ТЕМА: АЗОВСЬКЕ МОРЕ
Мета: розширити знання учнів про море, розповісти учням про Азовське море; розвивати мислення, комунікативні навички; розвивати вміння визначати географічне положення об’єкта на карті, розширювати словарний запас учнів; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; виховувати любов до природи, її краси, наполегливість та старанність у навчанні.
Тип уроку. Урок формування нових знань
Форма уроку: урок – практикум, урок -діалог
Обладнання: підручник, карта України, індивідуальні картки, збірки «Прислів’я та приказки», додатковий матеріал, обладнання для досліду.
Метод: гра, творча робота учнів, словесний, критичного мислення,
“Мікрофон”, практичний, робота в групах , метод зіставлення, робота з ілюстративним матеріалом.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
В школі справу хоч яку
Починаєм по дзвінку.
Тож хвилини не втрачаєм,
Все нове запам'ятаєм.
- Всі готові до уроку? Гаразд. За виразом обличчя бачу, що у вас хороший настрій. Я дуже хотіла б, щоб гарний настрій не залишав вас упродовж усьго уроку.
Сьогодні в нас нова тема. Але перед тим, як ви дізнаєтесь назву цієї теми, згадайте, що ми вивчали на минулому уроці.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Відповіді на запитання для повторення (роздати картки)
І варіант
1.Частиною океану є….
А) озеро
Б)річка
В)море (+)
2. Морська вода непридатна для пиття, тому що …
А) вона холодна;
Б) в ній розчинено багато солей (+);
В) вона брудна
3. Які водойми називаються штучними?
А) водосховище;(+)
Б) озеро;
В) море
ІІ варіант
1.Місце, де починається річка, називається…
А) гирлом;
Б) руслом;
В) витоком (+)
2. Які річки протікають територією України?
А) Нева;
Б) Дністер(+)
В) Дніпро(+)
3. Частиною океану є….
А) озеро
Б)річка
В)море (+)
2. Фронтальна робота
— Продовжіть речення.
Озерами називають водойми, які... ( виникли природним шляхом)
— Чим озеро відрізняється від ставка? (Ставок – це штучно створене людиною водосховище)
— Вода у морях гірко-солона, в озерах вода також буває гірко-солоною. Чим же озера відрізняються від морів?( Озера належать до вод материка, а море – це частина Світового океану.)
— Для людини річка мала і має велике значення. Чому ще в далеку давнину люди намагалися поселитися поблизу річки? (Річка постачала питну воду, рибу, люди підстерігали дичину біля водопою.)
— Поміркуйте, звідки в морській воді беруться солі?
Теорій з цього приводу декілька. Одні вчені вважають, що сіль залишається від випарованої води річок,які впадають, інші - що вона вимивається з скель і каменів, треті пов'язують цю особливість складу з дією вулканів ...
Якби всю воду в океанах і морях випарувати, то залишилося б стільки солі, що розстеливши її на суші, отримали б пласти заввишки понад 150 км.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про…( Азовське море.)
Прочитай кожну 3 літеру і узнаєш назву сьогоднішньої теми
АПАРОЗЛКОСЬВИБСЮАЬРІКШДЕТЬМЛПОДНРЦВЕ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? ( Діти виходять до дошки та прикріплюють малюночки з побажаннями на урок)
Відгадування загадки
Відома з віку рідина, усяк її вживає,
Буває хмарноє вона, пушинкою буває,
Бува, як скло крихка, тверда…
Звичайно ж , діти – це…(вода)
Прислів’я :
1. Робота над прислів’ями ( розповідають учні, заздалегідь вивчивши їх)
Хоч море велике, та вода не годиться.
Хоч річка і невеличка, а береги ламає.
Коло річок колодязів не копають.
Кожна жаба своє болото хвалить.
Витягни біду з болота, а вона тобі на голову сяде.
З брудної води ще ніхто чистим не вийшов.
Вода все сполоще, крім лихого слова.
З малих крапель робиться море.
Всі річки до моря йдуть.
Вчитель:
Що б змінилося на Землі, якби зникла вода? Чому?
Як і для чого людина використовує воду?
Де у природі є вода?
Яким кольором на карті і глобусі позначають воду?
КРУТИЙ ХАРАКТЕР МАЛЕНЬКОГО МОРЯ
Море – це частина океану, яка врізається в сушу.
Азовське море відноситься до середземноморського басейну Атлантичного океану, розташоване на півдні України.
Слайд 1.
Температура Азовського моря +24+25 , а на мілководдях навіть +32
Взимку +3 -3. Починаючи з грудня Азовське море замерзає. Наприкінці лютого лід тане.
Азовське море – мілководний басейн.
Утворилося Азовське море при піднятті Кримських гір з заливу Чорного моря. Крим відділив Чорне море від Азовського і піднялась частина суші. Тому Азовське море таке мілке.
Слайд 2.
Середня глибина становить 8-10 м., а найбільша – 14 м.
Засвоїми розмірами – це одне з найменших морів світу. Його площа становить всього 38 кв.км.
З 2686 км берегової лінії більша частина припадає на Україну. Поверхня його дна плоска, береги низовинні, з численними піщаними косами ( Бердянська коса, Арабатськастрілка, Обитічна), узбережна смуга має глибину до 5 м.
Слайд 3
Азовське море саме прісне. Середня солоність води становить 12% , але ця цифра вже із зростанням. Раніше було 10%.
ДОСЛІД
1л.банка води – 1,5 ч.л. солі – вода Чорного моря;
1л.банка води – 1 ст.л. солі – вода Середземного моря;
1л.банка води – 1 стакан солі – вода Мертвого моря;
1л.банка води – 1 ч.л. солі – вода Азовського моря
Фізкультхвилинка
Робота з картками.
Вчитель роздає на кожну парту( на 2-х учнів) картки. Треба поєднати прилів’я.
1. Посій в пору, будеш мати зерна гору.
Хто рано посіє, рано й пожне
2. Де багато пташок, там нема комашок.
Літо збирає, а зима з’їдає.
3. Всі ріки до моря йдуть.
Глибока річка, як думка, йде спокійно.
4. До моря води не доливай.
Добре річці з притоками.
5.Ластівка день починає, а соловей його кінчає.
В морі тому води багато, що ніхто її не п’є.
6.З малих крапель робиться море.
І великі ріки впадають в море.
7.І море починалося з краплі.
Йому й море по коліна.
8. Коло річок колодязів не копають.
Ложкою моря не вичерпати.
9. Море — рибальське поле.
Море перепливти — не поле перейти.
10. Нащо в море воду лити, коли й так море повне.
Не море топить кораблі, а вітер.
11. Хоч море велике, та вода не годиться.
Хоч річка невеличка, а береги ламає.
12. Хто по морю плавав, тому калюжа не страшна.
Одна ріка — проста вода, багато рік — море.
Розповідь вчителя
Понижена солоність Азовського моря пов’язана із впадінням в нього річок Дон і Кубань. Вода в Азовському морі мутна, тому що річки збирають мілкий матеріал і викидують його в море. Таким чином утворюється бруд лікувального складу.
Слайд 4
В останні роки екологічна проблема Азовського моря впливає на рибу. Така риба, як бички викидаються на берег , через недостатню кількість кисню, а кисню менше, тому що збільшився ріст водоростей.
Слайд 5
Економіка.
Площа Азовського моря невелика і маленька глибина. Недостатньо для проходу великих океанських судів. Тому до портів України (Бердянськ, Маріуполь) ведуть спеціальні канали, по яким на протязі року пливуть сюди кораблі з Турції, Греції, Італії, Іспанії, Болгарії, Індії та багатьох інших країн. Щорічно ці канали поглиблюють, розчищають, чим завдають великою шкоди морській флорі та фауні.
Слайд 6
Тваринний світ Азовського моря налічує близько 80 видів риб. Найбільше значення мають лящ, судак, білуга, оселедець, тараня, хамса, велика камбала, бичок.
Слайд 7
Берегами рік і водойм, на косах Азовського моря багато водоплавної птахи - гусаків, качок, степових куликов, чибисов, краснозобих казарок, лебедей-шипунов, кроншнепів, чайок - черноголовок, чайок - реготух, крячек.
Слайд 8
Рослинність в Азовському морі бідніші, ніж у Чорному. Тут поширені червоні, зелені водорості, квіткові водні рослини.
Слайд 9
Останніми роками проводяться значні роботи з відтворення рибних багатств. Створено штучні нерестовища, збудовано риборозплідні заводи. Проводяться великі роботи з очищення сточних вод. Крім того, передбачено будівництво греблі через Керченську протоку, яка припинить надходження солоної води з Чорного моря. Узбережжя Азовського моря використовується як здравниця.
Робота за підручником (с. 115-116)
Знайдіть в тексті речення, де:
- йдеться мова тваринний світ Азовського моря;
- що забруднює Азовське море;
- які риби там мешкають.
Доклад учнів про рослинний і тваринний світ Азовського моря (заздалегідь підготовлений учителем для учнів на 1 хв кожний) біля дошки.
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання
— Назвіть рослини Азовського моря.
— Які риби там мешкають?
— Яке значення Азовського моря для людини?
— Що забруднює Азовське море?
— Що ще завдає шкоди цій цілющій водоймі?
— Які заходи вживають для охорони вод Азовського моря і його узбережжя?
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра «Так чи ні?»
- Вода — найбільш поширена речовина на землі. (+)
- Вода є усюди: в морях, океанах, у ґрунті, річках, повітрі. (+)
- Вода може перебувати лише в двох станах. (–)
- Життя на Землі можливе без води. (–)
- Вода входить до складу живих організмів. (+)
- Водойми бувають природними і штучними. (+)
- Водосховище, ставок — це природні водойми. (–)
- Річка Дніпро бере свій початок в Україні. (–)
- Дунай — «інтернаціональна» річка. (+)
- Азовське море глибше за Чорне. (–)
- Водойми не потребують охорони. (–)
2. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
3.Робота з робочим зошитом.(с.49)
Діти, ви вже вивчили Чорне море, сьогодні ми з вами познайомилися з Азовським морем. Отож зараз час звернути увагу на нашу таблицю. Вам треба використовуючи текст підручника, заповнити її.
Потім усі разом порівнюємо характеристики Азовського і Чорного моря.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового ви дізналися на уроці?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 115-116,зош. с.49).
|