Мета: Створити в учнів уявлення про морально-етичний зміст їхніх стосунків із навколишнім світом (терміни: лицарі, такт)', формування почуття чуйності і доброзичливості; вчити гостинності; виявляти шанобливе ставлення до батьків, старших; виявляти піклування про молодших; узагальнювати знання учнів про правила поведінки вдома, в школі, в громадських місцях; виховувати людяність, чесність, милосердя в душах дітей, здатність боротися проти зла.
Обладнання: таблиці, грамзапис «Якщо добрий ти», «Дорогою добра», «Пропав наш собака», ілюстрації до теми: «Що таке гарно, а що таке погано», фонограми пісень «Сину, сину, ангел мій», «Мамо, низенько вклонюсь», «Справжній друг», частівки (на власні слова).
План
1. Вступне слово вчителя. Повідомлення теми.
2. Розкриття теми: 9 негідних речей.
3. Вживаємо чарівні слова.
4. З історії: вітання; про лицарів; такт.
5. Цінуйте справжню дружбу.
6. Ідемо в гості.
7. Дорогою добра.
У нас сьогодні справжнє свято,
Гостей зібралося багато.
А ну ж, на мене подивіться
І веселенько усміхніться.
Запис на плівці.
Врятує світ краса –
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта.
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла — людина вже не та.
Тож, люди на землі!
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
Шановні діти, гості! Сьогодні ми зібралися, щоб поговорити про добро. Діти,
ми маємо показати і довести, що ми вчимося жити добрими людьми.
Все: із доброго чи злого,
Починається з малого.
Листя виросте з листочка,
З нитки витчеться сорочка.
Хліб - з маленької зернини,
Дощ - із чистої краплини.
Здавна на землі люди цінували праведне життя - життя чесне, щире, відкрите. Треба утримуватися від поганих вчинків, лихих намірів. Зло, як відомо, довго не забуваваєься і породжує зло. А добро помножує добро. Не давайте злу перебороти добро.
Щоб люди вас поважали, приязно ставилися до вас, ніколи не забувайте і завжди дотримуйтесь золотого правила вихованості: ставтеся до людей так, як би ви хотіли, щоб люди ставилися до вас.
У своїй книзі «Як виховати справжню людину» В. Сухомлинський назвав 9 негідних речей, які повинна пам'ятати людина:
1. Негідно отримувати своє благополуччя, радість, спокій за рахунок утисків та приниження інших людей.
2. Негідно залишати товариша в біді, бути байдужим до чужого горя.
3. Негідно привласнювати результати праці інших, ховатися за чужі спини.
4. Негідно бути байдужим, боязким. Відступати перед труднощами.
5. Негідно задовольняти лише власні потреби, пристрасті. Умій володіти ними, щоб мати духовне піднесення.
6. Негідно мовчати, коли твоє слово - чесність, благородність і мужність, бо мовчання - малодушність і підлість.
7. Негідно справжній людині не тількі брехати, лицемірити, пристосуватися до будь-чого, а й не мати власної думки, погляду, свого обличчя.
8. Негідно легковажно кидатися словами, давати невиконувані обіцянки.
9. Негідно надмірно жаліти самого себе, як і безжально і байдуже ставитись до іншої людини.
Живучи в суспільстві, ми намагаємося пам'ятати це і вчимося розрізняти гідні і негідні вчинки.
Мудрець сказав:
Живи, добро звершай
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи й звіра
Нехай ця істина стара: Людина починається з добра.
Діти, на уроках мови ми з вами писали твори про чуйність і доброту.
Діти зачитують твори.
Далі звучить пісня «Якщо добрий ти».
Людина не може жити одна. Найбільше щастя і радість людини - це спілкування з іншими людьми.
До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі.
І кожен легко підбере,
Якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Запам'ятать неважко -
Маленькі ключики твої –
«Спасибі» і «Будь-ласка».
Зеленіє навіть пень,
Як почує «Добрий день».
Коли згасає сонце у росі
І зоря лягяє лагідно на плечі,
Серед знайомих рідних голосів
Ми чуємо привітне «Добрий вечір».
Щоб знову зустрічатись в годину призначену,
Щиро кажу я усім:
«До побачення». Будь ласка, Спасибі і Будьте здорові
- Слова необхідні й корисні у мові.
Приємно їх чути і в школі, і вдома,
Від мами, учителя й просто знайомих.
Тож радьмо: частіше їх, друзі, вживайте,
Даруйте сміливіше радісний настрій.
І кожен свій день, як завжди, починайте
Зі слів «Добрий вечір», «Вітаю» і «Здрастуй».
«Добрий день» - вітається людина не раз упродовж дня. Ми, мабуть, здивувалися б, якби замість «Добрий день» почули: «Ви сьогодні їли?». Або: «Чи здорова ваша худоба?». Але саме так у давнину віталися в Китаї, Монголії, Єгипті.
Це запитання про худобу стосувалося добробуту в домі, адже основою життя монгола-кочівника було стадо. От вони і бажали здоров'я худобі та родині.
Мир вам і достаток - у цьому був первісний зміст вітання.
Не привітатися, або не відповісти на привітання в усі часи, в усіх народів вважалося невихованістю та неповагою.
Привітний той, хто виявляє доброзичливість.
Бути привітним - означає радіти іншому, бути доброзичливим - бажати добра.
Гарно того вчити, хто хоче все знати. Вихована людина змалку тягнеться до знань, шанує історію свого народу, свого роду.
Будьте добрі з батьками, з тими, хто піклується про вас.
Коли батьки стомлені повертаються з роботи - запропонуйте свою допомогу.
Особливо будьте уважні, якщо хтось захворів, самі намагайтесь здогадатися,
коли і де потрібна ваша допомога.
Бесіда за малюнками.
Гідно чи негідно поводяться діти.
Про один день із свого життя вам розкажуть наші хлопчики.
Можливо, хтось впізнає себе чи знайомих?
Роздивившись малюнки, ви вже зрозуміли, що це були діти не з нашого
класу, мабуть, навіть не з нашої школи, і навіть не з нашого міста. Мабуть,з
якоїсь іншої країни.
Добра людина повинна бути не лише доброю для людей, а й піклується про природу.
Ситуації.
- На зупинці чимало людей. Ти станеш у чергу, чи проберешся, щоб бути першим?
- Позаду в черзі стоїть дівчинка. Пропустиш ти її чи відштовхнеш?
- Ти сидиш в автобусі, а на зупинці до салону ввійшов дідусь (бабуся). Твої дії?
Далі — гра «Ввічливо — неввічливо».
- Привітатися під час зустрічі.
- Штовхнути і не вибачитись.
- Допомогти підняти річ.
- До всіх у родині бути уважним і ласкавим.
- Робити всім тільки приємне.
- Інколи обманювати товариша.
- Не дотримуватися традицій родини, школи.
- Бути скромним.
- Знімати рукавиці під час вітання.
- Хлопчикам знімати головні убори в приміщеннях.
Ви чули про лицарів? Яку людину ми називаємо лицарем?
Лицарем називають людину, котра здатна на подвиг заради іншої людини.
Лицар той, хто вміє дотримуватись даного слова, хто ввічливий, правдивий, хто заступається за молодших, слабших і кидається на допомогу людині, яка потрапила в біду.
Лицар той, кого не лякає важка праця, хто уважний до своїх близьких, у кого в грудях б'ється благородне серце.
Клянемось лицарями бути,
А отже, доброті служити.
За слабких заступатися І дарма не боятися.
Хлопчики - захисники дівчаток, захисники нашої Вітчизни.
Матері плекають надію на своїх синів.
Звучить пісня «Сину, сину, ангел мій».
Цінуйте справжню дружбу. Будьте тактовні, ввічливі. Стримуйте свій гнів у
будь-яких ситуаціях.
А що таке такт? Такт - це результат виховання, в його основі повага до тих,
хто тебе оточує.
Про нас кажуть, що ми неввічливі, якщо будемо поводитися нетактовно:
галасувати в громадських місцях, читати чужі листи, підслуховувати чужі
розмови, нав'язувати свої думки, втручатися в чужі справи.
Моральні задачі
Тарасові на день народження батько подарував велосипед. Хлопчик був
радий. (Як він міг виразити свою радість?).
До Тані на день народження прийшли друзі. Вони вітають її, вручають
подарунки. Побачивши книгу, Таня засмучено відповідає: «У мене вже є
така!» Взявши коробку цукерок, каже: «Я такі не люблю». (Як вона мала
вчинити?).
Любі діти, після сьогонішньої зустрічі у нас з'явиться ось така квітка.
Діти складають ромашку, на пелюстках якої написані правила моральної поведінки:
- дотримуюсь розпорядку дня;
- у транспорті не штовхаюся;
- поступаюся місцем старшим і дівчаткам;
- вживаю ввічливі слова під час розмови;
- люблю і оберігаю природу;
- відповідаю за кожен свій вчинок;
- думаю не лише про себе, а й про інших;
- вимогливий насамперед до самого себе;
- до чужої біди я не байдужий;
- не викидаю на вулиці різні непотрібні речі;
- радію за успіхи товариша, разом із ним переживаю невдачі.
|