Тема уроку: Дороге яєчко на Великдень.
Літературне читання: Катерина Перелісна «Писанка»
Образотворче мистецтво: композиція «Великодні писанки»
Мета: сформувати навички виразного читання, уміння швидко орієнтуватися в тексті, добирати правильну інтонацію при читанні, збагачувати словниковий запас учнів, ознайомити з писанкарством, сприяти розвитку зв’язного мовлення та образного мислення; навичок художнього писанкарства, створити умови щодо виховання інтересу до писанкарства, потреби сприймати та виконувати високохудожні твори мистецтва.
Обладнання : презентація, альбоми, фарби, пастелі
Форма проведення: бінарний урок
Хід уроку
( слайд 1 )
I.Організаційна частина.
1.Інтерактивна вправа «Крок назустріч» ( слайд 2 ) (робота класовода)
- Діти, давайте об’єднаємось у пари і пограємо у гру «Сонечко і Хмаринка». Погляньте, на ваших партах ви знайдете картинки, які допоможуть вам розподілити ролі Сонечка і Хмаринки. Візьміть їх у руки.
- А тепер поверніться один до одного обличчям. Уявіть, що ви – Сонечко і Хмаринка. Хмаринка затискає кулачок, а Сонечко говорить їй добрі, ніжні слова, щоб кулачок розтиснувся.
- А тепер поміняйтесь ролями.
- Чи є такі, в кого кулачок не розтиснувся?
Якщо такі діти є, я сподіваюсь, що у них настрій скоро покращиться.
- Діти , як ви думаєте, для чого ми провели таку вправу?
- Ми подарували один одному гарний настрій і тепер зможемо чудово, дружно працювати. Отже,розпочинаємо урок. А що візьмемо на урок, прочитаймо. (Слайд 3)
• усмішку
• увагу
• активність
• гарний настрій
А на уроці ми будемо якими? ( слайд 4 )
Уважними
Розумними
Організованими
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Урок читання і малювання ми проведемо одночасно: я і вчитель малювання будемо працювати з вами одночасно. І ми зможемо виконати цікаві завдання.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Чистомовка. Слайд 5) (робота класовода)
На – на – на – ось прийшла весна.
Те – те – те – все навкруг цвіте.
Ко – ко – ко – світить сонечко.
Ем – ем – ем – гратися підем.
2.Інтерактивна вправа «Мікрофон» (робота класовода)
- Яка зараз пора року?
- Які ознаки весни ви бачите у природі?
- Які свята відмічають люди навесні?
ІII. Робота з літературним твором.
1. Оголошення теми уроку. (робота класовода)
- Діти, у нас сьогодні незвичайний урок. До нас на урок прилетіли три маленькі ангелочки. (слайд 6 )
Вони принесли з собою звістку про щось дуже важливе. А про що саме, ми дізнаємось, коли розшифруємо слово. (серед цифр заховане слово «Великдень») (слайд 7 )
(діти розшифровують слово) (слайд 8 ). Саме про це свято розповість вам вчитель образотворчого мистецтва.
2. Вступна розповідь вчителя.(робота вчителя образотворчого мистецтва)
- Саме про Великдень, одне із найбільших свят у світі ми сьогодні поговоримо.
Великдень! Сама назва вказує на те, що це не звичайний, а великий день. Це величне свято, яке символізує перемогу над силами темряви і зла. Ісус Христос — це Любов, Милосердя, Доброта.
Це свято має ще й такі назви: Свято Пасхи, Велика Неділя Пасхи, а найбільш поширена назва цього свята — Великдень. (слайд 9 )
Символом свята Великодня , початком усього нового і воскресіння Христа стало яйце. Життя, яке зберігалося в яйці, потрібно було захистити від злих сил, тому тонку шкаралупу покривали фарбами і різноманітними знаками-символами. Пасхальні яйця називали крашанками і писанками. (слайд 10 - 11 )
Писанка — символ Сонця; життя, його безсмертя; любові і краси; весняного відродження; добра, щастя, радості. Кожна писанка - це ніби маленький світ. Мудрі люди кажуть: "У світі доти існуватиме любов, доки люди писатимуть писанки".
Гарна, як писанка! Так з давніх-давен кажуть про вродливу дівчину. І сьогодні ми прочитаємо вірш про одщну чудову дівчинку.
3. Опрацювання вірша К. Перелісної «Писанки» (робота класовода)
1). Читання учнями вірша мовчки
— Що малювала дівчинка?
2). Читання вірша учнями «ланцюжком» за строфами
— Хто допомагав дівчинці малювати писанку?
— Прочитайте опис писанки.
— Чи відразу вдалося дівчинці розмалювати писанку?
— Коли похвалив її тато?
3). Словникова робота
змалювала
поясочок
дрібнюсіньку
зразочка
4). Гра «Артисти»
- А давайте спробуємо стати музикантами і заспівати цей вірш. А допоможе нам в цьому маленька співачка. (слайд 12 )
ІV. Фізкультхвилинка.
V. Робота з матеріалом з образотворчого мистецтва.(робота вчителя образотворчого мистецтва)
А тепер ми з вами поринемо у світ писанкарства. Що ж це таке? (слайд 13 )
-Писанкарство - розписування яєць. Великодні писанки не просто фарбуються: вони пишуться, тобто розмальовуються за допомогою особливих технічних прийомів. Від цього і сама назва їх - писанки. Для розпису яєць використовується писачок — невеличка дерев'яна паличка. (слайд 14 )
Для виготовлення писанок відбирають сирі курячі яйця. Попередньо їх треба добре вимити у воді.
Для фарбування яєць використовують або природні барвники: лушпиння цибулі, бузину, звіробій, або спеціальні фарби. Розписують також гарячим воском. Кожен колір мав своє значення: (слайд 15)
червоний — радість життя;
жовтий — місяць, зорі, врожай;
блакитний — здоров’я;
зелений — воскресіння природи.
А зараз давайте розглянемо, які символи прикрашають писанки та що кожен з них означає.(слайд 16 )
Частіше за все для розписування яєць люди використовують геометричні символи. Що вони вам нагадують? Так, це доріжки (символи вічності), драбинки (символи пошуків кращого життя) тощо. Найулюбленішим мотивом, який зустрічається на писанках всіх регіонів України, є безконечник (різна за формою й товщиною лінія, яка не має кінця), що символізує вічність. На писанках зображують дерева й квіти, овочі й фрукти, навіть цілі рослини, тварини. Також зображали інші символи. Сонце - це символ єдності, впорядкованості світу, сонце символізує знання, справедливість, переможця всілякого зла. Хрест - також символ відкуплення від гріха і смерті. Квіти і зірки символізують душі людей, а образ квітів більше пов'язаний із дітьми. Дерево життя символізує єдність усього світу. Писанки пов'язані з дійством освячення паски під час найголовнішого свята — Великодня. Звідси і їхня назва — великодні яйця.
Писанку за всіх часів дарували на знак перемир’я, побажання здоров’я, краси, сили, врожаю. Застосовували як запобіжний засіб від стихійного лиха, пожежі, грому, для лікування різних хвороб, від переляку, наговору. Писанку качали по зелу й закопували в землю на ниві, щоб хліб колосився і не поліг. Їх підкладали під вулик, щоб роїлися бджоли . -І зараз ми малюватимемо композицію «Великодні писанки» , використовуючи писанкарську символіку. Запам’ятайте, що кожна ваша писанка має нести певні побажання людині, якій ви її подаруєте.
5. Інструктаж
Вчитель на дошці показує, як зображати ті та інші символи
6. Самостійна практична діяльність учнів.(слайд 17 )
(вчитель проводить індивідуальну роботу)
VІ. Підсумок уроку. (робота класовода)
( Малюнки вивішуються на дошці, яка оформлена у вигляді пасхальної комспозиції)
- Якому святу був присвячений сьогоднішній урок?
- Що таке писанки? крашанки?
- Що ще готують до Великодня?
- З яким літературним твором ви познайомилися?
- Як вони називаються, хто його автор?
- Чого навчилися на уроці?
- Виберіть на парті смайлик, який показує ваш настрій.
Домашнє завдання.
1. Виразно читати вірш К. Перелісної «Писанка», дотримуючись потрібної інтонації.
2. За бажанням вивчити вірш напам’ять.
3. Намалювати писанку в подарунок для батьків до свята Великодня.
Джерело: http://власна розробка |