У МОН радились, як відбирати підручники для шкіл
Члени колегії Міністерства освіти і науки обговорили питання відбору підручників для учнів 8-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, які мають бути оновлені наступного навчального року.
Зокрема, членам колегії було презентовано дві концепції відбору підручників. Одну з них представив член колегії міністерства Павло Хобзей. За його словами, вона пропонує інтерпретувати в Україні польський досвід у питанні відбору та друку підручників. В основі такого підходу лежить принцип цільової державної субвенції, що надаватиметься місцевим органам влади, яким підпорядковуються навчальні заклади.
"Завдання Міністерства та експертів – визначити, чи оригінал-макети відповідають програмним та мовним вимогам, психологічній відповідності, та чи немає у запропонованих підручниках елементів дискримінації", - наголосив Хобзей. Концепцією пропонується створення експертних комісій з кожного предмета. Комісія складатиметься з 20 осіб, частина яких - вчителі-практики, частина – академічні науковці, а склад комісії затверджуватиметься наказом Міністерства. Також концепцією передбачено, що рецензенти оригінал-макету визначатимуться шляхом жеребкування з представників обох категорій членів комісії.
Згідно з такою концепцією відбору підручників, після рецензування публікуватиметься список тих оригінал-макетів, авторів та видавництв, яким міністерство надало гриф рекомендації. З цього списку школи зможуть обрати підручник, у місцевих органах влади зводитимуть загальну кількість замовлень, після чого укладатимуть договори з видавництвами на друк визначеної кількості підручників. Також пропонується встановити граничну вартість підручника.
Альтернативну концепцію відбору підручників презентувала директор Інституту модернізації змісту освіти Наталья Вяткіна. Відповідно до неї, підручники мають відбиратися з представлених авторами рукописів. За словами Вяткіної, переваги такого підходу полягають у тому, що під час відбору експертами у рукописах можливо одразу здійснювати правки, ознайомитись з їх літературно-методологічною базою.
На думку директора Інституту модернізації змісту освіти, рецензування підручників за авторськими рукописами також дозволить розширити діапазон відбору та залучити до конкурсу підручників нових авторів. Автори, чиї рукописи пройдуть конкурс, самостійно укладатимуть договори з видавництвами.
Наталія Вяткіна також повідомила, що альтернативній концепції передбачено спеціальну підготовку експертів, які здійснюватимуть відбір підручників, що відбуватиметься у Національній академії педагогічних наук України.
За результатами обговорення концепцій відбору підручників міністр освіти і науки Сергій Квіт запропонував створити їх спільну версію, включити до положення пункти про децентралізацію коштів, як спосіб фінансування, а також призначення міністерством експертів, котрі будуть рецензувати підручники.
"При дотриманні термінів можливо встигнути розглянути як оригінал-макети, так і авторські рукописи підручників. Тому міністерство заохочує брати участь у конкурсі авторів, авторські колективи та видавництва", - також зауважив міністр.
Джерело: http://osvita.ua/school/48191/ |