Початкова школа
Можуть бути застосовані різні способи ущільнення вивчення навчального матеріалу, а саме: • за рахунок об’єднання навчальних тем; • використання міжпредметних зв’язків, оглядового або самостійного вивчення навчального матеріалу; • зміни у часі проведення навчальних екскурсій; • використання резервних годин навчальної програми та годин, передбачених на проведення окремих уроків тематичного оцінювання. З української мови у 1 класі пропущено 24 год. навчальних занять. Всі теми стосуються букварного періоду. На даному етапі підхід до ущільнення пропущеного матеріалу повинен здійснюватися диференційовано. Об’єднувати ці теми можна за умови, коли першокласники вміють добре читати та розрізняють графічне зображення літер. У іншому випадку рекомендуємо ущільнити теми, які відповідають післябукварному періоду, оскільки учням, які не вміють читати, буде досить важко запам’ятати на одному уроці декілька звуків та позначення їх на письмі відповідними буквами. У 2-4-х класах з української мови пропущено по 12 год. навчальних занять. Рекомендуємо виділити окремі уроки на опрацювання складнішого матеріалу із тем «Іменник», «Прикметник» у 2-му класі, «Будова слова» у 3-му класі та «Іменник», «Прикметник» у 4-му класі. Зокрема, варто окремими заняттями провести уроки розвитку зв’язного мовлення. Відповідно до орієнтовного тематично-календарного планування з української мови (журнал «Початкова школа» №8, 2009 рік) ущільнити матеріал у 2-му класі можна з тем, на яких діти вчаться розпізнавати слова – назви предметів (уроки 41-42), розрізняти власні і загальні назви (уроки 47, 49-52), встановлювати зв’язок між іменниками і прикметниками (уроки 58-59). Навчальні заняття з перевірки знань і вмінь другокласників пропонуємо об’єднати і провести у кінці вивчення теми «Прикметник» (уроки 55-56 та 63-64). Ущільнення матеріалу з української мови у 3-у класі варто здійснювати під час опрацювання тем з чергування голосних та приголосних звуків (уроки 39-40), правопису слів з ненаголошеними голосними [е] [и] (уроки 42-45), розрізнення та правопису префіксів і прийменників (уроки 52-59). Учителю варто не випускати з поля зору важливість цих тем та постійно пропонувати для учнів систему завдань для формування відповідних умінь третьокласників. На окремому занятті з української мови у 4-му класі пропонуємо опрацювати матеріал про особливості відмінкових закінчень іменників жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини (урок 39). Ущільнення матеріалу уроків 35-37 з правопису відмінкових закінчень іменників жіночого роду на -а, -я та чоловічого роду в орудному відмінку можна запропонувати на основі чітко складеної схеми-опори. Матеріал з правопису відмінкових закінчень іменників у множині не викликає в учнів значних труднощів, тому необхідно використати можливість для його вивчення на уроці-блоці (уроки 39-43). У процесі вивчення теми «Прикметник» найскладнішим є матеріал з правопису прикметників на -ськ, -зьк, -цьк (урок 57). Рекомендуємо опрацювати даний матеріал на окремому занятті. Інший матеріал даної теми вчитель може ущільнити на власний розсуд. Навчальні заняття з перевірки знань і вмінь четвертокласників пропонуємо об’єднати і провести у кінці вивчення теми «Прикметник» (уроки 43-44, 52 та 63-64). У 2-4-х класах з українського читання пропущено по 9 год. навчальних занять. Варто зазначити, що на окремі заняття доцільно винести вивчення творів напам’ять, аналіз великих за обсягом творів. Ущільнення матеріалу пропонуємо за рахунок самостійної роботи учнів та проведення інтегрованих занять (українське читання + образотворче мистецтво, українське читання + музичне мистецтво, українське читання + трудове навчання тощо). У 1-4-х класах з математики пропущено по 12 год. навчальних занять. У процесі ущільнення навчального матеріалу з математики вчитель повинен забезпечити вимоги до рівня математичної підготовки учнів. Так, для першокласника обов’язковими є розуміння дій додавання і віднімання, знання назв компонентів та результатів цих дій, уміння складати за прикладом на додавання два приклади на віднімання, знання таблиць додавання і віднімання одноцифрових чисел у межах 10, уміння розв’язувати задачі на знаходження суми, остачі, збільшення (зменшення) числа на кілька одиниць. Тематично-календарне планування з математики (журнал «Початкова школа» №8, 2009 рік) складено таким чином, що формування даних умінь здійснюється на уроках №35, 37, 39, 41, 43, 45, 47, 49, 51, 53, 55, 57 та 60 (в основному, це непарні порядкові номери уроків), тому вони є основними для проведення. Кожне з таких занять необхідно об’єднати із наступним заняттям на повторення і закріплення матеріалу. Ознайомлення другокласників з письмовою нумерацією чисел першої сотні, загальними правилами додавання і віднімання двоцифрових чисел без переходу через десяток та алгоритмом письмового додавання і віднімання двоцифрових чисел необхідно здійснювати на окремих уроках, що забезпечить ґрунтовне вивчення матеріалу тем в цілому (уроки №34, 45, 51, 56, 58). У інших випадках учитель може об’єднати заняття попарно та ущільнити навчальний матеріал для опрацювання. У 3-му класі більше уваги слід приділити складанню таблиць множення і ділення (уроки №38, 42, 47, 51), вивченню нумерації трицифрових чисел (56, 58, 60, 62) та ознайомленню з мірами довжини і маси (уроки №63, 65). Рекомендуємо даний матеріал опрацювати без ущільнення на окремих заняттях. Проте, якщо учні класу уже добре засвоїли загальний алгоритм побудови таблиць множення та ділення, то матеріал уроків №№33-55 можна викласти, використовуючи блоковий метод. Решту матеріалу вчитель може об’єднати на власний розсуд.
Опрацювання теми «Додавання і віднімання багатоцифрових чисел» варто запропонувати четвертокласникам на самостійне опрацювання, оскільки їм добре знайомий загальний алгоритм письмового додавання і віднімання трицифрових чисел. Більше уваги слід приділити темі «Множення і ділення багатоцифрових чисел на одноцифрове число». Окремими повинні бути заняття, присвячені ознайомленню з алгоритмами такого множення і ділення а також поняттям «площа» та одиницями вимірювання площі, з якими знайомляться діти в розрізі даної теми. У 1-4 класах з основ здоров’я пропущено 3 год. навчальних занять. Зважаючи на це, пропонуємо об’єднання навчальних тем, як один із способів ущільнення вивчення навчального матеріалу. Відповідно до календарно-тематичного планування з основ здоров’я, що вміщено у журналі «Початкова школа» № 9, 2009 рік, у 1 класі може бути ущільнено навчальний матеріал про значення руху для здоров’я та засоби загартування організму (уроки 10-11). За цим же принципом може бути ущільнено вивчення матеріалу уроків 12-13, та 15-16. У 2 класі варто ущільнити навчальний матеріал, що стосується наступних тем: «Ти – особливий. Знайомі та незнайомці. Твої друзі» (уроки 9-10). Навчальний матеріал про права дитини та уміння спілкуватися з рідними, друзями, однокласниками також варто об’єднати в одну тему (урок 11-12). Слід ущільнити вивчення навчального матеріалу з теми «Небезпека від газу і води», опрацьовуючи все на одному уроці (уроки 15-16). За таким же алгоритмом опрацьовуємо навчальний матеріал у 3-4 класах. Варто більш складні для опрацювання теми вивчати, не ущільнюючи. У 1-2 класах з курсу «Я і Україна» пропущено 3 год. навчальних занять. Відповідно до календарно-тематичного планування з даного курсу, що вміщено у журналі «Початкова школа» №8, 2009 рік, у 1 класі може бути ущільнено навчальний матеріал про Сонце, залежність життя рослин, тварин, людини від сонячного світла і тепла (уроки 16-17). У 2 класі пропонуємо ущільнити навчальний матеріал про зміни в неживій природі, в житті рослин, тварин і трудовій діяльності людини та причиново-наслідкові зв’язки між ними (уроки 12-14). Також можливе ущільнення матеріалу з тем «Зима щедра святами» та «Родина, рід, рідня» (уроки 15-16). У 3-4 класах з природознавства пропущено 3 год. навчальних занять. У 3-му класі може бути ущільнено навчальний матеріал про гірські породи, їх значення, способи утворення, корисні копалини та їх цінність для людей (уроки 11-12). У 4 класі можливе об’єднання навчального матеріалу про водойми України (уроки 15-16). Крім цього, можливе ущільнення навчального матеріалу за рахунок змін у часі проведення навчальних екскурсій. У 3-4 класах з громадянської освіти пропущено 3 год. навчальних занять. У 3-му класі може бути ущільнено навчальний матеріал про правила поведінки в громадських місцях (уроки 12-13), про дружбу і товаришування (уроки 14-15). У 4 класі пропонується ущільнення навчального матеріалу про норми поведінки, вихованість, гідність, правдивість, культуру, гостинність (уроки 15-16) .
|