Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Християнська етика в українській культурі [ Додати статтю ]

Урок 5. Добро і зло в нашій душі. Совість – голос Божий

Продовження

 

Робота у творчих групах. Висловіть власну думку.

1-ша ситуація. (Завдання для першої групи).

Гомінкий струмок і мовчазна річка

Зеленою долиною тече широка повновода річка. Повільно несе вона води свої.

По ній пливуть кораблі й плоти. Тиха річка, мовчазна.

А поміж гір тече маленький струмок. Швидкий і гомінкий, він усе поспішає,

бігає навколо камінчиків і все щось балакає-жебонить. Розказує про те, що

народився високо в горах із талого снігу.

Аж ось і місце зустрічі гомінкого струмка з мовчазною річкою. Зачарований

могутністю річки, гомінкий струмок замовк, притих. Йому соромно патякати:

річка мовчить (За В. Сухомлинським).

Чому стало соромно струмкові?

Чи відчув він сторонній погляд на собі?

Чи зробив самооцінку?

2-га ситуація. (Завдання для другої групи)

Соромно перед соловейком

Оля й Ліда надумали сходити до лісу. Ішли та йшли, в дорозі стомилися та й сіли на траві перепочити. Витягли з сумки хліб, масло, яєчка та й підобідують. Коли це на дерево сів соловейко і заспівав. Зачаровані його чудовим співом, Оля й Ліда сиділи й боялися поворухнутися.

Аж тут він замовк. Оля зібрала недоїдки й шматки газети, кинула під кущ. Ліда зібрала недоїдки, загорнула в газету й поклала в сумку.

Навіщо ти зібрала сміття? – запитала Оля. – Це ж у лісі... Ніхто не бачить.

• Соромно перед соловейком... – тихо відповіла Ліда (В. Сухомлинський).

Як розуміти слова Ліди?

Яку самооцінку вчинків зробила дівчинка?

Коли людині стає соромно?

3-тя ситуація. (Завдання для третьої групи).

Скляний чоловічок

В одного хлопчика був маленький приятель – Скляний чоловічок. Був зовсім прозорий і вмів угадувати, що думає й переживає його приятель – хлопчик. Не вивчив хлопчик уроки й хоче йти гуляти – Скляний чоловічок уже помутнів і каже хлопчикові:

– Не треба так чинити, друже. Спочатку зроби діло, а потім гуляй. Соромно стає хлопчикові, він зараз же береться до діла: вивчить уроки, а тоді йде гуляти. Чоловічок мовчить, але стає прозорим.

Якось у хлопчика занедужав товариш, з яким він сидів за однією партою. Минув день, другий, а хлопчик і не згадує про товариша. Дивиться, а Скляний чоловічок став темний, як хмара.

– Що я зробив чи подумав поганого? – з тривогою питає хлопчик.

– Ти нічого не зробив поганого, нічого не подумав поганого... Але ти забув про свого товариша...

Соромно стало хлопчикові, і він пішов провідати хворого. Поніс йому квіти й велике-велике яблуко, яке дала йому мама.

Так Скляний чоловічок навчав хлопчика житію. Це була його совість (В. Сухомлинський).

Коли й чому Скляний чоловічок темнів?

Коли хлопчикові ставало соромно? Хто оцінював його вчинки?

Завдання для самоперевірки.

Чому і коли так кажуть? Папір не червоніє. Сором їсть очі.

Згоряти від сорому. Сорому наїстися. Спопеліти від сорому. Без сорому казка.

Дати відповіді на запитання.

Як пов'язані совість і відповідальність?

Як чинить совісна людина в конкретних ситуаціях? Наведіть приклади із власного життя.

Що таке сором? Яких учинків слід найбільше соромитися людям?

Що таке провина? Коли люди відчувають провину? Коли "совість без зубів гризе"?

Запам'ятаймо!

Слово вибачте означає даруйте мені мою провину. Тому слід казати вибачте, а не вибачаюсь (ніби сам собі вибачаєш).

Вибачаються тоді, коли своїм учинком завдали комусь прикрощів: мимохіть штовхнули, сказали недоречне слово. Звертаючись на вулиці до незнайомого, аби про щось запитати, починають також зі слова вибачте.

VI. Завдання додому.

Побудувати коротеньку розповідь (усно) "Коли мені було соромно і за що" або "Коли я відчував провину і каяття за вчинок" (на вибір учня).

Підсумок. Важливо не тільки навчити дітей розуміти природу добра і зла, а й залучати їх до доброчинної діяльності. Тому наступне заняття можна провести у вигляді зустрічі з представниками доброчинних організацій. Можна провести конкурс на кращу м'яку іграшку, виріб, вишиванку, з метою передачі найкращих виробів у школи-інтернати, дитячі будинки. 

 

Андріяшик О. А., вчитель спеціалізованої середньої школи № 301 м. Києва

http://shkoladobra-edu.org.ua/

Категорія: Християнська етика в українській культурі | Додав: [ADM]Irina (07.06.2009)
Переглядів: 2092 | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!