Тема уроку: Безпека в побуті
Мета уроку: Формувати уявлення про небезпеки, що можуть виникати навколо. Навчати їx правильно поводитися у різноманітних життєвих ситуаціях. Надавати необхідні знання та формувати вміння запобігати небезпечним ситуаціям. Виховувати обережність, почуття відповідальності.
Обладнання уроку:
Ножиці Папка для праці Гольничка Голка з ниткою Малюнки: ножиці, ніж, голка з ниткою, олівець
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційна частина.
II. Перевірка знань учнів.
• Пригадайте,про що ми говорили на попередньому уроці? • Які небезпечні речовини можуть бути у вашій квартирі? • Давайте розглянемо ряд ситуацій:
Ситуація 1.
Вам на руку розлилася кислота. Що ви будете робити? (Обмити великою кількістю води. Промивати 10-15 хв. Потім змити слабким розчином лугу: одна столова ложка питної соди на одну склянку води).
Ситуація 2.
Ви прийшли додому i почули їдкий запах газу. Що зробите ви? (Зателефоную 04, провітрю кімнату).
Ситуація 3.
У вас вдома розбився термометр.Ртуть розлилася по підлозі. Ви вдома самі. Що ви будете робити? (Випадково розлиту ртуть треба якомога швидше i ретельніше зібрати.Всі місця,в яких могли б затриматися її краплини необхідно обробити спеціальним розчином заліза. Тому одному тут не впоратись: необхідно викликати спеціалізовану бригаду рятувальної служби. Телефонуйте за номером 02. Збирати ртуть можна: засмоктуючими засобами (гумовою грушею або шприцом), за допомогою лейкопластиру, пензликом на папір. 3ібрану ртуть помістити в банку з щільною кришкою).
Підсумок перевірки знань учнів.
III. Оголошення теми уроку. Безпека в побуті.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Загадка.
Два кінця, два кільця, а посередині цвях. (ножиці).
Хто пригадає правила користування ножицями? (Ножиці тримаємо у футлярі i в папці для уроків праці. Беремо з дозволу вчителя.Ріжемо, нагнувши кінцями донизу i сидячи за партою).
Ситуація.
Як правильно передати ножиці? (Два учні обігрують дану ситуацію).
Робота в зошитах.
Учні малюють ножиці.
Розповідь вчителя.
Історія виникнення ножиць дуже цікава. У 8 ст. якомусь майстрові поталанило з'єднати два ножі за допомогою стержня-цвяшка, держаки загнути кільцями i вийшли ножиці, які майже не відрізняються від сучасних. Найдавніші ножиці у Східній Європі були знайдені під Смоленськом. Є чимало різновидів ножиць.Ними підстригають кущі,обрізають дерева, ними працюють перукарі, швеї, закрійники. В Німеччині винайшли ножиці-велетні, якими розрізають автомобілі. Є електричні ножиці, що ріжуть товсту шкіру, гуму, лінолеум зі швидкістю 20 м за хвилину. У сучасних швейних майстернях працюють найсучасніші лазері ножиці.За одну хвилину вони розрізають 60 м тканини.
Проблемна ситуація.
Чи можна одним ножем користуватися на кyxнi?
3 метою безпеки i дотриманням здорового способу життя слід користуватися різними ножами. Для різання сирої риби та м'яса слід використовувати один ніж, для овочів i фруктів - інший. У сирій рибі i м'ясі можуть міститися збудники небезпечних захворювань. При користуванні ножем слід дотримуватись правил особистої безпеки: 1. Передавати ніж ручкою вперед. 2. Нарізувати лише на оброблюваних дошках. 3. Пальці лівої руки повинні бути зімкнуті та знаходитись на певній відстані від леза ножа.
Робота в зошитах
Розповідь учителя.
Ніж старший за виделку i ложку на декілька мільйонів років. При розкопках, поряд із скелетами мамонта, археологи знаходили і ножі з вулканічного скла, якими прадавні люди розробляли тушу. Вчені визначили, що цим ножам близько 3 мільйонів років.
Загадка
Невелика деревина, Із графіту середина, Вам потрібна, щоб писати, Щоб картини малювати. (Олівець).
Правила користування олівцем
З олівцем також треба поводитися дуже обережно. Гострим кінцем можна поранитися, пошкодити рогівку ока, що дуже небезпечно. Передавати слід, тримаючи гострий кінець у руці.
Загадка.
Хто має вухо, а не чує? (Голка).
На уроках праці ми будемо користуватися голкою. Голка дуже потрібна у побуті,але i небезпечна. Вона має властивість проникати i рухатись по тілу людини. Може призводити, навіть, до смерті. Тому i вдома, i в школі слід дотримуватися таких правил: 1.Голка повинна бути завжди з ниткою, кінці якої обов'язково зафіксовані. 2.Знаходитися у гольниці або у спеціальному пристрої чи клаптику тканини. 3.Щоб голки не падали i не розсипались, зручніше зберігати їх у коробці, на дні якої лежить магніт.
Робота в зошитах
Учні малюють голку з ниткою.
Розповідь вчителя.
Людина винайшла голку задовго до відкриття металу. Спершу її виготовляли з риб'ячих кісток, проколюючи дірку у тупому кінці кістки. Такими голками первісна людина шила co6i одяг з шкіри тварин. Знайдені давні голки були зроблені з кісток птахів, колючих дерев та кущів. У нашій країні до 17 ст. сталевих голок не було. Шпичаки колючого куща чи риб'яча кістка, як i раніше, служили для бідняків засобом для шиття. Лише у 18 ст. наші майстри навчилися виготовляти гарні голки. В наш час, у процесі виготовлення, голка проходить через руки більш, ніж 20 робітників.
Загадка
Живуть в тісній темниці Без стразу темноти Хлоп'ята яснолиці - Вогню малі брати. I мають душу щедру, Хоч дерева сини, Згоряючи дощенту, Вогонь дають вони. (Сірники).
Правила техніки безпеки при користуванні сірниками.
Розповідь вчителя.
Перші сірники заявились у Китаї в 577 році. В Європі перші відомості про сірники з'явились у 1530 році. Їх завезли з Китаю мандрівники. У Pocії сірники почали виготовляти в 1837 році в Петербурзі. Але коштували надзвичайно дорого, i простим людям буди не доступні. Бідняки, як i раніше, користувалися кресалом та гнітом. Одну з перших машин для виготовлення сірників винайшов російський вчений Мусін-Пушкін. Та раптом сірники звинуватили у виникненні пожеж i вони зникли. Закрилися фабрики, не дозволялося ввозити сірники з-за кордону. Тільки через 20 років заборону було скасовано. Ми користуємося господарськими сірниками. Є ще спеціальні сірники для моряків i мисливців, які не гаснуть на вітрі та дощу. Є сірники сигнальні, що горять червоним, синім чи зеленим кольором. Їх довжина - півметра. А для розпалювання камінів використовують сірники завдовжки 20 см.
V. Підсумок уроку.
1. Що нового дізналися? 2. Які небезпечні предмети зустрічаються в побуті? 3. Які правила техніки безпеки ви запам'ятали?
VI.Домашнє завдання. Опрацювати 7, 8 сторінки зошита.
Коркач Л. Д., вчителя початкових класів середньої школи №46 Солом’янського району м. Києва
http://ostriv.in.ua/
|