Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Різнокольорова річка. Охорона водоймів

Тема Різнокольорова річка. Охорона водоймів
Зінтегровано зміст навчальних предметів: курс «Я і Україна» 3 клас, читання, музика, математика, образотворче мистецтво.
Мета : розкрити уявлення про природу як живий організм; вчити бачити красу світу, розвивати вміння безпечно спілкуватися з природою, творити прекрасне, розвивати звязне мовлення ,  образне мислення, удосконалювати навички роботи фарбами, формувати відповідальне ставлення до навколишнього світу, активну життєву позицію.
Обладнання: ілюстрації до теми, фарби, альбоми, маски риб, книжка
В. Сухомлинського «Чиста криниця».
                                          Хід уроку
 І Організаційний момент
Привітання. Створення емоційного настрою
Закінчилася перерва,
Пролунав дзвінок.
А тепер усі швиденько
Налаштуйтесь на  незвичайний урок.
ВПРАВА «Очікування»

-         Що ви очікуєте від уроку? (відповіді учнів)

·        Я очікую, що на уроці буде цікаво.
·        Я хочу дізнатися щось корисне та важливе.
·        Я хочу взяти до уваги почуте.

ВЧИТЕЛЬ: А я, в свою чергу, сподіваюсь, що ви будете працювати організовано, злагоджено, чітко, правильно висловлювати свої міркування, робити висновки, учитися дружнім стосункам, допомагати один одному.

ІІ  Мотивація навчальної діяльності 
Вчитель : Я хочу запропонувати вам послухати оповідання В.Сухомлинського «Гомінкий струмок і мовчазна ріка».
Звучить музика -  шуму річки
Зеленою долиною тече широка, повноводна ріка. Повільно несе вона води свої. По ній пливуть кораблі й плоти. Тиха ріка, мовчазна.

А поміж гір тече маленький струмок. Швидкий і гомінкий, він усе поспішає, бігає навколо камінчиків і все щось балакає. Розказує про те, що народився високо в горах із танучого снігу.
Аж ось і місце зустрічі гомінкого струмка з мовчазною рікою. Зачарований могутністю ріки, гомінкий струмок замовк, притих. Йому стало соромно патякати: ріка мовчить.
МЕТОД «Прогнозування»

-         Чому на вашу думку мовчала ріка?

(вислухати припущення дітей)

До річки поспішали всі тварини - щоб напитися ; діти – щоб покупатися; рибалки – наловити риби, люди - відпочити. Всім подобалася ця річка. Але раптом річка засумувала, тому що вона стала різнокольоровою:  жовтою, червоною, чорною…
Звучить пісня –річки на мотив пісні з мультфільму «Бременські музиканти».
Співає Річка:
1.Як мені на світі далі жити,
Як я буду радощі дарити.
Хто мені розв»яже ці проблеми
Зніме цей тягар важкий із мене.
2. Буду вдячна я усім тим людям,
Тим ,кому природа не байдужа.
Будуть пити чистую водицю,
Плескатись,  купатись, веселитись.
МЕТОД «Мозковий штурм»

-         Чому на вашу думку могла засумувати річка?

(Запис на дошці всіх ідей учнів. Жодна з них не відкидається, не критикується) .

ІІІ Оголошення, представлення теми уроку
ІY Робота над темою уроку
1. КУРС «Я і Україна»
Драматизація
Вступ – інтерв»ю
ТЕХНОЛОГІЯ «Мікрофон»

Виходять діти з масками різнокольорових риб.
ЖОВТА РИБКА: Привіт,  дозволь тебе запитати, чому ти стала червоною?
ЧЕРВОНА РИБКА: Добридень, подружко моя! Біда у мене. На березі нашої річки побудували підприємство та провели 2 труби. Одна забирає на підприємство чисту воду , а інша зливає  в річку брудну. Ось і стала я від СТІЧНОЇ води червона. А ти чому така жовта як лимон?
ЖОВТА РИБКА: Проживала я на мілині. Аж раптом пройшов сильний дощ . Струмок приніс з берега каламутний потік води. Чого в ньому тільки не було: мінеральні добрива, ядохімікати, відходи. Пожовтіла наша ЗАВОДЬ… А ти, подруго, чому така фіолетова неначе баклажан ?
ФІОЛЕТОВА РИБКА: Бачили б ви, який на мені вантаж лежав. Банки,  скло, дерева поломані, навіть колеса. Від такої напруження я і червоніла, і зеленіла, і синіла…Ось і стала фіолетовою – з великими потугами вибралася з – під сміття.
ЧЕРВОНА РИБКА: Ой, погляньте, дівчата! А це ще хто?

ФІОЛЕТОВА РИБКА: Серед своїх родичів я таких не бачила.
ЧОРНА РИБКА (ПІДХОДИТЬ ДО РИБОК) : Не лякайтесь, мої любі подруги. Я така сама рибка як і ви. Чорна плівка покрила воду, стало нічим дихати, зникла їжа, на березі лежать птахи та гинуть від нафти. Може чули, яка екологічна катастрофа  трапилася  нещодавно на Кримському півострові?
ЧЕРВОНА РИБКА: Що нам робити, як далі жити?
Звучить пісня на мотив «В траве сидел кузнечик»
Співають риби:

Ми риби, риби, риби,
По суші диби, диби.
Дно річки сміттям вкрите.
Не можемо там жити.
Буль буль-буль-буль—2рази
Не можемо там жити.
               Всю воду забруднили,
Відходів напустили.
І хімії без міри—
Ми ледве уціліли.
Буль –буль –буль-буль-буль,
Не можемо там жити.
            Ми риби нещасливі,
Так жити нам несила.
О, люди, схаменіться,
За чистоту візьміться.
Буль –буль –буль-буль-буль.

 

ЧОРНА РИБКА: Хто нам допоможе? Як  очистити річки?
Бесіда
-Діти, ви уважно вислухали рибок. Пригадайте, від чого, на вашу думку, річка стала різнокольоровою.
МЕТОД «НЕЗАКІНЧЕНЕ РЕЧЕННЯ»
На мою думку, річка стала різнокольоровою тому, що…
(На дошці іде порівняння з записами, які зроблені на початку уроку)
Висновок: Складання опорної таблиці
ДЖЕРЕЛА ЗАБРУДНЕННЯ ВОДИ:

1.     СТІЧНІ ВОДИ ПІДПРИЄМСТВ
2.     ВИЛИВ НАФТОПРОДУКТІВ
3.     РІЗНОМАНІТНЕ СМІТТЯ

2.ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ
Знайомство з творчістю Валентини Бутрім, вчительки початкових класів м. Києва, школи № 103
«Крізь легенду й казку лине
Світ реальний до дитини…»
Читання казки В.Бутрім  «Золота рибка» вчителем.
В річці плавала рибка колись золота.
Диво – рибка була чарівна, не проста.
От щасливець один цю рибину впіймав.
Три бажання здійснити можливість він мав.
«Хочу мати я, - каже, - свій власний завод.
Хочу я, щоб мене шанував весь народ.
Хочу бути здоровим і жити сто літ».
Рибка всі ці бажання здійснила , як слід.
Рибку в річку назад відпустив чоловік,
Та недовгим був рибки казкової вік:
Той завод очисної системи не мав,
Бруд і всякий непотріб у ріку зливав.
Рибка згинула, й чари розпалися вмить:
Чоловік ледь живий, отруївшись, лежить,
Відвернувся у гніві від нього народ ,
Через викиди в річку закрили завод.
Рибку жаль золоту. Казка досить сумна.
Та жаліти природу нас учить вона.
І про власне здоров»я подумати час,
Бо здоров»я природи впливає й на нас!
Аналіз прочитаного. ТЕХНОЛОГІЯ МЕТОД «Прес»

-         Прочитайте твердження «Рибку жаль золоту. Казка досить сумна. Та жаліти природу нас учить вона.»
-         Висловіть свою думку, поясніть , вашу точку зору (починаючи зі слів : «Я вважаю…»
-         Поясніть причину виникнення цієї думки, тобто, на чому ґрунтуються ваші докази ( починайте зі слів :    «Оскільки…»)
-         Наведіть приклади, додаткові аргументи на підтримку вашої позиції, а також факти, що ілюструють ваші докази (« ..Наприклад…)
-         Узагальніть свою думку ( зробіть висновок, починаючи зі слів: ( «Отже, …таким чином..»)
-         Яку позицію ви оберете – ваша справа, але пам»ятайте, що відповідати злом на добро не варто.

Вправлення у виразному читанні твору.
(Можна використати твір В. Сухомлинського «Не забувай про джерело» - додаток 1)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
(На мелодію пісні «Улыбка» , муз. М.Шаїнського)

Ця хвилинка дуже дорога,
І легенька, і гарненька, як пір»їнка.
Наша праця цього вимага,
Тож звучи для всіх дітей, фізкультхвилинко.
Хлюп, хлюп водиченьку,
Хлюп, хлюп на личенько
І на ручки, і на ніжки
Хлюп, хлюп, хлюп.
Вимили вушка
Лапками звірі,
Животик помили,
Почистили свою шубку на спинці,
Подивились у люстерко,
Стали гарними, посміхнулися.
Довідкове бюро

1. 1 літр стічної води приводить в непридатність 100літрів чистої води.
2. Завод за 1 хвилину викидає  25 літрів відходів.
3.  5 грам нафти затягує плівкою 50 квадратних метрів води
Групова робота
Сприймаю все нове
І мислю логічно,
І вчителя слово
Здійсню я практично.
Творчо підійти до умов і поставити запитання,  розв»язати задачі
1гр.  – по 1 довідці скласти задачу на збільшення у декілька раз
2гр.- по 2 довідці скласти задачу на різницеве порівняння
3 гр. – по 3 довідці  задачу на пропорційне ділення.
Вчитель: Як же допомогти зберегти річку? Що необхідно для цього зробити? (заслухати відповіді учнів)
Ми спробуємо зробити нашу річку чистою, прозорою, намалювавши її на наших аркушах .
3. ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО

Намалювати воду чистою, прозорою не так то й просто. Давайте подивимося, які кольори є у ваших фарбах, що нагадують колір води – синій, голубий, фіолетовий. Придивіться уважно, чи така вода, як фарба?
Ні, вода прозора.
- Яким чином ми зможемо зробити на малюнку прозору воду? У нас з вами фарби акварельні. А «аква» у перекладі з латинської – вода, отже ця фарба любить водичку. Чим більше водички ми добавляємо у фарбу(розбавляємо) , тим прозоріша вона буде.
Динамічна пауза
Пальчикова гімнастика
Практична робота.
Працюємо на палітрі. Беремо синю фарбу, добавляємо водичку.
- Яка стала синя фарба? (блакитною)

Цією фарбою ми будемо малювати чисту річку. Будемо малювати таку річку,  в якій би ми хотіли хлюпатися, ловити рибку, спостерігати за підводним життям річки.
(Малювання)
Крізь нашу водичку – річку ми тепер зможемо побачити рибок, камінці і навіть водорості та мушлі.
Y Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку
- Чи справдились ваші очікування від уроку?
Продовжити речення:
Я дізнався…
Я відчув…
Мені вдалося…
Я зрозумів…
- Чи змогли ми допомогти річці?
Будування на дошці однієї великої чистої, прозорої річки з малюнків учнів.
Звучить пісня про гідросферу з «Піснезнайки»
ДОДАТОК 1

В.Сухомлинський « Не забувай про джерело»
- Бачите, діти, ось цей спалений сонцем пустир у долині? – питає учитель.
- Бачимо, - відповідають діти.
- Тож послухайте бувальщину. Ось тут, на місці цього пустиря, багато років тому був глибокий ставок – аж до села, що розкинулось ген під горою. Можна було виплисти човном на середину й веслувати аж он тих дубів, їх тоді там багато було, а тепер три лишилося, та й ті усихають… На березі верби  росли. В лісі водились білки.
То старовинне козацьке село . Викопали ставок запорожці після битви під Жовтими Водами. І  поселились на його березі. та стали помічати, що ставок мулом заносить. Зійшлися селяни на сходку й ухвалили: кожен, хто скупався в ставку чи помилувався його красою, мусить набрати відро мулу й винести аж туди, за балку, й висипати в поле.
Люди дотримувались цього розпорядку. Над ставком, на вербових кілках, висіли дерев2яні відра. Для дорослих чоловіків – великі, як половина нинішньої бочки. Для жінок, підлітків – менші. Для дітей – маленькі. Тільки той, що був у матері на руках, не платив працею за радість і задоволення.
Ставок ставав чистіший і глибший. та ось хтозна звідки приїхала в село сім»я (батько, мати, четверо синів і дві дочки), яку прозвали Неприкаяними. Поселились вони на околиці, недалеко від ставка. І дорослі, й діти з весни до осені купалися в ставку, а за відра й не брались. Спочатку люди якось не звертали на те уваги. А потім стали помічати, що чимало підлітків так само робить 6 купаються, а мулу не виносять.
Старі люди брались повчати молодь : « Що ж ви робите?» А підлітки їм:

-         Раз Неприкаяним можна, то й нам не гріх.

Поганий приклад виявився перехідним. Багато підлітків, а потім і дорослих стали приходити купатися після смеркання, щоб їх ніхто не бачив…
Старі хитали головами, та нічого вдіяти не могли. Дерев»яні відра, що висіли на вербових кілках, розсохлись, розсипались, а потім зникли.
Старий звичай забули.
Кожному думалось: « На мій вік вистачить» . Та ставок мілів, перетворювався на болото, заростав бур»яном.
Настав час, коли вода тут затримувалась тільки весною. А потім і того не стало. І ставок щез.

Тільки спогад про нього зберігся. Подумайте над цією бувальщиною, діти.
Напившись води, не забувай про джерело, з якого вода витікає.

                                           Смірнова І.А.                 м. Умань

                                                          Черкаська обл
Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (11.12.2008)
Переглядів: 5213 | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!