Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
"Іменники - синоніми, іменники - антоніми. Багатозначні іменники. Пряме і переносне значення іменників" Відкритий урок з української мови. 4 клас Мета: удосконалювати вміння вживати в мові іменники - синоніми, іменники - антоніми, як засіб увиразнення мовлення. Вміти влучно використовувати слова в прямому і переносному значенні, застосовувати в мовленні багатозначні іменники. Показати їх роль в народних прислів'ях, приказках. Розвивати в учнів мовленєве чуття, культуру мовлення, формувати вміння вибирати з ряду синонімів ті іменники, які відповідають змісту висловлювання. Виховувати любов до рідної мови, колориту, влучності в доборі висловів. Обладнання: Мовне дерево "Іменник" (схема-малюнок), схема-опора "Іменник", таблиці синонімів, антонімів, багатозначних і однозначних слів, малюнки, магнітофон (аудіозапис). Література: Н. Коптілов "У світі крилатих слів", м. Київ, 1976; Ф. П. Медвєдєв "Українська фразеологія", м. Харків, 1977; В. М. Паламарчук "Навчаймося рідної мови", Київ, 1999; М. С. Вашуленко "Рідна мова", Київ, 2004 Хід уроку: І. Організація класу до роботи: Дітки поверніться до гостей, що будуть присутніми на нашому уроці, подаруйте їм свої посмішки і сідайте, будь-ласка, за парти. Ось дзвінок нам дав сигнал - Працьовитий час настав. Тож і ми часу не гаймо, Урок мови починаймо. А щоб мова рідна нам допомогла своїми правилами, вказівками, підказувала нам вірний шлях виконання вправ і завдань, ми до неї звернемось із невеличким проханням. Мово українська, мово наша мила! Дай поміч школярам, Щоб ми всі шанували рідну мову, І пісню любу, милу, пречудову... Щоб солов'їну ми її повік любили, І рідним словом вільно говорили. А чи чули ви, що щось зашелестіло в класі? Так, це осінні, пожовклі кленові листочки шепочуться між собою і я бачу, що це дерево з'явилося у нас в класі не спроста, це мабуть мова нам цікаві завдання принесла. А чи бачите ви, що листочки ледь тримаються, вітерець їх чуть торкне і почнуть вони кружляти в осінній заметілі. А ось і перший листочок, що ж він нам за завдання приніс? (загадка). II. Актуалізація опорних знань. Загадка - Хто ти? Що? Твоє ім'я? Перший листочок. Іменна моя сім'я. Знають всіх в ній поіменно, А зовуть сім'ю ... (іменник). Як кожна сім'я має своє родовідне дерево, так і іменник має своє. Кожна гілочка на цьому дереві слугує опорою такої частини мови як іменник. Опадає наступний кленовий листочок. То над чим ми з вами працювали на минулому уроці? (над темою іменник). Індивідуальні завдання на картках (різнокольорове листя клена, на зворотній стороні якого завдання). Дітки, давайте пригадаємо правило: • Що таке іменник? (Іменник - це частика мови, що означає назву предмета і відповідає на питання: хто? або що?). • Іменники можуть бути ... (Назвами істот (хто?) і не істот (що?). • А які ще бувають іменники? (Власними, загальними). • Більшість іменників належать до родів, яких? (Чоловічий, жіночий, середній). • Іменники мають ... (Числа - однина, множина). А чи знаєте ви, що виявляється половина усіх слів в нашій мові припадає на іменник. Тому майже кожне друге слово в українській мові це іменник. А тепер відкрийте свої зошити і запишіть число. Сьогодні 14 жовтня. Це день народження нашої школи. Сьогодні їй виповнюється 9 років. Крім того, сьогодні день Покрови, велике православне свято. РОБОТА З ІНДИВІДУАЛЬНИМИ КАРТКАМИ 1. Хвилинка каліграфії (зашифроване слова "праця" з творчим завданням). Закресліть літери, що найчастіше повторюються, і утворіть слово. П, б, з, е, р, е, б, з, а, з, б, е, ц, б, е, з, я Дітки, хто зміг прочитати зашифроване слово? Будь-ласка, біля дошки запишіть це слово і зробіть звуко-буквений аналіз. Праця - [п] [р] [а] [ц] [а] - 5 б., 5 зв., 2 скл. Підберіть, будь-ласка, спільнокореневі слова до слова праця таким чином, щоб вони були різними частинами мови, (працівник, працювати, працьовитий). • А тепер утворіть нові слова за допомогою префіксів: на, до, пере (напрацювати, допрацювати, перепрацювати). А може хтось з вас знає прислів'я про працю? Адже ми недавно вивчили усну народну творчість з читання. Праця робить людину розумною. Землю красить сонце, а людину - праця. Пташку пізнають по польоту, а людину по роботі. А ось ще одне завдання на листочку: скласти прислів'я, яке щойно пороздував легенький осінній вітерець. Марнує годує, людину а лінь — Праця. Праця людину годує, а лінь - марнує. Знайдіть слова, які відповідають на питання - що? (Праця, лінь). Діти, а яка особливість цих слів у прислів'ї? (Протилежні за значенням). То як називаються слова, що мають протилежне значення? ( Антоніми). Наприклад: Ніч - день, зима - літо, радість - печаль. IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ Сьогодні ми будемо продовжувати знайомитися з іменниками - антонімами, синоніми і дізнаємось про багатозначність слів, про слова в прямому і переносному значеннях. V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Робота з таблицею антоніми. Робота над вправою 103. Відкрийте підручники на сторінці 51. Прочитайте речення і знайдіть в кожному з них іменники - антоніми. Коментує і записує ... Записуємо в рядочок слова - антоніми через тире. Випишіть іменники-антоніми парами, наприклад зима-літо, Батьківщина чужина, мати - мачуха). Дітки, той який ми можемо зробити висновок про роль антонімів в реченнях, прислів'ях? (Вони допомагають увиразнити мовлення, точно висловити свою думку або загострити увагу на чомусь особливому, дають можливість яскравіше виразити протилежні явища). А тепер, будь-ласка, звірте свій висновок з наведеними відомостями у підручнику, (читання мовчки). То чи співпали ваші припущення? (так). Хтось там бачу притомився і на парту похилився. Треба всім нам дружно встати, Фізкультпаузу почати. Крім антонімів, що ще впливає на виразність мовлення? (Синоніми). Пригадаємо, що таке синоніми? ( Синоніми - це слова, одинакові або близькі за значенням, але різні за звучанням і написанням). Наприклад: Іти, плентатися, шкандибати, повзти, летіти. Діти, спробуйте дібрати синонімічний ряд до слова Ліс. (Ліс, бір, гай, діброва, пуща, перелісок, байрак, чорноліс). Словникова робота. Байрак - це невеликий лісок за балкою, горбом. Чорноліс - густий зарослий ліс, чагарник. То яку роль грають в мовленні іменники - синоніми? (вони дають можливість найточніше, найвиразніше і найвлучніше висловлювати свою думку). А чи знаєте ви діти, що існують спеціальні словники антонімів і синонімів? От наприклад у словнику синонімів до слова ліс подано аж більше 35 слів синонімів, а до слова йти аж 70. Самостійна диференційована робота на картках. 1 варіант. Вибрати найбільш влучне слово із синонімічного ряду іменників: їжа, страва, харч, корм, пожива. Восени люди заготовляють для тварин - __________. (корм). Комахи під корою дерев знаходять - __________. (поживу). У дорогу турист взяв із собою - _______ (їжу). 2 варіант. Замінити словосполучення найбільш влучним іменником -синонімом. Восени падає листя - ________ (листопад). Сильний дощ - _______(злива). Дрібний осінній дощ - _____ (мряка). Перевірка виконаного завдання. Вправи для стомлених пальчиків. А) Шелест листя (діти піднімають руки вверх, імітують шелест листя) Б) Імітація кружляння осінніх листочків в повітрі. В) Осінній дощик барабанить по листочках. • Робота з таблицею: пряме і переносне значення слів. Робота над вправою 104. Робота над вправою 105. Прочитайте будь-ласка текст. То як слова стають багатозначними? (Можна доповнювати існуючі слова новими значеннями). Робота за малюнками (дві лисички - тварини) (лисички - гриби) (сонечко - на небі) (сонечко - комаха) (коса - дівчини) (коса - знаряддя праці) (коса на річці) Сконцентруйте увагу на словах, що звучать однаково, але мають різне значення. Косу дівчина плете, На косі трава росте. Пляж найкращий на косі, Поки ще трава в росі. Із косою йде на косу, Хлопець той, що траву косить. (А. Сващенко) В якому новому значення вживаються тепер слова: в автомобілі двірник людина, яка прибирає; сумка, портфель дипломат працівник посольства; комп'ютерний диск автомобільний музичний тварина миша комп'ютерна А тепер поєднайте іменники ніс, перо, ключ, бік з іншими словами так, що б показати їх багатозначність за зразком в підручнику. Ніс човна. Кирпатий ніс. Перо птаха. Перо до ручки. Ключ дверний. Ключ журавлиний. Ключ гаєчний. Музичний ключ. Бік правий (лівий). Робота над вправою 106. Прочитайте. Визначте, що це - текст чи окремі речення. Чому? (Тому що текст - це декілька речень, поєднаних між собою спільною думкою). Що це за чорне золото, яке добувають у Донбасі? (вугілля). А ще чорним золотом називають нафту. А що то за біле золото, яке вирощують на полях Середньої Азії? (бавовна). А тепер будь-ласка усно проаналізуйте слово "шахтах" в такій послідовності: • Аналізоване слово (шахтах) • Частина мови (іменник) • Власна чи загальна назва (загальна) • Назва істоти чи неістоти (неістота) • В якому значенні вжито - в прямому чи в переносному (в прямому) • Рід (жіночий) • Число (множина) • На яке питання відповідає (де?) • Яким є членом речення, головним чи другорядним (другорядним) VI. КОРЕКЦІЯ ТА ПОГЛИБЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ 5. Прочитайте будь-ласка загадки, відгадайте їх. Випишіть парами іменники - антоніми із загадок. Я антонім слова літо, В мене біла, тепла свита, Хоч мороз люблю сама, Адже звуть мене ... (Зима) Я антонім шуму, стуку, Уночі без мене мука, Для спочинку наймиліша, Відгадаєш, хто я ... (тиша). В зошитах - (літо - зима, шум - тиша). Оцінювання. VII. ПІДСУМОК УРОКУ Діти, то який ми можемо підвести підсумок нашого уроку? Чим більше людина в своєму мовленні використовує антоніми, синоніми, багатозначні слова, пересипаючи свою мову прислів'ями та приказками, тим вона стає милозвучнішою, багатограннішою, адже недарма її називають солов'їною, порівнюють з піснею найспівочішої пташки - солов'я. VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Скласти по два речення з кожним з поданих іменників, уживаючи їх у прямому і переносному значенні. I. У ВІЛЬНУ ХВИЛИНУ • Які ключі до неба добираються? (журавлині) • Якою голкою не пошиєш сорочки? (Голкою ялинки, їжака) • 3 якого крана не набереш води? (З підйомного). Дітки, я вам всім дякую за плідну роботу на уроці. | |
Переглядів: 12887 | Рейтинг: 5.0/1 |
Всього коментарів: 0 | |