Природознавство Дата ___________________
Тема: Які в осені прикмети? Осінні явища в природі.
Мета: ознайомити учнів з осінніми місяцями; розкрити історію походження назв місяців осені; вчити описувати красу природи восени та позитивні емоції, які вона викликає; розвивати уяву, фантазію, мовлення, спостережливість, пам'ять; виховувати любов до природи.
ХІД УРОКУ:
І. Організація класу
Налаштуйтесь на позитивні емоції.
Аутотренінг
Я все зможу
Я все знаю
Я нічого не боюсь
В мене все вийде
ІІ. АОЗ
1. Визначення погоди
2. Робота в групах
Якою буває природа? (Природа буває живою і неживою)
Ваше завдання:
Кожна команда отримує картки з назвами живої природи, неживої природи, та предмети виготовлені людиною. 1 команді треба вибрати картки з назвами живої природи, 2 команді треба вибрати картки з назвами неживої природи, 3 команді треба вибрати картки з назвами предметів виготовленими людьми.
На виконання – 1 хвилина
(сонце, рибка, місяць, зорі, шафа, крейда, птах, людина, око, хвіст, стіл, стіл, їжак, олівець, сірники, рука, земля, папір, книга, хлопець, лимон, волосся, учень, двері, повітря, літак...)
Перевірка й пояснення*
3. Бліц-опитування
Які пори року є?
Чому буває зміна пір року? (Зміна пір року на Землі зумовлена її рухом навколо Сонця)
Що таке вітер? (Вітер – це рух повітря)
4. Відгадування загадки
Бери пензлика, без олівця Розфарбувала деревця. Сумно у гаях блукає. Жовті шати одягає. Золотисту стелить постіль. Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
- Які слова допомогли вам відгадати загадку? (Розфарбувала, жовті шати одягає, жде білу сестрицю.)
ІІІ. Повідомлення теми уроку
Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся які зміни природи відображені у назвах осінніх місяців.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з підручником
- Розгляньте художню галерею Матінки природи
- Що ви побачили?
- Яка пора року зображена?
- Як ви розумієте народну мудрість «Осінь іде, за собою дощ веде»
2. Знайомство з осінніми місяцями
- Чи знаєте ви назви осінніх місяців?
- Назвіть їх?
- А чи знаєте, чому вони мають таку назву?
- Розгляд фото ВЕРЕС
Розгляньте фото. Що на ньому зображено? (Верес) Як ви гадаєте, чому перший місяць осені ВЕРЕСЕНЬ має таку назву?
- Розгляд фото ЖОВТЕНЬ
Розгляньте фото. Що на ньому зображено? (Жовте, червоне листя) Як ви гадаєте, чому другий місяць осені ЖОВТЕНЬ має таку назву?
- Розгляд фото ЛИСТОПАД
Розгляньте фото. Що на ньому зображено? (Голі дерева) Як ви гадаєте, чому третій місяць осені ЛИСТОПАД має таку назву?
3. Перевірка припущень
- Читання в підручнику про місяці
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
4. Прочитайте мудрі народні вислови про осінні місяці, поясніть їх. (Підручник, с. 41)
5. Робота з таблицею
- Розгляд ілюстрацій (табл..)
- Бесіда
Як змінились рослини восени?
Як змінилось листя на деревах, кущах?
На яких деревах достигли плоди?
Висновок: Достигання плодів і насіння, пожовтіння листя та листопад – це осіння явища в житті рослин.
V. Узагальнення матуріалу
1. Творче завдання. Складання казки про осінь. (Можна в групах)
2. Гра «Добери назви місяців»
1) ... — рум'янець року.
2) ... — жовтню син, а зимі рідний брат.
3)... стелить землю листям, а ... — снігом.
4) ... пахне яблуками, а ... — капустою.
5) ... ходить по краю та й виганяє птахів із гаю.
3. Гра «Телефон»
Я учень, якого не було в школі, й телефоную однокласнику дізнатись, що було на уроці.
4. Конкурс «Хто швидше складе пазл»
Який місяць зображено? Доведіть.
5. Ознайомлення з народними прикметами
Горіхи вродили рясно, а грибів мало – зима буде сніжною
Багато жолудів на дубі – на теплу зиму.
Швидкий, дружний падолист – на сувору зиму.
- А які ви знаєте прикмети?
Якщо до середини жовтня з беріз не осипалось листя – сніг ляже пізно.
Грім у вересні віщує теплу осінь.
Можуть зачитати з зошитів*
VІ. Підсумок уроку
Казка
На землю спустилась Осінь зі своїм головним помічником.
Барволист ніс у руках кольорову палітру, щодня і щогодини розмальовуючи землю. Трава з ним набула жовтуватого відтінку, а по зелених листочках художник розставляв коричнуваті цяточки або провожив пензликом з жовтою фарбою.
Іноді він для забави міг вилити відерце червоної фарби на дерево, додавши ще й піввідра помаранчевої. Найчастіше так жартував Барволист з кленами, перетворюючи дерева в сонячних променях на вогники.
Тільки сосен, ялин і смерічок художник не чіпав, їхні голочки ставали для нього такими колючими, що й годі.
Так минали дні за днями.
Осінній дощик часто намагався змити з листочків чудові осінні барви. Але Барволист, мабуть, знав якийсь секрет, бо його фарби не змивались. Навпаки, здавалось, розповзались і по сусідніх листочках, деревах, кущах.
Ще трава зеленіла, а дубове листя вже вкрилося бронзою. Горобина червоніла не лише ягідними гронами, а й листячком. Верби та липи переливались зеленню і жовтизною, а помічник Осені творив далі.
Тільки Вітер-пустун вирішив пожартувати: жовту фарбу він підняв високо-високо, хотів Сонце яскравішим зробити, щоб погріло воно трохи землю, а він зміг відпочити. Та не втримав, і всю-всю фарбу на одну лише сосну перекинув. Але фарба голочок боялась, вся в дуплі у білочки сховалася серед горішків і шишок, ще й крихітних діток.
Засмутився своїй невдачі Вітер, та не заспокоївся, а підняв тихенько оранжеву фарбу. З саду на город її відніс, а там на гарбузи вилив. І ті стали такими жовтогарячими. Зразу від радощів трохи і підросли, ще й солодшими стали.
Аж тепер помітив художник, що у нього залишилась лише червона та бронзова фарби.
— Ех, Вітер! Я ж ними землю розфарбувати не зможу, — і вкінці він навіть пензля опустив.
Соромно стало пустуну, що стільки фарби перевів. Тепер він Барволисту помагав: листочок до листочка нахиляв, щоб менше фарбувати доводилось.
А коли й перестарається, потягне сильніше і відірве зелений листок, аж зажуриться.
Тоді вже художник розважає:
— Зате менше фарби треба!
А як і та закінчилась, лишили теперішні товариші листя Дощику і Холоду.
Та на землю вже спішила Зима.
- Про яку пору року ми сьогодні говорили?
- Що достигає у вересні на деревах? (Насіння, плоди)
- Якого кольору листочки на деревах?
- Який у вас настрій?
Я вам дякую за урок!
Д/з с. 38-41
|