Урок з «Я у світі»
Тема. «Доброта».
Мета: продовжити знайомити учнів з людськими чеснотами;
уточнити і розширити уявлення учнів про доброту, щирість та протилежні їм «зло» й «хитрість»
довести до свідомості дітей, що добро твориться «просто – ні за так»
вчити робити добро і уникати злих вчинків;
виховувати добрі, щирі стосунки між дітьми в колективі.
Обладнання: компакт – диски: «Джаз для дітей» («Морские баллады»), «Українська естрада» (пісня «Все золото світу», Іво Бобул), плакат «Море Людських чеснот», мікрофон, картки з завданнями для роботи в групах і парах, словник людських чеснот, вислови про добро, доброту. Ілюстрації з зображенням добрих і злих вчинків.
Хід уроку
І. Організація класу.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться,
Госте наших привітайте,
Й до роботи приступайте.
Бо веселий наш дзвінок
Вже покликав на урок.
То ж пора нам поспішати
Й швидко в подорож рушати,
Щоб прекрасний світ пізнати
Й нових знань собі придбати!
ІІ. Актуалізація знань учнів.
Вчитель. Сьогодні, діти, ми з вами знов подорожуватимемо Країною Знань і продовжимо нашу подорож морем Людських чеснот.
1. Перевірка домашнього завдання.
- Але перш ніж розпочати подорож, я хочу перевірити, чи готові ви до неї.
- Скажіть мені, будь ласка, що ж таке людські чесноти? (Так, це кращі якості людини.)
- А які людські чесноти ми з вами вже вивчили? (Так це – ввічливість і щедрість.)
Підсумком перевірки вашої готовності до подорожі буде виконання тестів про ці людські чесноти.
Тести
І варіант.
1. Підкресліть якості людини, які є людськими чеснотами:
а) чесність;
б) жадібність;
в) щедрість;
г) привітність.
2. Бути ввічливою людиною значить - …
а) під час розмови розмахувати руками;
б) голосно розмовляти, кричати;
в) уступати дорогу старшим і дівчаткам;
г) при зустрічі вітатися;
д) в своїй мові вживати «Чарівні слова».
3. Жадібна людина - …
а) ділиться з оточуючими тим, що в неї є;
б) нічим не ділиться з оточуючими.
4.Підберіть близькі за значенням слова до слова жадібність:
а) щедрість;
б) скупість;
в)скнарість.
5.Допишіть прислів`я: добре слово і в мороз …
а) радує;
б) зігріє;
в) завіє.
6. Доповни вірш потрібним словом.
Якщо бажаєш висловить подяку,
Промовити потрібно дуже…
а) вибачаюсь;
б) будь ласка;
в) дякую.
ІІ варіант
1.Підкресліть якості людини, які є людськими чеснотами:
а) скупість;
б) ввічливість;
в) злість;
г) працьовитість.
2.Щедра людина - …
а) нічим не ділиться з оточуючими;
б) ділиться з оточуючими тим, що в неї є.
3.Антонім до слова жадібність:
а) ввічливість;
б) скупість;
в) щедрість.
4. Про яку людину так кажуть: і сам не гам, і другому не дам?
а) добру;
б) щедру;
в) жадібну.
5. Продовж прислів`я: за двома зайцями не женись, бо жодного …
а) не побачиш;
б) не почуєш;
в) не впіймаєш.
6. Доповни вірш потрібним словом.
І в Україні, і в Росії, і в Словаччині
Всі кажуть на прощання …
а) здрастуйте;
б) доброго дня;
в) до побачення.
Вчитель. Чи всі впорались з завданням? Молодці! Отже ми можемо вирушати в подорож. А оцінки за тести я повідомлю вам на наступному уроці.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель. Зараз, діти, подивіться на дошку і зверніть увагу на цю гарну картину.
- Що ви на ній бачите? Так, це море Людських чеснот і чудовий корабель.
Сядьте зручненько, закрийте очі і уявіть собі, що ми з вами пливемо на цьому прекрасному кораблі чарівним морем Людських чеснот. (Звучить запис «Морские баллады»).
- Аж ось на горизонті з`явився острів. Що ж це за острів, яка його назва? Відкрийте очі і давайте спробуємо прочитати його назву, але вона зачарована, щоб захистити цей острів від злих людей. Та я думаю, що серед нас немає злих людей і ми зможемо відгадати цю назву:
«РОБТАДО»
- Так, це Доброта. Значить ми з вами дісталися острова під назвою Доброта.
- Але перш ніж зійти на берег, ми повинні дізнатися, що ж означає ця назва, які люди тут живуть, чи безпечний він для нас.
- Отже, сьогодні на уроці ми з вами дізнаємось , що ж таке доброта і будемо вчитись доброти, працюючи під девізом:
«Вчись робити добро – воно дорожче від золота.»
ІV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя.
Доброта – одна з найчудовіших людських якостей. Кожного року, переступаючи поріг школи, ми наче відкриваємо нові, чисті сторінки нашого життя. Це можуть бути плями байдужості, зневаги і злоби один до одного, до рідної землі, до України. Але у наших силах залишити на чистих аркушах цілий список красивих вчинків та добрих справ.
Людина приходить у цей світ для добра. Вона живе у людському суспільстві, а тому повинна нести у цей світ світло і чистоту своєї душі, бути відкритою у помислах, чесною у діях, милосердною і чуйною. Свідомо виконувати правила поведінки, бути ввічливою, мудрою, доброю і уважною не лише до людей, а й до всього навколишнього світу, у якому нам випало щастя жити.
Про це гарно сказав у своєму вірші «Твори добро» Л. Іванків
Ти добро лиш твори повсюди,
Хай тепло твої повнить груди.
Ти вкопай і почисть криницю ,
Волю дай, нагодуй пташину,
Приласкай і навчи дитину.
Бо людина у цьому світі
Лиш добро повинна творити.
2.Метод «Мікрофон».
Ми часто чуємо слова добро, доброта, а що ж вони означають? (Відповіді дітей).
3. Словникова робота.
А тепер звернемось до нашого словничка людських чеснот.
Добро – корисна справа, вчинок.
Доброта – здатність людини творити добро, піклуватися про інших, намагання зробити життя людей, які поруч з тобою, легшим і щасливішим.
4. Робота з підручником.
Сіли всі тепер гарненько.
Спинки держимо рівненько.
Книги відкриваємо –
Знання здобуваємо.
а) Читання вірша І.Драча.
- Яка головна думка цього вірша?
- Як автор доводить цю думку?
Висновок. Отже, запам`ятайте, що ми – люди, і повинні творити добро не чекаючи за це винагороди, тож будемо вчитись творити добро.
б) Читання оповідання «По щирості».
- Чому автор називає Василька не добрим, а хитрим?
- Отже, добра людина – щира, а щира людина не йде на хитрість.
- А як треба було б вчинити Васильку, щоб його можна було назвати добрим?
Тож запам`ятайте, що щирість є близьким за значенням до слова доброта.
- А яке слово є антонімом до слова добро?
в) Читання казки «Добро і зло» за логічно закінченими частинами.
Іч. (1-5 абзаци).
- Чим Добро пригощало Зло?
- Як Добро віддячило Злу за зло?
Читання ІІ частини самостійно.
Вибіркове читання.
- Причиною чого є зло?
- Що сказано про злих людей?
- Прочитайте про добрих людей.
- Чого вчить нас ця казка?
Фізкультхвилинка.
Встало вранці ясне сонце
Зазирнуло у віконце.
Ми всі дружно піднялися,
І до нього потяглися.
Будем дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали – сіли,
Встали – сіли.
Бачте, як розвеселили.
Всі вдихніть на повні груди,
Підтягніться догори.
Хай з вас вийдуть добрі люди,
Будьте добрими завжди.
V. Закріплення та осмислення знань.
Вчитель. Людина – творець добра. У характері нашого народу – доброта і чуйність, співпереживання і щиросердність, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити у горі біді. З давніх давен гарні стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя були основними в житті і про це говорить народна мудрість.
1. Робота в парах.
У вас на партах є конверт зі словами, з яких вам треба скласти народний вислів.
Подаруй іншому радість.
Не соромтеся своєї доброти.
Добро довго пам`ятається.
Перший крок до добра – не роби зла.
Все добре пам`ятай, а зла уникай.
Від доброго слова і лід тане.
Зле слово ранить, а добре – лікує.
Твоя краса – в твоїй доброті.
Доброго держися – лихого стережись.
Робити добро поспішай.
За добро добром і платять.
2. Читання та обговорення висловів, що записані на дошці.
Життя дане на добрі справи.
Сонечко добре, як людина.
Добре серце, як сонечко в небі.
- Чому кажуть, що добре серце, як сонечко в небі, або сонечко добре, як людина? (Бо сонце дає людям тепло, світло, яке і зігріває і приносить користь та радість людям.)
Ось як говориться про це у байці.
2. Інсценізація байки.
Автор. Запитала блискавка у сонця…
Блискавка. Скажи, чому люди люблять тебе більше за мене, адже я також дуже яскрава?
Сонце. Тому що люди люблять тепло і ласку.
Блискавка. Від мої пожеж, що вирують Землею, багато тепла, але це їх чомусь не влаштовує!
Сонце. Уся справа в тому, що добра у твоїй душі вистачає лише на короткий спалах, який приносить дуже багато лиха.
Учитель. Хто з учасників розмови подобається вам більше? Чому?
3. Створення «Сонечка Доброти».
А тепер давайте створимо з вами наше «Сонечко Доброти».
На дошці записані слова. Знайдіть серед них ті, які будуть близькими за значенням до слова доброта. (милосердя, співчуття, ласка, злість, любов, жадібність, турбота, чуйність, лінь, щирість). Ці слова будуть промінчиками для нашого сонечка.
Доброта
4. Робота в групах.
Вчитель. Добрі вчинки – потрібне нам у житті і залежать від наших душевних зусиль, тому що наші добрі думки та почуття знаходяться у наших душах. А душа – це живий відгук людини на все, що відбувається. І якщо в людини є цей відгук, вона - душевна, добра людина, а якщо ні – черства, байдужа. Спробуємо сьогодні заглянути в свою душу і намагатимемося визначити, які ми.
Будь ласка, прочитайте ситуації, які лежать у вас на парті, обговоріть їх в групах і дайте відповіді на запитання.
Група 1
В чарівному саду росло дві яблуні.
На першій росли красиві і солодкі яблука. Вона пускала свої гілки і дарувала свої плоди всім тим, хто проходив повз неї. І кожного разу посміхалася і запрошувала з'їсти яблучко.
Інша яблуня була завжди похмура і зла, тому її плоди були кислими та несмачними. Коли хтось хотів з'їсти яблучко, вона високо піднімала свої віти, щоб ніхто не міг зірвати.
— Яка яблунька вам більше сподобалася і чому?
Група 2
Жило на світі дві дівчинки — добра та зла.
Добра раділа сонечку і дощику. Кожного ранку співала пісні квітам, які доглядала, допомагала лісовим тваринкам і всім, хто потрапляв у біду.
Злій дівчинці все було не в радість: сонце ЇЇ не тішило, квітів вона не любила. Повз біду проходила, не помічаючи її.
Із цими дівчатками трапилась біда — вони заблукали в лісі.
— Хто швидше вийде зі скрутного становища і чому?
Група З
Василько повертає голову до вікна і схвильовано, плачучи, каже:
— Кошеня ж... Кошенятко, он яке маленьке посеред двору. Наїжачи¬лось, страшно йому, а собака стоїть перед ним і ось-ось кинеться на нього.
— Біжи, прожени собаку, — каже вчитель.
За хвилину Василько повернувся з кошеням.
Собака сердито гавкав, припадаючи на передні лапи. Прямо перед ним сиділо маленьке скуйовджене кошеня. Воно жалібно нявкало. Не¬далеко стояли два хлопці і чекали, що буде далі...
— Якими були хлопчики в цих оповіданнях?
— Хто вам сподобався більше? Чому?
— Як би ви вчинили?
Група 4
Одного літнього дня діти пішли в ліс. В лісі всім було весело. На¬став час обідати, всі діти дістали те, що принесли з собою. Василько відійшов осторонь — він забув сніданок вдома.
— Ваші дії в цій ситуації?
Група 5
Після дощу серед двору з`явилася велика калюжа. Оленка гралася і впала в калюжу. Неподалік стояли хлопчики, побачили це й почали сміятися. У цей час повз них проходив Сергійко, він подав Оленці руку, допоміг підвестися і запитав чи не боляче.
- Як вчинив Сергійко?
- Як можна назвати такий вчинок?
Презентація роботи груп.
5. Відшукай добро і зло на малюнках.
6. Слухання пісні «Все золото світу».
- Про кого йдеться в пісні?
- Якою була дівчинка?
- Як віддячив їй жебрак?
- Яка головна думка пісні?
7. Гра «Якщо ти добра людина то повинен…»
Ми з вами на уроці дуже багато говорили про добро і доброту. А зараз я хочу перевірити чи зрозуміли ви, що означають ці слова і чи навчилися доброти.
Давайте пограємо в гру «Якщо ти добра людина то повинен…»
Якщо я називаю вчинки добрих людей ви піднімаєте вгору червоне серце, щоб підтвердити свій вибір. Тому що доброта йде від вашого серця.
Насміхатися з чужого горя.
Допомагати друзям у біді.
Ображати інших і грубіянити.
На добро відповідати добром.
На зло відповідати добром.
Піклуватися про менших, слабших.
Допомагати старшим, немічним.
Підгодовувати птахів взимку.
Радіти коли хтось неправильно відповів.
Берегти природу та охороняти її.
9. Пошуки скарбів доброти.
Вчитель. Молодці, діти, ви зрозуміли, що таке доброта, навчилися доброти. Отже нам можна зійти на берег острова Доброти.
- Як ви думаєте чому острів має таку назву?
- Подивіться на дошку. В якому чоловічкові можна впізнати людину, яка живе на цьому острові і зустрілася нам?
- Чому ви так думаєте?
- А зараз нам треба виконати важливе завдання – відшукати «Скарби доброти» цього острова, сховані в Диво – лісі.
Мандруйте від ялинки за маршрутом:
4 клітинки вліво;
З клітинки вниз;
З клітинки вправо;
2 клітинки вниз;
2 клітинки вправо;
7 клітинок вверх;
3 клітинки вліво;
2 клітинки вверх;
3 клітинки вправо.
В Диво - лісі заховано головний закон за яким живуть жителі цього острова: «Хто людям добра бажає, той і собі має».
І на згадку про те, що ми відвідали з вами острів Доброти, люди цього острова подарували нам «Правила доброти», за якими живуть вони і бажають щоб і ми з вами жили за ними.
«Правила доброти»
1. Допомагайте слабким, маленьким, хворим, старим, тим хто потрапив у біду.
2. Прощайте помилки іншим.
3. Не будьте жадібними.
4. Не заздріть.
5. Жалійте інших.
6. На зло відповідайте добром.
7. Любіть і бережіть природу і красу рідної землі!
VІ. Підсумок уроку.
Наш урок підходить до кінця і нам час вирушати додому. Заплющіть очі і уявіть собі, що ми сідаємо на корабель і пливемо до нашої рідної України (звучить запис «Морские баллады». Ось ми і вдома. Відкрийте очі.
- Чи сподобався вам урок?
- Що вам сподобалось?
- Який висновок кожен зробив для себе, попрацювавши сьогодні на уроці?
- Запам`ятайте! Добро дорожче всіх скарбів світу, навіть золота.
- Я хочу, щоб ви були добрими людьми, в які б ситуації не доводилось потрапляти. Від сьогодні у нас в класі буде діяти «Скринька добрих справ». Якщо ви помітили, що хтось зробив добру справу, напишіть про це на аркуші паперу та опустіть його в скриньку. Наприкінці тижня ми побачимо скільки добрих справ ми зробили.
Поетична хвилинка
Учні.
В світ прийшли ми:
я і ти — Для любові й ДОБРОТИ!
Будь привітним і прихильним,
Добрим, лагідним і СИЛЬНИМ.
Вчися правдою прожити,
Теплим словом вмій ЗІГРІТИ.
Вчись завжди допомагати
І людині СПІВЧУВАТИ.
І старайся так прожити,
Щоб, як сонечко, СВІТИТИ!
І в душі завжди неси
Теплий промінь ДОБРОТИ!
Вчитель.
Пам'ятайте, любі діти,
Істина така проста!
Найцінніше в цілім світі —
Це любов і доброта.
Домашнє завдання:
1. Прочитати в підручнику українську народну казку «Вовк та кіт».
2.Скласти розповідь «Добрий вчинок мого друга».
|