Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Допомога молодому вчителю | [ Додати статтю ] |
Вимоги до мовлення учнів І. Будь-яке висловлювання учнів в усній і письмовій формі (розгорнуту відповідь на певну тему, доповідь, опис фізичного або хімічного досліду, рецензію на відповідь товариша і т. ін.) слід оцінювати, враховуючи його зміст, логічну побудову і мовне оформлення. Учні повинні вміти: - говорити або писати на задану тему; - добирати найсуттєвіші факти і відомості для розкриття теми й основної ідеї висловлювання; - викладати матеріал логічно й послідовно (встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами і явищами, робити необхідні узагальнення і висновки); - правильно й точно користуватися мовними засобами для оформлення висловлювання; - будувати висловлювання у певному стилі (розмовному, науковому, публіцистичному та ін.) залежно від мети та ситуації спілкування (на уроці, зборах, екскурсії, в поході і т. ін.); - відповідати чітко, з додержанням логічних наголосів, пауз і правильної інтонації; - оформляти будь-які письмові висловлювання акуратно з додержанням орфографічних та пунктуаційних норм. Грамотно оформленим слід вважати висловлювання, в якому учень додержується: - правил вимови і наголосу; - правил вживання слів відповідно до їх значення й особливостей використання в різних стилях мови; - правил утворення і зміни слів, а також утворення словосполучень і речень відповідно до вимог граматики; - правил орфографії і пунктуації. Мова учнів має бути виразною, що досягається, зокрема, багатством словника, різноманітністю граматичних форм і конструкцій. Будь-який текст, що звучить у класі (і цілі уривки, і окремі речення), повинен бути прочитаний виразно. Для мовної культури учнів важливі й такі уміння, як слухання та розуміння мови вчителя і товариша, уважне вислуховування інших, уміння ставити запитання, брати участь в обговоренні проблем і т. д. II. Робота педагогічного колективу над здійсненням єдиних вимог до усного і писемного мовлення учнів Виховання мовної культури школярів може успішно здійснюватися тільки завдяки цілеспрямованим і кваліфікованим діям усього педагогічного колективу. З цією метою рекомендується: 1. Кожному вчителеві при підготовці до уроку старан¬но продумувати хід викладу матеріалу, правильність і точ¬ність усіх формулювань; грамотно і чітко оформляти всі види записів (на класній дошці, у шкільному журналі, в щоденниках учнів, у робочих планах і т. ін.). Не допускати в своєму мовленні неправильно побудова¬них речень і зворотів, порушення норм вимови, недбалості у виборі слів і неточностей у формулюваннях визначень. 2. Учителям-предметникам: Більше уваги приділяти формуванню в учнів умінь аналізувати, порівнювати, зіставляти вивчений матеріал, аргументувати відповідь, робити висновки й узагальнення. На уроках проводити змістовну роботу, спрямовану на повноцінне сприймання учнями навчального тексту і слова вчителя, які є не лише основними джерелами навчальної інформації, а й зразками правильно оформленого мовлення. Під час цієї роботи доцільно пропонувати учням такі завдання, як: сформулювати тему і основну думку повідомлення вчителя, скласти план. Ширше використовувати читання вголос як один з важливих прийомів формування культури усного мовлення учнів, як засіб емоційного і логічного осмислення тексту. Наполегливо вчити школярів працювати з книгою, користуватися різноманітною довідковою літературою з предмета, каталогом і картотекою, добирати літературу з відповідної теми, правильно оформляти результати самостійної роботи, складати тези, конспекти, бібліографічні списки тощо. Систематично проводити роботу над збагаченням словникового запасу учнів, ознайомлювати їх з термінологією предмета, який вивчається. Під час пояснення такі слова вимовляти чітко, записувати на дошці і в зошитах, постійно перевіряти засвоєння їх значення і правильне вживання в мовленні. Використовувати таблиці з важкими для написання і вимови словами, які стосуються даної навчальної дисципліни. Зміст таких таблиць поновлювати в міру необхідності. Стежити за грамотністю, культурою записів у зошитах. 3. Члени педагогічного колективу повинні: - домагатися підвищення культури усного мовлення учнів, боротися з уживанням жаргонних, вульгарних, а також діалектних слів і висловів як на уроці, так і в позаурочний час; - ширше використовувати різноманітні форми позакласної роботи (олімпіади, конкурси, факультативні і гурткові заняття, диспути, збори і т. п.) для удосконалення мовної культури учнів; - ретельно перевіряти грамотність плакатів, стінних газет, оголошень, а також шкільної документації; - плануючи загальношкільні заходи і роботу класного керівника, передбачати бесіди з батьками про виконання єдиних вимог до мовлення учнів у школі і вдома. | |
Переглядів: 3636 | Рейтинг: 3.3/3 |
Всього коментарів: 0 | |