Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Християнська етика в українській культурі | [ Додати статтю ] |
Урок 28. Хліб наш насущний 1 клас Мета: формувати знання про працю хлібороба, виховувати в дітей повагу до хліба, дбайливе, бережливе ставлення до нього, патріотичні почуття до рідної землі, своєї родини, розвивати зв'язне мовлення, збагачувати активний словниковий запас. Обладнання: ілюстрації та дитячі малюнки на тему "Хліб – усьому голова", хліб на вишитому рушнику, снопик колосків, вироби з борошна, CD диск. Хід уроку 1. Організація класу. 2. Оголошення теми уроку. – Якби вам, мої любі діти, раптом спало на думку запитати у дорослих: "Що таке хліб?" Ви почули б у відповідь таке: "Хліб – це наша щоденна їжа. Це найдавніша і найпотрібніша їжа на землі". – Сьогодні ми говоритимемо на уроці про хліб наш насущний. З давніх-давен наш народ над усе цінує хліб як найбільшу святість. Борони, Боже, щоб хтось поклав його сподом догори. Змести крихти хліба на землю вважають великим гріхом. Мрії про достаток відбилися в народній творчості. • Якщо хліб і вода – не страшна селянинові біда. • Як є хліб, то й до хліба буде. • Хліб – батько, вода – мати. • Риба - вода, ягода – трава, а хліб – усьому голова. • Хліб на столі – достаток у хаті. • Паляниця – хлібові сестриця. • Найсмачніший - хліб від свого мозоля. • Пахучий, як хліб. Добрий, мов хліб. Круглий, наче хліб. Теплий, мов хліб. Здоровий, як хліб. 3. Актуалізація опорних знань учнів. Бесіда. – Які ви знаєте назви хліба? – Які харчові вироби можна приготувати із хлібного борошна? (печиво, бублики, вафлі, макарони і т.д.). – Скільки коштує буханець хліба сьогодні? – Як потрібно відноситись до хліба? 4. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу. 1. Розповідь учителя з елементами бесіди. – Для нашого народу хліб був не просто стравою – це була основа його життя і найдорожча святиня. Українці з давніх-давен були великими працелюбами, вміли гарно обробляти землю і ростити на ній хороші врожаї. За давнім звичаєм у кожній хаті мали лежати на столі хліб-сіль. Було таке повір'я: "Хліб на столі – Бог у домі". В усі часи хліб берегли. Він з людиною від народження і до глибокої старості. Він єднає людей. Візьму я в руки хліб духмяний, Він незвичайний, він святий, Ввібрав і пісню, й працю в себе, Цей хліб рум'яний на столі. Йому до ніг вклонитись треба, Він скарб найбільший на землі. 5. Фізкультхвилинка. – Чи знаєте ви, як хліб прийшов до столу? – Ще восени колгоспники починають піклуватись про врожай майбутнього року. Вони зорюють землю, сіють зерно, доглядають за посівами, під час жнив збирають урожай. – Якими машинами збирають урожай? – А потім на грузовиках відвозять зерно на елеватори та до млина. Із млина змелене зерно постачають на хлібозавод. Із борошна на хлібозаводі печуть паляниці, батони, бублики – все, що ви так любите. – За давніх часів привчали дітей любити та шанувати хліб. Дуже пильнували, щоб хліб не впав додолу. За гріх вважалось надкусити і не доїсти шматок. Крихти зі столу не змітали на долівку, а ретельно збирали. Коли хтось знаходив на дорозі окраєць, не переступав через нього. Потрібно було підняти, обтрусити і покласти на видному місці – птахам. 6. Закріплення та осмислення знань. 1. Робота з підручником, стор. 70-71. – Пам'ятаймо, що в хлібі – велика праця, що хліб – святий. Зневага до хліба – великий гріх. У найпершій молитві, звертаючись до Отця Небесного, ми просимо: Отче наш! Хліб наш насущний дай нам сьогодні. І Бог, який любить нас, дає нам усе необхідне для життя. – Ознайомлення з молитвою "Отче наш", прослуховування хорового виконання "Отче наш" (муз. супровід, CD диск). – Читання статті с. 70-71. – Словникова робота. Насущний – дуже потрібний для нашого життя. – Відповіді на запитання: – Чому в народі хліб називають святим? Фізкультхвилинка. Слухання вірша Максима Рильського "Про хліб" (музичний супровід CD диск) 2. Робота в зошиті. Розфарбування малюнка. 6. Підсумок уроку. 1. Підсумкова бесіда. Хліб – святий. Пошана до хліба – пошана до праці людської. Дякуймо Богові за хліб щоденний. Пам'ятаймо, що добрі вчинки – це їжа для нашої душі. Розпитайте дідуся, бабусю про їх життя та ставлення до хліба. Правила. • Не топчи хліба, не кидай недоїденого, не гордуй ним. • Побачиш хліб – нахилися, підніми, очисти від пилу, поклади осторонь. Нехай з'їдять його птахи. • Про людину суди з того, як вона шанує хліб. • Твої батько й мати дали тобі перший хліб. Твій обов'язок – дати їм останній. • Старі люди вміють шанувати хліб – шануй і ти їх за це, вчись у них. • Не відрізуй собі шматок хліба більший, ніж можеш з'їсти. Пам'ятай про тих, кому через це може не дістатись ані крихти. • Якщо людина попросила хліба в тебе – переламай свій шматок навпіл, навіть якщо він у тебе останній. • Коли ти нарізаєш хліб, по старшинству наділяй ним усіх, хто сидить за столом. Собі ж запиши останній шматок. Шануй у хлібі свою і чужу працю. Поважай у ньому людську мудрість. Бойко О. В., Шовкопляс Т. В., Лямпарська С. А., вчителі ЗНЗ № | |
Переглядів: 4566 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |