„Розвиток творчих можливостей учнів”
Методичні рекомендації
Як психологічна наука пояснює творчість? Творчість - вищий рівень логічного мислення. К.Станіславський писав, що творчість - це напруження всіх духовних сил людини.
Це означає: 1 проникливе спостереження за явищами; 2 гнучкість мислення та уяви в їх складному поєднанні; 3 вибіркове запам’ятовування; 4 вольове напруження, реалізоване в наполегливому пошуку відповіді; 5 пильна увага; 6 емоційна наснага (натхнення).
Види творчості
* наукові; * технічні; * ігрові; * управлінські; * музичні; * образотворчі; * навчальні
Що потрібно для творчості?
* оригінальність; * нові думки і дії; * високий рівень знань; * уміння аналізувати явища, порівнювати узагальнювати, систематизувати; * багато працювати
Які особистісні якості потрібні для творчості?
* доводити розпочату справу до кінця; * сміливість думки; * уміння бачити більше, ніж інші.
Яку роль відіграють загальні можливості в дитячій творчості?
Оскільки можливості мають анатомо-фізіологічну основу, яка виявляється в задатках, творчість залежить від спадкових рис. Загальні можливості відіграють вирішальну роль у творчості.
Особливості дитячої творчості
* прагнення до знань; * бажання самостійної діяльності; * виявлення стійких творчих інтересів; * цілеспрямованість, наполегливість у розв’язанні завдань.
Риси, притаманні творчому учневі
* упевнено, легко досягає результатів; * збільшений обсяг матеріалу не викликає труднощів; * уроки не втомлюють; * властива розумова зібраність; * початок роботи і сама праця не потребує додаткових зусиль; * відсутність інертності.
Що стимулює творчого учня?
* олімпіади; * конкурси; * змагання; * гласність; * суспільне визнання; * сім’я, товариші, учителі.
Як розвивати творчість?
1. Спочатку треба визначити, які задатки варто розвивати. 2. Загальні можливості - основа творчості - розвиваються як логічне мислення: учителі знаходять причиново-наслідковий зв’язок, порівнюють, узагальнюють, абстрагують, збирають і поширюють інформацію, дають завдання підвищеної складності, використовують прискорений темп навчання учнів, добирають основний вид діяльності.
Як керувати творчістю учня?
Досліджувати його розвиток у поступі. Використовувати прийоми з розвитку творчості, а саме, прийоми з розвитку творчості пов’язані зі специфікою навчального предмета. Вони досить конкретні. Наприклад, подібності й відмінності дієприкметників і дієприслівників; подібності і відмінності клімату Європи та Азії.
Як розвивати творчі можливості учня з початковим рівнем навчальних досягнень?
Через поступовий перехід від репродуктивного мислення до продуктивного, а відтак до творчого. Використовуючи фантастичну уяву. Навчаючи запам’ятовувати зразки. Підтримуючи впевненість у своїх творчих можливостях. Створюючи умови для самовираження в межах своїх можливостей. Фіксуючи прогрес у розвитку загальних можливостей
|