Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Готуємось до батьківських зборів [ Додати статтю ]

ВПЛИВ СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ НА РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ ДИТИНИ

Дмитерко Альона Вячеславівна у співпраці з Данилейко С. І. і Темрякович Н. Б.,
смт. Чаплинка, Херсонська область

Тема: ВПЛИВ СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ НА РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ ДИТИНИ

Сім'я - перше джерело, з якого починається велика ріка почуттів і переконань.
                                                                                                                           В. О. Сухомлинський

Якщо ви володієте світлом знань, дайте іншим запалити від нього свої світильники.
                                                                                                                                    Т. Фулпер

Мета та завдання: ознайомити батьків із причинами можливих конфліктів між дітьми й батьками; виявити позитивний досвід сімейного виховання; обговорити системи виховання із зверненням до джерел педагогіки та психології; розвивати коло активного слухання, розуміння внутрішнього світу дитини, підтримки, співчуття.

Учасники: класний керівник, психолог, батьки, вчителі.
Тривалість: 120 хв.
Обладнання: виставка літератури «Родинне виховання»; вислови видатних людей; презентація-супровід; роздатковий матеріал (стікери, аркуші для автопортретів, таблиці, кольоровий папір для «Сузір'я сім'ї», зірочки); плакат «Очікування та справдження» - «Два береги»; ватмани із зображенням пір року для поділу на групи; юєс для емоційного налаштування; мовний кодекс для батьків; пам'ятки для батьків; «-гріли психолого-педагогічних досліджень; презентація «Це голос кожного з нас»; відеоролики: «Батьки-діти», «Особистий приклад», «Бережіть дітей».

ПІДГОТОВЧИЙ етап
1. Підготовка учнями запрошень на збори для батьків.
2. Підбір педагогічних ситуацій для обговорення з батьками.
3. Підготовка питань до гри «Обмеження й дозволи».
5. Підбір матеріалів для роботи в групах.
6. Створення ролика «Це голос кожного з нас».
7. Підбір відеоролика «Особистий приклад», «Бережіть дітей».
8. Створення презентації-супроводу.
9. Підбір необхідних атрибутів та роздаткових матеріалів.
10. За тиждень роздати запрошення батькам у вигляді листівки з темою батьківських зборів.
11. Провести психолого-педагогічні дослідження учнів класу (малюнкове діагностува- -чя дітей «Мої батьки»).
12. Узагальнити результати діагностування.

Хід батьківських зборів

І. ВСТУП
Емоційне налаштування на роботу.
Звучить мелодія (https://www.youtube.com/watch?v=PMLNvtZ-CSw).
Привітання
Слово вчителя:
- Доброго дня, дорогі наші батьки! Сьогодні ми разом з вами зібралися на сімейну раду, бо саме нашу школу ви обрали для своєї дитини, саме нам довірили бути частинкою вашої сім'ї. Готуючись до зустрічі, я намагалася запросити якомога більше членів нашої родини. Перш за все це ви, шановні мами й тати. Це - поважні бабусі і дідусі. Це - представники адміністрації школи, вчителі.
Оголошення теми, завдань зборів
Вчитель:
- Лейтмотивом нашої зустрічі ми обрали слова В. О. Сухомлинського: «Сім'я - перше джерело, з якого починається велика ріка почуттів і переконань». У своїй роботі будемо керуватися правилом: «Якщо ви володієте світлом знань, дайте іншим запалити від нього свої світильники». Форма проведення нашого заходу - сімейна рада з елементами тренінгу. Моїм помічником сьогодні буде психолог нашої школи.
Саме разом з нею ми провели досить об'ємну підготовку до зборів, щоб якомога краще розкрити тему й спробувати з'ясувати, як дії дорослих впливають на формування мікроклімату в сім’ях наших вихованців і що з цим робити. Тому зараз я звертаюся із проханням пояснити особливість наших зборів.
Психолог:
- Сьогодні ми проведемо нашу зустріч з елементами тренінгу. Тренінг - це навчання досвідом. Це чудова форма для налагодження спілкування, профілактики конфліктів, які виникають між батьками та дітьми. Ви - люди, у яких різна освіта, різний характер, різні погляди на життя, різні долі, але є одне, що об'єднує вас, - це ваші діти, які можуть стати щастям чи радістю. Як і що треба зробити, щоб ваша дитина стала для вас щастям, щоб можна було сказати собі: «Життя склалось»? Тож на цьому тренінгу ми розглянемо актуальну проблему: вплив існуючих методів виховання в сім'ї на розвиток особистості дитини.

Вправа «Знайомство» (5хв.)
Мета: познайомити учасників між собою, створити умови для ефективної співпраці.
Психолог:
- Отже, сьогодні ми ОГОЛОСИЛИ День сім’ї. А сім'я - це перш за все близькі люди. Зараз ми з вами спробуємо стати хоча б трішки ближчими одне одному. А допоможе проста вправа. Пропоную привітати одне одного словами: «Добрий день, мене звуть... На наше свято я приніс...» Назва предмета повинна починатися з 1-ї літери вашого імені. Наприклад, «Добрий день, мене звуть Неля, на наше свято я принесла нитки». Добрий день, мене звуть Світлана, на наше свято я принесла скатертину».

Вправа «Правила роботи» (5хв.)
Мета: показати необхідність вироблення й дотримання певних правил, за якими базується взаємодія людей у групі; ухвалити правила для продуктивної роботи.
Вчитель: Перш ніж перейти до подальшої роботи, пропоную вам ухвалити правила, за якими ми будемо працювати протягом нашої зустрічі. Практика тренінгу показує, що найбільш корисними в роботі груп є такі правила:
• активність;                                                          • право промовчати;
• бути відвертим;                                                  • бути позитивним;
• право піднесеної руки;                                      • правило «тут» і «тепер»;
• толерантність до думки іншого;                       • слухати й чути.
- Чи згодні ви з цими правилами? То ж приймаємо їх.


Вправа «Очікування» (10 хв.)
Мета. Сформулювати завдання тренінгу, налаштувати учасників на роботу під час тренінгу.
Психолог:
- Кожен з вас, почувши тему тренінгу, поспілкувавшись з іншими батьками, можливо, задасть питання, які хотів би вирішити під час роботи. Кожен з вас щось очікує від цієї зустрічі.
Вчитель:
- Моє найбільше бажання, щоб у кожного присутнього на наших зборах хоч трішечки зпалахнуло світло в душі і щоб це світло кожен доніс до рідної домівки. Нехай воно зробить вас більш відкритим, щасливішим.

ОСНОВНА ЧАСТИНА

Вправа «Автопортрет» (5хв.)
- А для початку пропоную вам створити свій незвичайний портрет. Гарантую, що так ви себе ще ніколи не зображали.
* Намалювати чоловічка (себе) з таких 10 фігур:
- трикутники, квадрати, кола.
2. Порахувати, скільки у вас кожної з фігур
3. Записати кількість кожного виду фігур.
4. Визначити результат.
-практичність;
- У мене вийшов ось такий чоловічок. А що вийшло у вас? Якщо ви намалювали чоловічка, де використали 6 трикутників, то розум керує вашими діями на 60 %, 1 квадрат- тактичності 10 %, а 3 кола - то 30 відсотків любові. А зараз надамо слово психологу: «Нелю Броніславівно, скажіть, будь ласка, чи буде мати значення така ситуація, що склалася у нас, для виховання дітей?»
- Звичайно. Чим ми наповнені самі, те й проектуємо на своїх ближніх. Виховуючи, будемо виховуватися самі, адже справжнє виховання дитини - у вихованні самих себе. Як не вистачає чогось батькам, так і дітям недостатньо вашої уваги. Є такі мудрі слова: «Те, з чим прийшли в цей світ, - подарунок від Бога, те, з чим ми підемо з цього світу, - наш подарунок Богові».
Кожна дитина приходить на Землю зі своєю місією. Що ж робимо ми? Ми від самого народження починаємо давати установки: ти повинен, ти невмійко, подивись на старшу сестру (брата), ось я у твої роки...
Ми починаємо примушувати дитину робити те, що їй не властиво, ми даємо дитині свої установки - і ламаємо її, вона губиться й уже не може реалізуватись.

Гра «Зв'язана дитина» (5 хв.)
Зараз пропоную вам провести гру «Зв'язана дитина».
(Викликаю одного з батьків для демонстрації - це «дитина»).
- Ми кажемо дитині: «Не бігай, не стрибай, не впади...» Ми зв'язуємо їй всю* (Викликаному батьку зв'язуємо стрічкою ноги).
- Не чіпай те, не чіпай інше... Ми зв'язуємо їй руки. (Зв'язуємо руки).
- Не слухай цього, це не для тебе... (Затикаємо вуха).
- Не кричи, не розмовляй так голосно... (Зв'язуємо рота).
- Не дивись цей фільм... (Зав 'язуємо очі).
-Давайте запитаємо нашу «дитину», як вона себе почуває. (Учасник висловлює стан та враження).
- Так, дозволяти дитині все не можна, але й забороняти без причини теж не варто. Те, що забороняється, повинне стати законом. Що треба забороняти:
1. Те, що може завдати шкоди здоров'ю дитини чи оточенню. (Не бігай з ножицями).
2. Те, що може призвести до псування майна, у яке вкладено працю людей. (Не псуй стіл, парту).
3. Те, що не відповідає моральним нормам. (Перш ніж взяти чуже, запитай дозволу)

Вправа «Мозковий штурм» - методи виховання (5хв.)
Мета: з'ясувати, наскільки ви обізнанані в арсеналі заборон та дозволів.
- Отже, продовжіть, будь ласка, висловлювання: «Я забороняю...», «Я дозволяю. » «Моїй дитині завжди можна...», «Якщо я втомилася, то...»
(Кожен по черзі повідомляє принципово важливі для нього моменти виховання власної дитини).

Вправа «Обмеження і дозволи» (10хв.)
Мета: проаналізувати обмеження й дозволи в родині.
Інструкція:
• Заповніть таблицю «Заборони - заохочення», записавши:
1) Що вам забороняли ваші батьки й чим вони вас заохочували;
2) Що ви забороняєте своїм дітям і чим заохочуєте.
• Порівняйте. Підкресліть пункти, які збігаються. Які ви зробили висновки?

Рольова гра « Зверни увагу» (10хв.)
Мета: звернути увагу на внутрішній світ дитини, проаналізувати, як впливают: «непорозуміння» батьків на емоційний стан дітей.
Відеоролик «Особистий приклад»
(https://www.youtube.com/watch?v=W4c-OW1zluE)
Вчитель:
- Для участі в цій грі запрошуються троє бажаючих. Один виконує роль батька другий - роль матері, третій - роль дитини. Вони отримують завдання програти ситуацію «Батько затримався на роботі й прийшов додому пізніше, ніж звичайно. Він забув, шс планували провести вечір разом із сім'єю в басейні. Мати починає з'ясовувати стосунки в присутності дитини».
Потім учасники обговорюють, як вони почувалися, виконуючи ролі. Учаснику, який абонував роль дитини, дається можливість виразити свої почуття й звернутися до «батьків». Своїми враженнями діляться спостерігачі.
Вчитель:
- Дайте дитині зрозуміти, що, якщо ви переживаєте стрес, до неї це не має жодного гхунку. Розкажіть членам вашої сім'ї, що робити, коли хтось перебуває у поганому -естрої. Діти, які ростуть у сім'ї, де панує негатив, природно, будуть вірити (й думати), що зони винні у всьому. А саме, коли один із членів сім'ї кричить, маленька дитина ще не у гані зрозуміти, на що спрямований цей крик і в чому його істинна причина. Замість того _об пов'язати цей крик зі стресовою ситуацією на роботі чи певним біохімічним дисбалансом у головному мозку дорослого, дитина починає сприймати себе «поганою» людиною й буде діяти так, як буде зумовленої! почуттями.

Вправа «Моя сім'я» (10хв.)
Мета: усвідомлення, аналіз взаємин та можливість зміни сформованих сімейних гереотипів.
Батькам роздають по 10 зірочок.
Інструкція
Вчитель:
- Візьміть зірочки й впишіть у них імена та статус усіх членів вашої сім'ї. Покладіть зоочку з вашим ім'ям посередині, потім розташуйте довкола неї зірочки із вписаними
ди іменами членів сім'ї в міру близькості з ними. Проведіть лінії від себе до них. Зверху зд лінії напишіть те, що вас пов'язує, знизу - те, що відштовхує, гальмує процес ззаєморозуміння. Чи хотіли б ви змінити свої стосунки? Як? Тепер зверніть увагу на сужечки «Я» і «Дитина». Що ви написали над тією лінією, яка вас з'єднує?
Оголошення результатів дослідження
Вчитель:
- Напередодні ми разом із психологом провели психолого-педагогічні дослідження - - в класу. Зараз я прошу нашого психолога повідомити результати цих досліджень.
(Психолог зачитує результати та висновки досліджень).

Рефлексія (10 хв.)
Робота в групах. Вправа «Слова, що ранять, та слова, що лікують»
Психолог:
- Зараз пропонуємо вам попрацювати в групах. А об'єднатись у групи нам допомо¬жуть пори року. Називаємо їх по черзі. Об'єднуємось у відповідні групи. (Подаються іатмани із зображенням пір року).
- А чи завжди ми розуміємо своїх дітей? Чи завжди ми до них справедливі, уважні, -агідні, стримані? Болісно ріжуть вуха фрази:
- Про що ти тільки думаєш...
-Скільки разів треба повторювати... І група
-Усі діти якдіти, а ти...
- Ну на кого ти схожий?..
-Титака,яктвійбатько(абомати)... ^ IIгрупа
- Я тисячу разів казав тобі, що...
- Невже тобі важко запам'ятати, що...
-Тистаєш... IIIгрупа
-Відчепись, ніколи мені...
Батьківські збори по-новому
Розділ 2. Практичний досв^
-Чому Олена (Настя, Ліля тощо) така, а ти...
- На тебе ніколи не можна сподіватись...
-Ти не можеш навіть...
- Перед вами лежать аркуші паперу. Замість поданих фраз запишіть на них вислов-лювання, що рекомендуються й бажані у спілкуванні з дитиною. Якщо виявляться бажа- слова, яких у нас немає, ми обов'язково додамо їх до наших «золотих правил».
Презентація роботи груп
Рекомендації психолога.
При спілкуванні з дітьми бажано вживати такі висловлювання:
- З тобою мені так легко...
-Я нікому так не вірю, як тобі...
- Порадь мені, будь ласка...
- У мене немає нікого ближчого за тебе...
-Я б ніколи не зуміла так добре зробити, якти...
-Ти в мене найрозумніша...
- Ти в мене найрозумніший (красивий тощо).
-Якдобре.щовменеєти.
-Ти в мене молодець.
-Ятебе дуже люблю.
-Якти добре це зробив, навчи й мене.
-Дякую тобі, я тобі дуже вдячна.
- Якби не ти, я б ніколи з цим не справився.
Висновок
- Постарайтесь використовувати перераховані бажані висловлювання якнайчастіші Бажано зауважити, що велике значення у вихованні дітей має заохочення: слс
поглядом, жестом, дією. Учасникам пропонується закінчити речення: «Я хочу скаяг своїй дитині...»(про необхідність дисциплінованості, співчутливості, толерантності то_:
- Шановні батьки, готуючись до нашої зустрічі, я поцікавилась у діток, а чи хо" < вони звернутися до вас із своїми проханнями з приводу виховання. І ось що у нас вий_і Прислухайтесь, будь ласка.
Презентація «Це голос кожного з нас» (4 хв.)
Рефлексія (10 хв.)

III. ПІДСУМКИ
Вправа «Перейди річку»
Мета: отримати від кожного учасника коротку інформацію про враження проведеного тренінгу.
Психолог:
- Чи справдились мої очікування? Чи вдалося перейти бурхливу річку почу Знайти відповіді на ці запитання нам допоможе така вправа:
- Ви отримали стікери двох кольорів, на яких потрібно записати свої вражен— сьогоднішньої зустрічі та відповісти на запитання: чи справдились ваші очік побажання? Якщо очікування справдились, то писати потрібно на зелених стікера. якщо залишилися сумніви, то - на жовтих. Зелені стікери прикріпляємо на «Г справджених надій», а жовті залишаємо на «Березі очікувань».


ВПЛИВ СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ НА РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ ДИТИНИ
Вчитель роздає конверти з памятками та дитячими малюнками, результатами юсєнь і бажає взаєморозуміння та поваги у стосунках з дітьми.
Заключне слово (4 хв.)
Житель:
- Наша зустріч підійшла до завершення. Сподіваюся, що вона була для вас корисною, викликала роздуми, а також бажання будувати по-новому взаємостосунки у сім'ї. Переважній більшості присутніх вдалося перейти на світлий берег йтсавджених надій». Але дехто не зміг знайти відповіді на всі свої запитання й залишилися на «Березі очікувань». Тому і я залишаюся з вами на цьому березі, щоб разом будувати місточки через бурхливу річку негараздів.
Пам'ятайте, батьки! Вашу дитину виховує кожна хвилина життя, кожний куточок землі, кожний ваш крок, слово, справа, з якими її особистість стикається ніби випадково, мимохідь.
 Бєлінський сказав: «Перша умова розумної батьківської любові - володіти повною хзсоо дітей, і щасливі діти, коли для них відкриті батьківські обійми, у які завжди готові шт -яги їх і правих, і винуватих і в які вони можуть кинутися без страху й сумніву».
Я бажаю, щоб ваші обійми були завжди відкриті для ваших дітей.

Інсценування казки «Зоряна родина» (вчитель і психолог)
Колись давно, багато століть тому, не було такої кількості зірок на небі, як зараз. У ю-ч ніч можна було побачити тільки одну зірочку, сяйво якої було то яскравим, то -»кяним. Одного разу Місяць запитав Зірочку:
- Зірочко, чому твоє світло таке різне: то таке яскраве, що вказує дорогу навіть уночі, - чмяне й непримітне?
Зірочка довго мовчала, а потім, зітхнувши, відповіла:
- Світло моє стає тьмяним тоді, коли мені самотньо. Тому що поруч зі мною немає ■сдної зірочки, схожої на мене. А так хочеться бачити й чути когось поруч із собою!
- А якими ночами твоє світло стає яскравим? - запитав Місяць.
- Моє світло стає яскравим тоді, коли я бачу, що поспішають мандрівники. Мені ^зхди цікаво було дізнатися, що їх кличе в дорогу, куди вони так поспішають.
- Ти відкрила таємницю цих мандрівників? - запитав Місяць.
- Так, - відповіла Зірочка. - Одного разу я побачила мандрівника, який був уже ісвгий часу дорозі. Він виглядав знесиленим і дуже втомленим, кожен крок давався йому гажко.алеочі...
- Якими ж були його очі? - зацікавлено спитав Місяць.
- Вони світилися в темряві, сяяли від щастя й радості. Я запитала його: «Чому ти ;адієш?» І він відповів: «Замерзаючи в снігах, голодуючи без шматка хліба, задихаючись :ід спеки, я йшов уперед, долаючи всі перешкоди, тому що знав: удома на мене чекають *епло й затишок, турбота й сердечність моєї сім'ї - дружини, дітей, онуків. Заради їхніх _асливих очей я готовий здійснити навіть неможливе.
Зірочка притихла, а потім продовжила:
- Ось із тієї пори я й намагаюся дарувати якомога більше світла тим мандрівникам, які несуть щастя у свій дім, у свою сім'ю.
В аудиторії гасне світло. Учитель запалює свічечку й звертається до присутніх:
- Я нічого вас не вчу. Я тільки тримаю ліхтар, щоб вам було краще видно, а чи захочете ви побачити - ваша справа...
Відеоролик «Бережіть дітей» (4 хв.)

https://www.youtube.com/watch?v=qS6nlEKkODM

Категорія: Готуємось до батьківських зборів | Додав: (08.05.2018) | Автор: Дмитерко Альона Вячеславівна
Переглядів: 1097 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!