Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Будова річки. Рівнинні і гірські річки. 4 клас

Урок природознавства
Тема. Будова річки. Рівнинні і гірські річки.
Мета. Розширити знання учнів про водойми України. Познайомити з поняттям « річка», її будовою, рівнинними та гірськими річками. Ознайомити учнів із значенням річок у природі та в житті людини.
Розвивати пам'ять, мислення, вміння працювати з фізичною картою.
Виховувати бережливе ставлення до водойм.

Хід уроку

І. Організація класу
Налаштування на урок
Новий день почався, діти!
Всі зібрались на урок –
Тож пора нам поспішати
Кличе в подорож дзвінок !
На урок старання не забудьте взяти
Сядьте всі рівненько, будем працювати.

ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Хвилинка спостережень

- Яка зараз пора року ?
- Який місяць, день, число?
- Який сьогодні стан неба? ( ясно, хмарно, похмуро)
- Чи є опади?
- Чи є вітер? ( слабкий, помірний, сильний)
- Яка температура повітря?
- Які зміни спостерігаємо в природі?
2. Природничий диктант (самоперевірка)
1) Найпоширеніша речовина на Землі? ( Вода)
2) Яким кольором на карті і глобусі позначають воду?
3) Моря, водосховища, річки, джерела – це … ( Водойми)
4) Скільки всього океанів?
5) Які моря є в Україні?
6) Яка річка протікає через місто Хмельницький?
3. Кластер. Водойми ( моря, океани, річки, озера , ставки, джерела, болота, прісні, солоні …)

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності
1. Відгадування загадок

Із – під гірки, з – під крутої
Прокрадається норою
Та й до моря утіка
Через лози по ярках. ( Річка)
Два брати у одну воду дивляться, а зустрітися не можуть. ( Береги річки)
Сьогодні тема нашого уроку – « Будова річки. Рівнинні і гірські річки.»
2. Кошик ідей
- Що ви знаєте про річку? (утворюється із джерела, великі й малі, прісні, у них живуть тварини й рослини, на карті позначається синім кольором…)
- Чому слід бережливо ставитись до річок? ( запас прісної води, оселя для тварин і рослин, без води немає життя).

IV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь про річку з елементами бесіди

Багато річок є на Землі. Вони течуть повз міста і села, несуть свої води до морів та океанів.
Річка – це природний потік води у зниженні рельєфу, де є схили. Початок їй дають джерела, які виходять на земну поверхню. Багато річок беруть початок з озер, боліт, зі схилів гір. Кожна річка починається невеликим струмком, який впадає в інший струмок. Кілька струмків утворюють річку. Річки несуть свої води в моря й океани.
2. Ознайомлення з будовою річки ( малюнок )
Річки течуть зниженнями – долинами. Місце, де річка бере початок називають – витоком. Витоком може бути джерело, озеро, болото. Місце, де річка впадає в море чи іншу річку називають – гирлом. Заглибину, в якій тече річка, називають руслом. У великі ріки впадають менші – притоки ( ліві, праві ). Щоб визначити, де лівий берег, а де правий, стають обличчям за течією річки. Праворуч – правий берег, ліворуч – лівий берег.
3. Робота з фізичною картою України.
За допомогою фізичної карти України діти шукають найбільші ріки України, їхні притоки, досліджують, де вони беруть початок і куди впадають.
4. Повідомлення про річку Південний Буг. (готують учні)
Руханка

Милися качаточка у воді,
Чистив бусол пір’ячко у гнізді.
Гусоньки купалися у ріці,
Трави умивалися у росі.
Сонечко з – за хмароньки вигляда,
Хоче умиватися. Де ж вода?
5. Читання статті підручника з маркуванням. ( с. 114 – 115) Рівнинні і гірські річки.
6. Гра « Чарівна скринька» ( Розподіл річок на рівнинні і гірські за допомогою фізичної карти)

Рівнинні : Дніпро, Сіверський Донець, Південний Буг, Десна, Ворскла.
Гірські: Прут, Черемош, Серет, Тиса, Латориця.
7. Значення річок в природі і житті людей.
- Рибальство.
- Судноплавство.
- Будівництво електростанцій.
- Зрошування ланів.
- Чудове місце для відпочинку.
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Гра « Відгадай» ( про яку річку йдеться : гірську чи рівнинну)

- Коли ми під’їхали до річки, мені стало ніяково. Вода мчала із шаленою швидкістю, увесь час чувся гул каменів, що перекочуються. Мій кінь тривожно пирхав, а в мене від швидкої течії починала крутитися голова.
- Привільно несе свої могутні води красуня річка. Чим далі вона тече, тим стає багатоводнішою. Ліниво, спокійно течуть її прозорі води. У весняну повінь річка широко розливається.
2. Гра « Розсипанка» Робота в парах.
Скласти прислів’я і приказки про річку.
- Хоч річка невелика, а береги ламає.
- Одна ріка – проста вода, багато рік – море.
- Глибока річка, як думка, лине спокійно.
VI. Підсумок уроку
1. Вправа « Мікрофон» ( Діти ставлять запитання один одному «Естафета запитань»)
2. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал у підручнику. Підготувати повідомлення про рівнинну, або гірську річку України.



Джерело: http://власна розробка з використанням інтернет ресурсів
Категорія: Уроки | Додав: liliapodluk (04.08.2019) | Автор: Лілія E
Переглядів: 778 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!