Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Готуємось до батьківських зборів | [ Додати статтю ] |
Збори для батьків п’ятикласників 1. З гордістю і тривогою... У цей час перехід з початкової школи в середню збігається з кінцем дитинства — досить стабільним періодом розвитку. Як показує практика, більшість дітей переживають цю подію, як важливий крок у своєму житті. Вони пишаються тим, що «вже не маленькі». Поява декількох учителів з різними вимогами, різними характерами, різним стилем викладання є для них очевидним показником їхнього дорослішання. Вони із задоволенням і з певною гордістю розповідають батькам, молодшим братам, друзям про «добру математичку» або «вередливого історика». Крім того, певна частина дітей усвідомлює своє нове становище, як шанс заново почати шкільне життя, налагодити не сформовані стосунки з педагогами. Перехід з початкової школи в середню пов'язаний із зростанням навантаження на психіку учня. Психологічні й психофізіологічні дослідження свідчать, що на початку навчання^ п'ятому класі школярі переживають період адаптації до нових умов навчання, багато в чому подібний до того, що був характерний для початку навчання в першому класі. Різка зміна умов навчання, розмаїтість й якісне ускладнення вимог, що пропонуються школяру різними вчителями, і навіть зміна позиції «старшого» у початковій школі на «наймолодшого» у середній — все це є досить серйозним випробуванням для психіки школяра. 2. Неузгодженість вимог В адаптаційний період діти можуть стати більш тривожними, боязкими або, навпаки, «розв'язними», надмірно гучними, метушливими. У них може знизитися працездатність, вони можуть стати забудькуватими, неорганізованими. Іноді порушується сон, апетит... Подібні функціональні відхилення в тій або іншій формі характерні приблизно для 70-80 % школярів. У більшості дітей подібні відхилення мають одиничний характер і зникають, як правило, через 2—4 тижні після початку навчання. Однак є діти, в яких процес адаптації затягується на 2—3 місяці і навіть більше. З адаптаційним періодом часто пов'язані і захворювання дітей. Подібні захворювання мають психосоматичний характер. У період адаптації важливо забезпечити дитині спокійну, лагідну обстановку, чіткий режим, тобто зробити так, щоб п'ятикласник постійно відчував підтримку і допомогу з боку батьків. При занадто тривалому процесі адаптації, а також за наявності безлічі функціональних відхилень необхідно звернутися до шкільного психолога. Шо ж може утруднити адаптацію дітей до середньої школи? Насамперед це неузгодженість, навіть суперечливість вимог різних педагогів: у зошиті з математики поля повинні бути із двох сторін, у зошиті з мови — з однієї, а з іноземної мови потрібні три зошити, і кожен з них ведеться по-різному; учителька історії вимагає, щоб, відповідаючи урок, учень дотримувався відомостей, викладених у підручнику, а вчителька літератури хвалить за власну думку і т. п. Такі «дріб'язки» нерідко істотно утруднюють життя школяра. Важливо звернути увагу батьків на позитивну сторону такої неузгодженості. Ш коляр уперше опиняється в ситуації множинності вимог і, якщо він навчиться враховувати ці вимоги, співвідносити їх, долати пов'язані із цим труднощі, то опанує вміння, необхідні для дорослого життя. Тому треба, щоб батьки пояснили, із чим пов'язані ці розходження, допомогли підліткові впоратися з труднощами, що виникають (скласти розклад із вказівкою на вимоги, наприклад: «історія — скласти план відповіді за підручником», «іноземна мова — приносити із собою, крім основного зошита, словниковий зошит і зошит для запису усних тем» тощо). Труднощі в п'ятикласників може викликати й необхідність на кожному уроці пристосовуватися до своєрідного темпу, особливостей мови, стилю викладання кожного вчителя. 3. Свобода чи самотність? Необхідно, щоб школярі правильно розуміли вживані вчителем терміни, що зустрічаються в текстах підручників. Зараз багато спеціальних шкільних словників, і добре, якщо діти матимуть їх і навчаться ними користуватися. Важливо роз'яснити, що неповне, неточне розуміння слів нерідко лежить в основі нерозуміння шкільного матеріалу. Труднощі, що виникають у дітей при переході в середні класи, можуть бути пов'язані також з певною деіндивідуалізацією, знеособлюванням підходу педагога до школяра. У деяких п'ятикласників виникає відчуття самотності: нікому з дорослих у школі вони не потрібні. Інші, навпаки, ніби «чманіють» від раптової волі — вони бігають по школі, досліджуючи «таємні куточки», іноді навіть задираються до дітей зі старших класів. Звідси підвищена залежність певної частини дітей від дорослих, «прилипання» до класного керівника, плач, капризи, інтерес до книг та ігор для маленьких дітей. Іноді за однією й тією ж формою поведінки (наприклад, відвідування першого класу, у якому працює колишня вчителька) ховаються зовсім різні потреби і мотиви. Це може бути бажання знов опинитися в знайомій, звичній ситуації опіки й залежності, коли тебе знають, про тебе думають. Але може бути й прагнення затвердити себе як «старшого», «дорослого», того, хто може опікувати малят. Причому в того самого підлітка це може об'єднуватися. Необхідно показати батькам, що деяке «знеособлювання» підходу до школяра — дуже значущий момент для його розвитку, зміцнення в нього почуття дорослості. Важливо тільки допомогти йому опанувати цю нову позицію. Допомога батьків спочатку нерідко потрібна школярам й у підготовці домашніх завдань (навіть якщо в початковій школі діти вже робили уроки самостійно), і в подоланні труднощів у навчанні, які нерідко виникають на перших етапах навчання в середній школі. Варто звернути увагу батьків на те, що погіршення успішності значною мірою пов'язане з особливостями адаптаційного періоду. | |
Переглядів: 2900 | Рейтинг: 2.7/3 |
Всього коментарів: 0 | |