Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" | [ Додати статтю ] |
Методи формування етичної культури молодшого школяра На кожному конкретному етапі розвитку суспільства домінують певні орієнтири, які задають напрямок у вирішенні проблем виховання покоління, що підростає. У сучасних умовах модернізації шкільної освіти особливої актуальності набуває проблема формування етичної культури. Серед найважливіших моральних якостей молодших школярів, які свідчать про рівень культури особистості, її вихованість можна назвати: привітність, ввічливість, делікатність, доброзичливість, сердечність. Саме виявлення людиною цих рис характеризує її ставлення до іншої особистості, допомагає їй швидко адаптуватися в новому середовищі, формувати дружні стосунки з людьми. В народі кажуть, що дитину треба виховувати, коли вона лежить не вздовж лавки, а впоперек. Тож робота з виховання навичок і звичок культурної поведінки починається ще в сім’ї з першого року життя дитини, але набуває систематичного, цілеспрямованого характеру тільки з приходом дитини до школи. Саме у початковій школі закладаються не тільки основи охайності, ввічливості, точності, а й прищеплюються гарні манери, правила поводження серед людей на вулиці та у громадських місцях, культура спілкування, вміння жити в колективі. Сформованість основних рис культури поведінки особистості тісно пов’язана з внутрішньою культурою людини. Саме форми зовнішньої поведінки відображають її моральні цінності, естетичні потреби, ставлення до існуючих норм поведінки в суспільстві тощо. Моральною основою ставлення однієї людини до іншої є доброзичливість і повага її честі та гідності. Для формування етичної культури учнів існують спеціальні методи, зокрема методи репродуктивного пояснення: етичні бесіди, розповіді, роз’яснення етичних понять і норм, використання творів літератури та мистецтва. Етична бесіда – традиційний метод морально-етичної освіти. Існує кілька класифікацій етичних бесід на основі різних підходів. 1. Інформаційна бесіда – бесіда-повідомлення. Мета такої бесіди – дати дітям відомості про історію виникнення норм і правил поведінки, які прийняті в суспільстві, переконати в їх дотриманні і виконанні, збагатити досвід дітей прикладами поведінки людей у різних життєвих ситуаціях. Застосування даного методу дає хороші результати на першому етапі засвоєння етичних норм, в першому класі, коли доцільно ознайомити учнів з сутністю та значення самих понять культури поведінки. 2. Проблемна бесіда-роздум. ЇЇ мета – показати дітям на конкретних прикладах багатогранність і неоднозначність тлумачення моральних понять і вчинків, підвести до правильних висновків, спонукати їх до обдумування складних життєвих ситуацій з метою пошуку правильного виходу з них. Цей метод більше практикується з другого класу, коли словниковий запас та життєвий досвід дітей дають змогу шукати правильні дії та аргументувати їх. 3. Етична бесіда. Враховуючи дитяче мислення, етичну бесіду починають з конкретного факту, події або розповіді. Розповідь можна замінити читанням вірша або оповідання на відповідну моральну тему. Початком етичної бесіди може бути і розповідь дітей про бачене, пережите, про свою діяльність, життя, поведінку. Прекрасним матеріалом для таких бесід є твори В.Осеєвої, В.Нестайка, В.Сухомлинського, Я.Стельмаха, Грицька Бойка, А. Костецького та інших. Мета основної частини бесіди – роз’яснити дітям конкретний зміст певної моральної категорії, викликати в учнів емоційні переживання й відповідне ставлення до фактів, явищ, що обговорюються. Бесіда передбачає запитання, спрямовані на аналіз та оцінку вчинків літературних героїв, а також учнів, з’ясування мотивів моральних учинків. Залежно від теми бесіди, запитання можуть бути таких типів: - запитання, спрямовані на розуміння учнями основної ідеї тексту; - запитання, які передбачають з’ясування ставлення дітей до певного твору, до його героїв, обґрунтування учнями свого вибору; - запитання, які вимагають оцінки вчинків і поведінки героїв твору та аргументування її; - запитання, спрямовані на встановлення причин і мотивів поведінки і окремих учинків героїв; -запитання, які допомагають встановити зв’язок між змістом прочитаного твору і поведінкою учнів удома, в школі, в громадських місцях; - запитання, спрямовані на узагальнення моральних знань, норм і правил моралі; - запитання, що допомагають усвідомити значення додержання норм і правил моралі; - запитання, спрямовані на розуміння взаємовідносин між людьми на основі виконання чи порушення норм моралі; - запитання, що сприяють розумінню емоційної сфери героїв, їх психологічного стану; Закінчуючи бесіду, треба підвести учнів до узагальнення морального поняття, вивести моральну позицію чи правило. Це може бути підсумовуюча розповідь педагога і виведення моральної позиції. Деякі бесіди доцільно закінчувати формулюванням правил поведінки, що їх завжди повинні дотримуватись учні. Можна запропонувати учням у кінці бесіди пригадати на відповідну тему прислів’я як моральний висновок до теми бесіди. Дирда Н. О., Хлистунівський НВК Городищенської районної ради
| |
Переглядів: 4445 | Рейтинг: 1.0/1 |
Всього коментарів: 0 | |