Вода. Без води немає життя. Властивості води – рідини. Вода – розчинник. Досліди - виявлення властивостей води – рідини - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Вода. Без води немає життя. Властивості води – рідини. Вода – розчинник. Досліди - виявлення властивостей води – рідини
Тема. Вода. Без води немає життя. Властивості води – рідини. Вода – розчинник. Досліди - виявлення властивостей води – рідини. Речовини, що розчиняються і не розчиняються у воді.
Мета: розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і властивості води (не має власної форми, прозора, безбарвна, без запаху рідина; під час нагрівання розширюється і стискається під час охолодження); формувати елементарні поняття, що вода – речовина, розчинник, розчин; учити робити розчини; виробляти вміння самостійно виконувати досліди, узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки; навчати бачити суперечливі властивості предметів, стимулювати творчу уяву учнів, розвивати логічне мислення, мовлення, спостережливість; виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість, відповідальність за виконану роботу; бережливе ставлення до водних ресурсів, природи в цілому.
Обладнання: пробірки і склянки для дослідів, реактиви; ілюстративний матеріал, комп’ютер, проектор
Тип уроку: отримання нових знань.

                                                                              Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
Діти! У нас сьогодні ніби свято,
гостей зібралося багато.
Ану ж на них ви подивіться
І веселенько усміхніться.
А тепер тихенько поверніться,
один одному всміхніться,
На урок старання не забудьте взяти,
Сядьте всі рівненько, будемо починати.
1. Вправа «Очікування»
- Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Я очікую, що на уроці буде цікаво.
Я хочу дізнатися щось корисне та важливе.
Я навчусь робити висновки.
Я очікую, що будемо творчо працювати.
Аналізувати спостереження за природою.
Висловлювати власні думки, своє ставлення до природи.
- А я, у свою чергу, сподіваюся, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки, відстоювати свої точки зору, злагоджено працювати, робити висновки.
2. Вступне слово вчителя
В ефірі природнича телепередача «Таємничий світ природи» і я її
ведуча _____. Я рада вітати всіх присутніх на нашому каналі.
3. Повідомлення про роботу студій.
Наша передача монтуватиметься на різних студіях. Розпочнемо роботу з першої телестудії.
II. Підсумок фенологічних спостережень.
1. Огляд погоди зі станції Гідрометцентру.

Інтерактивний метод «Мікрофон».
- А чи відповідає погода нашому настрою? Давайте перевіримо це, використовуючи метод «Мікрофон».
1) Яка зараз пора року?
2) Який місяць?
3) Що ви можете сказати про стан неба?
4) Яка сьогодні температура повітря?
5) Чи є надворі вітер?
6) Чи спостерігали якісь інші явища?
- Прогноз погоди на сьогоднішній день розповість ________________.
(Вітаю, друзі. Пропоную вашій увазі прогноз погоди на сьогодні, 16 жовтня. У Нововолинську буде спостерігатися значна хмарність протягом усього дня. Із самого ранку дощ. Температура повітря +10 - +11 ˚ С. Вітер - північно – східний. За народним календарем, якщо до середини жовтня не осипалося з беріз листя – сніг ляже пізно.
На цей час у мене все. Хорошого вам настрою. Нехай проблеми та невзгоди не роблять вам в житті погоди!Нехай Вам щастить! )
III. Перевірка домашнього завдання.
1. Фронтальне опитування.

- До якої природи належить повітря?
- Для чого потрібне повітря?
2. Тестування
1. Повітря – газоподібне тіло?
2. Чи можливе життя на Землі без повітря?
3. При нагріванні повітря стискається, а при охолодженні – розширюється?
4. Повітря погано проводить тепло?
5. У повітрі найбільше кисню?
6. Чи збагачують рослини повітря киснем?
3. Взаємоперевірка. Оцінювання учнів.
Висновок. Повітря має дуже велике значення у житті людини, без нього не може існувати жодна істота на планеті, жодна рослина. Потрібно дбати про чистоту повітря.
V. Повідомлення теми і мети уроку
1. Слово вчителя

- Щойно своїми відповідями ви довели, що життя на планеті без повітря неможливе. А ще без чого неможливе життя на планеті нам підкаже ось цей сюжет, який ми побачимо у студії анімації.
2. Перегляд фрагменту мультфільму «Капітошка»
- Ось, погляньте! У нашу студію завітав цей казковий герой. Капітошка – це весела дощова краплинка, яка дуже любить мандрувати. Він просив мене ознайомити вас із середовищем, у якому він живе.
- Тема сьогоднішнього уроку: «Вода. Без води немає життя. Властивості води - рідини. Речовини, що розчиняються і не розчиняються у воді»
- Сьогодні ми дослідимо воду, її значення в житті всього живого на Землі.
- Ви переглянули фрагмент мультфільму. Отже, без чого ще неможливе життя на Землі?
VI. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь з елементами бесіди

Вода – найбільш поширена і найдивовижніша речовина на Землі. Вода є всюди: в океанах, морях, ріках, озерах, болотах, у ґрунті, у повітрі. Більше половини земної поверхні 71% вкрито водою. Саме завдяки воді нашу планету і називають блакитною. (Глобус)
Земля – єдина з планет Сонячної системи, де є вода.
Кількість води і суші можна показати за допомогою схеми.
Вода входить до складу всіх живих організмів. Так, більше половини людського організму становить вода.
Отже, вода є в кожній живій істоті. Де немає води, там немає життя. Без води життя на Землі неможливе.
2. Визначення значення води у природі і житті людини.
- Що б змінилося на Землі, якби зникла вся вода? Чому?
- Якби зникла вся вода, загинуло б все живе на Землі, тому що:
Вправа «Мікрофон»
- Багато рослин і тварин живуть тільки у воді (риби, водорості, кити, дельфіни ).
- Вода входить до складу всіх живих організмів. Живі організми постійно витрачають воду, тому її кількість потрібно поповнювати. Людині на добу потрібно 2 – 3 л води. Спрага дошкуляє людині і тваринам більше, ніж голод. Якщо без їжі людина може прожити більше місяця, то без води – лише кілька днів. Без води рослина в’яне, і, якщо її вчасно не полити, загине.
- Вода потрібна людям не лише для того, щоб пити. Водою людина миється, пере одяг, готує на ній їжу. Водою поливають рослини, які вирощують люди для своїх потреб. На заводах і фабриках воду використовують для виготовлення різних виробів. Вода приводить у рух турбіни електростанцій, і в наші будинки приходить світло.
3. Робота в групах.
Клас ділиться на дві групи, декілька хвилин обговорюють проблемне питання.
Проблема: «Вода - це добре, чи погано?»
1 група: «Вода – приносить користь» (Доведіть)
• Вода – це врожай на городах, садах, полях.
• Після дощу свіже повітря.
• Вода потрібна людям і тваринам.
• Водою миємося, у воді перемо одяг.
• По воді пливуть човни, кораблі.
• На воді будують електростанції.
• Водою гасять пожежі.
2 група: «Вода – приносить шкоду» (Доведіть)
• У воді можна потонути
• Коли багато випадає дощів, рослини можуть загинути.
• Коли мокро, мама не пускає надвір гратися, щоб не захворіти.
• Можна забруднити одяг, взуття.
• Якщо їсти лід, сніг, можна застудити горло.
• Повінь, урагани.
Висновок: Вода має дуже велике значення у житті людини, без неї не може існувати жодна істота на планеті, жодна рослина. Потрібно бережно ставитися до води.
4. Три стани води.
- Перегляньте, будь ласка, ілюстрації на слайдах. Що об′єднує усі ці фотографії?
- У яких трьох станах може перебувати вода в природі?
5. Проведення дослідів.
Дослід1. Перетворення води з рідкого стану в газоподібний (Кипіння).
Дослід 2
Перетворення води з газоподібного стану в рідкий. (Дослід із дзеркальцем)
- Видихніть повітря на свою долоню.
- Яке воно? (Дуже тепле ).
- Візьміть люстерко. Яке воно?
- Видихніть повітря на люстерко. Що відбулося? ( Люстерко запотіло ) .
- Проведіть пальчиком по запотілому дзеркальцю.
- Що на пальцях? (Вода ).
- Ми тільки що змогли перетворити ______( пару ) на ___ ( рідину ).
- Давайте проаналізуємо, що відбулося.
Тепле повітря, що містить водяну пару торкнулося холодного люстерка і перетворилося на маленькі краплинки води.
- Так за якої умови пара може стати знову рідиною? ( При охолодженні ).
Дослід 3.
Перетворення води з твердого стану в рідкий (Танення льоду).
Висновок.
Вода у природі перебуває у трьох станах : у рідкому, твердому, газоподібному.
У всіх трьох станах молекули води однакові за формою і розміром. Але відстані між ними у воді - рідині різні. Давайте згадаємо як розташовані молекули:
- у твердих тілах (дуже близько одна до одної) ; - у рідких тілах (відстань між молекулами більша);
- у газоподібних (ще більша) .
VII. Фізкультхвилинка
Турнір Всезнайок.
– А зараз Капітошка вам пропонує відпочити і перевірити свою ерудованість. Дайте, будь ласка, відповіді на питання:
- Ім′я королеви, яка живе в країні снігів… (Снігова)
- Казкова вода, яка все оживлює? (Жива)
- На кого хотів бути схожим Вінні – Пух? (На хмаринку)
- Яким стане білий заєць, якщо його скупати в Жовтому морі? (Мокрим)
- Які ідуть опади, коли у погоди погіршився настрій? (Дощ)
(На кого впаде краплинка, той і відповідає)
6. Проведення дослідів, щоб виявити властивості води
Дослід 1. Виллємо воду з великої склянки в меншу та назад. Що відбувається ? (Вода розтікається).
- Якою є перша властивість? (Текучість)
Дослід 2. Із великої склянки переллємо воду у меншу склянку другої форми. Яку форму мала вода в великій склянці? Яку форму має вода в меншій склянці? А свою форму вода має? (Вода набуває форму тієї посудини, в якій знаходиться).
Отже, друга властивість води – не має форми.
Дослід 3. Зануримо у склянку з водою ложку. Чи добре її видно?Отже, вода прозора - це третя її властивість.
- Чи має вода смак? Чи має запах? (Вода – без смаку, без запаху).
Отже, вода без смаку, без запаху - це те ж її властивості.
Дослід 4.
_ А зараз ми із вами побуваємо у студії дослідницької лабораторії, щоб дослідити властивості води
Група 1               Група 2               Група 3               Учитель
- глина                - пісок                 - крейда              - марганцівка
- цукор                - сіль                - лимонна кислота - нафта
- оцет                  - спирт               - олія                       - вугілля
- Що сталося з водою? Куди зникли кристалики? Якою стала вода?
- Про що це свідчить?
Висновок. Для речовин, що розчинилися у воді, вода є розчинником. А утворена речовина називається розчином. (Розчин солі, цукру).
Існують речовини, які у воді не розчиняються. Їх називають нерозчинними у воді речовинами. До них належать, наприклад, пісок, глина, крохмаль, нафта, олія.
- Як називаються речовини, які розчиняються у воді?
- Як називається утворена речовина? (Розчином).
- А як називають воду? (Розчинник).
- Як називаються речовини, які не розчиняються у воді?
У воді розчиняються також гази - кисень, вуглекислий газ, аміак. (Продемонструвати)
- Вода - рідина має також властивість, про яку ми дізналися, коли вивчали термометр. Хто пригадає цю властивість? (При нагріванні вода розширюється, а при охолодженні - стискається).
- Запам'ятаєте ще одну цікаву властивість води. Коли вода замерзає і перетворюється на лід, вона перестає стискатися і починає розширюватися. У цьому легко переконатися, якщо пляшку, наповнену водою вщерть, щільно закрити пробкою і поставити на мороз. Як тільки вода замерзне, пляшка трісне.
7. Перегляд навчального фільму «Властивості води»
- Назвіть властивості води - рідини?
8. Робота з підручником
- Знайдіть правило, яке повинні запам′ятати і знати, які речовини називаються розчинними у воді
- Що називають розчином?
- Які речовини не розчиняються у воді?
9. Робота у зошиті.
VIII. Закріплення вивченого матеріалу
1. Групова робота

Знайдені властивості переносимо на об’єкт «вода». Шукаємо цікаві думки про воду.
Вода – колюча.
Взимку буває так: сніг не йшов, а дерева білі. Їх вкрив колючий іній. Це замерзла водяна пара осіла на дерева.
Вода – тверда.
Коли взимку мороз, вода на річці замерзає. По ній можна ходити, як по мосту.
Вода – гостра.
Бурулька висить, як прозорий гострий цвях.
Вода – пухнаста.
Сніг – це теж вода. Свіжий сніжок пухнастий, як біла кішечка.
Вода – сердита.
Коли на річці лідоход, вода скаженіє, реве, гуркоче.
Вода – лагідна.
Влітку вода на річці тепленька, вона так лагідно лоскоче, пестить нас.
2.Робота в студії «Цікаві нотатки».
НАДЗВИЧАЙНІ ДОЩІ
- Яких тільки витівок не посилає на землю небо: урагани і смерчі, шквали, зливи, хурделиці. Зрідка трапляються незвичайні дощі — «криваві» та «апельсинові», «риб'ячі» та « жаб'ячі», «срібні» дощі і «небесна манна»...
- А ви, дітки, вірите, що таке буває? Рубрику «Очевидне і неймовірне» проведуть такі учні ...
«Риб’ячий» дощ
Випав поблизу м. Любомля на Волині в середині 1930-х років. Із потоками дощу одного разу раптом полетіла риба – жива, срібляста. Полишивши худобу, пастухи у захопленні бігали по вигону і голими руками не те що ловили – збирали «дари неба». Мабуть, смерч десь закрутив озеро чи річку й разом із водою прихопив трохи риби.
«Молочний» дощ
Випав у червні 1956 року у Києві. У дощових краплях виявили часточки білої глини, які потрапили в атмосферу під час пилової бурі.
«Кривавий» дощ
Південні і південно-східні штормові й ураганні вітри на узбережжі Середземного моря нерідко переносять червоний пил, який викликає «криваві» дощі. Колись вони досягали Австрії, Південної Польщі, викликаючи забобонний жах, про що зазначалося у літописах. У 1716 р. така злива випала у Львові. Ніхто не сумнівався: з неба ллється справжня кров. Перелякані люди скидали з себе забруднений одяг і викидали геть. Багато хто почав провіщати кінець світу. Однак дощ пройшов і всі залишилися живими.Єпископ негайно проголосив піст й посилені моління.
3. Цікаві досліди
IX. Рефлексія навчальної діяльності на уроці
- Завдання нашої телевізійної передачі було вивчити і дослідити властивості води – рідини, з′ясувати значення води в природі. Чи справдилися ваші очікування від уроку?
- Капітошка допоміг нам у цьому. Краплинки дощику впали вам на парти. Напишіть, будь ласка, на краплинках, що вам найбільше сподобалося на уроці. Кожен із вас зараз прикріпить краплинку на плакат і ми покажемо, як подорожують краплинки води. А Капітошка повертається у свою домівку на хмаринку.
X. Підсумок уроку. Домашнє завдання
- Що нового дізналися на уроці?
- Що було найцікавішим?

Працювали плідно, гарно,
І урок пройшов не марно.
Впорались з завданням всі:
Ви сьогодні: «Молодці!!!»

Категорія: Уроки | Додав: natochka5267 (25.02.2015) | Автор: Тимчук Наталія Євгеніївна E
Переглядів: 2081 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 4.7/3
Всього коментарів: 2

Добавил: natochka5267
0

Щиро дякую за таку високу оцінку!
Дата публикации: 25.02.2015 в 17:27 Спам

Добавил: [ADM]Irina
0

Урок ЧУДОВИЙ! Велике спасибі!
Дата публикации: 25.02.2015 в 17:12
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!