Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Готуємось до батьківських зборів [ Додати статтю ]

УЧИМОСЯ ВИРІШУВАТИ СУПЕРЕЧЛИВІ ПИТАННЯ

Биркович Вікторія Іванівна,
м. Ужгород, Закарпатська область

Тема: УЧИМОСЯ ВИРІШУВАТИ СУПЕРЕЧЛИВІ ПИТАННЯ
Мета та завдання: познайомити батьків з поняттям «конфлікт», розглянути позитивні та негативні сторони конфлікту; дати уявлення про різні види конфліктних та стилі вирішення конфліктів, стратегії поведінки в конфлікті; поглибити знання зв'язку спілкування й конфлікту.
Учасники: батьки та вчитель.
Тривалість: 60-90 хв.
Обладнання: торбинка з речами, м'яч, маркери, папір формату А1, фліпчарт, картки .гонками людини в різних життєвих ситуаціях, фішки зеленого, червоного та синього кольору за кількістю учасників, проектор, мультимедійна дошка, презентація «Стилі поведінки в конфліктних ситуаціях», стікери, маркери.

Хід батьківських зборів

І. ВСТУП
- Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю у світі. Спілкування людей - досить складний і тонкий процес. Кожен з нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо - конфліктні. Яку роль відіграють конфлікти у вашому житті? Як їх розпізнавати й попереджувати, розв'язувати? Про це ми з вами і поговоримо на сьогоднішній зустрічі.

Вправа «Історія з торбинки»
Мета: сприяти емоційному налаштуванню батьків.
                                                                                               Хід вправи:
Учасники по черзі дістають з торбинки будь-який предмет і від його імені презентують себе. Наприклад: «Я - шпилька для волосся, дуже красива, корисна, завжди на очах, до мене часто торкаються, коштую дорого, але виглядаю просто».

Вправа «Правила роботи»
Мета: виробити правила роботи.
                                                                                               Хід вправи:
Щоб наша робота була плідною, треба погодити правила, за якими ми виконуватимемо її, ці правила обов'язкові для всіх.
Перші правила пропонує вчитель, а інші - батьки. Після запису кожного з правил необхідно запитати: чи всі погоджуються із цим правилом? Наприклад:
• говорити від себе;
• говорити по черзі;
• дотримуватись добровільності;
• приходити вчасно.

Вправа «Очікування»
Мета: визначити очікування учасників від заняття.
                                                                                                Хід вправи:
Для цієї вправи необхідно підготувати фліпчарт, де зображено річку з двома берегами та підводними рифами у воді. На одному з берегів учасники прикріплюють стікери «квіточки»: на яких написані їхні очікування від тренінгу, на місці рифів вони пишуть переживання або ті ситуації, з якими вони бояться зіткнутися під час тренінгу, - стікери «камінці».

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вправа «Плітки»
Активні учасники цієї вправи 6 чоловік. Решта - спостерігачі. Четверо учасників виходять на хвилинку. За цей час перший учасник читає іншому історію. Завдання іншого гравця - уважно слухати, щоб потім передати цю інформацію наступному гравцеві, який ввійде до кімнати за сигналом вчителя.
Історія для гри:
- Сьогодні четвер. Погода кепська: хмарно, накрапає дрібний дощик. Настрій поганий та ще й треба готуватися до завтрашньої контрольної з математики. Але хлопці збираються в кіно, на якийсь новий і досить цікавий фантастичний фільм. Але, в принципі, весь клас збирається на виставку собак, що розмістилася за кінопалацом. Треба взяти 3 гривні. Я не можу визначитися - куди все ж таки податися. Проблема. Складно. Нудно й сумно.
Питання для обговорення:
- З якими труднощами ви зіштовхнулися під час передавання інформації?
- Що відбувається зі спілкуванням людей, якщо інформація спотворена?
Отже, ситуація ніколи не може передатися достеменно. Одна людина, достовірно не запам'ятавши інформацію, передає її іншій. А та цю інформацію трактує по-своєму врешті-решт це призводить до пліток. І тому починаються непорозуміння, навіть псуються стосунки, виникає упереджене ставлення.
Тренер:
- Конфлікт - одне з найпоширеніших явищ у житті й спілкуванні людей. Упродовж усієї своєї історії люди не могли обійтися без того, щоб не конфліктувати, починаючи з незначної сварки між друзями й кінчаючи війною. Невже конфлікти - це необхідні атрибути людського суспільства? Але, перш ніж ми дамо відповідь на останнє питання давайте з'ясуємо, що таке конфлікт.

Вправа «Конфлікт на долоні»
Мета: актуалізація в батьків особистісного досвіду переживання конфліктів, демонстрація відмінностей у сприйнятті конфлікту різними людьми.

Хід вправи:

Батькам пропонується заплющити очі, витягнути вперед руки долонями вгору та уявити на них «конфлікт».
Учасникам пропонується уявити конфлікт, потримати його в руках, кожен може зробити з ним те, що захоче.
-Яким вам уявився конфлікт?
- Якого він був кольору?
- Які відчуття були у вас у той момент?
- Що вдалося зробити з конфліктом?
- Як ви себе почуваєте тепер?
Звернути увагу, хто як сприймає конфлікт під час обговорення.
- Що ми називаємо конфліктом?

Вправа «Асоціація»
                                                                                            Хід вправи:
На ватмані (дошці) педагог записує слово «конфлікт» і пропонує учасникам перерахувати асоціації, які в них виникають при думці про конфлікт. Усі асоціації записуються.
- Які причини виникнення конфлікту? (невміння спілкуватися, невміння співпрацювати, відсутність позитивного сприйняття особистості іншого).
На малюнку зображено айсберг, видима частина якого - конфлікт - над водою, а три гадові-під водою.
Інформаційне повідомлення:
«Конфлікт» у перекладі з латини - це «зіткнення» або «боротьба», вороже гзалення. Конфліктні ситуації вивчає конфліктологія. Конфлікт - це відсутність згоди між двома або більше сторонами (особами). Конфлікт - ситуація, у якій кожна зі сторін прагне зг/чяти позицію, несумісну й протилежну щодо інтересів іншої сторони.
- Чи можемо ми обійтися без конфліктів? Чому?
Доречно навести такий вислів: «Конфлікт- це норма життя. Якщо вам здається, що у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс...» Ця трохи смішна й одночасно правдива фраза належить Чарльзу Ліксону, американському психологові й адвокатові з тридцятирічним стажем. Думаю, що пульс ви вже перевірили й переконалися, що він є. Отже, і конфлікти є.
Конфлікт - це добре чи погано?
Давайте з вами визначимо позитивні й негативні сторони конфлікту.

Вправа «Адвокати, прокурори, судді»
Об'єднуємо учасників у три групи: адвокати - визначають позитивні сторони конфлікту, прокурори - негативні, судді - роблять висновок і мудре рішення.
У числі аргументів «ЗА» (на користь конфлікту) можуть бути названі такі приклади:
- будь-які зміни пробивають собі дорогу через конфлікт зі звичним, традиційним, відсутність конфлікту - це ознака застою;
- конфлікт стимулює самовдосконалення й особистісний ріст, пошук нових способів діяльності;
- конфлікт може вивести на нову цікаву ідею;
- тільки пройшовши через конфлікт і знаючи, як поведе себе партнер у тій чи іншій ситуації, коли стикаються ваші інтереси, можна говорити про те, чи добре знаєш людину й можеш їй довіряти;
- у результаті конфлікту можна вийти на нові етапи у взаємовідносинах - зробити їх більш природними, більш відкритими;
- конфлікт загартовує характер, навчає здатності обстоювати свої інтереси;
- допомагає виразити свої відчуття й зняти напруження;
- краще розуміти людей;
-допомагає подивитися на ситуацію з нової точки зору;
-дає можливість добитися покращення ситуації;
- учить розуміти й поважати не схожих на тебе людей, це розширює круг спілкування.

У числі аргументів «ПРОТИ»:
- конфлікт - це завжди велике емоційне навантаження;
- є ризик зруйнувати взаємостосунки;
- є можливість не отримати того, що хочеш, чи залишитися без того, що маєш тепер;
- є ризик дістати удар по самолюбству чи принизити себе в очах оточення;
- іноді конфлікт віднімає невиправдано багато сил і часу.
Який висновок ми можемо зробити, проаналізувавши позитивні й негативні сторони конфлікту? У конфлікті є багато позитивного. Головне вміти вчасно домовитися й співпрацювати.
А от як визначив основу конфлікту президент американської асоціації конфліктів Вільям Лінкольн: «Конфлікт - це побоювання (розуміння) хоча б однієї сторони, що її інтереси порушує, зачіпає, ігнорує інша сторона або сторони».
- Що спонукає людей конфліктувати?

Вправа «Будинок і дерево»
Мета: побачити стилі поведінки в конфлікті.
Батьки сідають парами, у них на двох один листочок й один олівець. Завдання у кожного своє, одні малюють дерево, інші будинок. Але вони не знають, що малює їхній сусід, виконуючи це мовчки (тому одні поступаються, інші протестують, малюючи своє).
- Що ви відчували, коли малювали? Чи вдалось кожному виконати своє завдання? Чому?
Інформаційне повідомлення:
Існують п'ять стратегій поводження в конфлікті.
(Перегляд презентації «Стилі поведінки в конфліктній ситуації»).
• Конфронтація, або суперництво, виникає тоді, коли людина прагне поставити власні цілі вище інтересів інших людей і взаємин з ними.
• Компроміс, або домовленість, пов'язується з поводженням людини, що дозволяє частково задовольнити як свої домагання, так і бажання партнера (50 х 50).
• Поступка, або пристосування, - це стиль поводження в конфлікті, під час якого учасник конфлікту відмовляється від своїх інтересів заради інтересів іншої людини.
• Уникання, або відхід, характерний для тих випадків, коли учасники конфліктів відмовляються й від власних інтересів, і від підтримки позитивних відносин з партнером.
• Співробітництво виникає, коли людина прагне до встановлення рівноправності власних інтересів і зацікавлена в реалізації інтересів партнера.
- Який спосіб розв'язання конфліктної ситуації враховує інтереси обох людей?
- Яка з перерахованих стратегій поведінки в конфліктних ситуаціях відповідає вашим варіантам відповіді з попередньої вправи?
Учасники отримують роздатковий матеріал «Пам'ятка для батьків».

III. ПІДСУМКИ
Вправа: «Берег реалізованих сподівань»
Мета: підбиття підсумків, пригадування важливих подій минулого дня.
                                                                                                         Хід вправи:
Ведучий просить кожного учасника по колу висловитися стосовно того, що цінного він/вона отримали за сьогодні, які нові знання та навички здобули. Після цього учасникам пропонується перенести свої очікування щодо роботи на інший берег або залишити. Якщо побоювання мали місце в роботі, на уроці, то їх також залишити на рифах, якщо ні, тоді забрати з собою.
Я хотіла б наостанок побажати вам бути добрими, чесними, справедливими, гідними поваги інших, бути людьми, які всі свої незгоди й непорозуміння вирішують толерантним способом.

 

Додаток
«СЕКРЕТИ БЕЗКОНФЛІКТНОГО СПІЛКУВАННЯ»
- Хоча конфлікти і є невід'ємною складовою життя кожної людини, важливо зробити все можливе, аби їх попередити.
Для цього існують правила поведінки, виконання яких допомагає не провокувати скрлікти:
- Не прагніть домінувати за будь-яку ціну. Будьте принциповими, але не жорстокими. Пам'ятайте, що прямолінійність добре, але не завжди.
- Критикуйте, але не критиканствуйте.
- У всьому треба знати міру. Сказати правду теж треба уміти! Будьте незалежні. Не перетворюйте наполегливість на настирливість.
- Будьте справедливі та терпимі до людей. Не переоцінюйте свої здібності та можливості, не применшуйте здібності й можливості інших.
- Не проявляйте ініціативу там, де її не потребують.
- Реалізуйте себе у творчості, а не в конфліктах.
- Проявляйте витримку, оволодійте уміннями саморегуляції. Пошана до людей - перше з правил ведення суперечки, дискусії, правил спілкування допомагають запобігати непотрібним конфліктам.

Категорія: Готуємось до батьківських зборів | Додав: (08.05.2018) | Автор: Биркович Вікторія Іванівна
Переглядів: 1036 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!