Тема. Який чудовий та загадковий тваринний світ! Матеріал до уроку: В.Бондаренко «Як розмовляють тварини».
Мета: формувати уміння сприймати зміст уроку і стисло його переказувати; удосконалювати читацькі навички; сприяти розвитку пізнавального інтересу третьокласників; розвивати уміння орієнтуватися в тексті; розвивати бажання більше знати, прагнення з'ясовувати невідоме; сприяти вихованню любові до живого світу природи.
Обладнання: складова таблиця; картки з кросвордом; малюнки та фотографії тварин; музичний супровід (звуки природи, класична музика); ігрова програма «склади слово»;
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. Учитель. Знову цікава «Читанка» запрошує на цікавий урок і вітає вас. Поетична хвилинка. Вірш «Бережіть комашок, діти…» - Де ви чули цей вірш? - До чого він закликає? - Як називалося наше свято? - Про що піде мова на сьогоднішньому уроці? ІІ. Вправи на підвищення швидкості читання і розвиток мислення. 1. Вправа на формування швидкості реакції на слово. Гра «Точно і швидко. Хто або що?»
Нявчить - …. (кіт) Виє - … (вовк) Гавкає - … (собака) Каркає - … (ворона) Дзижчить - …. (бджола) Шипить - …(змія)
2. Робота з а складовою таблицею. (інтонаційне читання) 3. Складання та читання слів з екрану телевізора. Гра «Збери слово» 4. Розгадування кросворда.
Про – ро + так – к + хи = Зоря – оря + віра – а + і = Кінь – нь – і + ом + ахи = Рибак – бак + бик – к = • Яким одним узагальнюючим словом можна назвати всі ці слова?
5. Продовжте приказки. Поясніть, в яких ситуаціях їх влучно вживати.
Голодний як …. (вовк) Хитрий як …. (лис) Упертий як … (віл) Хоробрий як …. (лев)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. - Мабуть, не знайдеться у світі такої людини, яка б не любила природу. Одні милуються барвами осіннього лісу, інші – красою квітів. Любити природу – це означає вивчати її, спостерігати й знати. - Як, на вашу думку, спілкуються між собою тварини? - Що цікавого ви помітили? - А може, вони й не розмовляють між собою? - Усі наші сумніви розвіються після того, як ми з вами ознайомимося з твором Володимира Бондаренка «Як розмовляють тварини» . ІV. Основна частина уроку. 1. Слухання твору учнями. Перевірка сприймання. - Ми з вами зараз вирушимо до «Лісової школи» і послухаємо урок звіряток. (Діти показують лялькову виставу за твором В.Бондаренка) - Про кого йдеться мова у творі? - Що передають голоси різних тварин? 2. Фізкультурна пауза. (гімнастика для очей) 3. З'ясування лексичного значення слів. - Прочитайте в лівій колонці тлумачення і доберіть з правої колонки відповідні слова.
Повторювати чиїсь дії чи рухи настороженість Занепокоєння, стривоженість передбачити Наперед щось знати чи бачити наслідувати
4. Читання «Блискавкою» 5. Аналіз змісту прочитаного за допомогою тесту. √ Тварини спілкувалися за допомогою: А) друзів, голосу, вітру. Б) запахів, рухів тіла, голосу. В) звуків. √ Сила і чистота звуків залежить від: А) стану тварин. Б) погоди. В) людей. √ Подаючи звуковий сигнал, білка: А) скрекоче. Б) стрибає. В) Пищить. √ Більшість тварин розуміють: А) Тільки голоси представників свого виду. Б) інших видів. В) усіх тварин. √ Вовки розуміють голос: А) сойки. Б) кота. В) ворони. √ Які птахи здатні наслідувати голоси інших тварин? Назвіть їх. 6. Вибіркове читання. - Де тварини розмовляють? (прочитайте) - Як у реальному житті спілкуються між собою тварини? (прочитайте) - Які вигуки переважають у тваринній мові? (прочитайте) - Коли звірі вчаться розпізнавати безпечні та небезпечні звуки? (прочитайте) - Що викликають незнайомі звуки у тварин?(прочитайте) - Учитель показує малюнки тварин, про яких згадується в тексті. Діти знаходять і читають слова, що передають голоси цих тварин. (жаба, білка, бобер, олень, заєць, кабан, лось, лисиця) - А що ви можете сказати про цю тварину? (риба) 7. Доповнення знань учнів. «Хвилинка – цікавинка»
● Сучасні прилади дали можливість глибше зрозуміти таємниці підводного царства. З їх допомогою встановлено, що риба не німа, а має голос; до того ж певні види риб мають свій голос. Так, звуки, що їх видають оселедці, нагадують цвірінькання горобців, звуки кільки – гудіння. Досліди показали. Що цими звуками риби можуть сповіщати одна одну про небезпеку, віддаль від предметів, наявність здобичі.
● Звірі вміють не тільки розпізнавати звуки – безпечні і небезпечні, а можуть самі передбачати погоду. (діти читають з листочків народні прикмети) √ Коні хроплять – до дощу, пирхають – до тепла, лягають на землю – перед сирою погодою. √ Перед дощем у корови зменшується кількість молока. √ Снігурі щебечуть під вікном – буде відлига. √ Солов'ї співають всю ніч – буде ясний день.
8. Вправи для розвитку швидкості читання. Гра «Закінчи речення»
« Тварини спілкуються …» «Якщо, наприклад, жаб'яче ….» « Подаючи звуковий сигнал …» «Вовки розуміють …» «Знати голоси тварин …»
- Тварини, рослини, люди – всі вони діти матінки – Природи. Послухайте вірш про ніжні звуки природи.
Ніжна матінка – Природа, Ніби казка, оживає, І тварини, і людина Знов розмову починають. Хай у ваших серценятах Звуки ніжності проснуться, Забринить хай спільна мова Між тваринами й людьми, Хай вони почують звуки Ніжності та доброти.
V. Підсумок уроку. - На цьому ми закінчуємо урок. І хтілось би дізнатися: - Скільки «мов» у тварин? (три: запах, рух тіла, голос) - Цей текст це: А) казка. Б) вірш. В) науково – популярний твір. - Доведіть. VІ. Домашнє завдання. Виразно читати твір.
|