Каталог статей
Головна » Статті » Увага! Першокласник! » Різні аспекти цього питання | [ Додати статтю ] |
Вплив сім'ї на підготовку дитини до школи Нині наші діти розпочинають навчання у школі з 6-7 років. І якщо в семирічної дитини готовність до школи загалом сформована, то в шестирічок її остаточне завершення триває протягом першого року шкільного навчання. Цьому сприяє відповідний підхід до детям. Найважливіше завдання, що стоїть перед системою дошкільного виховання — забезпечення всебічного розвитку дитині і підготовка до школи. Проте, значну кількість дітей попри “паспортний” вік та наявні вони “шкільні” навички та вміння, відчувають великі складнощі у вченні. основною причиною їх неуспіху і те, що вони ще малі “психологічно”, т. е. неготовими до шкільного типу навчання. Саму логіку життя підказує, що необхідно розробляти критерії і екологічні показники психологічної, готовності дітей до шкільного навчання, а чи не орієнтуватися тільки фізичний чи паспортний вік детей. Дослідження дітей до школи розпочато безпосередньо під керівництвом психолога-академика А. У. Запорожця. Результати роботи неодноразово обговорювали з Д. Б. Элькониным. Обидва вони широко виборювали збереження дітям дитинства, за максимальне використання можливостей цього вікового етапу, за безболезненый перехід від дошкільного до молодшого шкільного возрасту. Підготовка дітей до школи — завдання багатогранне, яке охоплює всі сфери життя дитини. Психологічна готовність до школи лише з аспектів це завдання, щоправда виключно важливий і значимий. Проте й усередині цього аспекти виділяють три основних підходи до цієї проблеме. До першого підходу можна віднести усі дослідження, створені задля формування в дітей дошкільного віку певних умінь і навиків, необхідні навчання у школі. Такий підхід одержав у педагогіці і психології потужне розвиток у зв'язку з питанням можливості навчання з більш раннього возраста. У дослідженнях цього напряму встановлено, що 5-6 років мають значно вищі інтелектуальні, фізичні і психічне можливості, що дозволяє перенести частина програми першого класу в підготовчу групу дитсадка (дослідження, у лабораторії дітей до школи НДІ дошкільного виховання АПН СРСР; Тарунтаева Т. У., 1980; Журова Л. Є., 1978). Результати переконливо показують, що завдяки соціальної організації воспитательно-образовательной роботи можна успішно навчати дітей даного віку засадам математики грамоти, а цим помітно поліпшити підготовку до шкільного обучению. Проблема психологічної дітей до школи не вичерпується формуванням вони певних знань, умінь, навичок, т. до. все усваиваемое дошкільнятами зміст, зазвичай узгоджується з їх віковими можливостями. Однак саме форма діяльності за такого підходу не є стрижневою для проблеми психологічної готовности. 1. Сім'я і дитина Формування якостей необхідних майбутньому школяреві може забезпечити лише система педагогічних взаємодій дитсадка та його сім'ї. Вивченню особливостей впливу сім'ї формування шкільної зрілості присвячені теоретичні дослідження даного параграфа. Сім'я — перша щабель у житті. Вона раннього віку спрямовує свідомість, волю, почуття дітей. Від, які тут традиції, яке посідає у сім'ї дитина — майбутній школяр, як і по відношення до нього виховна лінія членів сім'ї, багато що залежить. Під керівництвом батьків дитина набуває свій "перший життєвий досвід, елементарні знання про навколишньої дійсності, вміння і навички життя жінок у суспільстві. Тому ми вважаємо за необхідне вивчити питання впливу сім'ї на формування готовності дитину до шкільного навчання, і навіть залежність розвитку від характеру внутрішньосімейних стосунків і зажадав від розуміння батьками важливості правильного виховання в семье. Сила впливу сім'ї у тому, що його здійснюється постійно, тривале час й у найрізноманітніших ситуаціях та умовах. Отож не можна недооцінювати роль сім'ї у підготовці дітей до шкільного обучению. Розумову виховання багато чому визначається впливом, яке повсякденно надають нею батьки, сама атмосфера інтелектуальної життя сім'ї, і навіть цілеспрямована діяльність дорослих членів сім'ї по задоволенню пізнавальних інтересів дітей, формуванню нових, розширення їхніх кругозору. Розумову розвиток дитини залежить від цього, як задовольняються у ній його духовні потреби, як організується його діяльність, яка мовна середовище у сім'ї і др. Усе починається з сім'ї. У повсякденному спілкуванні з дітьми сіються насіння характеру, які потім дадуть добрі чи злі сходи. Саме звідси нагадує всім відома народна мудрість, яку ми часто забуваємо в метушні буденності: “Посієш вчинок — пожнеш звичку, посієш звичку — пожнеш характер, посієш характер — пожнеш долю”. А зневага нею дорого стоїть. Найчастіше шкільні невдачі дітей, їх важке входження у колектив, невміння і небажання вчитися — результат батьківських прорахунків і прямих помилок, тих відносин, які панують у ній, тих життєвих орієнтацій, котрі її усваиваются. Тому від початку життя дитини навколо неї повинно бути суєти і різнобою в пропонованих йому требованиях. Насамперед зайве поспішати ні все забороняти, ні все вирішувати. Визначте найголовніше, що потрібно вимагати від дитини, точно вирішите, що має робити сам, а що він робити ні; які можна йому дозволити, а чого дозволити не можна. І дотримуйтеся своїх вимог точно, і уступайте ніяким проханням, сльозам, вигуками. Невдовзі дитина зрозуміє, що коло ваших вимог йому обов'язковий, вимоги незмінні, їх треба выполнять. Що старшим дитина, тим уважніше стежить за сталістю і обґрунтованістю пропонованих йому вимог. Та навіть якщо ставлення до них складається недостатньо шанобливе, воно легко переноситься і вимоги, запропоновані школой. Навчання у шкільництві то, можливо успішним у разі, коли родина від самих перших років життя дитини піклується як про його фізичній розвитку, але про те, щоб вміти виховати у ньому працьовитість, дисциплінованість, організованість, самостійність, відповідальне ставлення до дорученому делу. Багато батьків не шкодують час і, щоб навчити батьків читати, вважати, писати, вважаючи, що і є підготовка до школи. Проте, для повноцінного виховання цього недостатньо. Так само ревно ми повинні піклуватися у тому, ніж насичуємо розум, серце й душу ребенка. Зрозуміло, до часу вступу до школи дитина повинна мати відповідний рівень розвитку. Власне кажучи, значення загального розвитку дитини батьки, зазвичай, добре знають. Вони ретельно стежать, як розвивається їхнє маля і роблять б усе, аби сприяти этому. Які ж повинні надходити батьки, щоб їх дитина правильно розвивався, отримував необхідну кількість інформації? Всі діти дуже допитливі, їх цікавить все нове, наші діти постійні “почемучки”. Як важливо батькам не погасити цю іскорку інтересу до оточення, невідомому світу, а підтримати її своїм живим участю. Тому батьки обов'язково повинні розповідати багато цікавого своєї дитини, читати книжки, пояснювати різні явища природи, які залучають увагу дітей, наприклад, під час прогулянок і тим самим, дорослі сприяють розширенню їхнього кругозору, розвитку допитливості, вихованню інтересів свого ребенка. Батьки часто запитують у вихователя: “Скільки потрібно, щоб самому підготувати дитину до школи?” Багато — кілька років, адже підготовка до школи триває протягом усього періоду дошкільного детства. Звісно, завдань, і дуже складних, перед батьками дуже багато. Для тих, хто замислився з них вчасно, ці виховні проблеми можуть вирішуватися без особливих витрат додаткового часу — у повсякденному житті, щодень, у звичайному спілкуванні з ребенком. А, щоб самому підготувати дитину до школи непотрібен додаткового уваги — навчання практичним навичок легко вписується в побутові справи сім'ї, а заняття, організовані батьками дають прекрасні результати, навіть коли їм відводиться зовсім небагато часу. Отже, бачимо, це важливо не кількість часу, приділяєте дорослими для спілкування з дітьми, а якість спілкування, значеннєве зміст розмов між дорослими членами сім'ї та детьми. Проте, без відповідної роботи необхідний рівень розвитку нічого очікувати досягнуть. часто батьки, приділяючи багато уваги придбання малюком різних знань, умінь, навичок, пускають напризволяще формування психологічних процесів, які обумовлюють успішність його загального розвитку. Бо в школі нерідко тримають у 1-му класі зустрічаються діти, які вільно володіють промовою, мають необхідним запасом знань про навколишнє, вміють читати, вважати, але, до того ж час, є непідготовленими до шкільного життя. Коли проаналізувати труднощі, що має молодший школяр, можна знайти по них допущені батьками прорахунки вчених. У одного не вироблено пізнавальна потреба, внаслідок інтерес до вченню швидко зникає. Інший володіє способами придбання знань і, зіштовхуючись із труднощами, не вміє їх долати. У третього не сформовані загальні основи діяльності, вона може організовувати свій працю, контролювати свої дії, концентрувати і розподіляти увагу і під час різних завдань. Четвертий не знає для чого студент навчається. Усі ці діти потребують постійної опіки, т. до. звикли отримувати від дорослих всі у готовому виде. 2. Підготовка дитини до школи Розглянемо причини, за якими вона може бути непідготовлена до школи. Вивчення практики виховання показує, що в багатьох сім'ях батьки не приділяють уваги підготовці дитини до школи. Найчастіше це відбувається внаслідок недостатності педагогічного рівня батьків. Такі батьки дбають про матеріальне забезпечення дітей, але з готують їх до школи, до систематичним навчальним занять. У цих сім'ях немає інтересу до читання книжок, такі батьки розвивають мова дитини, ж не працюють над вимовою, не прищеплюють інтересу, не виховують в дітей віком готовність до праці, працьовитість. Дитятко з такий сім'ї починає показувати слабші результати своєї діяльності, ніж його однокласники. У результаті нього з'являється негативне ставлення до учению. Єдина дитина у ній — це додаткові труднощі й турботи. Єдині діти ростуть серед дорослих і часто призводить до помилок в вихованні. У одних випадках дітей заласкивают, балують, обмежують самостійність. За інших покладає дитини честолюбні і надії переоцінюючи незміцнілі сили сина (дочки), батьки завантажують їх заняттями (музикою, мовами, читанням). Таких дітей тенденція до “дорослішанню”, вони немає ні тієї дитячої безпосередності, ігор, забав, властивих іншим. Так, спостереження доводять там, де діти зростають у спілкуванні з братом, сестрою, вони більш пристосовані до життя: швидко налагоджують контакт. Батькам, у яких виростає одна дитина, слід, чого слід виховувати в ньому свідомість винятковості, оскільки усе веде до конфліктів з товаришами. Діти, не привчені до справедливою оцінці своїх дій, так важко можуть встановити своє місце у колективі. Тому увагу до дітям, піклування про них потрібно виявляти такою мірою і формах, аби в них виникала переоцінка власних зусиль і возможностей. В окремих дітей труднощі входження до шкільне життя пов'язані з невмінням жити у колективі, підкоряти за свої вчинки та бажання вимогам дорослих та інтересам своїх товарищей. З того, яка дитина серед інших, можна багато чого довідатися про його характері, звички і наших педагогічних прорахунки теж. Батьки і інші близькі люди перші, хто лише задовольняє його потребу у спілкуванні, а й дають еталон поведінки. Тому дорослі повинні піклується про належному емоційному рівні спілкування, у тому, щоб навчати вашу дитину співпереживання, порозумінню, справедливості, доброзичливості, щедрості. У спілкуванні з близькими дитина вперше бачить себе очима інших і з урахуванням цього становить уявлення себе самому. Дуже важливо було, щоб воно так, інакше, якщо цей спектакль буде піддане переоцінці із боку нових знайомих, це важко позначиться на формуванні дитині ускладнить її входження в дитячий колектив. У старшому дошкільному віці пізнавальна активність дитини у світі речей поширюється та сприйняттям світу людей, народжується інтерес до їхніх вчинків, характерам, взаємовідносинам. Ось де важливо батькам допомогти своїх дітей знайти важливі орієнтири в жизни. Нагадаємо батькам, що наступний школяр повинен добре володіти навичками і звичками культурного поведінки: вміти поводитися з незнайомими людьми, не соромлячись відповідати запитання і самому ставити їх дорослою і товаришам. Дитина обов'язково мусить володіти також елементарними навичками самообслуговування і особистої гігієни. Навчиться всього цього допомагають суворий режим дні й виконання постійних обов'язків в роботі. У посильних домашні справи у дітей тренується здатність вчасно переключатися із можливостями гри на необхідне заняття. Безумовно, всього цього діти не навчаться самі, й без участі дорослих. Отож батьки старшого дошкільника повинні заздалегідь звідси позаботиться. Тому, здійснюючи підготовку до школи, дорослі вносять певну корекцію до організації дитячої роботи і спілкування про те, щоб розвитку найважливіших із позиції майбутнього шкільного навчання чорт особи і поведінки. Особливо необхідно всебічне розвиток пізнання, роботи і особистості цілому. Лише за цій основі можуть розвиватися спеціальні способности. Звісно, не кожен дитина на час вступу до школи повинен знати букви і читати, але обстановка розвитку пізнавальних інтересів, увагу для її розумової діяльності, налаштування школу, на серйозний навчальний працю повинна сформуватися в кожній родині. Навчальна робота жадає від дитини пошуку нових рішень пізнавальних завдань, зажадає вольових зусиль, розумового напруги, вміння самостійно мыслить. Готовність дитини до школи визначається її загальної, інтелектуальної і психолого-педагогічної подготовкой. Психологічна готовність до школи немає в дітей віком спонтанно, т. е. як така. Вона утворюється які і, найголовніше, вимагає вірного педагогічного керівництва, спеціально організованих занять із дитиною в семье. Для дошкільника, який відвідує дитсадок, регулярні “домашні уроки” ні новиною власними силами, але характер їх зовсім інший. Адже дитсадку вихователем водночас навчає колектив хлопців, вдома ж із дитиною займаються індивідуально. Це дозволяє краще врахувати його можливості, здібності, характер. З іншого боку, спілкування останнім і дорослим, навіть якщо заняття відбуваються 1-2 рази на тиждень, зближують дитини матері чи батьком, сприяють їх діловій чи емоційного порозумінню, дозволяють би досягти успіхів в развитии. Такі заняття особливо необхідні дітей, які у дитсадок не ходять. Вони лише дають нові знання, долучають до найрізноманітніших видам діяльності, які і планомірно вдосконалюють сприйняття і мислення, а й полегшують перехід на роль школяра, планомірному і обов'язковому навчання. У дошкільника виробляється звичка проводити дозвілля у певне час, утримувати гаразд робоче місце, виконувати вимоги дорослих. Усе це допоможе їй правильно організувати і свій навчальну діяльність. Отже, бачимо, що заняття з дитиною у ній несуть як навчальний і розвиваючий сенс, але мають також важливе виховне значение. Психологічна підготовка дітей до школи у ній цілком необходима. Які умови повноцінного психічного розвитку дитини та її підготовки до навчального труду? Перша й найголовніша — постійна співпраця дитини поруч із іншими членами сім'ї. Співробітництво ввозяться різні форми і зводиться до словесному спілкуванню. Виникнення бажання співробітничати зі дорослими, орієнтування дорослого, з його приклад, знання що він передає,— необхідна умова повноцінної підготовки до школе. Іншою умовою успішного виховання та розвитку є вироблення у дитини вміння долати труднощі. Розумову розвиток дитини неспроможна нормально здійснюватися, якщо вона вироблено правильне ставлення до труднощам, бажання й уміння їх долати. Не в дітей, усі виходить відразу. Бо в школі дитині нерідко доводиться переробляти те й теж вправу за кількома раз. Якщо учень готовий, він подолає труднощі. Тому важливо привчити дітей будь-яке розпочату справу доводити до конца. Дошкільнята дуже емоційні і батьки знають звідси. Багато розуміють, наскільки важливе в дитини бажання вчитися, тому вони розповідають дитині про школу, вчителів і, найголовніше, про знаннях, якими вони оволодіють у шкільництві. Усе це викликає бажання вчитися, створює позитивне ставлення до школе. Коли у з'явиться стійке бажання навчається, треба її підготувати до неминучим труднощам у навчанні. Свідомість те, що ці труднощі переборні допомагає дитині правильно поставитися до своїх невдач, можливим на початку занять в школе. Ще одна необхідна умова підготовки до школи й усебічного розвитку (фізичного, розумового, морального) — переживання успеха. Щоб дошкільник хотів займатися будь-яким виглядом діяльності, чи то спорт, малювання, конструювання, гра чи навчання, вона повинна переважно приносити їй вдоволення. Це ж стосується й сфери поведінки, виконання моральних норм. Дорослим треба створити дитині такі умови діяльності, у яких обов'язково зустрітися зі успіхом. Але успіх може бути реальним, а похвала — заслуженной. Особливого значення в психологічному розвитку школяра має збагачення емоційно-вольовий сфери, виховання почуттів, вміння орієнтуватися у поведінці на окружающих. Коли дитина вихована правильно, чи до шестирічному віку не лише засвоює основні моральні норми, а й привчається діяти у відповідність до цими нормами. Суттєво змінюється поведінку дитини про собі, про своє “я”, він починає правильніше представляти свої можливості, розуміти, як ставляться до нього що оточують і чим викликане це ставлення. Зростання самосвідомості найяскравіше проявляється у самооцінці, у цьому, як дитина починає оцінювати свої досягнення й невдачі, орієнтуючись на те, як оцінюють її поведінка інші. Це одна із показників психологічної, готовності до шкільного навчання. За підсумками правильної самооцінки виробляється адекватної реакції на осуд і одобрение. До 6 років в дитини з'являються і моральні почуття (сором, гордість), саме тут віці в дитини виникає потреба у спілкуванні. Істотно змінюється як зміст діяльності, а й мотиви, які спонукають до неї дитини, вони стають більш осмисленими і більше постійними. Дитина не тільки діє, а й дізнається чому і чого він такі дії совершает. Моральне виховання стає підвалинами підготовки дитину до життя жінок у колективі сверстников. Формування пізнавальних інтересів, збагачення роботи і емоційно-вольовий сфери — передумови успішного оволодіння дошкільнятами певними знаннями, вміннями, навичками. Натомість розвиток сприйняття, мислення, пам'яті залежить від цього, як володіє дитина способами отримання знань і орієнтації діяльності, від спрямованості його інтересів, від довільності поведінки, т. е. вольових усилий. Під час підготовки до школи батьки вчать дитини порівнювати, зіставляти, робити і узагальнення. І тому дошкільник повинен навчиться уважно слухати книжку, розповідь дорослого, правильно і послідовно викладати свої думки, грамотно будувати предложения. Батьки повинні пам'ятати, що поки що в дитини є потреба у тому, щоб читали, навіть коли він вже навчився самостійно читати, цю потреба треба задовольняти. Діти, не оволодіють технікою читання гірше розуміють зміст книжки, якщо вони читають самі. Виразний читання дорослих чи прослуховування тілі-, радіопередач дає дітям вулицю значно більше, ніж читання складами. Діти, якщо вони самостійно навчилися читати, повинні тренуватися лише у читанні коротких віршів. Краще читати дитині потроху щодня, кілька разів повертаючись до прочитаного. Діти люблять слухати знайомі твори, щоразу переживаючи вчинки героїв і це залишає глибокий слід їх сознании. Книгу для читання дитині потрібно вибирати враховуючи вік, інтереси і розвиток. Дітей старшого дошкільного віку приваблює більше зміст тексту, хоч і ілюстрації до книжки вони із задоволенням розглядають. (там же) Після читання важливо з'ясувати, що як зрозумів дитина. Не обов'язково це робити відразу, можна кілька днів поговорити з дитиною про прочитане. Це привчає дитини аналізувати суть прочитаного, виховати нащадка морально, крім того, вчить зв'язковою, послідовної промови, закріплює у Словнику нові слова. Батьки нічого не винні забувати у тому, що замість досконаліший від мова дитини, тим успішніше з нього навчання у школі. У формуванні культури промови дітей приклад батьків має значення. Через війну спілкування з батьками до 6-7 років зазвичай має значним словниковим запасом й нині переважно оволодіває граматичними формами рідної мови. У цей час відбувається інтенсивне збагачення словникового запасу дитини, внаслідок придбання дитиною нових знання незнайомих предметах і явищах, що стоять поза межами його особистого досвіду, що особливо важливо задля її майбутнього навчання. Батьки повинні пам'ятати, що розширення словника дітей стоїть лише механічним завчанням слів. Потрібно допомогти дитині зрозуміти сенс нового слова, навчити його користуватися словом у процесі розповіді, зі спілкуванням з окружающими. Отже, внаслідок зусиль батьків, з допомогою дитина вчитися правильно говорити. До старшому дошкільному віку фонематичний слух досягає такої рівня розвитку, що може здійснювати звукобуквенный аналіз слова, отже готовий піти на оволодінню читанням, листом в школе. Крім сформованості передумов до оволодіння суто шкільними навичками, в дитини має бути досить високий рівень володіння предметно-специфическими знаннями. На думку видатних психологів, котрі займаються тривалий час вивченням питань готовності дітей до систематичного навчання (Л. А. Венгер, Л. З. Виготський, У. У. Давидов, А. У. Запорожець, Є. Кравцова, А. А. Люблінська та інших.), під готовністю мається на увазі складне освіту, у тому числі компоненти, що впливають успішність обучения. Готовність до школи передбачає наявність певних компонентів: розвиток всіх видів діяльності дітей (предметної, ігровий, трудовий, образотворчої, конструктивної), які забезпечують у єдності розвиток всіх внутрішніх сил дошкільнят — мислення, вольових якостей, почуттів, творчих можливостей, промови, і навіть засвоєння етичних і вироблення моральної поведінки. Тому першочерговим турботою батьків має бути всебічний розвиток дитину поруч із допомогою спеціальних занять, т. е. навчання, яке організовують у ній мами й папы. Але така навчання має бути педагогічно вірно організовано, щоб забезпечити справжнє розвиток виробництва і належний темп. Навчання бути які розвивають, т. е. містити обліку вікових особливостей розвитку, на формуванні та використанні властивих саме даному віку видів діяльності, зі опорою на пізнавальні можливості дитини. Велике значення мають також посильность висунутих перед дитиною практичних і пізнавальних завдань і послідовність їх пред'явлення, правильний вибір дидактичних ігор, прийомів і коштів збагачення трудового і морального досвіду; звернення до таких джерелам інформації, як дитяча література, кіно, театр, радіо, телебачення, З та інших. Знання, вміння, навички, якими необхідно володіти дитині, повинні даватися їй немає в розрізненому вигляді, а визначеною системою. Нині є дуже багато літератури, що допомагає батькам у цьому питанні (І. І. Будницкая “Дитина іде у школу/Библиотека для батьків”, див. список літератури). З іншого боку, батьки можуть звернеться по пораду, допомогою до вихователю дитячого саду, вчителю молодших классов. У дошкільному віці час прояви спеціальних здібностей ще настало, і тому батьки мають створювати передумови які б розкриття цих способностей. А сучасні вимоги про дітей, які у школу розуміють наявність в дитини як здібностей, а й певних знань, умінь, навичок. Насамперед в дитини може бути певний запас відомостей про навколишній світ, про явищах природи, предметах та його властивості, людей та його природі, норми поведінки. Розвиток образного мислення допомагає дитині виділяти суттєві закономірності у різноманітних галузях життя. Вища форма цього мислення в старших дошкільнят дозволяє вийти з елементарних уявленнях про світ до засвоєння систематизованих наукових знань, що дає школа. Ці знання носять іншій характері і від розрізнених поглядів на різні аспекти дійсності, які зазвичай одержує ребенок-дошкольник, не збігаються з його невеликим “життєвим” досвідом. І саме батьки мають підготувати дитину до переходу нові, більш високий щабель обучения. У, що надходить школу, може бути розвинений і належному рівні естетичний смак. Шлях у світ прекрасного починається дуже рано, й тут першорядне роль належить семье. Краса в усьому, що оточує дитини вдома, підтримує в нього радість, відчуття впевненості, зміцнює повагу та прихильність до батькам, змушує пишається ними, сприяє створенню рівних відносин в семье. Естетичний смак розвивається і під час привернути увагу дитини явищ повсякденні, до предметів, оточенню побуту. У розвитку естетичного самку, сприйнятливості велике значення має тут рада, пояснення старших. Вони допомагають дитині з'ясувати, що заслуговує позитивної оцінки, що осуду. У цих оцінках батьки мають бути дуже обережні, оскільки навіть побіжну зауваження стає вирішальним в формуванні смаків та наклонностей. | |
Переглядів: 4737 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 4.0/2 |
Всього коментарів: 1 | |
|
ble>