Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Будова слова. Частини основи. Словотворча роль префікса і суфікса

Тема. Будова слова. Частини основи. Словотворча роль префікса і суфікса.

Мета. Закріплювати знання про будову слова.

            Удосконалювати вміння розбору слів за будовою.

           Формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префікса і  

           суфікса.  

           Розвивати вміння діяти за анологією.

           Збагачувати словниковий запас дітей.

           Виховувати інтерес до українського слова.

Тип уроку: закріплення знань, умінь і навичок учнів.

Інтерактивний метод: робота в парах.

Методично-дидактичне забезпечення уроку: віночок, ілюстрації волошки, вишні, яблуні, калини, таблиця „Будова слова”, картки для  роботи в парах,

М.С.Вашуленко, О.І.Мельничайко. Рідна мова. 1 частина. – Київ.: „Освіта”,2003.

 

I. Етап орієнтаціїї 

                Продзвенів уже дзвінок,

                Починається урок.

                Він незвичний і цікавий,

                Гостей багато завітало.

                Повернемось обличчям до гостей

                І лагідно промовим:  „Добрий день”. 

 

II. Етап покладання мети 

       У чудовій країні знань є чарівні стежки рідної мови. Крокуючи ними, кожний з вас все більше дізнається про красу і багатство української мови.

       Глибоке знання мови, досконале володіння нею – це одна з ознак високої культури і освіченості людини.

       Сьогодні на уроці української мови ми будемо плести з вами віночок. Але віночок незвичайний – словесний віночок.

       Ми згадаємо про слово, його склад, про роль кожної частинки слова.

       Мете уроку – закріпити знання про будову слова, вміння розбирати слова за будовою, навчитися утворювати нові слова за допомогою префікса і суфікса.

 

III. Етап організації виконання плану діяльності

1. Каліграфічна хвилина

Буква до букви – слово вродилось,

Заусміхалось, заколосилось.

 

? Що ви знаєте про слова (слова мають пряме і переносне значення, бувають 

                                              багатозначні, слова-синоніми, слова-антоніми,

                                              омоніми)

 

Щоб букви правильно писати,

Хвилинку каліграфії треба почати.

(Запис букв, з яких складено слово „вінок”)

 

2. Актуалізація і закріплення знань

      Український віночок, оспіваний у піснях, оповитий легендами, був і є символом добра і надії.

       Чи знаєте ви, зі скількох квіток плетуть український віночок? ( з 12 )

З яких само, дізнаємось, якщо відгадаємо загадки.

 

ВОЛОШКА

На просторах поля золотого

Сині зірочки тремтять.

Мов шматочок неба голубого

Виграють, виблискують, горять.

o   Запис слова „волошка”.

o   Повідомлення про волошку як символ у вінку.

Про волошку існує легенда. Колись давно кохали один одного селянський     син Василь і русалка. Все у них було добре. Але не могли дійти згоди де          жити. Василь не хотів опускатися на дно озера. І тоді русалка перетворила  коханого на скромну квітку, що  кольором нагадує голубе плесо озера.

     Волошка у вінку – символ кохання.

  • Усний опис волошки – скромна, тендітна, ніжна, синя.
  • До якої частини мови належать слова, що описують волошку?

 

ВИШНЯ І ЯБЛУНЯ

Червоненька и смачненька,

Дуже з вигляду гарненька,

І  боки у неї пишні.

Влітку смачно їсти...( вишні )

 

На „Я” починається,

На „Я”  кінчається.

У саду росте,

На ній плоди є. ( Яблуня )

 

  • Запис  слів у стовпчик. Завдання – розібрати за будовою.
  • „Мозковий штурм”

Теоретичний матеріал по будові слова:

  • закінчення – це змінна  частина слова;
  • щоб визначити закінчення, треба змінити слово за питаннями;
  • закінчення служить для звязку слів у реченні;
  • частина слова без закінчення називається основа;
  • спільна частина споріднених слів називається корінь;
  • щоб визначити корінь, треба підібрати споріднені слова;
  • корінь несе лексичне значення слова;
  • частина слова, яка стоїть перед коренем, називається префікс;
  • префікс служить для утворення нових слів;
  • частина слова, що стоїть після кореня, називається суфікс;
  • суфікс служить для утворення нових слів.

 

  • Утворення споріднених слів  від „вишня” і „яблуня”, розбір їх за будовою – 2 слова колективно, 2 слова самостійно.
  • Повідомлення про вишню і яблуню.

Яблуня і вишня приносять яскраві і корисні плоди. Господарі пестять їх, пишаються ними так, неначе рідна матуся пишається і пестить своїх діточок. Тому вишня і яблуня у віночку – символ материнської любові.

 

КАЛИНА

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті,

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду.

 

  • Запис слова, розбір за будовою.
  • Повідомлення про калину.

Калина – це невисокий, але пишний кущ. Росте вона на вологих місцях у лузі і лісі. Українці люблять саджати її біля хати. Навесні калина зацвітає запашним білим цвітом. Особливо гарний кущ  взимку. Червоні кетяги палахкотять, мов ліхтарики. Калину люблять і шанують за її красу і лікувальні властивості. У віночку калина – символ рідної землі, батьківської хати.

 

  • Самостійно дібрати споріднені слова, розібрати за будовою.
  • Складання речення про калину, синтаксичний розбір.

вода, з-під, Тече, явора

на, Яром, долину.

над, водою, Пишається

калина, Червона.

 

( Тече вода з-під явора,

яром на долину.

Пишається над водою

червона калина. )

3. Контрольно-оцінювальний етап

На цьому етапі уроку ми згадали будову слова, визначили роль кожної частини слова. І навіть згадали про  речення. ( Оцінювання )

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНА

Трава низенька-низенька,

Дерева високі-високі,

Вітер дерева колише, гойдає,

То вліво, то вправо хитає.

То вперед, то назад,

То вниз перегинає.

Птахи летять, відлітають.

Учні тихенько сідають,

Українську мову вивчають.

 

4. Робота в парах. Гра „Вирости чарівне дерево”

Увага! Час настав незвичайний, уважності час. Цікаве завдання чекає на вас.

         Я у кожній деревинці,

         Квітці, кущику, травинці.

         В класі ж на уроці мови

         Ти побачиш мене в слові.

Завдання. Утворити від поданих коренів споріднені слова.     

Перевірка. ( Діти зачитують свої слова ). (  Дивись додаток )

 

5. Робота з підручником

Ще одне цікаве завдання чекає нас в підручнику на с.100. Це вправа 241. Висновок. За допомогою префіксів можна утворювати антоніми.

 

6. Домашнє завдання

Вправа 242. Списати, визначити  префікси в словах

 

7. Творча робота. Гра „Побудуй слово”

а/ Префікс від слова ПІДСНІЖНИК, корінь від слова ПРОЇЗД. (Під’їзд )

б/ Префікс від слова ПРОГУЛЯНКА, корінь від слова ЛІСНИК, суфікс від слова КНИЖКА, закінчення від слова ДУБИ. ( Проліски )

в/ Префікс від слова ПОСАДКА, корінь від слова ДВІРНИК,  закінчення від слова ЗЕМЛЯ. ( Подвіря)

8. Підсумок уроку

Слово – це щастя, слово – це свято,

Слів незвичайних ми знаємо  багато.

Слово до слова – думка вродилась,

Розум осяяла, людям явилась.

                          Щоб нам правильно писати,

                           Та  висловлювати  думки, 

                           рідну мову треба знати,

                          Треба вчити залюбки.

 

IY. Рефлексія

-- Які ваші враження від уроку? Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?

-- Що, на вашу, думку, вдалося найкраще? Чому?

Категорія: Уроки | Додав: Natali (06.05.2012) | Автор: Полєва О.В.
Переглядів: 9731 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!