Тема: Тяжко тому жити, хто не хоче робити.
Читання. Леонід Глібов «Коник-стрибунець».
Укр. мова. Вправи на визначення іменників у реченнях, на розрізнення назв істот і
неістот.
Математика. Письмове додавання трицифрових чисел з переходом через розряд. Складання і розв’язування задачі за коротким записом.
Ключові компетентності:
вдосконалювати навички виразного швидкого читання,
активізувати пізнавальну діяльність учнів,
збагачувати словниковий запас, вчити визначати тему і мету творів,
закріплювати знання учнів з теми « Частини мови» , вчити розрізняти іменники істоти і неістоти,
закріплювати вміння виконувати додавання трицифрових чисел з переходом через розряд,
вдосконалювати вміння працювати над задачею,
розвивати мислення та мовлення учнів,
виховувати працелюбність, почуття відповідальності, повагу до людей праці.
Обладнання: презентація, картинки сонечка і хмаринки, пазли, ватмани, картинки для лепбуків.
Тип уроку: урок – інтеграція (читання, українська мова, математика).
Хід уроку
І. Організація класу. Слайд 1
ІІ. Створення психологічного настрою. Слайд 2
-Я хочу щоб наш урок пройшов весело і цікаво. А для цього нам треба налаштуватися на гарний настрій. У мене сьогодні гарний настрій. Якби можна було передати мій настрій за допомогою образу, то це було б яскраве сонечко. У вас на парті є хмаринка і сонечко. Оберіть той образ, який відповідає вашому настрою. Мені дуже приємно бачити, що мій настрій співпадає з вашим настроєм. Сьогодні у нас незвичайний урок, багато хто з нас хвилюється, проте я впевнена, що ваші знання, вміння і хороший настрій допоможуть нам досягти бажаної мети. Отже, наш урок буде приносити нам тільки радість.
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
- Сьогодні ми поєднаємо на уроці кілька предметів : читання, математика і українська мова. Отож, розпочинаємо.
ІV. Робота за матеріалом уроку .
Актуалізація опорних знань Слайд 3
- Який розділ з читання ми почали вивчати?
- Що таке байка?
- З яких частин складається байка?
- Хто зазвичай є головними героями байки?
- Як називають тих, хто складає байки?
- З творчістю якого байкаря почали знайомитись?
Перевірка домашнього завдання. Робота в парах.
-А ось наскільки ви були уважними на попередньому уроці, вивчаючи творчість Л. Глібова, ми перевіримо .
Кожна пара має певне завдання (завдання у конвертах )
1).- У деяких пар на столах є пазли . Я пропоную скласти пазли і назвати , до якої байки ця ілюстрація. Слайд 4
2).- У всіх іншим пар є конверти із завданнями. Потрібно обговорити в парі і дати відповідь на запитання :
- У чому причина того, що віз досі там?
- Які головні герої байки «Лебідь, щука і рак»?
- Яка мета байки Л. Глібова «Лебідь, щука і рак»?
3). Читання напам’ять:
- Хто за бажанням вивчив байку напам’ять?
Оголошення теми й мети уроку.
- Сьогодні ми продовжимо знайомитись з байками Л. Глібова. А хто є головними героями нового твору, ви дізнаєтесь розв’язавши приклади. Слайд 5
Розгорніть зошити з математики, виконаємо приклади за варіантами.
І в. –
ІІ в. –
- Запишіть результати прикладів у порядку зростання і з допомогою ключа прочитайте слова. Слайд 6
«Вправа з ключем»
354 479 904 491 127
о н к и к
631 710 181 826 643 792
у а м а р х
— Саме так. Ми сьогодні прочитаємо ще одну байку Л. Глібова « Коник – стрибунець» . І головними героями її будуть коник і муравей . Слайд 7
Хвилинка – цікавинка
-Деякі учні підготували для нас цікаву інформацію про цих комах.
(два учні розповідають)
Мурахи здатні піднімати вагу в двадцять разів більше їх власної. Вони завжди пересуваються строєм і безпомилково знаходять дорогу до свого гнізда. Це пояснюється тим, що мурахи залишають за собою слід з феромонів, за яким потім і орієнтуються. Мурашки здатні пояснювати один одному шлях до їжі, вміють рахувати і виконувати найпростіші арифметичні дії. Наприклад, коли мураха-розвідник знаходить їжу , він повертається і пояснює, як пройти до неї, іншим мурашкам. Мурахи ніколи не сплять!
Коники вміють одним стрибком подолати відстань, що перевищує довжину їхнього тіла в двадцять разів. Вуса коників довші, ніж тіло. Коник має 2 пари крил – передні і задні. Їхнє «вухо» знаходиться не на голові, а на ногах.
Сприймання нового матеріалу
-А тепер давайте послухаємо байку Л. Глібова «Коник – стрибунець»
Слухання байки
— А давайте перевіримо, чи уважно ви слухали. Оберіть правильну відповідь.
1. У яку пору року з Коником-стрибунцем трапилося лихо? Слайд 8
а) Навесні;
б) узимку;
в) улітку.
2. Що найбільше полюбляв коник? Слайд 9
а) Співати;
б) грати;
в) танцювати.
3. Яка комаха була безтурботною? Слайд 10
а) Мураха;
б) Коник;
в) Комар.
4. До кого коник звернувся за допомогою? Слайд 11
а) мухи;
б) мурав’я;
в) комара.
- Молодці.
Словникова робота Слайд 12
-Давайте пояснимо значення деяких слів. (досхочу, розкошував, проворний, гульк, серце мліє, земляче, небораче, непереливки)
Читання байки учнями «ланцюжком» .
-Давайте прочитаємо байку «ланцюжком»
Вибіркове читання:
– Знайдіть опис коника.
– Знайти звернення коника до мурав’я про допомогу.
– Знайти відповідь мурав’я конику.
– Знайти повчальний висновок.
– На скільки частин можна поділити байку?
– Про що розповідається в кожній частині?
– Яка мета байки?
Характеристика героїв байки Слайд 13
-Погляньте на екран. Прочитайте і розподіть ознаки для героїв. Запишіть ознаки у зошит.
-Хто бажає зачитати характеристику Коника?
-Хто зачитає характеристику Мурав’я?
Коник Муравей
• працьовитий
• безтурботний
• лінивий
• старанний
• наполегливий
• бездіяльний
• дисциплінований
• нероба
• розумний
• веселий
• легковажний
Робота з мовним матеріалом. Слайд 14
-А тепер прочитаємо разом слова у стовпчиках.
вдатний розкошував
співучий розгулявся
проворний мліє
буйний не вгавав
— На які питання відповідають слова першого стовпчика? другого?
- До якої частини мови належать?
- Що означають прикметники?
- Що означають дієслова?
- А яку частину мови ще знаєте? Слайд 15
- Що означають іменники?
- Пригадайте, чому іменники мають питання хто? і що?
- Молодці. Іменники, відповідають на питання хто? ми називаємо істотами. Це назви тварин і людей. А іменники, що мають питання що? - неістоти.
- Розгорніть зошити з української мови і запишіть вправа А. Наше завдання виписати з байки кілька іменників . (з коментуванням)
- Надпишемо олівцем, де назви істот і неістот.
- Добре. А тепер давайте знайдемо речення із звертаннями. Запишемо 2 речення.
-Молодці . Справились. А зараз І в. підкреслює назви істот, а ІІ в. – назви неістот. (самостійно)
- Давайте перевіримо. (зачитати)
Складання речень
-Молодці. А давайте складемо речення про мурашок. Давайте його запишемо.
- Визначити і підкреслити головні слова в реченні.
- Позначити всі частини мови.
- Молодці. Я думаю ви зрозуміли, що мурахи є дуже працьовитими комахами. Навіть існує приказка «працює, як мурашка».
Робота з математичним матеріалом Слайд 16
- Я пропоную скласти і розв’язати задачу за скороченим записом про працьовитих мурашок .
І Мурашка – 546 м
ІІ Мурашка – ?, на 179 м більше, ніж І
ІІІ Мурашка - ?, на 148 м менше, ніж ІІ
(Складання задачі. Фронтальний аналіз розв’язку задачі. Запис з коментуванням.
-А чи хочете дізнатись, яку відстань може пролетіти коник з 1 годину? Для цього треба розв’язати рівняння Слайд 17
Х – 400 = 600
-Отож, ми дізналися, що коник за 1 годину може пролетіти 1000 м.
Робота в групах. Слайд 18
- А тепер настав час поєднатися у групи за номерами. На ваших конвертах є номер. Такі ж номери є на деяких партах. І ви повинні підійти до парт з вашим номером. Так ми утворимо групи. Кожна група отримує аркуш паперу і конверт з картинками. Ви повинні з картинок створити «лепбуки». Наклеїти картинки треба в такому порядку, в якому відбуваються події у байці «Коник – стрибунець». І дібрати прислів’я, яке найточніше пояснює мету байки.
Картки з прислів’ями для груп :
І група
Зима спитає, де літо було.
У страху очі великі.
І за холодну воду не береться.
ІІ група
Хочеш їсти калачі, не сиди на печі.
Хто пізно ходить, той сам собі шкодить.
Лінивому все ніколи.
ІІІ група
Без труда нема плода.
Хочеш собі добра, не роби нікому зла.
Згода будує, а незгода руйнує.
ІV група
Хто дбає, той і має.
Гарно того вчити, хто хоче все знати.
Праця людину годує, а лінь марнує .
(Учні колективно утворюють «лепбуки») і презентують їх на дошці.
-А що вийшло у мене. Слайд 19
V. Підведення підсумків. Оцінювання учнів.
- Що нового дізналися на уроці?
- Що найбільше вас зацікавило?
- Яке завдання найбільше сподобалось?
- Діти, питання працьовитості і лінощів завжди хвилювали людей, турбують і зараз. А ви на прикладах героїв казок, байок повинні виховувати в себе ті риси характеру, які допомогли б вам будувати своє життя щасливим, гідним.
Тому будьте працьовитими , як мурашки , творіть добро на землі , і воно попернеться до вас щедрістю. Тоді буде наша Україна багатою і щасливою .
Дякую вам за роботу. Слайд 20
VI. Домашнє завдання Слайд 20
Читання : виразно читати байку.
Математика : 665, 666.
Укр.мова : в. 278.
|