Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Поетична світлиця. Поезія Тараса Шевченка «Сонце заходить, гори чорніють»
Тема. Поетична світлиця. Поезія Тараса Шевченка «Сонце заходить, гори чорніють».
Мета. Продовжити ознайомлення із творчістю Т.Шевченка; вчити аналізувати прочитане;
розвивати творче мислення, мову, пам’ять, удосконалювати навички виразного читання;
виховувати повагу та інтерес до творчості українського письменника Т.Г. Шевченка.
Тип уроку : комбінований
Форми і методи роботи : групова, бесіда (евристичний); інтерактивні вправи: «Асоціативний кущ», «Мікрофон», гра «Інтерв’ю»
Обладнання. Портрет Тараса Шевченка; музичний запис пісні «Сонце заходить, гори чорніють»» на слова Шевченка; мультимедійне обладнання.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
- Подивилися на мене, посміхнулися усі. Хто готовий до роботи? Хто бадьорий? Молодці!
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
- Сьогодні на уроці читання ми, як завжди, будемо вчитися: виразно читати, чітко відповідати, мову свою розвивати.
- Чого ви очікуєте від уроку?
- На цьому уроці ми:
дізнаємося цікаві факти з біографії Кобзаря;
познайомимося з новою поезією Т.Г. Шевченка;
удосконалимо вміння виразно читати поезію;
попрацюємо в парах і групах.
ІІІ. Мовна розминка.
- А розпочнемо з мовної розминки, виконаємо артикуляційні вправи
(Читаємо «рибками», «бджілками», з окличною, питальною інтонацією, сумно, весело, здивовано).
ІV. Перевірка домашнього завдання.
1.Виразне читання вірша «Зоре моя вечірняя»
- З якою поезією ми познайомилися на попередньому уроці?
Спробуйте прочитати цей вірш, передаючи настрій.
З якою інтонацією будемо читати? (сумною).В якому темпі?(повільному).Який малюнок ви намалювали б до вірша?
2. Хвилинка ерудита
- Яке значення має слово «кобзар?»(книга віршів Шевченка; людина, що грає на кобзі; Шевченка називають Кобзарем)
Хто ж він, наш Кобзар?
Це був Поет.
Поет з родини бідної.
А душу мав розкрилену, як птах.
Гарячим болем і живою піснею
Його слова - в народу на вустах.
А скільки ж раз його було розіп'ято
За правду, за Кобзар, за «Заповіт».
В душі народу словом заповітним він
Залишив глибокий, вічний слід.
- Наші літературознавці підготували цікаву розповідь про Тараса Шевченка.
3. Гра «Павутинка» (робота в групі)
- Підсумовуючи все сказане
Павутинку складемо, потрібні слова доберемо.
-Назвіть слова, які допоможуть зрозуміти, ким же був Тарас Шевченко.
Фізхвилинка
V.Вивчення нового матеріалу.
1.Розповідь вчителя.
Важкою була доля поета. За любов до України і за вірші цар відправив Шевченка солдатом у далекі степи. Там він пробув 10 довгих років. Йому забороняли писати і малювати. Це було для нього найстрашнішим. Але ви вже знаєте, що поет завів «захалявну книжечку», у яку і писав вірші, виливаючи свій сум за Батьківщиною.
З одним з них ми і познайомимося сьогодні на уроці .Ця поезія має назву «Сонце заходить»
2. Читання вірша вчителем.
- У яку пору доби поет думками полинув на Україну?
Чому ви так вважаєте?
3. Словникова робота.
Линути означає мчати, летіти, пориватися.
Серцем лину – мрію
4. Читання мовчки.
- В якому темпі будемо читати вірш?(не поспішаючи, навіть наспівно,робити паузи)
- З якою інтонацією? (сумною) Чому? (поет сумує за Україною).
_Підготуйтесь до виразного читання, читайте вдумливо кожен рядок.
- Зверніть увагу на 3 крапки: і в середині, і в кінці речення після них робимо довгу паузу.
- Знайдіть слова, якими поет змальовує прихід вечора, ночі.
5. Аналіз вірша.
- Якими словами Шевченко змалював прихід вечора? ночі?
- Що поет уявив, що побачив?
- А що почув?
- Куди лине серце поета?
Важко Шевченку в неволі, але в думках, в згадках про Україну відпочиває його серце.
6. Читання «буксиром» за добре підготовленим учнем.
- Ми спробуємо навчитись читати вірш так, щоб передати сум Тараса Шевченка за Батьківщиною.
- Після яких слів необхідно робити короткі паузи? А довгі?
- Які почуття у вас виникають, коли читаєте вірш?
7. Читання «дощиком»
Читаємо повільно, наспівно.
- Порівняйте вірш «Зоре моя вечірняя…» і «Сонце заходить, гори чорніють…». Що спільного?
VІ. Закріплення вивченого
1. Гра «Інтерв’ю»(задати питання за змістом вірша)
2. Гра «Роз’єднай слова»
- Прочитайте в парі один одному уривки вірша. Дайте словесну оцінку читанню товариша.
- Хто отримав «молодець»?, «добре»?, а кому ще треба попрацювати?
3. Слухання запису пісні «Сонце заходить, гори чорніють…»
- Чи схожий цей вірш за наспівністю, мелодійністю до пісні? Цей вірш став і піснею.
-Послухайте. Зверніть увагу на характер мелодії. (сумний)
- Які почуття викликала пісня?
Ми бачимо, як Тарас Шевченко любить свій край і своїми віршами вчить кожного з нас поважати свій народ , свою країну.
VІІ. Підсумок
-Чи здійснилися ваші очікування від уроку?Яке завдання найбільше сподобалося?
(«Мікрофон»)
- Чого ви навчилися сьогодні? Дати відповідь вам допоможе текст.
Продзвенів уже дзвінок,
закінчився наш урок.
За роботу, по заслузі,
щиро дякую вам, друзі!
| |
Переглядів: 2147 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 2 | |
|
ble>