Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Християнська етика в українській культурі | [ Додати статтю ] |
Урок 5. Добро і зло в нашій душі. Совість – голос Божий 1 клас Мета: визначити і окреслити суть категорій "добро" і "зло"; допомогти дітям усвідомити значення добра як життєвого вибору в духовному становленні особистості; створити ситуацію, за якою учень може виявити доброту і відчути від цього задоволення; виховувати схильність безкорисливо чинити добро. Хід уроку I. Організація класу. Режим роботи: вчитель-учень. Я всміхаюсь сонечку: – Здрастуй, золоте! Я всміхаюсь квітоньці: – Хай вона цвіте! Я всміхаюсь дощику: – Лийся, мов з відра! Друзям усміхаюся Зичу їм добра! М. Познанська – Який настрій передає цей віршик? – На які гарні вчинки надихає радісний, гарний настрій? – Який у тебе найчастіше настрій? – Коли він буває гарним і радісним? II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку. Творче завдання "Сонце доброти". Намалюйте сонце доброти, у якого повинно бути стільки променів, скільки добрих вчинків різних людей ви згадаєте, потім кожен розповість про своє сонце доброти. (Виконання завдання та розповіді дітей). Сьогодні ми будемо говорити про Добро і Зло в нашій душі і про те, хто ж нам підкаже, як робити добро і не робити зла. ІІІ. Актуалізація опорних знань. 1. Бесіда за малюнком "Добре діло роби сміло". – Що сталося з цією старенькою жінкою? – Як вона почувається? – Як можна допомогти бабусі? – Що для вас важливіше: почути слова подяки чи просто допомогти? – Які добрі справи ви можете зробити для своїх бабусі та дідуся, стареньких сусідів, незнайомих стареньких людей . 2. Вправа "Як зробити так, щоб добро на планеті Земля примножувалось?" – Самому робити добрі вчинки. – Вирости гарною і доброю людиною. – Щодня робити хоч маленькі, проте добрі справи. – Ваші пропозиції. 3. Фізкультхвилинка. Пісня "Усмішка". IV. Опрацювання нового матеріалу. 1. Вправа "Назви казку". Проти ночі в ліс пішла, Взимку квіти там знайшла: Рік зустріла в день зимовий, Хто це? Хто сказати готовий? (Казка "12 Місяців"). Зайчика він захистив І лисицю насварив, А вона його злякалась, Більше в хаті не з'являлась. Він хоробрий, бойовий, Відгадай-но, хто такий? (Казка "Півник і Лисиця"). – Що відчувала дівчинка в лісі? А як почувався зайчик у лісі взимку? Як би ви їм допомогли? 2. Розповідь вчителя. Людина прийшла у цей світ, щоб творити добро і добру пам'ять залишити по собі. Про це гарно сказала у своєму вірші "Людина починається з добра" Любов Забашта. Учню казав мудрець: – Живи, добро звершай, та нагород за це не вимагай. Лише в добро і вищу правду віра Людину відрізня від мавпи і від звіра: Хай оживає істина стара: Людина починається з добра. – До чого закликає нас автор цього вірша? Людина – творець добра. У характері нашого народу доброта і чуйність, щирість та уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину. З давніх-давен, гарні стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя були основними у житті, і про це говорить народна мудрість. Хто людям добра бажає, той і собі має. Роби добро – не кайся, робиш зло – зла і сподівайся. Все добре пам'ятай, а зла уникай. Добре серце, як сонечко в небі. Добрі вчинки потрібні нам у житті і залежать від наших душевних зусиль. Чому я так кажу? Тому що наші добрі думки і почуття знаходяться у наших душах. А що ж таке душа, як ви розумієте? Душа – це живий відгук людської істоти на все, що відбувається. І якщо у людини цей відгук є, вона душевна людина, а якщо ні – черства і байдужа. Спробуємо заглянути у свою душу і намагатимемося визначити, які ми. Будь ласка, продовжіть речення: – Я плачу, коли… – Я сміюся, коли... – Я радію, коли... 3. Хвилинка фантазії. Якщо б до вас прилетіла Фея Краси зі своїми чарівними подарунками, що б ви попросили у неї: красиві риси обличчя, чуйне серце, приємний голос чи ще щось? Отже, зробимо висновок: кожна людина може формувати свою душу. Ви повинні прагнути до розвитку своєї душі. 4. Інсценівка вірша Б. Грінченка "Зорі". На лаві сидить мати в українському одязі, напроти неї – донечка. Донечка: Мамо, люба, глянь, як сяють ясні зорі золоті! Мати: – Кажуть люди: то не зорі, Сяють душі то святі. Кажуть, хто у нас на світі Вік свій праведно прожив, Хто умів людей любити, Зла нікому не робив, Бог послав того на небо, Ясной зіркою сіять... Донечка: – Правда, мамо, то все душі, А не зорі там горять. Так навчи ж мене, голубко, Щоб і я так прожила, Щоб добро робити вміла, І робить не вміла зла. Учитель: Давайте і ми, діти, будемо робити лише добрі справи. Пам'ятайте народну мудрість: "Зло породжує зло", "Добро завжди перемагає зло". Бог подарував нам розум, щоб ми розуміли, як робити добро. Добре серце – щоб ми любили Бога і людей, і волю – щоб ми бажали робити добро. А чи завжди ми добре користуємося дарами, які дав нам Бог? Буває і так, що ми втрачаємо Божий дарунок, коли не хочемо робити добра собі й іншим людям. Хтось із нас сердиться, ображається, лінується, не слухається батьків і не допомагає їм, отже, зло також знаходить місце в душі. Але наш Творець не залишає нас, він дав нам у душі особливий голос. Цей голос підказує нам, що добре, а що погано. Він є в душі кожної людини і називається совістю. Совість спонукає соромитися лихих вчинків і перемагати зло добром. Совість у нашій душі – це неначе вогник свічки (запалюю свічку), коли совість не спить – світло в душі людській. Якщо ми не забуватимемо про неї, питатимемо її: "Чи добре те, що я роблю?", то совість наша ніколи не згасне. А якщо не берегти її – будемо злими, байдужими до людей, ледачими, і вогник погасне, у душі запанує пітьма, і ніхто не підкаже, як робити добро і не чинити зла. 5. Робота у зошиті. – Яке з трьох сердець може належати добрій людині? – А людині, в серці якої є і добро, і зло? – Розфарбуй кожне серце кольорами, які ти вважаєш доречними. Вправа "Яке хто серце має?" – Яке серце у...? Зле серце має Карабас-Барабас. – Кам'яне серце у… – Крижане серце у ... – Байдуже серце у... – Добре серце у… – Чуйне серце у.... – У мене серце... Приклади контрастних образів у музиці: Л. Працюк, "Різдвяна пісня", Е. Гріг "У печері гірського короля" (фрагмент із сюїти "Пер Гюнт"). – Які асоціації викликає у вас кожна із мелодій? – Якби вас попросили намалювати малюнок до кожної з мелодій, які фарби ви б використали? V. Підсумок уроку. Муль А. С., вчитель ЗНЗ № | |
Переглядів: 6855 | Рейтинг: 1.5/2 |
Всього коментарів: 0 | |