Виховання у дітей відповідального ставлення до навчання та праці
З метою виховання у дітей відповідального ставлення до навчання та праці загалом, пропонуємо низку запитань для батьків, вчителів, вихователів учнів початкової школи. Особливо корисними вони будуть для тих батьків, які прагнуть покращити відносини з дітьми та самовдосконалитись як батьки.
1. Чи існує у Вашій сім'ї взаємодопомога? В чому вона виявляється?
2. Як часто звертаються до Вас діти під час підготовки уроків?
3. До кого з членів родини дитина частіше звертається за допомогою під час приготування навчальних завдань (мами, батька, бабу сі, дідуся, брата, сестри). Чому?
4. У якій формі Ви сприяєте дітям у виконанні домашнього завдання?
5. Що на Вашу думку означає «допомагати» дитині у навчанні?
6. Якими цікавими справами заповнений вільний від навчання час Вашої дитини?
7. Чи налагоджений у Вашій сім'ї взаємозв'язок праці і відпочинку і в чому він виявляється?
8. Чи заведено у Вашій сім'ї просити вибачення, коли допущені помилки?
9. Чи використовуєте Ви в домашніх умовах метод власного прикладу? В яких ситуаціях?
10.Як у Вашій сім'ї використовується вільний від навчання і трудової діяльності час?
11.В яких ситуаціях Ви виявляєте вимогливість до дитини?
12.Чи аналізуєте Ви разом із дитиною труднощі й недоліки в її навчанні? Як?
13.Як Ви гадаєте, чи варто надмірно опікуватися дитиною?
Проаналізуйте з дітьми таку ситуацію:
***
Хлопчик ходив у перший клас усього з півмісяця. Одного разу він сказав матері:
— До школи я більше не піду!
— Чому? — запитала мати.
— Не хочу.
— Чому ж ти не хочеш?
— Вчителька завдала додому писати й читати.
— Без цього не можна вчитися.
— А чому ж дорослим не завдають писати й читати? Вони ж дома не пишуть. Ніхто не пише.
— Усі дорослі працюють,— пояснює мати,— а діти вчаться. Навчання — це й є їхня робота. А стануть дорослими — теж працю ватимуть, а дехто ще і вчитиметься.
Хлопчик наполягав на своєму:
— Я теж можу працювати. І копати в садку, і дерева поли вати. Все я можу. Хіба ж я не працюю дома? Працюю. Мене приму шувати не треба. А до школи я не піду.
Запитання для батьків: В чому полягає тактика виховного впливу з боку матері? Яка була б Ваша порада?
Запитання для дитини: Чи правильно хлопчик розуміє значення навчання в школі? Що б Ви йому порадили?
Аналізування подібних ситуацій дає змогу батькам побачити себе зі сторони і проаналізувати правильність виховних дій, зрозуміти почуття та переживання дитини. Адже, моральне виховання починається із засвоєння і дотримання правил співжиття у сім'ї, в школі, поведінки в громадських місцях, поглиблення знань про доброту, повагу, чесність, справедливість, милосердя. Діти поступово усвідомлюють, що праця як фізична, так і розумова має велику цінність у житті людини і що лише вона дає можливість реалізувати себе як особистість, формує гідність людини і повагу до неї з боку оточуючих.
Нижникевич Зоряна
http://rastu.com.ua/
|