Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Християнська етика в українській культурі | [ Додати статтю ] |
Урок 28. Хліб наш насущний 1 клас Мета: познайомити дітей із значенням хліба, як плоду людської праці; виховувати пошану до хліба, людської праці; ознайомлення з духовно-моральними цінностями на основі християнських традицій в Україні. Виховувати у дітей християнські риси – працьовитість, пошану до людей праці, схильність безкорисливо творити добро. Обладнання: кольорові олівці, диск із музичним супроводом ("Отче наш", хорове виконання), знаряддя праці для випічки хліба, предмети українського побуту. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань. – Які прислів'я про працю та ледарство ви приготували вдома? Як ви їх розумієте? (домашнє завдання). – Як ви думаєте що дає людині праця? II. Повідомлення теми і завдань уроку. Запропонувати дітям прочитати вірш, який записаний на дошці: Одвічно славний труд людини! Де хліб є на столі, там пісня щастя лине. – Як ви вважаєте, про що піде мова на сьогоднішньому нашому уроці? Багато чудесного і прекрасного є в світі. Одне з найбільших чудес, які дав нам Творець – це хліб. Хліб – це те, що завжди було турботою і радістю людини, чому вона віддавала свій труд і талант. Хліб для кожного з нас звичний, як сонячне світло чи дихання, і такий необхідний. Без хліба не можливо уявити жодного нашого дня. III. Сприймання та усвідомлення нових знань. – Як народжується хліб? Дуже давно люди навчилися вирощувати і обробляти хліб. Було це приблизно так: (грамзапис Г. Демченко „Красно дякуємо за хліб"). – Прочитайте слова записані на дошці ЖИТО, ЖИТНІЙ, ЖИТТЯ. – Cлова мають однакову частинку. У нашій мові вони з'явилися давно. Жито було символом життя й достатку, тому часто можна було почути слово „жито" в народних піснях. Заспіваймо, родино, Щоб нам жито родило, Щоб жито, ще й овес, Щоб зібрався рід увесь. Навесні пробуджується земля, оживає природа, а з нею радісні надії та клопоти хлібороба. Після холодних коротких днів та довгих зимових вечорів настала можливість вийти на залиті сонячним світлом поля. Навесні дівчата й хлопці у веснянках, а діти у колективних іграх накликали родючість хлібним нивам. IV. Фізкультхвилинка. Діти виконують пісню „Іди, іди дощику". Коли з'являлися колоски, діти та молодь відправлялися в поле величати хліб – співали, танцювали, просили у Бога гарної погоди для врожаю. На вижатому полі женці залишали кілька стеблин – "бороду", зерно з них витрушували у розпушену серпами землю – на майбутній врожай. Після того як був зібраний хліб – святкували свято врожаю. - Як із золотого зерна утворюється паляниця? (Дітям можна дати домашнє завдання, дізнатися про те, як випікають хліб). – Зерно перемелюють на біле борошно. В Україні хазяйка, перш ніж приступала до випікання хліба, гарно вбиралася. Народження хліба – свято. Цю працю благословляє Бог. У борошно додавали води, дріжджів, солі, смачних приправ, щоб вийшло тісто. А з тіста в печі випікали хліб. Для цього готували спеціальні знаряддя: коцюбу (довгу кочергу), дерев'яну лопату, якою садили хліб у піч, і рогач, яким садили горщики. (Вчитель показує знаряддя або малюнки цих предметів і називає їх). – Згадайте традиції нашого народу? Коли ми не можемо обійтися без хліба? – З хлібом приходять сусіди і родичі вітати новонародженого. Хлібом-сіллю зустрічають і проводжали гостей. Житнім зерном обсипають молодих, які йдуть до шлюбу. Хліб завжди окраса столу. Він несе у собі турботу людських рук, сонячне світло, спів польових пташок, духмяність трав. (Читання вірша на с. 70). Є особливий хліб – паска. Освячується вона у храмі і прикрашає стіл на свято Воскресіння Христового. – Здавна вважалося, що хліб не лише багатство, а й сила країни. Хліб – це міць і сила нашої держави, це народне добро. Український хліб – найсмачніший. Недарма частина українського прапору – жовтий колір. Сьогодні, хоч наша держава і багата високими врожаями, хліб потребує бережного ставлення до себе, до тих, хто орав землю, сіяв і збирав зерно, пік хліб. – Зневага до хліба – це великий гріх. Якщо не берегти хліб, то він черствіє або пліснявіє. Але викидати його не можна, краще віддати його тваринам або пташкам. Шанобливе відношення до хліба виховували у дітей постійно. Якщо ж хліб іноді падав на долівку, слід було одразу ж підняти його, поцілувати і покласти хліб на столі низом до верху. Батьки за це карали. Навіть різати ножем хліб годилося тільки "до себе", а не "від себе", щоб тим самим не применшувати його значення. Сідаючи до обіднього столу, люди починали з молитви "Отче наш". Ознайомлення з молитвою "Отче наш", хорове виконання (музичний супровід) "Отець наш Небесний". Нехай святиться ім'я Твоє, Нехай прийде Царство Твоє, Нехай буде воля Твоя, Як на небі, так і на землі. Хліб наш насущний Подай нам на цей день Та прости нам борги наші, Як і ми прощаємо боржникам нашим, І не введи нас у спокусу, Але позбав від лукавого. Амінь. V. Узагальнення і систематизація знань. Робота в зошитах. Розфарбувати малюнок: Хліб – символ Божого Благословення і життя. VI. Підсумок уроку. – Чому в народі хліб називають святим? Як треба відноситися до хліба? Які прислів'я про хліб ви знаєте? Читання вірша М. Рильського "Про хліб". Сорока Н. М., вчитель ЗНЗ № | |
Переглядів: 2688 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |