Мета: ознайомити учнів з поняттям «народна казка» та «авторська», класифікацією казок за сюжетом, вчити розуміти зміст, розвивати спостережливість, уміння висловлювати свою думку, виховувати ціннісні моральні якості, Обладнання: ілюстрації із зображенням казкових героїв, виставка казок.
Хід вікторини
Вчитель. Чи любите ви казки? Казки — це добро та милосердя, дитинство людяності, мудрості. А чи знаєте ви, як народжувалися казки?
Нашу планету Земля населяє багато народів. І де народ не жив би — з ним живуть і його казки. Казки найрізноманітніші, але в усіх народів світу є казки про боротьбу добра та зла, про дружбу, вірність. У казках висміюють боягузів, злих і жадібних людей, а прославляють сміливих, справедливих, добрих. Добро породжує добро — так вчать казки. І всі народи натхненно бережуть у них вікову мудрість і заповіти дітям та онукам.
Ви казки слухаєте й читаєте, уявляючи дії героїв, не завжди все розуміючи.
Але розглядаючи малюнки, бачите, як художник «розповідає» казку малюнками, відображає дії, де все відбувається і як. Малюнки допомагають зрозуміти стосунки героїв казки та причини їхніх вчинків.
На малюнках ви бачите зовнішність героїв, їхній одяг, будинки, в яких вони живуть.
Коли ви прочитали казку, зрозуміли її, ви можете самі намалювати епізоди, які вам сподобались і запам'ятались. А хто знає, що таке казка? (Відповіді дітей.)
Вчитель. Казка — це усне народне оповідання про вигадані події. Казки бувають про тварин («Рукавичка», «Пан Коцький», «Коза-дереза»), чарівні казки («Телесик», «Кривенька качечка»), побутові («Мудра дівчинка», «Дідова дочка й бабина дочка»). Назвіть казки, які ви читали, а разом ми визначимо, які вони: про тварин, чарівні чи побутові. (Відповіді дітей.)
«І конкурс. Ерудит-лото «Сторінками улюблених казок»
1. Хто з'їв колобка?
а) Коза-дереза;
б) пан Коцький;
в) Лисичка.
2. Хто п'ятим уліз у рукавичку в однойменній казці?
а) Кабан-іклан;
б) Вовчик-братик;
в) Ведмідь-набрід.
3. Скільки братів було в Котигорошка?
а) один;
б) три;
в) шість.
4. Що зварила кривенька качечка діду та бабі?
а) борщ з пампушками;
б) вареники та узвар;
в) гарбузову кашу.
5. Скільки разів Круть і Верть відмовлялися допомогти півнику в казці «Колосок»?
а) п'ять;
б) два;
в) три.
II конкурс. «Вгадай казку»
1. З якої казки уривок?
1) «Приходь, кумоньку, приходь лебедику, чим зможу — тим тебе і пригощу!»
(Народна казка «Лисиця та журавель»)
2) «Я піду по дрова, а ти нікому дверей не відчиняй».
(Народна казка «Лисиця та Півник»)
3) «Нічого я не пила, нічого не їла».
(Народна казка «Коза-дереза»)
4) «А лисичка наскидала рибки з воза, а сама зіскочила та й ласує».
(Народна казка «Лисичка-сестричка і вовк-панібрат»)
5) «От не ляпай ніколи по-дурному язиком, то нічого й не буде».
(Народна казка «Язиката Хвиська»)
2. З якої казки розмова?
— Здорова була, лисичко-сестричко!
— Здоров!
— А що ти робиш, лисичко-сестричко?
— Рибу їм.
— Дай же й мені!
— Отак! Я стільки морочилась. Ловила та й віддай! Піди сам налови.
— Так як же ловити?
— Піди до ополонки, встроми хвоста в ополонку й сиди тихенько та приказуй: ловись рибко, велика й маленька. Так вона й наловиться.
— Спасибі за науку!
(«Лисичка-сестричка і вовк-панібрат»)
Про кого мова?
«Дідок маленький, сам, зморщений, борода зелена аж до коліна, а хазяйства в діда — хата зелена, очеретом обвита. А в тій хатці і стіни зелені, і жінка зелена, діти, сказано — все». (Ох із казки «Ох»)
3. Фізхвилинка
У казковій у країні
Жив веселий Колобок.
Разом з ним цікаві звірі.
Руки ставимо на бік
Та киваєм головою!
Раз — притопнули ногою,
Руки вгору підняли,
Трішки ними потрясли.
Нахилились вліво, вправо.
Руки вгору, руки вниз,
Раз — присіли, піднялись,
Головою похитали,
Працювати знову стали.
Вчитель. Крім народних казок, є казки, створені письменниками, їх називають літературними або авторськими. Одні авторські казки написані на основі народних, інші — створені письменниками.
Збагатили світову скарбницю авторських казок українські письменники: Іван Франко «Фарбований лис», Леся Українка «Казка про Оха-чудодія», Григір Тютюнник «Степова казка», Михайло Коцюбинський «Брати-місяці» та інші. Казки українських письменників захопливі, дотепні, багаті на видумки.
Коли російський письменник Віталій Біанкі був маленьким хлопчиком, він любив читати й слухати розповіді про цікаве та різноманітне життя мешканців дикої природи. Потім хлопчик виріс і став ученим, дослідником, мандрівником, письменником. Він створив близько двохсот казок, оповідань і повістей. Його казки про великих і малих мешканців лісу сповнені пригод і чудес («Очі та Вуха», «Мишеня Пік»).
Літературна казка має свого автора. Вона може бути написана прозою або віршами. Майже два століття тому вчені, казкарі Якоб і Вільгельм Грім зібрали та записали казки свого народу. Вони зуміли зберегти зміст, мову німецьких казок, донесли до читача народну фантазію («Як кішка з мишкою приятелювали», «Бременські музики»).
Ганс Крістіан Андерсен — усесвітньо відомий датський письменник, славетний казкар. З його казками світ стає цікавішим, а кожна людська душа — багатшою («Ромашка», «Гидке каченя», «Принцеса на горошині», «Дикі лебеді», «Снігова королева»).
Джанні Родарі — відомий італійський письменник, він написав казки, де предмети та явища оживають, а герої потрапляють у чарівний світ. Його казки: «Пригоди Чиполіно», «Казки по телефону».
ІІІ конкурс «Швидкіший потяг»
Бібліотекар. У цьому конкурсі вам необхідно швидко називати другу частину імені відомих казкових героїв: Кіт (у чоботях, Леопольд, Матроскін), тато (Карло),
Дід (Мазай, Мороз), Баба (Яга), крокодил (Гена), Вінні (Пух), Соловей (Розбійник), Чарівний (Капелюшок), Муха (Цокотуха), поштар (Пєчкін), дядя (Федір), стара (Шапокляк), домовик (Кузя), черепаха (Тортила).
Казка — наче той горіх.
Ти попробуй розкуси —
Знайдеш стільки в нім краси,
Стільки мудрої поради,
Стільки вигадки і правди!
Валентин Бичко
|