвська вдячнiсть... Скiльки гiрких дум i скорботних хвилин переживають материнське i батькiвське серця, почуваючи, що син або дочка байдужi, безсердечнi, що вони забули про все добре, зроблене для них матір’ю i батьком. I немає бiльшої радостi для людини, яка почуває наближення присмерку свого життя, нiж радiсть, джерело якої - любов i вдячнiсть дiтей… Про необхiднiсть виховання в дiтей з малих рокiв почуття доброти переконливо писав у своїх творах В.О.Сухомлинський. У статтi "Народження добра” він пiдкреслював, що дитинство для дитини є природною школою сердечностi. Це одне з найскладнiших i найтонших виховних завдань сiм’ї і школи. Ми покликанi облагородити серце маленького громадянина, одухотворити його поривання i бажання вищою людською красою - чуйнiстю, спiвчутливiстю. З перших днiв свiдомого життя людини треба пам’ятати, що вона стане не тiлькi творцем матерiальних і духовних цiнностей, а й сином старих батькiв, чоловiком, батьком. Помиляються тi батьки, які думають, що доброта i чуйнiсть - природженi почуття. Нi, це не так. Дитину потрiбно вчити робити добро. Часто ми буваємо свiдками незрозумiлого факту: в хорошiй працьовитiй сiм’ї, де батьки душi не чують у дiтях, годують, одягають, пестять, дiти iнодi виростають байдужими, безсердечними. На перший погляд це здається парадоксальним. Але ніякого парадоксу тут немає: так буває тому, що дитина знає лише радощi споживання, які не можуть самi собою розвинути почуття доброти і чуйностi. Вони виникають тiльки тодi, коли ми формуємо моральний досвiд. Тобто вправляємо дiтей у добрих вчинках, прилучаємо їх до вищої людської радостi — радостi творення добра для iнших людей. Тiльки це, воiстину безкорисливе i тому справдi людське переживання, є силою, що облагороджує юне серце.
Для нас, педагогiв, велика радiсть бачити, як у дiтей розвивається усвiдомлення того, що втомленi мати i батько потребують вiдпочинку. А тиша, спокiй, чистота i краса в хатi — це те, що дає потрiбний вiдпочинок i радiсть. Дiти не тiльки розумом, а й серцем вiдчувають, що їх погана поведiнка, немiцнi знання завдають болю матерi i батьковi. «Менi треба вчитися добре, — каже Галинка, — бо у матерi хворе серце». Дитинi хочеться, щоб мати була спокiйна. Вона знає, що своєю працею допоможе зберегти серце матерi. Прагнення маленьких дiтей добре вчитися нерiдко виходить з бажання принести матерi i батьковi радiсть. А воно пробуджується лише тодi, коли дитина уже ранiше на чомусь iншому зазнала радощiв творення добра для батькiв. «На жаль, часто дорослi дуже довго вважають своїх дiтей беззахисними крихiтками, не здатними про когось потурбуватись» — пише | |
Переглядів: 3217 | Рейтинг: 3.8/16 |
Всього коментарів: 0 | |