Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Тема. Будова слова. Частини основи. Словотворча
роль префікса і суфікса. Мета. Закріплювати знання про будову слова. Удосконалювати вміння розбору слів за
будовою. Формувати вміння утворювати нові
слова за допомогою префікса і суфікса. Розвивати вміння діяти за анологією. Збагачувати словниковий запас дітей. Виховувати інтерес до українського
слова. Тип уроку: закріплення знань, умінь і навичок учнів. Інтерактивний метод: робота в парах. Методично-дидактичне забезпечення уроку: віночок, ілюстрації волошки, вишні,
яблуні, калини, таблиця „Будова слова”, картки для роботи в парах, М.С.Вашуленко,
О.І.Мельничайко. Рідна мова. 1 частина. – Київ.: „Освіта”,2003.
Продзвенів уже дзвінок, Починається урок. Він незвичний і цікавий, Гостей багато завітало. Повернемось обличчям до гостей І лагідно промовим: „Добрий день”. II. Етап покладання мети У чудовій країні знань є чарівні стежки
рідної мови. Крокуючи ними, кожний з вас все більше дізнається про красу і
багатство української мови. Глибоке знання мови, досконале володіння
нею – це одна з ознак високої культури і освіченості людини. Сьогодні на уроці української мови ми
будемо плести з вами віночок. Але віночок незвичайний – словесний віночок. Ми згадаємо про слово, його склад, про
роль кожної частинки слова. Мете уроку – закріпити знання про будову
слова, вміння розбирати слова за будовою, навчитися утворювати нові слова за
допомогою префікса і суфікса.
III. Етап організації виконання
плану діяльності 1. Каліграфічна хвилина Буква до букви –
слово вродилось, Заусміхалось,
заколосилось.
? Що ви знаєте
про слова (слова мають пряме і переносне значення, бувають
багатозначні, слова-синоніми, слова-антоніми,
омоніми)
Щоб букви
правильно писати, Хвилинку
каліграфії треба почати. (Запис букв, з
яких складено слово „вінок”)
2. Актуалізація і
закріплення знань Український віночок, оспіваний у піснях,
оповитий легендами, був і є символом добра і надії. Чи знаєте ви, зі скількох квіток плетуть
український віночок? ( з 12 ) З яких само,
дізнаємось, якщо відгадаємо загадки.
ВОЛОШКА На просторах поля
золотого Сині зірочки
тремтять. Мов шматочок неба
голубого Виграють,
виблискують, горять. o
Запис
слова „волошка”. o
Повідомлення
про волошку як символ у вінку. Про волошку існує легенда. Колись давно кохали один одного селянський син Василь і русалка. Все у них було
добре. Але не могли дійти згоди де жити. Василь не хотів опускатися на
дно озера. І тоді русалка перетворила коханого
на скромну квітку, що кольором нагадує
голубе плесо озера. Волошка у вінку – символ кохання.
ВИШНЯ І ЯБЛУНЯ Червоненька и
смачненька, Дуже з вигляду
гарненька, І боки у неї пишні. Влітку смачно
їсти...( вишні )
На „Я”
починається, На „Я” кінчається. У саду росте, На ній плоди є. (
Яблуня )
Теоретичний
матеріал по будові слова:
Яблуня і вишня приносять яскраві і корисні плоди. Господарі пестять їх,
пишаються ними так, неначе рідна матуся пишається і пестить своїх діточок. Тому
вишня і яблуня у віночку – символ материнської любові.
КАЛИНА У вінку
зеленолистім, У червоному
намисті, Видивляється у
воду На свою хорошу
вроду.
Калина – це невисокий, але пишний кущ. Росте вона на вологих місцях у лузі
і лісі. Українці люблять саджати її біля хати. Навесні калина зацвітає запашним
білим цвітом. Особливо гарний кущ
взимку. Червоні кетяги палахкотять, мов ліхтарики. Калину люблять і
шанують за її красу і лікувальні властивості. У віночку калина – символ рідної
землі, батьківської хати.
вода, з-під,
Тече, явора на, Яром, долину. над, водою,
Пишається калина, Червона.
( Тече вода з-під
явора, яром на долину. Пишається над
водою червона калина. ) 3. Контрольно-оцінювальний
етап На цьому етапі
уроку ми згадали будову слова, визначили роль кожної частини слова. І навіть
згадали про речення. ( Оцінювання )
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНА Трава
низенька-низенька, Дерева
високі-високі, Вітер дерева
колише, гойдає, То вліво, то
вправо хитає. То вперед, то назад, То вниз
перегинає. Птахи летять,
відлітають. Учні тихенько
сідають, Українську мову
вивчають.
4. Робота в парах. Гра
„Вирости чарівне дерево” Увага! Час настав
незвичайний, уважності час. Цікаве завдання чекає на вас. Я у кожній деревинці, Квітці, кущику, травинці. В класі ж на уроці мови Ти побачиш мене в слові. Завдання.
Утворити від поданих коренів споріднені слова. Перевірка. ( Діти
зачитують свої слова ). ( Дивись додаток
)
5. Робота з підручником Ще одне цікаве
завдання чекає нас в підручнику на с.100. Це вправа 241. Висновок. За допомогою
префіксів можна утворювати антоніми.
6. Домашнє завдання Вправа 242.
Списати, визначити префікси в словах
7. Творча робота. Гра
„Побудуй слово” а/ Префікс від
слова ПІДСНІЖНИК, корінь від слова ПРОЇЗД. (Під’їзд ) б/ Префікс від
слова ПРОГУЛЯНКА, корінь від слова ЛІСНИК, суфікс від слова КНИЖКА, закінчення
від слова ДУБИ. ( Проліски ) в/ Префікс від
слова ПОСАДКА, корінь від слова ДВІРНИК,
закінчення від слова ЗЕМЛЯ. ( Подвір’я) 8. Підсумок уроку Слово – це щастя,
слово – це свято, Слів незвичайних
ми знаємо багато. Слово до слова –
думка вродилась, Розум осяяла,
людям явилась. Щоб нам правильно
писати, Та висловлювати
думки, рідну мову треба
знати, Треба вчити залюбки.
IY. Рефлексія -- Які ваші
враження від уроку? Завдяки чому вдалося виконати всі завдання? -- Що, на вашу, думку, вдалося найкраще? Чому? | |
Переглядів: 9731 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |