Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Мета. Дати учням початкове поняття про числівник, його функцію в мовленні, вчити правильно ставити запитання до числівників, які означають кількість предметів та порядок при лічбі.Формувати вміння вживати числівники в усному і писемному мовленні, розвивати граматичні навички. Виховувати бажання краще знати рідну українську мову.
Обладнання. Підручник „Рідна мова” 4 клас, опорні схеми, таблиця, ребуси.
Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Основна частина уроку 1. Хвилинка каліграфії та орфографії. - Які іменники відносимо до власних? - Як пишемо іменники, які є власними назвами? Завдання. Виписати іменники, які є власною назвою. Володимир, місто Одеса, село Дмитрушки, річка Остер, Христос, свято Різдва, дівчинка Еліза, Щорський район, річка Амазонка. - Підкресліть початкові букви. Яке слово утворилося? (Водохреща). - Що це за свято? Це третє й завершальне свято різдвяно-новорічного циклу. З ним пов’язують хрещення Христа. Відтак в усіх селах, де були церкви, святили воду, змурувавши з льоду та обливши буряковим квасом хрест. Освяченій воді приписувались чудодійні властивості. Її давали зуроченим дітям, хворим людям, кропили житло, подвір’я, свійських тварин.(Скуратівський В. Обереги пам’яті. К.: Скарбниця, 1992). - На яку букву починається назва свята? - Який перший склад у слові „Водохреща”? - Я прокоментую, як пишеться велика буква „ве”, а ваше завдання – написати її у з’єднанні „во” та слово „Водохреща” за зразком. Методика написання букви: не торкаючись (трохи нижче) верхньої лінії починаємо писати кожну паличку із заокругленням унизу. Трохи вище середини робочого рядка починаємо писати верхній півовал, а потім плавно приєднуємо другий півовал. Во Водохреща 2. Актуалізація опорних знань. Повторення вивченого про частини мови. - Які частини мови ми вивчали? ( Іменник, прикметник, прийменник, дієслово, сполучник). - Що означає іменник? Прикметник? Дієслово? - Що означає прийменник, сполучник? Розглянемо та порівняємо два речення. Свято Водохреща. 19 січня - свято Водохреща. - З якого речення видно, коли святкують люди це свято? - Отже, з якою метою вжите слово „дев’ятнадцятого”? - Назвіть відомі вам частини мови в першому реченні. А в другому? 3. Повідомлення теми та мети уроку. - Сьогодні ми ознайомимося з новою частиною мови – числівником. З числівниками ви зустрічалися вже, найчастіше - на уроках математики. Щоб дізнатися, які слова належать до числівників, на які питання відповідають, виконаємо вправу. 4. Робота над новим матеріалом. 1) Виконання вправи 11, стор. 9 (усно). - Спочатку розгляньте уважно малюнок і назвіть предмети, які зображено на ньому. (Випрані дівчинкою речі, каченята з качкою, ластів’ята в гнізді, кульбаби в траві.) (Учні відповідають на поставлені під малюнком запитання. Учитель узагальнює їхні відповіді). - Названі у відповідях слова, які відповідають на питання скільки? який? котрий?, є числівниками. Які це були слова в кожній відповіді? Назвіть їх. (Учні називають числівники: шість, восьме і т.д.). Отже, числівники означають кількість предметів або вказують на порядок предметів при лічбі. 2) Читання учнями визначення числівника, поданого в підручнику, наведення прикладів числівників. 3) Робота з опорною схемою „Числівник”. 5. Закріплення нового поняття. 1) Читання жартівливого вірша „Де п’ятий?”. Вправа 14 (усно). - Які числівники вжито у вірші? Назвіть їх, до кожного поставте питання. - Виконайте звуко-буквений аналіз слова „п’ять”. Поясніть правопис апострофа. (Усно називаються звуки і букви, пояснюється його правопис: апостроф стоїть перед буквою я , що позначає два звуки – ІйаІ ). 2) Вправи на побудову словосполучень з числівників та іменників. Учитель стежить за тим, щоб з правильним наголосом учні вимовляли слово одинадцять, засвоєне в попередніх класах. Опрацьовується правильна вимова і правопис слів футбол ІфудболІ, футболіст Іфудбол істІ. - Слово футбол походить від англійських слів „фут” – нога, ступня і „бол” – м’яч. - За допомогою якого суфікса утворилося слово футболіст? Назвіть інші слова, утворені за допомогою цього самого суфікса. Машиніст, гармоніст, піаніст, баяніст). - Що вони означають? (Назви людей за професією). 6. Фізкультхвилинка. Гра – розминка „Знайди числівник”. Руки вгору підніміть, Пальці швидко полічіть: Зліва п’ять і справа п’ять, Скільки разом? Як сказать? (Десять) - Знайдіть числівник. 7. Групова робота. 1) Учні діляться на групи за завданням вчителя (кожна група – учні з двох сусідніх парт). Розглядають малюнки годинників та визначають час, зображений на кожному з них. Важливо з’ясувати: до 12 години вважається час до полудня, після 12 – час після полудня. Полудень – чому так назвали? (Половина дня). 2) Вправи на моделі годинника з рухомими стрілками. 8. Малюнковий диктант. 9. Загадки. 1) Спить на ліжку біла сплюшка, В неї аж чотири вушка, Всі цю сплюшку звуть ... (Подушка). 2) Що трьома зубами сіно їсть? (Вила). 3) Два брати у воду дивляться, А до віку не зійдуться. (Береги). 4)Сидить Марушка в семи кожушках, Хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля). 5) Два скельця, три дужки – На ніс і на вушка. (Окуляри). 10. Робота з прислів’ями. - Запишіть прислів’я, поясніть їх значення. 1. От погода: один день блисне, а сім кисне. 2. Дощ у жнива, як п’яте колесо до воза. 3. Одне літо краще, як сто зим. 4. Сім п’ятниць на тиждень. 5. Сім разів відміряй, один раз відріж. - Які числівники було вживано в цих реченнях? 11. Ребуси. - Розшифруйте ребус. Назвіть числівник, який „заховався” у слові. ІІІ. Підсумок уроку. - З якою новою частиною мови ознайомилися? - На які питання відповідають числівники? - А як числівники позначаються на письмі? (Цифрами або записуються буквами). - Запам’ятайте, що цифрами учні користуються на уроках математики, а на уроках мови числівники записують словами. IV. Домашнє завдання. Вправа 15, стор. 11 (дати повні відповіді на запитання). | |
Переглядів: 36634 | Рейтинг: 4.1/51 |
Всього коментарів: 0 | |