Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Шевченківське слово Урок читання 4 клас Матеріал уроку. Т.Г. Шевченко „ Реве та стогне Дніпр широкий". В. Скомаровський „ Кобзарі". Мета. Продовжити ознайомлення дітей з ліричними творами Т.Г. Шевченка, розвивати уміння виразно читати, вникаючи у кожне слово, думку поета, відчувати і передавати мелодику шевченківського слова; виховувати любов до історії свого народу, його мови. Обладнання. Портрет Т.Г. Шевченка, книжкова виставка ( збірки поезій для дітей, де вміщено вірш „ Реве та стогне Дніпр широкий"), фонозапис пісні, картки для розширення поля читання. Тип уроку. Комбінований. Хід уроку І. Перевірка домашнього завдання. а) Бесіда за змістом - Як відтворено у вірші весняний сільський вечір в Україні ? - Звідки повертаються дівчата ? - Як ви розумієте вислови вечірня зіронька встає; мати хоче научати? б) Читання напам'ять вірша „ Садок вишневий коло хати" ІІ. Вправи на розвиток читацьких навичок. а) Читання вірша з дошки. Благословенна хай буде година, І тая хата, і село. Що Україні принесло З великих найбільшого сина... (Б. Лепкий) - Кого мав на увазі поет ? - Хто ж такий Т. Шевченко ? - Чому його називають народним поетом ? б) Гра „ Співвіднесіть рядки з назвами твору". - Твори Т. Шевченка люблять усі - і дорослі, і діти. Багато пісень написано на слова поета. Нелегко осягнути багатогранність Шевченкової музи. Тож спинимось на одній сторінці великої творчої спадщини Кобзаря - оспівування природи рідного краю, символів України - калини, верби, тополі. - Пригадайте і співвіднесіть рядки з віршів Шевченка, які ми вивчали, з назвами творів. 1. «Тече вода із-за гаю» «...Вийшла з хати веселая, сміючись, мати....» 2. «І досі сниться...» «… Співають ідучи дівчата, а матері 3. « Світає...» «...Хлюпочуться качаточка поміж осокою...» 4. « Садок вишневий коло хати...» «...Між ярами над ставами ... " в) Гра „ Що зайве ?" - Прочитайте і визначте, який рядок зайвий. Тихесенько вітер віє, Степи, лани мріють, Реве та стогне Дніпр широкий, Верби зеленіють. ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. - Відкриємо „Кобзар". Перші слова: Реве та стогне Дніпр широкий - Який це яскравий, символічний образ могутньої ріки - долі українського народу. Яким треба бути генієм, щоб одразу в першому рядку сягнути такої вершини художнього мислення. І це в 23 роки! VI. Опрацювання вірша Т.Г. Шевченка „ Реве та стогне Дніпр широкий". а) Слухання фонозапису пісні „ Реве та стогне Дніпр широкий". - Які картини малює ваша уява ? - Як звучала музика ? б) Вправи на розвиток швидкості читання. ☺ Вибіркове читання. -Прочитайте, які рослини і які живі істоти згадуються у вірші. - Прочитайте, що із зображеного у вірші ви могли б сприйняти зором, а що - відчути слухом ☺ Гра „Знайди рими". Завива (підійма), пору (морі), гомонів (скрипів), виглядав {потоптав). в) Виразне читання вірша. - Як потрібно читати першу строфу, щоб передати інтонацією і темпом бурю на Дніпрі ? - Як передати неспокій у природі, що описується у другій строфі ? - Яка інтонація і темп підходять для читання останньої строфи ? г) Розгадування кросворда
1. Що робив ясен?
2. Яка річка описана у вірші ?
3. Яке ще дерево згадується у творі?
4. Доповніть рядок: „Сердитий вітер..."
5. Де перекликалися сичі ?
6. Із чого виглядав „ блідний місяць "
- Що прочитали по вертикалі ? (Кобзар) - Так називає народ Т. Шевченка. І не тільки тому, що він написав книгу „Кобзар". д) Етимологічна хвилинка. Кобза - слово тюркського походження , означає струнно-щипковий музичний інструмент. Кобзарями називали українці співців, народних поетів, які ходили селами і містами, складали і виконували народні пісні і думи. Свій спів супроводжували грою на кобзі чи бандурі (кобза - кобзар - Кобзар). Раніше кобзарів було багато. Зараз кобзарство відновлюється: у Стрітівці Київської області відкрито школу. Т.Г. Шевченка називають Кобзарем, Тому що він виповів українському народові його життя. V. Опрацювання вірша В. Скомаровського „ Кобзарі" - Прочитайте мовчки вірш Вадима Скомаровського „ Кобзарі" і скажіть, де відбувається описувана подія. - Прочитайте вірш вголос „ ланцюжком". - Хто були ці кобзарі ? Хто слухав пісні кобзарів? - Як ви думаєте, про що могли співати кобзарі ? - Які вирази вжиті в переносному значенні? Що автор хотів ними висловити? - На яких словах треба зробити логічні наголоси ? З якою силою голосу треба читати ? Чому ? У якому темпі? - Прочитайте вірш виразно. VI. Підсумок уроку. VII. Домашнє завдання. Вивчити напам'ять вірш „ Реве та стогне Дніпр широкий". | |
Переглядів: 5774 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |