Природні зони Африки та закономірності їх розміщення - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Природні зони Африки та закономірності їх розміщення

Урок географії в 7 класі
Тема: Природні зони Африки та закономірності їх розміщення.
Мета: Спрямувати діяльність учнів на:
 Поглибити знання про природні зони, закономірності їх розміщення на території Африки;
 Узагальнити знання про грунтово - рослинний покрив і тваринний світ;
 Показувати на карті об’єкти географічної номенклатури;
 Розвивати вміння працювати з різними джерелами знань, навички роботи з картами атласу, підручником;
 Виховувати пізнавальну активність і самостійність, бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, атласи, навчально-методичне забезпечення уроку, фізична карта світу.

Структура уроку:

1.Організаційний момент______________________________________________ 1хв
2.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів _______________________________ 8хв
прийом «Географічний диктант»
робота з картами
3.Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності_________________________1хв
прийом «Приваблива мета»
4.Вивчення нового матеріалу ___________________________________________30 хв
прийом «Творча лабораторія»
робота в групах
робота з підручником, атласом
випереджувальні повідомлення учнів
фізкульхвилинка
прийом «географічний практикум»
6.Закріплення вивченого матеріалу_______________________________________3хв
прийом «Експрес-тест»
прийом «5 речень»
7.Підсумок уроку______________________________________________________1хв
прийом «Мікрофон»
8.Домашнє завдання____________________________________________________1хв

                                                                        Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Робота з картками (біля карти і дошки по одному учневі)

Картка №1
Завдання. Показати на карті об’єкти географічної номенклатури: Гібралтарська протока, Гвінейська затока, півострів Сомалі, вулкан Кіліманджаро, гори Драконові, річка Ніл, озера Вікторія, Танганьїка.

Картка №2
Завдання. Напишіть об’єкти географічної номенклатури:
Червоне, Мадагаскар, Капські, Сахара, Альмаді, Вікторія, Конго, Мозамбікська, Чад, Суецький.

Прийом «Географічний диктант»(взаємоперевірка)
1.Плоскогіря, де бере початок річка Голубий Ніл?
2.Сухі русла річок?
3.Найдовша річка у світі?
4.На якій річці знаходиться водоспад Вікторія?
5.Країна через яку протікає річка Ніл?
6.Найповноводніша річка Африки?
7.Мілководне озеро, площа якого змінюється за сезонами року?
8.Третя за довжиною і площею басейну річка Африки?
9.Річка, що двічі перетинає екватор?
10.Назвіть кольорові річки Африки?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Чим пахне Африка? Гарячими пісками
Пустель, що причаїлись вдалині?
Верблюжими сухими кізяками,
Які вночі жевріють у вогні?
Базарами, які зібрали цитрус?
Гнилими шкірками цукристих апельсин?
Чи хвилями, які таять нехитру
Рибальську снасть у мороці глибин?
Чи запахом тривожної савани
У час дощів чи в сонячний розлив.
Коли зализує криваві рани
На тілі тих, хто край цей полюбив?
А може, пахне сутінню гілеї,
Тріскучим сяйвом гордих блискавиць?
Чи піснею, що бережуть пігмеї,
Для вогняних небесних колісниць?
Чим пахне Африка?

Сьогодні ми з вами постараємося дати відповідь на це запитання, вивчаючи природні зони материка.

Повідомлення теми і мети уроку.
Епіграф уроку: «Вчитися і не розмірковувати – марно витрачати час!
                                                                                                        (Конфуцій)

Завдання уроку:
1.Вивчити природні зони
2.Закономірності їх поширення
3.Особливості природних зон (ґрунти, рослинний та тваринний світ)

ІV. Вивчення нового матеріалу
Робота учнів з картою природних зон в атласі.

Завдання. Користуючись картами атласу назвіть природні зони Африки?
- яка природна зона займає найбільшу площу?
- яка природна зона займає найменшу площу?
-В якому напрямку поширюються природні зони? Чому?

Прийом «Творча лабораторія»
Учні діляться на 5 груп. Кожній групі завдання. Готують 5-7 хв.
Завдання 1 групи.
Користуючись текстом підручника (с.87) і картами атласу дайте характеристику природній зоні вологих екваторіальних лісів.

Вчитель
Одна з найцікавіших особливостей гілей – ліани, що обвивають велетенські дерева. Це найдовші рослини нашої планети. Деякі досягають 300-350 м довжиною і товщиною стовбура 30см.Стовбури ліан настільки гнучкі та пружні, що слугують місцевим жителям готовими канатами. З них плетуть кошики, будують житла, бо все, що збудоване з дерева швидко з’їдають мурахи, а ліани гіркі на смак і не є кормом для мурах, тому слугують, як будівельний матеріал.

Учень читає вірш про екваторіальні ліси:
Екваторіальні ліси повні див та краси:
Тут банани ростуть, бегемоти живуть.
Річка Конго тече, ясне сонце пече.
Й кольорові папуги без знущань та напруги
Вільний дух протикають крилом.
Тут маленька макака, шимпанзе-забіяка
Хижий звір леопард та плямистий гепард,
Що на здобич чатує,її нюхом відчує,
Має власний куток, де годує діток,
Де живе-виживає і нащадків навчає.

Завдання 2 групи.
Користуючись текстом підручника (с.88) і картами атласу дайте характеристику природній зоні перемінно-вологих лісів.

Вчитель
Зона розміщена на узбережжі Гвінейської затоки та басейну Конго. Вона, як і вологі екваторіальні ліси вражає багатством рослинного і тваринного світу. Це перехідна зона, тому рослинний і тваринний світ схожий. Але розрізняють два сезони: вологий та сухий. Зона більш освоєна людиною. Зараз великі ділянки лісів вирубуються заради цінних порід дерев. Разом з лісом гинуть і тварини.

Завдання 3 групи.
Користуючись текстом підручника (с.89) і картами атласу дайте характеристику природній зоні савани і рідколісся.

Випереджувальне повідомлення учня про баобаб.
Баобаб – мавпяче дерево. Це один із священних символів Африки. Живе 4000-5000 років. Товщиною 40 м в обхваті. Висота 25 м. В сезон дощів зеленіє, а в засуху скидає листя, щоб зберегти багато вологи. Баобаб не горить у вогні, стовбури їх майже герметично захищені товстою сірою корою, утримуючи іноді до 120 л води. Баобаб, як верблюд , економно витрачає вологу навіть у сезон дощів. Плодами ласують мавпи.

Фізкультхвилинка

Завдання 4 групи.
Користуючись текстом підручника (с.90) і картами атласу дайте характеристику природній зоні пустель і напівпустель.

Випереджувальне повідомлення учня про Сахару.
Сахара – найбільша пустеля світу площею 7 млн. км кВ. Протяжність від Атлантичного океану до Червоного моря 5000 км, а з пн.. на пд.. – 2000 км. Це і могутні гірські хребти, і покриті щебенем рівнини, і нескінченне море піщаних барханів. Велика спека вдень змінюється пронизливим холодом уночі, а піщані пилові бурі змітають на своєму шляху все живе. Тут зареєстрована найвища температура – 57,8*С в тіні. Поверхня ґрунту нагрівається до 70*С . Великі перепади температури. ЇХ не витримує навіть каміння, яке в спеку нагрівається, тріскається, розлітається на шматки. Жителі пустелі кажуть: «Сонце в нашій пустелі змушує кричати навіть каміння» Рослинності на величезних просторах немає ніякої. Життя тільки в оазисах.

Завдання 5 групи.
Користуючись текстом підручника (с.93) і картами атласу дайте характеристику природній зоні вічнозелені твердо листі ліси й чагарники.
Робота з підручником.
Завдання Виписати в зошит представників рослинного і тваринного світу, поширені ґрунти у вигляді таблиці.
№ Назва природної зони Ґрунти Рослинний світ Тваринний світ
1. Вологі екваторіальні ліси Червоно-жовті фералітні Фікуси, пальми,хлібне, кавове, мускатне дерева, папороті, чагарники, ліани, орхідеї. Птахи, кажани, мартишки, слони, носороги, леопарди, пітони, комахи.

Прийом «Географічний практикум»
Позначити на контурній карті природні зони Африки.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Прийом «Експрес-тест»
1.Червоно-жовті фералітні грунти поширені в природній зоні:
а) пустель
б) екваторіальних лісів
в) саван
2.Типовим для зони твердолистих лісів і чагарників є клімат:
а) екваторіальний
б) тропічний
в) субтропічний середземноморський
3.Зону вологих екваторіальних лісів називають:
а) гілеї
б) савани
в) оазис
4.Верблюжа колючка, алое, молочай, полин є типовими рослинами природної зони:
а) екваторіальні ліси
б) савани
в) пустелі
5.Найбагатший тваринний світ в зоні
а) екваторіальні ліси
б) савани
в) пустелі
6.В Африці виділяють кількість природних зон:
а) 3
б) 4
в) 5

Прийом «5 речень»
За допомогою 5 речень сформулюйте головні думки про природні зони.

VІ.Підсумок уроку.
Заключне слово вчителя.

Прийом «Мікрофон»
Що на уроці було головним?
Що було цікавим?
Що вам найбільше сподобалося?
Що не сподобалося?

Про яку природну зону йдеться мова?

В Африці є дивний край. Де він – спробуй відгадай.
Є там літо і зима, осені й весни нема.
Влітку – з патлами дощі, наче у племен вожді.
А сліпучою зимою сохнуть трави під ногою.
Навіть велетні - слони, мабуть бачать жовті сни.
Неборака – крокодил важко диха з усіх сил.
А жирулі - бегемоти не вилазять із болота.
Отакая тут зима – спасу від жари нема!

Оцінення навчальних досягнень учнів.

VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати §19, 20. Підготувати матеріал про національні парки Африки.

Категорія: Уроки | Додав: танюша2984 (19.02.2016) | Автор: Шуляк Тетяна Анатоліївна E
Переглядів: 468 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 2

Добавил: танюша2984
0

Пані Ірино! Щиро дякую Вам за гарний відгук.
Дата публикации: 20.02.2016 в 20:18 Спам

Добавил: [ADM]Irina
0

Пані Тетяно, дуже цікавий урок! Є прийоми і методи, що можна взяти початківцям. Для себе запозичу прийом "Пять речень" Дякую!
Дата публикации: 20.02.2016 в 09:56
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!