Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

В.О.Сухомлинський «Дуб під вікном»

В.О.Сухомлинський «Дуб під вікном»

 

Урок читання

 

Тема уроку: В.О.Сухомлинський «Дуб під вікном»

Мета уроку: 1.Познайомити з оповіданням В.О. Сухомлинського «Дуб під вікном»; розширювати словниковий запас учнів; вчити свідомого, правильного читання;

2. Розвивати творчі здібності учнів за допомогою методики ТРВЗ (вчити системному аналізу об’єкта, опису предмета на основі МФО), розвивати уяву дітей; 

3. Виховувати любов до природи .

 

Хід уроку

Зараз на вулиці весна, дерева і кущі вкриваються молодим листям, але є одна рос­лина, на якій досі не облетіло ТОРІШНЄ листя. Спробуйте здогадатися, що я маю на увазі…(Гра «Так-ні»). Правильно, мова йшла про дуб.

         (З’являється малюнок дуба. Об’єкт розглядається через системний оператор)

1.     Що це? (називається об’єкт)

2.     Що він вміє робити? (Чим корисний для людей?)

3.     З яких частин складається? Як кожна частина допомагає виконувати його «головну справу»?

4.     Де росте дуб?

5.     Чим був дуб раніше? Звідки він з’явився?

6.     Які в нього тоді були частини? Чим відрізнялися від тих, що є зараз?

7.     Чи вмів він тоді виконувати своє «головне діло»?

8.     Як зміниться дуб в майбутньому? Які нові справи в нього з’являться?

9.     Що треба, щоб так вийшло?

На дошці поступово з’являється екран системного оператора

 

Ліс, діброва

Ще є липи, берези, тополі, ясени, клени, верби.

Ялини, сосни, ялиці, мод­рини тощо.

 

Жолудь

Він дозрів на великому дубі і впав.

Його посадили люди.

Білка зробила схованку.

Дуб – це листяне дерево

Дає кисень,

Деревину,

Є хаткою для лісових меш­канців

Меблі, папір, корабель, дрова,

Але для цього треба зру­бати дуба.

Сам жолудь і шапочка.

Не було ані листя, ані гілок,

ані стовбура. Він не міг ви­конувати свої «головні справи».

Складається зі стовбура, гілок, листя, жолудів.

Кисень утворюється в листі

Деревину виробляють зі стовбура

 

Бачите, як багато ми знаємо про дуб. А сьогодні дізнаємося ще більше. Ми познайоми­мося з оповіданням Василя Олександровича Сухомлинського «Дуб під вікном».

Читання учителем оповідання до слів «Настав ранок. Покликав дідусь трьох синів і дев’ятьох внуків, покликав внучку-красуню і сказав…» (мозковий штурм)

-Діти, що ж сказав дідусь? (Діти пропонують свої ідеї)

- Ваші припущення дуже цікаві. А хочете дізнатись, як закінчилася ця історія в оповіданні? Тоді слухайте. (Вчитель дочитує текст до кінця)

Фізкультхвилинка під спокійну музику

 Уявіть, що ви – маленькі жолуді, що впали на вологий ґрунт і стали проростати…

Словникова робота

Кам’яну                 валіснико     ситиперено

в-сяРоз-рос-та       трьох             крівча

с-сяРоз-рі              хдев’ятьо      ментфунда

рівчак – довга заглибина в землі

фундамент – основа будинку, яка знаходиться під землею

-         Відкрийте «Катрусю» на сторінці 201, самостійно прочитайте це оповідання і подумайте, чому саме так вчинив лісник?

Чому ж лісник вирішив краще перенести кам’яну хату, ніж зрубати дуба? (Дідусь не зрубав дуба, бо він любив природу, любив дуба, наче свого сина, який ріс разом з його дітьми та внуками.)

МФО (Метод фокальних об’єктів)

Син (який?)             дуб (переносимо якості І предмета на ІІ)

Маленький

Дорослий

Гарний

Веселий

Кучерявий

Сумний

Вдячний

 

-         Відшукай лише одне речення, яке було внутрішнім рішучим запереченням внучці: ніколи цей дуб ніхто не спиляє, бо він ваш ровесник, діти.

-         Чи зрозуміли почуття батька-дідуся діти та внуки? Яким реченням це можна переконливо довести?

Емпатія

-         Хай тепер кожен з вас уявить себе цим великим, могутнім дубом. Ти бачиш, що ти заважаєш людям, яких ти любиш. Ти застиш їм сонце, але відійти вбік ти не можеш, - ти ж міцно тримаєшся коренями за землю. Що ти відчуваєш, про що думаєш?

-         Тобі шкода, що лісник та його сім’я тепер будуть жити далеко, і , можливо, забудуть про тебе. Що ж можна зробити? (може прилетіти фея і зробити так, щоб мої корені перетворилися на ноги і я просто відійду від вікна, щоб не затуляти людям сонця)

Фізкультхвилинка.

-         Прочитаємо текст в особах: автор, внучка, дідусь.

Підсумок уроку:

 Чого вас навчило це оповідання?

Що нового ви дізналися?

Якщо вам було цікаво, можете прочитати інші оповідання В.О. Сухомлинського.
 
Коритова А.А.   м.Київ   ШДС "Евроленд" Европейского университета
Категорія: Уроки | Додав: вчитель (11.08.2009)
Переглядів: 8340 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!