Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Ігри на розвиток мислення

Ігри на розвиток мислення

 

Мислення - одна з вищих форм діяльності людини. Це соціально обумовлений психічний процес, нерозривно пов'язаний з мовою. В процесі розумової діяльності виробляються певні прийоми або операції (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, конкретизація).

Виділяють три види мислення:

1) за допомогою маніпулювання предметами;

2) за допомогою представлень предметів, явищ;

3) за допомогою понять, слів, міркувань.

Наочно-дієве мислення особливо інтенсивно розвивається у дитини з 3-4 років. Воно осягає властивості предметів, вчить оперувати предметами, встановлювати стосунки між ними і вирішувати самі різні практичні завдання.

На підставі наочно-дієвого мислення формується і складніша форма мислення - наочно-образне. Воно характеризується тим, що дитя вже може вирішувати завдання на основі уявлень, без вживання практичних дій. Це дозволяє дитині, наприклад використовувати схематичні зображення або лічити про себе.

До шести-семи років починається інтенсивне формування словесно-логічного мислення, яке пов'язане з використанням і перетворенням понять. Проте воно не є таким, що веде у дошкільників.

Всі види мислення тісно пов'язані між собою. При вирішенні завдань словесні міркування спираються на яскраві образи. В той же час вирішення навіть найпростішого, найконкретнішого завдання вимагає словесних узагальнень.

Різні ігри, конструювання, ліплення, малювання, читання, спілкування і так далі, тобто все те, чим займається дитина до школи, розвивають у нього такі розумові операції, як узагальнення, порівняння, абстрагування, класифікація, встановлення причинно-наслідкових зв'язків, розуміння взаємозалежностей, здатність міркувати.

 

Хто що любить?

Підбираються картинки із зображеннями тварин і їжі для цих тварин. Перед дитиною розкладають картинки з тваринами і окремо картинки із зображенням їжі, пропонують всіх "нагодувати".

 

Назви одним словом

Дитині зачитують слова і просять назвати їх одним словом. Наприклад: лисиця, заєць, ведмідь, вовк - дикі тварини;

лимон, яблуко, банан, слива - фрукти.

Для дітей старшого віку можна видозмінити гру, даючи узагальнююче слово і пропонуючи їм назвати конкретні предмети, що відносяться до узагальнюючого слова. Транспорт - ..., птахи - ...

Дитині дають набір картинок із зображенням різних предметів. Дорослий просить розгледіти їх і розкласти  на групи, тобто відповідні з відповідними.

 

Знайди зайву картинку

Розвиток розумових процесів узагальнення, відвернення, виділення істотних ознак.

Підберіть серію картинок, серед яких три картинки можна об'єднати в групу за якою-небудь спільною ознакою, а четверта - зайва. Запропонуйте дитині знайти зайву картинку. Запитайте, чому вона так думає. Чим схожі картинки, які малюк залишив.

 

Знайди зайве слово

Прочитайте дитині серію слів. Запропонуйте визначити, яке слово  є "зайвим". Приклади:

Хоробрий, злий, сміливий, відважний;

Яблуко, слива, огірок, груша;

Молоко, творог, сметана, хліб;

Година, хвилина, літо, секунда;

Ложка, тарілка, каструля, сумка;

Плаття, светр, шапка, сорочка;

Мило, мітла, зубна паста, шампунь;

Береза, дуб, сосна, суниця;

Книга, телевізор, радіо, магнітофон.

 

Чергування

Запропонуйте дитині намалювати, розфарбувати або нанизати намисто. Зверніть увагу, що намистини повинні чергуватися в певній послідовності. Таким чином можна викласти огорожу з різнокольорових паличок і так далі.

 

Відповідай швидко

Дорослий, кидаючи дитині м'яч, називає колір, дитина, повертаючи м'яч, повинна швидко назвати предмет цього кольору. Можна називати не лише колір, але й будь-яку  якість (смак, форму) предмету.

Запропонуйте дитині назвати якомога більше слів, що позначають яке-небудь поняття.

- Назви слова, що позначають дерева; чагарники; квіти; овочі; фрукти.

- Назви слова, що відносяться до спорту.

- Назви слова, що позначають звірів; домашніх тварин; наземний транспорт; повітряний транспорт.

 

Говори навпаки

Запропонуйте дитині гру: "Я говоритиму слово, а ти теж говори, лише навпаки, наприклад, великий - маленький." Можна використовувати наступні пари слів: веселий - сумний, швидкий - повільний, порожній - повний, розумний - дурний, працелюбний - ледачий, сильний - слабкий, важкий - легкий, боязкий - хоробрий, білий - чорний, твердий - м'який, шорсткий - гладкий і так далі

 

Буває - не буває

Називаєте яку-небудь ситуацію і кидаєте дитині м'яч. Дитя повинне зловити м'яч в тому випадку, якщо названа ситуація буває, а якщо - ні, то м'яч треба відбити.

Ситуації можна пропонувати різні: тато пішов на роботу; поїзд летить по небу; кішка хоче їсти; листоноша принесла лист; яблуко солоне; будинок пішов гуляти; туфлі скляні і так далі.

 

Швидкість мислення

Запропонуйте дитині пограти в таку гру: ви починатимете слово, а вона - його закінчує. "Відгадай, що я хочу сказати!" Всього пропонується 10 складів: ВО, НА, ЗА, МИ, МО, ДИ, ЧО, ЛИ, КУ, КО.

Якщо дитина швидко і легко справляється із завданням, запропонуйте їй придумати не одне слово, а стільки, скільки вона зможе. Фіксуйте не лише правильність відповідей, але і час, який є показником швидкості розумових процесів, кмітливості, мовної активності.

 

Порівняння предметів

Дитина повинна уявляти собі те, що вона порівнюватиме. Поставте їй питання: "Ти бачила муху? А метелика?" Після таких питань про кожне слово запропонуйте їх порівняти. Знову поставте питання: "Схожі муха і метелик чи ні? Чим вони схожі? А чим відрізняються один від одного?"

Дітям особливо важко в знаходженні схожості. Дитина 6-7 років повинна правильно проводити порівняння: виділяти і риси схожості, і відмінності, причому по істотних ознаках.

Пари слів для порівняння: муха і метелик; будинок і хатинка; стіл і стілець; книга і зошит; вода і молоко; сокира і молоток; піаніно і скрипка; витівка і бійка; місто і село.

 

Вгадай за описом

Дорослий пропонує вгадати, про що (про який овоч, тварину, іграшку) він говорить і дає опис цього предмету. Наприклад: Це овоч. Він червоний, круглий, соковитий (помідор). Якщо дитині важко з відповіддю, перед нею викладають картинки з різними овочами, і вона знаходить потрібну.

 

Хто ким буде?

Ведучий показує або називає предмети і явища, а дитина повинна відповісти на питання, як вони зміняться, ким будуть. Ким (чим) буде: яйце, курча, жолудь, насіннячко, гусениця, ікринка, мука, дерев'яна дошка, залізо, цегла, тканина, шкіра, день, учень, хворий, слабкий, літо і так далі.

Може існувати декілька відповідей на одне питання. Необхідно заохочувати дитину за декілька відповідей на питання.

 

Розклади за порядком

Використовуються готові серії сюжетних послідовних картинок. Дитині дають картинки і просять їх роздивитись. Пояснюють, що картинки мають бути розкладені за порядком розгортання подій. На закінчення дитя складає розповідь по картинках.

 

Відгадування небилиць

Дорослий розповідає про щось, включаючи в свою розповідь декілька небилиць. Дитя повинне відмітити і пояснити, чому так не буває.

Приклад: Я ось що хочу вам розповісти. Ось вчора - йду я по дорозі, сонечко світить, темно, листочки сині під ногами шарудять. І раптом із-за рогу як вискочить собака, як заричить на мене: "Ку-ка-рі-ку!" - і роги вже наставила. Я злякався і втік. А ти б злякався?

Йду я вчора лісом. Довкола машини їздять, світлофори блимають. Раптом бачу - гриб. На гілочці зростає. Серед листочків зелених сховався. Я підстрибнув і зірвав його.

Прийшов я на річку. Дивлюся - сидить на березі риба, ногу на ногу закинула і сосиску жує. Я підійшов, а вона стриб у воду - і попливла.

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: [ADM]Irina (08.02.2009)
Переглядів: 6835 | Рейтинг: 3.0/5
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!