Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Християнська етика в українській культурі [ Додати статтю ]

Урок 24. Тарас Шевченко в дитинстві

Урок 24. Тарас Шевченко в дитинстві

 

1 клас

 

Мета: розповісти дітям про дитинство Тараса Шевченка; показати дітям багатство душі поета з дитинства, незважаючи на нелегку долю, постійне прагнення до знань і прекрасного; збагачувати словниковий запас учнів; прищеплювати інтерес до творчості Т.Г. Шевченка; сприяти розвитку мовлення, розвивати допитливість, увагу; виховувати почуття гордості за нашу країну.

Обладнання: підручник "Дорога добра", зошит "Дорога добра", портрет Т.Г. Шевченка, "Кобзар", ілюстративний матеріал до творів Шевченка.

Цей урок допомагають готувати старшокласники.

 

 

 

Хід уроку

 

Вступна бесіда про Т. Шевченка.

Розповідь про тяжке дитинство поета.

Звучить пісня "Думи мої".

Ведуча. Сьогодні ми поведемо мову про великого сина нашого народу Т.Г. Шевченка, розкажемо про його нелегке життя.

Дитина в похилій хаті край села,

Над ставом чистим і прозорим,

Життя Тарасику дала

Кріпачка мати, вбита горем.

Входить малий Тарас з мамою.

Мати. Як гірко, як нестерпно жаль,

Що долі нам нема з тобою.

Ми вбогі, змучені раби,

Не маєш радісної днини….

Промовиш слово – і нагай

Над головою люто свисне,

І так усюди – з краю в край

Панує рабство ненависне.

Росте неправда на землі,

Згорьованій, сльозами влитій,

О любі діточки малі,

Одні замінять вам мене,

Рожневі квіти нещасливі?!

В. Так, так нелегким було життя малого Тарасика, бо ж народився кріпаком у великій родині в убогій хатині, яка потопала у вишневому садку. Співають пісню "Садок вишневий коло хати".

В.Тарасик був допитливий, розумний і цікавий на все. І старша Катруся ледве встигала відповідати на його нескінченні запитання.

Тарас: Катрусю, а звідки до нас на літо прилітають пташки?

Катруся: Прилітають вони з далекого краю, з-за синього моря. На зиму вони знову відлетять туди, де ніколи не буває зими. А прилітають до нас ще й тому, що люблять їх діти. Ти любиш пташок?

Т: Люблю. А чим живляться пташки?

К: Комариками, мухами, метеликами.

Т: А чого метелики бувають білі, червоні, жовті, всякі?

К: Бо їх створив Бог різними, як і квіти, щоб гарно скрізь було.

Т: Катрусю! А лелеки теж відлітають у теплі краї?

К: Звичайно, відлітають.

1-ша ведуча: Довгими вечорами збирались селяни у хаті діда Івана послухати розповіді про боротьбу з панами, багатіями. З цікавістю слухав ці розповіді Тарасик і уявляв себе гайдамакою, який іде боронити людей від злого пана. Отак минали дитячі вечори Шевченка. Навчився Тарас читати, писати, а згодом і дуже гарно малювати.

2-га ведуча: Та скрізь Шевченко бачив кривду, бачив, як пани знущаються над бідними. І про це писав він у своїх віршах. І, певно, у багатьох із вас вдома є "Кобзар" Т.Г. Шевченка.

Пояснення слова "кобзар" у трьох змістових варіантах.

1-ша ведуча: Будучи далеко від рідного краю, Тарас часто згадував рідну землю, яку він дуже любив. І коли на небі з’являлася перша вечірня зоря, йому пригадувалося рідне село і таке ж зоряне небо над ним.

Виконання пісні "Зоре моя вечірня".

2-га ведуча . Минуло 10 тяжких років царської неволі. Хвороба підкралася до Шевченка. Помираючи, він просив, щоб його поховали на його любимій Україні, серед степу широкого. Друзі поета виконали цей заповіт.

Над Дніпром, на високій кручі поховали Великого Кобзаря.

Пісня "На високій дуже кручі".

1-ша дитина: Ти хлопцем був убогим

І пас сільські ягнята,

А домом твоїм була

Мала селянська хата.

2-га:Ти сам бідив змалку,

І бачив біль довкола.

Неволя й кривда людська –

Це була твоя школа.

3-тя дитина: Ти свою долю облив сльозами,

Терпів за народ сльози і тюрму.

Твоїми, Кобзарю, підемо слідами,

Щоб Вкраїні волю здобути ясну.

Пісня "Поклін тобі, Тарасе".

Усі діти: Спи спокійно, Тарасе!

Нащадки твої

Словом шани і любові тебе спом’янули.

Певен будь, що народи Вкраїни

Заповітів священних твоїх не забули.

Усі разом, стоячи, співають "Заповіт.

Прослуховування диска "Зоре моя вечірняя".

Робота в зошиті (с. 24) (розфарбовування; вписування слів; складання Шевченкового рядка).

Підсумок уроку.

– Яким було життя поета?

– Шевченко – це хто?

– Поясніть значення слова "кобзар".

– Який із прослуханих творів тобі найбільше сподобався? Чому?

 

Діденко Т. В., вчитель ЗНЗ № 293 м. Києва

http://shkoladobra-edu.org.ua/

Категорія: Християнська етика в українській культурі | Додав: [ADM]Irina (07.06.2009)
Переглядів: 7217 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!