Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Українська мова. 3 клас Тема: Частина основи: корінь, суфікс, префікс. Мета: Сприяти усвідомленню учнями поняття про спільну частину споріднених слів - корінь, досліджувати словотворчу роль суфікса, дати поняття про префікс, розвивати в дітей мовне чуття. вчити добирати спільнокореневі слова, різні частини мови; виховувати товариські почуття. Хід уроку 1.Зараз урок української мови. Сьогодні ми завітаємо з вами до чудової країни - Морфології. Дізнаємось, як вона збудована. Познайомимось з королем цієї країни - коренем, та його друзями. А я,діти, хочу, щоб девізом нашого уроку стали такі слова: « Ти всі перешкоди здолати зумій, Працюй наполегливо, швидко, старанно, Щоб кожна хвилинка не втратилась марно.» 1) І як завжди наш урок починається з хвилинки каліграфії: Д,д Дружба Дружба допомагає у житті (знайти граматичну основу речення) 2) Робота з картками (різнорівневі) 3) Словниковий диктант.(кожен урок готує новий учень) Змагання, бджолиний, кольори, годинник, м який, мальовничий, джміль, приходить, бур’ян, голуб’ята, в’ється. Які завдання є до словникового диктанту? а) Звуковий аналіз слова « джміль» Джміль - 6 букв, 4 звуки. Вчитель: Які частини мови зустрічаються в нашому словниковому диктанті? (іменники, прикметники, дієслова) 2. На попередніх уроках ми з вами, діти, вже з ясували, що слово ділиться на закінчення та основу. Але основа, в свою чергу, ділиться також. Над цією цікавою проблемою ми попрацюємо сьогодні. Продовжимо мандрівку країни Морфології. У нас сьогодні важний гість: (виходить Корінь) «Я у кожній деревинці, Квітці, кущику, травинці, В класі на уроці мови, Ти побачиш мене в слові» Я дуже хочу поспілкуватися з вами, діти. Тому приготував для вас цікавий загадково-природничий диктант. Запишіть лише слова - виразки (один пише на дошці) 1)Птах цей червоногрудий, Не злякається застуди Як сніги випадуть - До Сибіру прилетіть. (снігур) 2) 2)Один із станів води? (сніг) 3) Ніжна зірка сніжно - біла На рукав мені злетіла Поки ніс її сюди Стала краплею води, (сніжинка) 3)Що зліпили діти із снігу? (Сніговик) 4) Казкова красуня із снігу? (снігуронька) 5) В зошитах записано: Снігур, сніг, сніжинка, Сніговик, Снігуронька. -Що об єднує всі ці слова? (спільна частина - корінь) - Як називаються слова з єдиною спільною частиною? (спільнокореневі) 6) А тепер, діти, у кожному слові виділіть за таким алгоритмом: б)основу в)корінь Вчитель: -Яка частина слова не виділена? (що стоїть після кореня) - Чи утворюють слова за допомогою цієї частини слова? (Да) - Знайомтеся діти, це - суфікс. (Виходить Суфікс) Суфікс: Суфікс всім вам допоможе, І повинен знати кожен: Після кореня стою, і нові слова творю. Які висновки про суфікс ми зробили? - Стоїть після кореня. - Творить нові слова. 3. Фізкультхвилина. Встаньте, діти, посміхніться, Землі нашій поклоніться, За щасливий день вчорашній І до сонця потягніться В різні боки нахиліться. Веретенцем покрутіться Раз присядьте, два присядьте І за парти тихо сядьте. Вчитель: А тепер, діти, послухайте таку цікаву історію про пригоди кореня і його родини. Пригоди кореня і його родини Родина кореня завжди була в дорозі, і дуже втомилася. Треба все йти та йти і друзі погубилися. І стало їм здаватися, що ці слова дуже нещасливі. Та ось на галявині з явилася весела і голослива частинка слова. Познайомилися. Нового друга звали Префікс. Поділився корінь своєю журбою. Зашумів Префікс і кинувся допомагати. Прибігла частинка При і стала попереду. Утворилося слово прийти. Далі до справи взялася частинка За. А ось по дорозі річечка перетинає шлях. Часточку Пере запросили. Ось так дружні частинки Префікса допомогли корінню йти всі труднощі подолати, до мети дійти і справжніх друзів знайти. Діти, де стоіть префікс? (перед коренем) Знайомтеся, це - Префікс (виходить) Префікс: Я здавна і віками Чесно дружу з майстрами Які вміють мене так вжити, Щоб нові слова створити. Вчитель: Який ми можемо зробити висновок? (стоіть перед коренем, служить для утворення нових слів) 4. Робота з підручником (стр. 72) 1. Робота з правилом. 2. Самодиктант (стр 72. Вир 164) (Взаємоперевірка, взаємо оцінювання) 3. Вибірковий диктант. - Записати спільнокореневі слова. Визначити в них корінь. Хмара, хмарка, хмароньку, хмаринці, хмарище, хмарюга Сонце - сонечко, сонячний. (впр. 169 - самостійна) На згадку про наш сьогоднішній урок Країна Морфологія і її мешканці дарують нам Подарунок - пам ятку « Будова слова» 5. Підсумок уроку 1) Мозкова атака. 2) Сінкан Дружба: Міцна, віддана, взаємна, Допомагає, з єднає, підтримує Дружба - велика сила Квітка. - Які частини слова сьогодні з нами подорожували? (закінчення, корінь, суфікс, Префікс) - Як розібрати слова за будовою? - Який настрій після уроку? (визначаємо за допомогою сигнальних карток) 6.ДЗ ПРЕФІКС: - стоїть перед коренем; - служить для утворення нових слів; КОРІНЬ: - спільна частина споріднених слів - несе в собі основне значення слова - щоб знайти корінь, слід добирати споріднені слова СУФІКС: - стоїть після кореня (або між коренем і закінченням) - служить для утворення нових слів ЗАКІНЧЕННЯ: - змінна частина слова; - служить для зв'язку слів; - щоб знайти закінчення, слід змінювати слово. Пославська Руслана Володимирівна, учитель початкових класів, Костянтинівський ліцей із школою Донецької обл. | |
Переглядів: 13215 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |