Зв’язок прикметників з іменниками
Відкритий урок з української мови у 3 класі до тижня української мови.
Тема: «Зв’язок прикметників з іменниками» Загальнопізнавальні цілі: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, його роль у мовленні, закріплювати вміння встановлювати логіко-граматичні зв’язки; розвивати вміння точно і доречно вживати прикметники у мовленні, розвивати логічне мислення, увагу учнів; виховувати інтерес до книги,естетичне відчуття прекрасного в природі. Конкретизовані навчальні цілі: знання: знає правило написання слів у реченні, впізнає слова-назви ознак предметів у реченні, тексті; розуміння: наводить приклади слів-назв ознак предметів; застосування:зв’язує за допомогою питань іменник з прикметником; аналіз: співвідносить прикметник з поданими іменниками, за характерними ознаками визначає сам предмет; синтез: складає речення зі словосполученнями «іменник+прикметник»; оцінювання: підсумовує одержані знання про зв’язок прикметника з іменником. Обладнання: таблиці «Українська мова. 3 клас», таблиця «Розвиток мовлення. Опис зимового лісу», роздатковий матеріал «Склади речення», індивідуальні картки для опитування.
Хід уроку
1.Організація класу. 2.Етап орієнтації щодо місця заняття, яке проводиться, в цілісному навчальному курсі. - Робота за таблицею №37 «Самостійні частини мови»: -Ми вже вивчили таку частину мови як іменник ( показ на таблиці).-На попередньому уроці почали вивчати про прикметник. Повторення знань про прикметник за таблицею №38: -Що означає прикметник? На які питання відповідає? На які ознаки вказує? Яким членом речення виступає? - Гра «Розвідники»:відшукати прикметники на класних кутках і таблицях(національний куток, державний, географічна карта, їстівні гриби, мова мелодійна, милозвучна і т.д.)
3.Мотивація наступної діяльності. Робота над загадкою про журавля. На дошці - таблиця зі схованими прикметниками:Великий перелітній птах з довгими ногами і довгим прямим дзьобом. -Чи можливо визначити про якого птаха йдеться мова? -Що для цього потрібно?(Точні ознаки) -Ми сьогодні на уроці ще будем працювати із загадками,де прикметники відіграють важливу роль.
4.Етап покладання мети. Створення проблемної ситуації. Робота за таблицею з описом зимового лісу (у прикметників змінені закінчення,діти їх виправляють). Ліс потонув у глибокій снігах.Стиха похитують важких кронами сосни-велетні.Ніби гномики, туляться до них молодий сосонки. -Що тут не так? Чому? Із якими словами зв’язані прикметники? -От саме про цей зв’язок прикметників із іменниками ми і поговоримо на сьогоднішньому уроці.Будемо вдосконалювати свої вміння добирати саму ті прикметники,які вимагатимуть дані іменники і у словосполученнях, і в реченнях.Все це потрібно, аби мова ваша була багатшою, яскравішою, емоційнішою.
5.Етап проектування. На сьогоднішньому уроці ми будемо працювати за таким планом: 1.Ознайомлення з правилом за темою. 2.Вправляння у доборі словосполучень «іменник+прикметник». 3.Каліграфічна хвилинка. 4.Написання диктанту,взаємоперевірка у парах. 5.Творчі завдання у групах: -складання речень, -робота з дитячою книгою, -самостійна робота за робочими картками, -підсумкові ігри за темою уроки. Отже,ми сьогодні будемо працювати і колективно,і в парах,і у групах,і самостійно.Відповідно,оцінки будуть «групові» і індивідуальні на протязі уроку за допомогою «фішок».
6.Робота за планом уроку. а)Запис теми у зошитах. б)Робота за таблицею №39: -зачитування правила, -читання віршика, -складання словосполучень. в)Каліграфічна хвилинка. -Гра «Знайди букву». Знаходження слів з буквою «ха»в описі зимового лісу(за таблицею). -1 рядок-повторити написання з`єднань их,ах,ох; -2 рядок-дібрати слова з даними з`єднаннями і записати(наприклад:лихий,шаховий,мохнатий). г)Диктант. Зняти таблицю опису лісу.Діти добирають заголовок до тексту . Взаємоперевірка у парах. Завдання по групах:виписати з речення(перша група -з 1-го речення і т.д.)прикметники з іменниками із запитаннями у дужках. д)Фізкультхвилинка. Розминка рук,гімнастика для очей. е)Творча робота в групах. Складання речень з прикметниками зі слів,надрукованих на окремих карточках.Запис у зошитах. Оцінюється груповими балами на дошці і індивідуально «фішками»(за презентацію роботи). є)Вибірковий диктант. Діти виписують іменники з прикметниками в зошити із загадок: -Є лісі звір пухнастий, А у нього-хвіст смугастий, Знає звір багато нот, Називається(єнот). -Перемурзану тваринку Ти вгадаєш за хвилинку. Довге рильце,хвіст гачком, Ніс рожевий-п`ятачком. ж)Вибіркове письмо (робота в групах). Аналогічна робота з книжечками загадок. Перша група: -Дивний птах з рожевим пір`ям, Наче мальва на подвір`ї, На ногах тонких та рівних. Має назву птах-(фламінго). Друга група : -Стебельце-шорстка драбинка, У серединці -чорна вуглинка, Пелюстки блискучі,як лак . Це квітує червоний (мак). Третя група: Пара довгих вушок, Сіренький кожушок, Скорий побігайчик, А зоветься(зайчик). з)Робота з підручником Вправа 89-учні складають речення,записують на дошці і в зошитах. и)Самостійна робота. Дібрати прикметники до іменників(робота у збірниках карток для опитування,картка №18).
7.Підсумок уроку. На уроці ви вчились добирати прикметники до іменників і вже знаєте, що ці дві частини мови міцно пов’язані між собою. То ж зараз я перевірю,як ви навчились добирати прикметники. На дошці прикріплюються картинки із зображенням тваринок: корова,півень,кошеня.Діти виходять (по групах) до дошки і записують у стовпчик прикметники під картинками. Наприклад: 1 велика плямиста спокійна добра рогата 2 різнобарвний гордий поважний співучий сміливий 3 маленьке пухнасте грайливе сумне руде -Гра «Впізнай слово»:за поданими прикметниками «впізнати»іменники: -рідна,лагідна,найдорожча(матуся), -запашний,білий,смачний(хліб), -білий,холодний ,пухкий(сніг), -пухнаста,руда,хитра(лисиця), -великий,просторий,світлий(клас), -прозора,холодна,джерельна(вода), -чорна,велика,снігова(хмара), -яскраве,тепле,лагідне(сонце). Визначення групи-переможця, аплодування,виставлення балів. -Нехай сонечко всіх нас скоріше зігріє,зима відступає,світлішає і теплішає у наших домівках. Диференційоване домашнє завдання:виписати по 2-3 загадки з прикметниками з книжечок, сильнішим-скласти загадки.
Михайлова З.Я.
http://www.zolochiv-school4.org.ua/
|