Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Навчання учнів з вадами у психічному чи фізичному розвитку [ Додати статтю ]

Система уроків з навчання грамоти 1клас

Урок 1

Тема. Звуки [л ] ,[ л’ ].Позначення їх буквою «ел».
Мета. Ознайомити з новою буквою її назвою та звуковим значенням; відпрацьовувати орфоепічно правильну вимову звука [ л]; закріплювати вміння читати прості склади,слова; збагачувати словниковий запас; розвивати мовлення ; виховувати любов до тварин.
Обладнання: каса букв, картки з буквою «ел», складами і словами; настільна дошка, коробка з піском.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
                                                         Хід уроку
I.Психологічна підготовка учня до уроку.
1.Організаційна підготовка учня до праці (привітання).
2.Активізація уваги, сприймання, мислення.
II.Логопедична розминка .
1.Вправи для язика
(«Смачне варення» - рот напіввідкритий; кінчиком язика повільно облизати верхню й нижню губи в обох напрямках по 5 раз).
2.Промовляння чистомовки .
Правила роботи над чистомовкою :
1). Учитель промовляє чистомовку чітко артикулюючи звуки.
2) Учень за учителем повторює чистомовку.
3) Учень з допомогою учителя промовляє наведений текст.
Ло-ло-ло: Снігом землю замело.
Ля-ля-ля: Стала білою земля.
Лі-лі-лі: Ось замети чималі.
ІІІ.Стимулювання та мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Очікування»
-Сьогодні ми продовжимо знайомитись з буквами ,їх назвами ,та звуковим значенням.Я очікую від тебе плідної праці.Сподіваюсь ,що ти будеш активним,будеш читати склади , слова ,речення з вивченими буквами.
IV.Актуалізація опорних знань.
1.Повторення вивчених букв,які живуть в будиночках стоніжки
(«Буквар»с.34).
2.Повторення букви вивченої на попередньому уроці (буква «ве»).
1)Назвати букву, чітко промовити звук [ в ];
2) До яких звуків його віднесем (до приголосних).
3) Назвати слова з буквою «ве» на малюнку у «Букварі» с.34.
4.Читання складів ,слів з буквою «ве».
ВА ВУ ВИ ВІ ВО
ВІН НИВА
ВОНА НОВА
ВОНИ НОВІ
V.Вивчення нового матеріалу.
1.Повідомлення теми і мети уроку .

- Сьогодні на уроці ми познайомимось ще з однією буквою,яка поселиться в будиночку стоніжки у «Букварі»,але яка це буква ти дізнаєшся після того,як прослухаєш уважно вірш.
2Читання вірша вчителем з чітким виділенням звуків [ л ] , [ л’ ].
Лелеча ходило лісом.
Лелеча зустрілось з лисом...
У гнізді і мама, й тато,
Лиш немає лелечати.
3.Який звук виділяється у вірші ?( Необхідно зосередити увагу дитини на основних елементах артикуляції звука [ л ]: зімкнення кінчика язика і верхніх зубів та утворення щілини між боковими краями язика і верхніми зубами. )
4.Послідовне називання звуків у словах «лис» , «ліс».
5.Утворення складів із звуків:[
л ] [ а ]-ла, [л] [о]-ло, [л] [и]-ли,[л ] [у]-лу,
[л] [і ]-лі ([-0 ] [-0 ] [-0 ] [ -0 ][-0]).
6.Бесіда за змістом вірша.
-Хто ходив лісом?
- З ким зустрілось лелеча?
-Кого немає у гнізді?
VІ.Фізкультхвилинка.
1.Гра «Піаніно»-
послідовно доторкнутися кінчиками пальців стола.
Гра "Пальчики вітаються” – усіма пальцями руки по черзі доторкнутися до великого пальця.
2.Вправи для очей.
Раз, два, три!
Очі догори!
На чотири та й на п’ять
Будем міцно їх стулять.
Знову очі догори
Ми рахуєм раз, два, три!
VIІ.Ознайомлення з буквою «ел» , її алфавітною назвою.
1.Розгляд та аналіз графічної будови великої і малої букви «ел»
(Велика і мала букви мають однакову форму, відрізняються лише розмірами).
2.Визначення місця букви в будиночку стоніжки ( синій будиночок, де живуть приголосні).
3.Чітке промовляння звука [ л ].
-А зараз я прочитаю віршик ,а ти уважно слухай ,для того,щоб дізнатися з чим схожа буква «ел».
Має Ярик капелюха
Натягнув по самі вуха
Капелюх ,як буква «ел»
Не забудь її тепер.
4.Написання друкованої літери «ел» вчителем ,з поясненням написання на настільній дошці.
5.Написання літери «ел» учнем спочатку на піску під лічбу раз-і,два-і ,а потім на дошці.
VIIІ.Фізкультпауза. Для рухливості губ.
1. «Усмішка – трубочка» - посміхнутися, старанно розтягуючи губи, а згодом витягнути їх вперед трубочкою.
2. «Старенька бабуся» - закусити обидві губи зубами й утримувати в такому положенні 5-10 секунд.
ІХ.Робота за «Букварем»(с.38).
1.Читання букви «ел».
2.Читання складової таблиці і колонки слів(учень має чітко виділяти звук [ л ].
3.Гра «Дай назви» с. 39.
-Назвати тварин, птахів на малюнках( ластівка,голуб,лисичка,лебідь).
4.Читання речень з додаванням слів за малюнками ( на малюнках фарби і олівці).
5.Бесіда за змістом малюнка на с.39.
-Кого бачимо на малюнку?(дітей)
-Що роблять діти?(малюють)
-Що намалював хлопчик?(кораблик)
- Що намалювала дівчинка?(ялинку)
-Які імена у дітей?(Ліна ,Іван)
Х.Підсумок уроку.
Провести за допомогою технології «Мікрофон».
-Яку букву вивчали?(«ел»)
-Промов чітко звук[л ].
-У якому будиночку стоніжки живе буква «ел»?(у синьому)
-У синьому будиночку живуть ,які звуки ?(приголосні)
-Мені сподобалось ,як ти працював на уроці .Наші з тобою очікування від уроку справдились,ти був активним,виразно читав,відповідав на запитання.

Урок 2

Тема. Написання рядкової букви «ел».
Мета. Вчити писати малу букву «ел» ,поєднувати її з вивченими буквами,писати букви під диктовку; продовжувати роботу над розвитком моторики руки;збагачувати словниковий запас ; розвивати мовлення, мислення ; виховувати бережливе ставлення до птахів.
Обладнання: каса букв,картки з друкованими та рукописними буквами, малюнок лелеки, настільна дошка, коробка з піском.
Тип уроку:формування умінь і навичок.

                                                         Хід уроку

I.Психологічна підготовка учня до уроку.
1.Організаційна підготовка учня до праці (привітання).
2.Активізація уваги, сприймання, мислення.
ІІ.Вправи для пальчиків.
«Дружні пальчики»
Вихідне положення. Пальці однієї руки випрямити, притиснути один до одного та утримувати напружені пальці до рахунку 10. Виконувати спочатку кожною рукою почерзі, потім двома руками одночасно. Після вправи струснути кисті рук.
Пальчики живуть в сім’ї,
це помічники мої
Цю вправу можна випередити невеликою розповіддю про те, яку назву має кожен палець: великий, вказівний, середній, безіменний і мізинчик.
Вихідне положення. Усі п'ять пальців витягнуті та розведені в боки - пальчики "посварилися". Потім усі пальці притиснути один до одного - "помирилися". Чергувати ці дві позиції, супроводжуючи словами:
Посварились, - та одразу помирились.
ІІІ.Логопедична розминка .
1. Утримання язика «лопаткою».Загинання язика на верхню губу.
2.Промовляння чистомовки .
Правила роботи над чистомовкою :
1). Учитель промовляє чистомовку чітко артикулюючи звуки.
2). Учень за учителем повторює чистомовку.
3) Учень з допомогою учителя промовляє наведений текст.
Ал-ал-ал: їдемо на вокзал.
Ал-ал-ал: на столі пенал.
ІV.Стимулювання та мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Очікування»
-Сьогодні ми продовжимо знайомитись з буквами, їх назвами ,та звуковим значенням, будемо вчитися писати букви ,поєднувати їх з іншими в сладах,словах.Я очікую від тебе плідної праці.Сподіваюсь ,що ти будеш активним,старанним при написанні букв ,складів,слів. Будеш відповідати на запитання.
V.Актуалізація опорних знань.
1.Написання вивчених букв під диктовку на дошці (а,о,и,у,і,). 2.Повторення віршика .
Має Ярик капелюха
Натягнув по самі вуха
Капелюх, як буква «ел»
Не забудь її тепер.
3.Моделювання складів ло ,лі,ли,лу,ла з букв розрізної азбуки.
1) послідовно назвати звуки в складах;
2)підібрати букви,які відповідають звукам;
3)моделювання складів із букв , чітко промовляти звук відповідній букві.
VІ.Вивчення нового матеріалу.
1.Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми будемо вчитися писати рядкову букву «ел»,
поєднувати її з іншими буквами.
2.Розгляд рядкової букви «ел»,порівняння її з друкованою.
3.Пояснення написання рядкової букви «ел».
- Починаємо писати трохи нижче рядкової лініїї, заокруглюємо праворуч,торкаючись нижньої рядкової лінії,ведемо вверх до верхньої рядкової лінії .Не відриваючи руки пишемо пряму похилу лінію з заокругленням внизу.Пишемо під лічбу раз-і,два-і.
4.Написання літери «ел» вчителем на дошці з поясненням .
5Написання учнем на піску, а потім на дошці під лічбу раз-і ,два-і.
6.Написання літери «ел» учнем в зошиті.
VІІ.Фізкультхвилинка.
1."Хвилі” – пальці зчеплені в "замок”, прогинати кисті, пальці вгору-вниз.
2."Потягеньки” – долоні на столі, піднімати кінчики пальців.
3."Кліщі” – долоні на столі, почергово стискати і розтискати.
VІІІ .Продовження роботи над вивченням нового матеріалу
1. Пояснення поєднання букви «ел» з іншими буквами.
Букви «лл» пишуться безвідривно, «ла», «ло»-з’єднуються посередині, «ли», «лу»-вгорі.
2. Написання складів ла, ло, лу.ли на дошці вчителем з поясненням написання.
3.Написання цих складів учнем спочатку на дошці ,а потім в зошиті.
ІХ. Фізкультпауза.Вправи для очей.
Очі щільно ми закрили –
це один, два, три, чотири.
Потім ширше розкриваєм,
Вдалині щось роглядаєм.
І поки ми розглядали
До шести порахували.
Щоб очі наші відпочили,
Робим це разів чотири.
Х. Робота над загадкою.
1Відгадування загадки.
Які ноги заввишки,
Такий ніс завдовжки.
Хату на хаті має,
Жабам рахунок знає(лелека)
2.Робота з малюнком лелеки(Використати технологію «Незакінчене речення»)
1)У лелеки довгі….(ноги)
2)Він будує гніздо на …..(хаті)
3)Знає рахунок ….(жабам)
ХІ.Підсумок уроку.
-Яку букву вчилися писати?
-Напиши рядкову букву «ел» на дошці під лічбу.
-Про якого птаха говорили?
-Мені сподобалось ,як ти працював на уроці Ти старався писати, відповідати на запитання,був активним .Наші з тобою очікування від уроку справдились.

Урок 3

Тема. Написання великої букви «ел».
Мета. Вчити писати велику букву «ел»,поєднувати її з вивченими буквами, писати букви під диктовку; продовжити роботу над розвитком моторики руки ;збагачувати словниковий запас; розвивати мовлення, увагу;виховувати почуття дружби,товариськості.
Обладнання: каса букв, картки з друкованими та рукописними буквами, малюнок лисички, ілюстрації до казки «Лисиця та журавель», настільна дошка, коробка з піском.
Тип уроку: формування умінь і навичок.
                                                              Хід уроку
I.Психологічна підготовка учня до уроку.
1.Організаційна підготовка учня до праці (привітання).
2.Активізація уваги, сприймання, мислення.
ІІ.Вправи для пальчиків.
Зайчик
Вихідне положення. Вказівний і середній пальці витягнути нагору, мізинець і безіменний притиснути до долоні великим пальцем.
Утримувати пальці в такому положенні на рахунок до 5-10. Вправу виконувати спочатку кожною рукою по черзі, потім - двома руками одночасно.
У кущах зайко зітхає,
Все мовчить і слуха.
В нього голосу немає,
Зате довгі вуха.
Ножиці
Вихідне положення. Великий, підмізинний палець і мізинець пригорнути до долоні. Вказівний і середній пальці витягнути вперед.
Вони то розходяться, то сходяться, імітуючи рухи ножиців. Долоня паралельно столу. Спочатку вправу виконувати повільно, потім темп прискорити. Стежити, щоб пальці були прямими.
III. Логопедична розминка .
1. Вправи для язика
Язик вгору - вниз (на верхню губу - нижню). Язик вправо - вліво (маятник ).
2.Промовляння чистомовки .
Правила роботи над чистомовкою :
1) Учитель промовляє чистомовку чітко артикулюючи звуки.
2) Учень за учителем повторює чистомовку.
3) Учень з допомогою учителя промовляє наведений текст.
Ла-ла-ла: Алла дівчинка мала.
Ли-ли-ли: В гості ми до неї йшли.
Ло-ло-ло: В Алли тісто підійшло.
Ла-ла-ла: Пирогів вона спекла.
ІV.Стимулювання та мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Очікування»
-Сьогодні ми продовжимо вчитися писати букви, поєднувати їх з іншими в складах,словах.Я очікую від тебе плідної праці. Сподіваюсь, що ти будеш активним на уроці, старанним при написанні букв, складів,слів. Будеш відповідати на запитання.
V.Актуалізація опорних знань.
1.Написання вивчених букв під диктовку на дошці (рядкові л,м,н,с,) з коментуванням .
2.Моделювання слова лис з букв розрізної азбуки.
1)послідовно назвати звуки в слові;
2)підібрати букви, які відповідають звукам;
3)моделювати слово із букв і чітко промовляти звук відповідній букві.
VІ.Вивчення нового матеріалу.
1. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми будемо вчитися писати велику букву «ел»,
поєднувати її з іншими буквами.
2.Розгляд друкованої і рукописної великої букви «ел».
3.Пояснення написання великої букви «ел».
-Велика буква пишеться так ,як рядкова ,але більшого розміру.Висота її сягає міжрядкової лінії.
4.Написання великої букви «ел» вчителем на дошці з поясненням.
5.Написання великої букви «ел» учнем на піску,а потім в зошиті під лічбу раз-і ,два-і.
VІІ.Фізкультхвилинка.
1. «Пружинка» – одночасні, пружні натискування кінчиків пальців однієї руки на кінчики пальців другої руки.
2.«Пальчики вітаються» – усіма пальцями руки по черзі доторкнутися до великого пальця.
3«Схованка»– починаючи з мізинця по черзі всі пальці затиснути в кулачок.
VІІІ.Продовження роботи в зошиті і на дошці.
1. Пояснення поєднання великої букви «ел» з іншими буквами учителем Ла Ло Ли Лі
2.Написання учнем складів Ла , Ло Ли Лі в зошиті,звуковий аналіз -0,-0, -0,=0.
3.Написання імені Ліна в зошиті,звуковий аналіз =0-0.
Перед написанням пояснити ,що імена пишуться з великої букви.
1)назвати звуки в цьому слові;
2)пригадати писані букви ,що відповідають звукам в слові;
3)яке буває з’єднання букв;
4)написати слово.
ІХ. Фізкультпауза. Вправи для очей.
Раз, два, три!
Очі догори!
На чотири та й на п’ять
Будем міцно їх стулять.
Знову очі догори
Ми рахуєм раз, два, три
Х.Розвиток мовлення .
1. Відгадування загадки
У кущах вона ночує
І на зайчика полює.
Вся руденька ця сестричка,
А зовуть її ... (Лисичка)
2.Робота над ілюстрацією до казки «Лисиця та журавель»
1)Хто на малюнку?(лисичка і журавель).
2)Чим пригощала лисичка журавля?(кашею).
3)Чи стали вони друзями(вчитель допомагає зробити висновок)
ХІ.Підсумок уроку.
-Яку букву вчилися писати?
-Напиши рядкову і велику букви «ел» на дошці .
- Мені сподобалось ,як ти працював на уроці Ти старався писати, відповідати на запитання ,був активним .Наші з тобою очікування від уроку справдились,ти вмієш писати рядкову і велику букву «ел».

Урок 4

Тема. Закріплення знань про звукове значення букви «ел».
Мета. Закріплювати вміння читати склади і слова з буквою «ел»; вчити читати речення ,тексти з вивченими буквами;відпрацьовувати орфоепічно правильну вимову звука [ л]; збагачувати словниковий запас;розвивати мовлення ,мислення ; виховувати бажання дотримуватись правил особистої гігієни.
Обладнання: каса букв, картки зі складами і словами, ілюстрації до казки казки «Колобок», предмети засобів гігієни(мило,зубна паста гребінець), настільна дошка, коробка з піском.
Тип уроку: закріплення умінь і навичок.
                                                      Хід уроку
I.Психологічна підготовка учня до уроку.
1.Організаційна підготовка учня до праці (привітання).
2.Активізація уваги, сприймання, мислення.
II.Логопедична розминка.
1.Вправи для рухливості губ.
«Усмішка – трубочка» - посміхнутися, старанно розтягуючи губи, а згодом витягнути їх вперед трубочкою.
«Старенька бабуся» - закусити обидві губи зубами й утримувати в такому положенні 5-10 секунд.
2.Промовляння чистомовки .
Правила роботи над чистомовкою :
1) Учитель промовляє чистомовку чітко артикулюючи звуки.
2) Учень за учителем повторює чистомовку.
3) Учень з допомогою учителя промовляє наведений текст.
Ло-ло-ло: Снігом землю замело.
Ля-ля-ля: Стала білою земля.
Лі-лі-лі: Ось замети чималі.
ІІІ.Стимулювання та мотивація навчальної діяльності.
Вправа «Очікування»
-Сьогодні ми будемо працювати над закріпленням знань про вивчені букви,їх назви, та відповідні їм звуки.Я очікую від тебе плідної праці.Сподіваюсь ,що ти будеш активним,будеш читати склади ,слова,речення з вивченими буквами.
IV.Актуалізація опорних знань.
1.Повторення вивчених букв,які живуть в будиночках стоніжки у «Букварі» с.39.
2.Повторення вірша про букву «ел».
Має Ярик капелюха
Натягнув по самі вуха
Капелюх ,як буква «ел»
Не забудь її тепер.
3.Моделювання слів мило, лила з букв розрізної азбуки:
1)послідовно назвати звуки в слові(наголошуючи голосний чи приголосний);
2)підібрати букви,які відповідають звукам;
3)моделювання слова із букв .
4.Читання складів, слів.
ВА ВО ВИ ВУ ВІ
МИЛА ЛИМОНИ
МИЛО МАЛИНА
V.Фізкультхвилинка.
1.Гра « Окуляри»Утворити два кільця великим і вказівним пальцем обох рук потім з'єднати їх.
Гра«Двоє розмовляють»- Обидві руки зігнуті в кулачок, великі пальці піднімаються в гору, то наближаються, то віддаляються.
2.Вправи для очей.
Раз, два, три!
Очі догори!
На чотири та й на п’ять
Будем міцно їх стулять.
Знову очі догори
Ми рахуєм раз, два, три!
VІ.Вивчення нового матеріалу.
1.Повідомлення теми і мети уроку.
-Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати вивчати букву «ел»,читати склади ,слова ,речення з цією буквою. Будем працювати над розвитком мовлення та розвитком уміння будувати речення.
2.Робота з «Букварем» с.40.
1)Читання тексту учителем .
-Яке слово потрібно добавити в першому реченні?( слово «ляльку», назвати звуки в слові =0=-0 ).
-Яке слово потрібно добавити в третьому реченні?( слово «воду»,-0-0 )
-Які імена у дівчаток?(Ніла і Ліна)
-Чому Ніла і Ліна пишуться з великої букви?(Це імена)
2.Читання учнем.
3.Бесіда за ілюстрацією в «Букварі»(с.40).
-Кого бачимо на повір’ї?(дівчаток)
-Що вони роблять ?(миють іграшки)
-Як ставляться дівчатка до іграшок?(вони їх бережуть)
-Чому іграшки потрібно берегти?
3. Розгляд предметів особистої гігієни:мило ,зубна паста,гребінець.
- Назвати предмети.
-Для чого вони потрібні?
-Чому потрібно дотримуватись правил особистої гігієни?
VІІ.Фізкультпауза

Вправи для рук і пальців
1.Стиснути руки в кулак, потім різко відпустити пальці — настає повне розслаблення.
Пальці треба розводити якомога ширше один від одного.
2. Кругові ритмічні рухи кулачків за годинниковою і проти годиннико¬вої стрілки.
VІІІ.Продовження роботи над новим матеріалом.
1.Читання слів у «Букварі»с.41.
2Прочитати слова наголошуючи склади.
НАЛИЛА
ЛОВИ
ЛОВИЛА
ІХ.Розвиток мовлення «З якої казки?»(ілюстрація до казки «Колобок»)
1.Навати головних героїв казки «Колобок» за ілюстрацією.
(Дід,баба,зайчик,вовк,ведвідь,лисиця)
2.Хто спік колобка?(Баба)
3.Що зробив колобок після того ,як баба поклала його на вікно?(Втік)
4.З ким зустрічався колобок?(Зайчиком,вовком,ведмедем,лисичкою)
5.Яку пісеньку співав колобок?
6.А хто з’їв його?
Х.Підсумок уроку.
Провести за допомогою технології «Мікрофон».
-Яку букву продовжували вивчати?
-Який звук вона позначає?

-З якої букви пишуться імена?
-Назви предмети особистої гігієни(мило,зубна паста,гребінець)
-З яким казковим героєм сьогодні зустрічалися?
-Мені сподобалось ,як ти працював на уроці .Наші з тобою очікування від уроку справдились,ти був активним,виразно читав,відповідав на запитання.

Категорія: Навчання учнів з вадами у психічному чи фізичному розвитку | Додав: (30.01.2011) | Автор: Бондаренко Галина Антонівна E
Переглядів: 8944 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 4.2/5
Всього коментарів: 1

Добавил: [ADM]Irina
0

Дякую, Галино Антонівно!
Розробки чудові і вкрай необхідні!
На вашу електронну адресу було надіслано сертифікат.
Дата публикации: 31.01.2011 в 19:26 Спам[Материал]
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!