Складання розповіді з елементами опису «Калина під моїм вікном»
Урок розвитку мовлення 3 клас
Мета. Вчити дітей складати і записувати розповідь з елементами опису за планом. Розвивати усне та писемне мовлення; уміння описувати рослину, зокрема, калину, використовуючи прикметники, порівняння, слова, вжиті в переносному значенні ; пізнавальну діяльність, творчі здібності. Виховувати бережливе ставлення до калини , як лікарської рослини, оберегу, символа України. Формувати естетичну культуру. Засоби навчання: зошити з розвитку зв’язного мовлення, тлумачні словники, роздатковий дидактичний матеріал, ілюстративний матеріал з зображенням куща калини в різні пори року, вишивки , короваю; домотканий столітній рушник з вишитим орнаментом калини ; пучки кетягів калини; випечений коровай прикрашений калиною ; аудіозаписи пісень « Ой єсть в лісі калина» у виконанні гурту « Танок на майдані Конго», « Ой роде наш красний» - Ніни Матвієнко; репродукції картин М. Приймаченко «Калиновий гай» та К. Білокур «Натюрморт з колосками і глечиком». Методики: «Прогнозування», «Кубування», «Понятійна таблиця», «Сенкан».
Хід уроку І. Організація класу. Подаруйте посмішку собі, Один одному, мені. Я дарую посмішку і вам, Радість допоможе у роботі нам. ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. 1. Актуалізація опорних знань. - Відгадайте загадку, і ви дізнаєтесь, який об’єкт буде предметом сьогоднішнього уроку. ( Методика прогнозування). За хатою у садочку У зеленому віночку, У червоному намисті Дівчинонька чепуриться. І збігаються всі діти Щоб на неї поглядіти, За намисто кожен смик Та й укине на язик. - Так, звісно, це калина. Прочитайте загадку у зошиті, що спільного в обох загадках? Які слова допомогли відгадати об’єкт? Які ще знаєте загадки про калину? Варіанти: Стоїть півень над водою з червоною бородою. Хто не йде, за борідку вщипне. У лісі на пролісі висить плаття червоне. І не дівка, а червоні стрічки носить.
2.Повідомлення теми і мети уроку. -Наш урок присвячується цій неперевершеній дівчині- красуні, надзвичайно чарівному кущику – калині. Наше завдання – написати розповідь на тему « Калина під моїм вікном», що включатиме опис калини, за планом( план записаний на дошці , також він є у зошиті , діти читають його) : 1) Де росте калина? 2) Яка калина на вигляд? 3) Кого приваблює кущ калини навесні, восени? 4) Яку користь приносить вона людям? 5) Як народ величає калину?
ІІІ.Робота по підготовці до написання твору. 1. « Мозковий штурм» ( Метод « Кубування»). - Давайте згадаємо все, що ми знаємо про калину. І допоможе нам в цьому наш куб. 1грань. Що таке калина?. Яка на вигляд? ( діти розповідають, зачитують інформацію зі словника та з роздаткового матеріалу). 2 грань. Де росте калина? ( Діти розповідають , потім зачитують уривки з віршів та пісень, поданих в роздатковому матеріалі). 3 грань. Як виглядає калина в різні пори року?(« Понятійна таблиця»). Навесні Влітку Восени Взимку Листя, мов тризуб смарагдове темно- зелене багряне безлиста Цвіт, мов фата нареченої Квіти білі, дрібні, як сніжинки Ягоди, мов червоне намисто, як краплинки крові. Кетяги, мов розжарені вуглинки зелені, як горошини червоні, овальні, соковиті, терпкувато- кислі кетяги важкі, розкішні, червоні морожені – кисло- солодкі кетяги жевріють, як жар, пожежа, вогонь (За допомогою складеної таблиці діти описують калину, поширюючи речення порівняннями. Скласти таблицю допомагає ілюстрований матеріал.). 4 грань. Використання калини. - Як люди використовують цю рослину? ( Діти пригадують з власного досвіду і зачитують з роздаткового матеріалу). 5 грань. Як народ величає цей лікарський кущ? ( Діти згадують про загадки, вірші, пісні, легенди, казки, прислів’я, а вчитель демонструє показ вишивок, репродукції картин М. Приймаченко « Калиновий гай» та К. Білокур « Натюрморт», столітнього домотканого рушника з вишитим орнаментом калини, фото короваю, прикрашеного калиною.) 6 грань. Чим подобається тобі ця рослина? Запропонуй аргументи « за» і « проти». Фізкультхвилинка. - Яку народну пісню про калину ви знаєте? Наспівайте, будь ласка, пісню « Ой єсть в лісі калина». ( Діти співають , а вчитель вмикає аудіо запис цієї пісні ,співаючи, діти повторюють за вчителем ритмічні танцювальні рухи або на свій смак танцюють).
ІV. Робота над складанням твору. 1) Робота з планом до твору. - Діти, перечитайте план і скажіть, на яке питання ми не давали відповідь? ( Кого приваблює кущ калини навесні, восени?) ( Учитель пропонує дітям переглянути ілюстрації з зображенням комахи на цвіті калини та горобця на червоному кетязі , що допомагає учням сформулювати відповідь на запитання.) 2) Робота над будовою тексту. - Пригадайте, з яких частин складається текст? Відповіді на які запитання будуть зачином, основною частиною, кінцівкою? 3) Словникова робота. - Як уникнути повторень слів у творі? ( замінити синонімами, іншими словами ). Якще можна назвати: калину- ( чарівний кущ, лікарська рослина, красуня, українське диво, родинний оберіг, символ України); кетяги- (грона, китиці); недуг-( хвороба). - Увага, діти, правопис слів: навесні, восени, взимку, влітку.( Усі слова зі словникової роботи записані на дошці.) 4) Усне складання твору за планом. ( В парі або групі діти вголос складають твір, у класі слухають 1 або 2 учнів, коректують розповідь.) V. Письмова робота.( 10- 15 хвилин). (Звучить аудіо запис пісні « Ой, роде наш красний» у виконанні Ніни Матвієнко) Для дітей, які швидше виконали завдання, учитель пропонує творчо попрацювати індивідуально, в парі чи в групі ( за вибором): 1) Доримувати вірш про калину( недописаний вірш); 2) Написати « Сенкан» про калину. ( Наприклад: Калина Розкішна, чепурна Біліє, червоніє і горить, Лікує від недуг вона- Родинний оберіг.) VІ. Слухання творів дітей, віршів.
VІІ. Підведення підсумків. - Що в сьогоднішньому уроці сподобалось найбільше? - Де можна використати набуті знання, уміння? (В кінці уроку на дітей може чекати сюрприз- спечений коровай, прикрашений калиною. Учні можуть декламувати вірші про калину, співати пісні).
Додаток 1. Роздатковий дидактичний матеріал 1)Калина-кущова рослина, заввишки до 5 м. Росте в чагарниках, заростях, особливо у заплавах рік, в підлісках, на схилах, в ярах. Часто висаджують в парках, на подвір’ї. Поширена повсюдно.
Листки крупнозубчасті, зверху майже голі, зісподу дещо опушені.
Квітки білі, зібрані майже в плоскі щитовидні зонтики, крайові значно більші за серединні, п’яти пелюсткові. Цвіте в травні, червні місяці.
Плоди-овальні ягоди, терпкувато-кислі. Використовують в народній медицині: • Кору для загоювання ран, при кровотечах. • Квіти як чай від простудного кашлю та гарячки. • Ягоди при шлункових хворобах, сухому кашлі, для пониження тиску. 2)Вірші: 1. Зацвіла в долині червона калина. 2. Тече вода з-під явора яром на долину. Пишається над водою червона калина. (Т.Г.Шевченко) 3. Що таке Батьківщина? За віконцем калина. (П.Бондарчук) 4. Наша хата під горою край долини У вишневому садочку та в калині. (Я.Щоголів) 5. Ми дуже любимо наш край і любим Україну. Її лани і зелен гай, в саду рясну калину. (М.Познанська) 6. Пісні: Ой, єсть в лісі калина… Ой, у лузі червона калина похилилась… При дорозі кущ калини… У полі калина, у полі червона… Одна калина за вікном… 7. Прислів’я: Та дівчина, як калина. Пишна і красива, мов калина червона. Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте. Гарна дівчина, як у лузі калина. Вбралась в біле плаття, як калина в білий цвіт. Щічки червоні, як кетяги калинові. Без верби і калини нема України. 3) Доримувати вірш: Під вікном моїм ________________ І розкішна, й _________________. Ніби юная _________________ __________ ____________ одягла. (Білу сукню, калина, дівчина, запашну)
А як _____________ її подівся, Кущик_______________вкрився. Кислі ягідки, _________________ Кісточки – серця ________________. (Смачні, цвіт, малі, ягодами)
Я люблю свою ______________, Цю красуню ____________ Коли _____________ дозріли, Я _______________ не віджену. (Чепурну, пташок, ягоди, калину)
Хоч і терпкий в неї ________________, Взимку радий кожен ____________. Людей вона ________________ від застуди, В _______________ є вона усюди. (Птах, лікує, смак, Україні)
Бо калина –то є ________________ Життя, роду і краси. І калину ти, як _____________, Любий друже, _____________! (Бережи, символ, мати).
Диво калинове Солов’ї на калині, на ялині зозуля. Через гори й долини лине пісня з Посулля. Мова в ній калинова, Древа сонячна гілка, серця тиха розмова, калинова сопілка.
І мости калинові до братів , до народів, в сім’ї вольній і новій всьому світу на подив. І на кручах дніпрових травня повінь зелена на мостах калинових калинові знамена. Д. Білоус
Зимова калина Вже жахав мороз калину: - Побілієш ти, як сніг, Заморожу до загину.- Заморозити не зміг. Червоніла, пломеніла, Грона жевріли, як жар, Не лякалась, не біліла- Не калина, а пожар.
А коли прибігли діти, Любо мовила вона: - Ви мене в коші беріте, Я морожена смачна.
Зустрічали з пиріжками Свій новий щасливий рік… І солодкими цівками Лився їм на губи сік. П. Воронько
Бойченко Л. М. м. Черкаси
|