Урок 28
Тема: Чудотворне диво храму – ікона.
Мета: Ознайомити учнів з чудотворним дивом храму – іконою. Розвивати інтерес до ікон, їх значення в житті православних. Виховувати бережливе ставлення до ікон.
Обладнання: ікони, свічка, ікони: Божа Мати «Володимирська»,Святий Георгій, Архангел Михайло.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Християнське привітання.
2. Спільна молитва.
3. Повторення вивченого.
- Про який храм ми говорили на минулому уроці? (Софія Київська).
- Як називається храм в с.м.т. Широке? (Свято-Покровський храм).
- Про які зображення в Софії Київській ми говорили (Про мозаїки Матері Божої Оранти та Ісуса Христа).
- В Свято-Покровському храмі є мозаїки? (Ні, немає)
- А що там є? (Ікони).
4. Повідомлення теми і мети уроку.
- Так, саме про ікону, як чудотворне диво храму, ми сьогодні й будемо говорити.
ІІ. Основна частина.
1. Вивчення нового матеріалу.
а) Розповідь вчителя про ікону.
- Дослівно з давньогрецької «ікона» означає образ або «зображення». Ікона – це не портрет і не картина, це – образ Істинного, Вічного і Святого. Вона – образ і символ Божественної гармонії світу, Божої величі і слави, прагнення людей до святості. Для православних ікона так само важлива, як Святе Письмо, Хрест і Молитва. Вона освячена Святим Духом, є предметним засобом єднання людини з Богом, через неї людина одухотворяється і підноситься до осягнення Божественного, і через неї людину пронизує Божественне світло і сходить на людину Божа благодать.
Ікона – велична і проста, спокійна і гармонійна, вона зосередження Добра, Краси та Істини. В іконі замість земної логіки і людської моралі світиться Божественний порядок і Боже милосердя.
Кольори ікони виключно символічні: золотий – Небесне Царство і Божественна сила; червоний – премудрість Божа; блакитний – чисте і благородне життя; білий – світла радість, а чорний, темний – сум.
Ікона має надзвичайну силу – оберігає, зцілює, наставляє…
Написати ікону може тільки щиро та істинно віруючий майстер, і то, тільки з ласки Божої для цього відібраний…
б) знайомство з вступом до теми, с. 129;
в) опрацювання тексту підручника, с. 129-131;
Читають підготовлені учні по одному абзацу.
До кожного абзацу підбирають запитання:
• 1 абзац – Хто був першим іконописцем в Києві? (Аліпій).
• 2 абзац – Демонстрація ікони Божої Матері «Володимирської» . Який вигляд ікони?
• 3 абзац – що розповідає переказ про Святого Георгія? Демонстрація ікони.
Розповідь вчителя про ікону «Архангел Михайло» .
(Вчитель демонструє ікону).
- Архангел Михайло в Святому Письмі іменується «князем», «вождем воїнства Господнього» і зображується, як головний борець проти диявола і всякого беззаконня серед людей. Звідси і його церковне іменування «Архистратиг», тобто старший воїн. Церква шанує архангела Михайла, як захисника віри і борця проти єресі і всякого зла. На іконах його зображують з вогняним мечем чи списом у руці.
- Молитва була написана на паперті храму Архистратига Михайла в Москві, в Кремлі, в Чудовому монастирі, зруйнованому після Жовтневого перевороту. Хто шанує цю молитву, той буде захищений в цей день від злої людини, від диявола, від всякого соблазну. Якщо хто й помре в такий день, то й пекло душу його не прийме.
• 4 абзац – Яке призначення церковних дзвонів?
• Що є серцем дзвону?
ІІІ. Підсумкова частина.
1. Узагальнення вивченого:
а) самостійне читання оповідання, с. 132;
б) відповіді на запитання:
- Які риси притаманні людині, на вашу думку, «драконом, що живе в тобі»?
- Як ви перемагаєте дракона у собі?
в) висновок до теми, с. 132.
2. Домашнє завдання.
- Дібрати інформацію про одну з ікон.
3. Спільна молитва.
Рудик О.В. – вчитель початкових класів Широківської загальноосвітньої школи №1
|