Каталог статей
Головна » Статті » Увага! Першокласник! » Різні аспекти цього питання | [ Додати статтю ] |
Вік В якому
віці віддавати дитину до школи — у шість або у сім років? Поставте це запитання батькам, і ви почуєте багато
різних відповідей: ♦ хлопчика необхідно віддавати раніше, щоб простіше
було розв'язувати питання з армією; ♦ хлопчика потрібно віддавати пізніше — хлопчики
дорослішають пізніше за дівчаток; ♦ якщо дитина вміє читати і рахувати, то їй нема чого
робити в дитячому садку, тільки подурнішає за рік; ♦ не варто поспішати зі школою, нехай малюк ще
походить до дитячого садочка, насолодиться дитинством. Насправді
це запитання краще ставити не батькам, а кваліфікованим лікарям і психологам.
Тому що вони мають ґрунтовнішу і переконливішу відповідь. Дитину не варто віддавати до школи, поки вона не досягне шкільної зрілості. А що містить у собі поняття «шкільна зрілість»? Передусім йдеться про чисто
фізичну здатність дитини витримати шкільні навантаження. У віці 5—6 років дитина інтенсивно росте — лікарі називають цей період «напівростовим
стрибком». Віддати дитину до школи до того, як вона здолає «напівростовий
стрибок», — означає,
по-перше, змусити її виконувати подвійну роботу і витримувати подвійне
навантаження, по-друге, приректи її на сидячий спосіб життя в той момент, коли
хребет дитини є найуразливішим та схильним до деформацій. Фізіологами і гігієністами
достеменно встановлено: якщо дитина починає відвідувати школу до того, як у
неї минув «напівростовий стрибок», це різко негативно позначається на її
здоров'ї та успіхах у навчанні. Якщо дитина значно відстає в зростанні та у
вазі від однолітків, якщо вона швидко стомлюється після незначних фізичних
навантажень, то, швидше за все, у школі їй доведеться важко. Можливо, їй
потрібна спеціальна програма з реабілітації, яку вам варто розробити разом із
лікарем. Певна річ, точніше фізичну
зрілість дитини повинен установити терапевт, але є простий орієнтовний тест,
який дозволить вам приблизно визначитися з тим, чи завершила ваша дитина
«напівростовий стрибок». Необхідно попросити дитину дістати правою рукою ліве
вухо, провівши руку над головою. Цей тест допоможе вам зрозуміти: ♦ чи відповідають пропорції тіла
вашої дитини її віку (справа у тому, що пропорції тіла людини змінюються з
віком — із немовляти з великою головою і маленькими ручками та ніжками вона
поступово перетворюється на дорослу людину, в якої руки й ноги достатньо великі і володіють
достатньою фізичною силою; якщо рука вашої дитини недостатньо довга для того,
щоб вона могла, провівши її над верхівкою, дотягнутися до вуха, то, швидше за
все, і м'язи її руки недостатньо сильні для того, щоб витримати навантаження
на уроках письма в школі); ♦
чи
достатня в дитини координація рухів, чи здатна вона повною мірою керувати
своїм тілом; ♦
чи
визначилася ваша дитина з правим і лівим боком (вона може тримати ложку і ручку
у лівій руці, у цьому немає нічого страшного, але вона повинна твердо знати, де
ліва рука, а де права, інакше вона не зможе виконувати завдання вчителя на
зразок: «Напиши цифру 2, а праворуч від неї цифру 3», а така важлива математична тема, як відмінність між
одиницями і десятками, і зовсім виявиться для неї китайською грамотою, вона
просто не зрозуміє, що 23 і 32 — це різні числа, хоч і записані однаковими
цифрами); ♦
чи здатна
дитина правильно зрозуміти на слух і виконати досить складну інструкцію
(необхідна умова для успішного навчання в школі). Відразу
хочу зазначити: якщо ваша дитина в 6 або навіть у 6,5 років не «дозріла» для школи, це не означає, що
вона — «дефектна»
або ви — погані
батьки, які недостатньо піклуються про здоров'я дитини. Вам достеменно відомо,
що темпи зростання і розвитку у різних людей можуть бути абсолютно
неоднаковими. Варто пройти обстеження в лікарів, тому що іноді за
затримкою в зростанні дійсно можуть «приховуватися» захворювання. Так від фізичної зрілості ми
перейшли до фізіологічної. До питання про те, чи здатна нервова система вашої
дитини витримати навчальні навантаження. Частково ми вже говорили про це:
дитина повинна вміти розуміти, запам'ятовувати і виконувати усні інструкції,
повинна відрізняти правий бік від лівого, верх від низу (наприклад, повинна
вміти намалювати зірочку у верхній половині листа, грибок унизу, кошеня
праворуч, а собачку — ліворуч), повинна не плутати кольори і мати прості
уявлення про кількість предметів. Окремо хочеться поговорити про
увагу. Мені неодноразово доводилося мати справу з тим, коли викладачі або
керівники гуртків скаржилися батькам на те, що дитина неуважна і погано
дисциплінована, що вона на занятті швидко відволікається, починає крутитися, не
слухає педагога. Під час подальшої розмови з'ясовувалося, що на початку
заняття дитина поводиться чудово, а ось через 40—50
хвилин починає «хуліганити».
Справа у тому, що фізіологічна норма концентрації уваги для 6—7-річної дитини — 25 хвилин. Саме такою повинна бути тривалість заняття
з дітьми цього віку. Після цього діти мають повне право починати скаженіти. При
цьому не забудьте, що якщо дитина нездужає або чимось засмучена, цілком
імовірно, що її здатність концентрувати увагу знизиться, — і в цьому немає
нічиєї провини. Так вирішила матір-природа. Але що робити, якщо дитина
втрачає інтерес до занять набагато раніше від «наміченого» матір'ю-природою
терміну, якщо викладачі або вихователі в дитячому садку скаржаться на те, що
«жодної хвилини не всидить на місці» і «не чує, коли до неї звертаються»?
Ситуація цілком виправна. Потрібно звернутися до невропатолога і психолога,
вони добре знають, як допомогти таким дітям. Так само слід зробити, якщо
дитина здається оточуючим дуже «повільною» і «тугодумом». Спеціальні заняття з
такими дітьми зазвичай дають позитивний результат уже за 3—4 місяці. Зрозуміло, такі заняття краще проводити до
школи, а не тоді, коли за дитиною вже закріпилася репутація неуспішного,
ледачого і неуважного учня. Скажу також декілька слів про
пам'ять. Найпростіше визначитися з короткочасною пам'яттю. Ви кажете дитині,
що зараз назвете десять слів і попросите її запам'ятати їх (можна перетворити
тест на гру — наприклад,
це можуть бути паролі або чарівні слова), називаєте десять не пов'язаних одне з
одним слів і через 5—10 хвилин просите дитину повторити їх. Вона повинна
пригадати не менше ніж шість. Пізніше ми будемо з вами говорити про методи
тренування пам'яті, а поки тільки візьміть собі на замітку, що вам необхідно
звернути увагу на короткочасну пам'ять дитини. Особливий вид короткочасної
пам'яті — активна робоча пам'ять. Наприклад, якщо дитина робить аплікацію, вона
повинна пам'ятати: яку картинку узяла за зразок; куди поклала ножиці, обрізки
паперу потрібного кольору; чи закрила тюбик із клеєм тощо. Якщо вона постійно
плутається, то цілком імовірно, що в школі у неї буде постійний безлад на
робочому столі, у портфелі і в голові. Цей вид пам'яті також можна тренувати,
просто необхідно звернути на це увагу і поставити перед собою та дитиною
відповідне завдання. І нарешті, довгочасна пам'ять, яка, як легко здогадатися,
є запорукою успішного навчання і в початковій, і в середній, і у вищій школі. Ви можете перевірити стан довгочасної пам'яті
дитини за тим, наскільки легко й охоче вона запам'ятовує вірші, згадує про
події, що відбувалися декілька місяців тому, пам'ятає зміст улюблених книг,
запам'ятовує нові слова і поняття тощо. | |
Переглядів: 1282 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |