Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Фізкультхвилинки на уроках читання

Фізкультхвилинки на уроках читання                                                        

                                             

                                                              Здоровою може вважатися людина,

яка відзначається гармонійним

фізичним і розумовим розвитком

 і добре адаптована до оточуючого її фізичного

та соціального середовища.

(Г.Сигерист)

        Приймаючи дитину до школи, «потрібно враховувати, що маємо справу з дитячим організмом, який росте, розвивається» (2, 263).  Для нормального розвитку дитині молодшого шкільного віку потрібно багато рухатися (ходити, бігати). Як стверджує народна мудрість, «рух – це життя і здоров’я». Норма природної потреби в русі у дітей цього віку становить приблизно 1,5 – 2 години на добу.

        Проте зі вступом до школи рухова активність дитини зменшується. Руховий режим з відносно довільного змінюється на обумовлений строгими правилами поведінки.

        Більшу частину доби дитина перебуває у статичному  положенні, тобто сидить: у школі під час уроків; удома, коли виконує домашні завдання, читає, переглядає телепередачі або грається у комп’ютерні ігри. При цьому дитина несе велике фізичне навантаження. Статичне навантаження вступає у протиріччя з фізичним розвитком дитини. Як наслідок – розвиток перевтоми. У дитини знижується працездатність, проявляються негативні емоції, погіршується самопочуття. Дитина скаржиться на головний біль. Дехто з дітей починає порушувати правила поведінки на уроці.

       Тому при виявленні в дітей перших ознак перевтоми необхідно робити перерви, під час яких діти б могли  виконувати нескладні фізичні вправи.

       Такі перерви під час уроку (фізкультхвилинки) сприяють поліпшенню функціонування мозку, відновлюють тонус м’язів, які підтримують правильну поставу, знімають напругу з органів зору і слуху, з утомлених від письма пальців. 

      Фізкультхвилинка має стати обов’язковим елементом кожного уроку в початковій школі (крім тих уроків, на яких сам процес навчання передбачає достатню рухливість, наприклад, уроків музики, трудового навчання, ритміки, фізичного виховання).

      Фізкультхвилинка включає 3-4 вправи, добре знайомі дітям і легкі для виконання. Кожна вправа виконується 3-4 рази в середньому темпі. Тривалість фізхвилинки 2-3 хвилини.

      Вправи мають добиратися таким чином, щоб протягом дня цілеспрямовано навантажувалися і розслаблялися різні групи м’язів дітей: плечового пояса, спини, тазостегнових суглобів. Необхідно включати в комплекс вправи для відпочинку очей, дихальні вправи, вправи на координацію рухів.

      Щоб процес виконання фізичних вправ був цікавим для дітей, необхідно час від часу змінювати вправи (кожні 2-3 тижні), виконувати їх під музику, включати танцювальні рухи.

       Дітям подобаються фізкультхвилинки, які супроводжуються віршованими текстами. Щоб у дітей не збивався ритм дихання, їхні рухи були точними і сильними, при проведенні таких фізкультхвилинок учитель промовляє текст, а діти виконують вправи.

       Чим більшим є статичне навантаження, тим частіше й активніше потрібно робити фізичні вправи. В першому класі необхідно проводити по дві фізкультхвилинки  - на 10-ій  і 20-ій хвилині кожного уроку. Але якщо діти швидко стомлюються,  можна провести і три фізкультхвилинки протягом уроку (особливо в першому півріччі ).

      Не потрібно забувати про відпочинок і під час виконання дітьми  домашніх завдань. У групі подовженого дня фізкультхвилинки організовує вихователь, а вдома – батьки чи дитина самостійно.

      Пропонуємо вашій увазі фізкультхвилинки, які можна провести під час занять у початковій школі, зокрема на уроках читання.

 

Орієнтовні вправи для розвитку дихання

1.  Руки вгору, вниз, промовляти звуки „Ш”, „Ж”, видихаючи повітря.

               За рекомендацією Є.В.Давиденка:

1.  В. п. – стати рівно, руки вниз.

     1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 – різко обняти себе руками за плечі – видихнути. Повторити 3-4 рази.

2.  В. п. – стати рівно, руки вниз.

     1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 – присісти, обняти руками коліна – видихнути. Повторити 3-4 рази.

3.  Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів.

4.  Дихання через одну ніздрю: вдихнути носом – одна ніздря притиснута пальцем, видихнути ротом. Повторити 3-4 рази.

Комплекс вправ гімнастики для очей

1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.

2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.

3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.

4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.

 

Вправи для профілактики короткозорості

1.  В. п. – ноги на ширині плечей, руки в боки.

     Кругові рухи руками вперед і назад. Весь час стежити за кінчиком великого пальця. Повторити 3-4 рази.

2. В. п. – сісти на стілець.

    Замружити і відкрити очі. Повторити 3-4 рази. Виконувати в середньому темпі.   

                             Фізкультхвилинки з віршованими текстами

1.  Навколо дерев весело підемо.

     Різні листочки дружно підберемо.

     Відразу вгору піднімемо,

     А потім їх підкинемо,

     Нехай собі летять!

                                                         2  Руки в сторону, в кулачок.

                                                             Розгинай – і на бочок.

                                                             По колінах вдарим нижче, нижче, нижче.

                                                             Руки вгору піднімемо вище, вище, вище.

3.  Ой ходили журавлі

     То великі, то малі.

     Сіли собі на ріллі

     Та й співають тра-ла-лі.

                                                       4.  Сильний вітер до землі

                                                            Гне дерева молоді.

                                                           А вони ростуть, міцніють,

                                                           Вгору тягнуться, радіють.

                                                           Вітер віє нам в лице;

                                                           Захиталось деревце.

                                                           Вітерець все тихше, тихше,

                                                           Деревце все вище, вище!

5.  Стрибу-стрибу! Скоки-скоки!

     Прилетіли дві сороки.

     Прискакали жабенята,

     Стали у танку кружляти.

     Прибігла лисонька –

     Заграла на скрипочці.

     Скре-ке-ке, ква-ква-ква!

     Щоб спочила голова.

                                                      6.  Встаньте, діти, посміхніться,

                                                           Землі нашій уклоніться

                                                           За щасливий день вчорашній.

                                                           Всі до сонця потягніться,

                                                           Вліво, вправо нахиліться,

                                                           Веретенцем покрутіться.

                                                           Раз присядьте, два присядьте

                                                           І за парти тихо сядьте.

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: [ADM]Irina (07.01.2009)
Переглядів: 31711 | Рейтинг: 3.9/44
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!