БУДЬ ПРИРОДІ ДРУГОМ!
Охорона навколишнього середовища – актуальна і багатогранна в наш час екологічна та соціально-економічна проблема. Внаслідок зростаючого техногенного впливу на природу планети у багатьох її регіонах стали підриватись екологічні основи її стабільності, катастрофічно збіднюватися видовий склад рослинного і тваринного світу, під загрозою опинилися біологічні види, які ще не включені у генетичне та селекційне вивчення і народногосподарське освоєння.
У тій кризовій екологічній ситуації, в якій перебуває наша країна (та й світ у цілому), школа не має морального права виховувати споживацьке ставлення до природи. Більшістю людей екологічна криза уявляється, як щось зовнішнє по відношенню до людини, а не породжене нею самою. Духовний чорнобиль породив Чорнобиль екологічний. І вирішення екологічних проблем це насамперед зміна свідомості.
Екологічна свідомість – це сукупність уявлень (як індивідуальних, так і групових) про взаємозв’язки у системі “людина-природа” і в самій природі, існуючого ставлення до природи, а також відповідних стратегій і технологій взаємодії з нею.
Донедавна як у світі в цілому, так і в нашій країні формувалась екологічна свідомість антропоцентричного типу. Це така система уявлень про світ, згідно з якою вищу цінність являє людна, а природа має цінність постільки, оскільки вона цінна для людини; метою взаємодії з природою є задоволення потреб людини, а характер взаємодії визначається “прагматичним імперативом”: правильним і дозволеним є те, що корисне людині і людству; діяльність з охорони навколишнього світу продиктована віддаленим прагматизмом – необхідністю зберегти навколишнє середовище, щоб ним могли користуватися майбутні покоління.
До яких екологічних наслідків це призвело – ми вже знаємо. Тому на даному етапі розвитку суспільства постає потреба у формуванні екологічної свідомості екоцентричного типу. Це така система уявлень про навколишній світ, відповідно до якої вищу цінність являє собою гармонійний розвиток людини і природи, що є елементами єдиної системи; метою взаємодії з природою є максимальне задоволення як потреб людини, так і природи, а характер взаємодії визначається екологічним імперативом: правильним і дозволеним є те, що не руйнує екологічну рівновагу, етичні норми і правила однаковою мірою поширюються на взаємодію як між людьми, так і зі світом природи; діяльність з охорони природи продиктована необхідністю зберегти її заради неї самої.
Екологічна освіта й виховання молодших школярів здійснюється, як відомо, на між предметній основі. Провідна роль тут належить таким навчальним предметам, як “Я і Україна” та “Читання”. Зміст чинних програм дають змогу сформувати у дітей елементарні природничі та природоохоронні уявлення та поняття, виробити окремі природоохоронні уміння і навички, розкрити взаємозв’язки між неживою та живою природою, природою і людиною.
Для розуміння учнями необхідності збереження природної рівноваги, як того вимагає програма з природознавства, уже в початкових класах слід підвести школярів до усвідомлення закономірності – “Все – взаємопов’язане”. Так під час екскурсії з теми “Природа рідного краю” – розкриваю у доступній для дітей формі суть цієї закономірності. Пропоную дітям назвати серед оточуючого їх довкілля те, що належить до природи; відшукати об’єкти та предмети неживої та живої природи; акцентую, що людина – складова частина живої природи. Звертаю увагу школярів на залежність життя на Землі від Сонця (використовую загадки: “В небі я труджуся, знає мене кожен. Я на всіх дивлюся, на мене ж – не можна. ”; “Всі його люблять, всі на нього чекають, а хто подивиться – кожен скривиться”). Вислухавши відгадки, уточнюю, що життя на Землі без Сонця неможливе: якщо перестане світити Сонце, то зелені рослини загинуть, бо вони не можуть жити без тепла і світла; тваринам і людям нічим буде живитись. Все живе замерзне від нестерпної холоднечі. Проте цього не станеться, бо Сонце – зірка, яка випромінює у простір силу-силенну тепла і світла.
Як підсумок, наголошую, що існуючі у природі взаємозв’язки вивчає наука екологія. Вчені-екологи основним завданням людства вважають збереження нашої планети Земля і життя на ній, а для цього треба вивчати природу, підтримувати існуючу в ній рівновагу.
Щоб дітям було цікавіше, свої уроки я урізноманітнюю технологіями: “Мозковий штурм”, “Мікрофон”, “Опрацювання матеріалів газет та журналів”, “Незакінчене речення” тощо; дидактичними іграми: “Криголам”, “Колекціонери”, “Шифрувальники” та інші. З великим задоволенням діти розгадують кросворди, ребуси, криптограми.
Урок природознавства
Тема: Вода в природі. Три стани води. Властивості води – рідини.
Мета: Формувати уявлення про воду : три стани, властивості води – рідини. Виховувати любов до рідного краю. Розвивати вміння аналізувати і робити висновки.
Хід уроку.
I. Перевірка домашнього завдання.
1. Фронтальне опитування.
- Де на Землі находиться повітря?
- З яких речовин складається повітря?
- Яке значення має повітря?
- Які речовини забруднюють повітря?
- Як держава дбає про чистоту повітря?
2. Індивідуальні картки.
- Завдання 1 ( для трьох учнів ).
Розкажіть про одну із складових повітря ( кисень, вуглекислий газ, водяна пара ) за планом :
а) назва речовини;
б) яке значення має на Землі;
в) звідки потрапляє в повітря.
- Завдання 2 ( для одного учня ).
Заповни на листі схему „ Склад повітря ”.
- Завдання 3 ( для двох учнів ).
Розкажіть про шкідливі речовини повітря, які ви спостерігали у нашому місті або на дорогах, звідки вони потрапляють у повітря і як треба запобігати отруєнню повітря.
II. Мотивація навчальної діяльності.
1. Сьогодні я зустріла Капітошку з Вовченям, які весело гралися і розмовляли. Вовченя дивувалося, чому Капітошка весь виблискує на сонечку і переливається різними барвами. А Капітошка замість відповіді загадав йому загадку, яку Вовченя не може відгадати. Допоможемо йому і разом з вовченям дізнаємося цікаву відомість про Капітошку.
Відома здавна рідіна,
Усяк її вживає.
Буває хмаркою вона,
Сніжинкою буває... ( вода )
Так, дійсно, - це вода. Сьогодні на уроці ми дізнаємось про те, де на Землі знаходиться , у яких станах і які властивості має вода – рідина.
2. Перегляд ілюстрацій ( звучить запис морського прибою).
Подивіться на ці малюнки. Яка краса! Дякуючи воді ми маємо такі прекрасні мальовничі куточки природи і таку гарну мелодію хвиль.
Як писав Микола Вінграновський у своєму вірші
„ Річечка”
Ця річечка тече для клена і для мене,
Її й тоді я бачу, коли сплю.
Я річечку оцю в городі в городі в нас під кленом,
Як тата й маму і , як мед, люблю.
III. Новий матеріал.
1. Ми всі разом готувалися до цього уроку. Кожен учень був мандрівником-пошуковцем, спостерігачем і художником. Відвідавши бібліотеку ми дізналися з книжок та енциклопедій про воду.
а) Ось які відомості з українознавства знайшла Настя.
„В уявленнях українців вода була божеством, з якого почалося життя на землі. З первісного океану виросло дерево життя, яке дало початок усьому:
Як ще не було початку світу,
То ще не було ні неба ні землі,
А лише було широке море,
А на тім морі явір зелений...
Богиню води називали Даною. Вона була матір’ю всього живого і богинею родючості. Дані приносили жертви, кидаючи коштовні речі у води річок та озер, криниць та джерел.
Вважають, що слово „данина” походить від жертви богині Дані.
Богиня Дана залишила своє ім’я у назвах річок: Дунай, Дон, Дніпро”.
б) А Вітя довідався, що…
“Вода – джерело життя на Землі. ¾ земної поверхні вкрито водою, яка утворює океани, ріки та озера.
Багато води перебуває у газоподібному стані. У вигляді великих мас снігу і криги лежить вона цілорічно на вершинах високих гір і в полярних країнах. У надрах землі також є вода, що просочує грунт і гірські породи.
Вода має велике значення у житті рослин, тварин і людей. Взагалі без води неможливе існування живих організмів. Наприклад, відомо, що в організмі людини 65% води і тому людина без води не може прожити більше 5 днів, але за все життя людина споживає близько 50-60 т води. А щоб виростити 1 кг овочів потрібно 2 тони води (це 2 000 літрів), бо овочі складаються з великої кількості води. Наприклад: огірок – на 100 %, помідор – на 54 %
В) Антон дізнався, що вода буває у трьох станах і підібрав до них кросворд.
(розгадування загадок)
- То в яких станах може бути вода?
- Рідкий, твердий, газоподібний.
- Чому ж вода існує в трьох станах? Тому, що відстані між молекулами і швидкість, з якою вони рухаються у воді-рідині, у воді-твердому тілі, різні.
2. Досліди
Сьогодні ми з вами дослідимо властивості води-рідини.
(на дошці – крапля води)
Дослід 1. Налий воду в склянку, пробірку, в тарілку.
- Що ми бачимо? (вода потекла)
- Яку форму має? (без форми)
(вивісити – текуча, без форми)
Дослід 2. Опусти олівець, ложку. Чи добре видно? Яка вода? (прозора)
Дослід 3. Чи має вода колір? Ні. Вода безбарвна.
Дослід 4. Чи має вода запах? Ні. Вода без запаху.
- Пригадайте, яку властивість води ми взнали, коли вивчали термометр?
Вода при нагріванні розширюється, а при охолодженні стискається.
(на дошці готова схема)
IV. Робота з підручником.
Відкрийте підручники на закладинці. Прочитавши статтю „Властивості води рідини” ми дізнаємось про цікаву властивість води.
(читання статті – с.92)
Фізпауза. Зарядка для очей.
V. Закріплення матеріалу.
1. Відпочили?
– Скажіть, будь ласка, чому у акваріумі добре видно рибок, пісок, водорості?
– Чому взимку під час сильних морозів можуть руйнуватися водопровідні труби?
– А зараз, якщо ви відгадаєте правильно кросворд, то дізнаєтесь, без чого немає життя на Землі.
1.Червоне коромисло через річку повисло. (веселка).
2. З малої хмари великий ... ( дощ ).
3. Річки взимку вкриває ... (лід)
4. Під час кипіння з чайника йде ... (пара)
2. Робота в зошиті.
- Давайте разом складемо таблицю в яких станах буває вода.
VI. Підсумок уроку.
- Назвіть властивості води-рідини.
- Що станеться зі сніжинкою, яка впаде вам на руку?
- Яку воду можна носити у решеті?
Оцінювання дітей.
Капітошка дуже вдячний вам за те, як гарно ви розповіли Вовченяті про нього та його родичів, і на згадку кожному з вас приніс цікаву дитячу газету “Крапля”.
Домашнє завдання. Підручник с.91-92, зошит с.31
Роботу підготувала Пєлих Тетяна Леонідівна, вчитель початкових класів Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №94
|