Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Книжки читати – світ великий пізнавати. Олена   Кукуєвицька «Казка про пінгвіна, який хотів літати», Тетяна Мельник «Пінгвіни». Пальчикові ігри – вірш

                                         Чаплигіна Наталія Анатоліївна,

вчитель початкових класів,

Уманська гімназія № 7  Уманської міської ради   

Черкаської області

 

Тема. Книжки читати – світ великий пізнавати. Олена   Кукуєвицька «Казка про пінгвіна, який хотів літати», Тетяна Мельник «Пінгвіни». Пальчикові ігри – вірші.

За «Хрестоматією сучасної української дитячої літератури для читання в 1,2 класах».

Мета: формування ключових компетентностей, зокрема: вміння вчитися:організовувати  робоче місце, планувати свої дії, орієнтуватися в часі та берегти його, доводити роботу до кінця, бути наполегливим; читацької: самостійно читати новий текст, відтворювати прочитане за питаннями, орієнтуватися у тексті, знаходити ключові слова, визначати приналежність твору до певного літературного жанру, висловлювати ціннісні судження щодо прочитаного; загальнокультурної: вміння будувати стосунки на толерантній основі, оволодівати формулами мовленнєвого етикету, узгоджувати свою поведінку із загальноприйнятими моральними нормами і культурними цінностями; предметних компетентностей: ознайомити дітей з творами сучасної дитячої літератури, з новими авторськими іменами, формувати навички виразного читання, любов до художнього слова, розширити знання учнів про природу інших континентів, вчити виявляти головне, повчальне у прослуханих і прочитаних творах, прищеплювати смак до читання.

Розвивати творчу фантазію, уяву (через прийом словесного малювання), допитливість, обчислювальні навички учнів, уміння аналізувати, узагальнювати, доводити власну  думку.

Виховувати загальнолюдські цінності особистості, почуття дружби, співпереживання, віри в себе і у власні сили; піклуватись і дбайливо ставитись до природи.

Тип уроку: урок зінтегрованого змісту.

Обладнання: презентація, енциклопедії, добірка художніх творів про  пінгвінів, роздатковий матеріал (картки із завданнями), набори цеглинок LEGO.

Використана література:

1. Методика позакласного читання у початкових класах: Навчально – методичний посібник / Галина Ткачук. – Кам’янець-Подільський: ФОП Сисин О.В., 2010. – 264 с.

2. Хрестоматія сучасної дитячої літератури для читання в 1, 2 класах серїї «Шкільна бібліотека» /укладач Стус Т.В., автори передмови Стус Т.В., Лущевська О.В. – Львів: Видавництво Старого Лева, 2016. – 160 с.

Електронний ресурс:

http://mama-tato.com.ua./article/a-3740/html                                           

                                                          Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

               У гості нас чека вона –

               Книжок країна чарівна.

               Отож, часу не гаємо –

               У подорож рушаємо.

Книжки читаєм залюбки

І потрапляєм, малюки,

На материк далекий дуже,

Він льодяний, холодний, друже.

З-за криги хтось тихенько вигляда –

До себе він у гості нас чека.

ІІ. Підготовча робота.

1. Вступна бесіда

- Друзі, я запрошую вас у далеку подорож до одного з материків нашої планети.

Щоб розгадати назву цього материка, пограємо у гру «Шифрувальник». Знайдіть значення виразів. Користуючись таблицею, розшифрувати слово – відповідь.

А

Д

Н

И

Т

Р

К

8

11

14

13

15

5

7

 

17 – 9 =

8 + 6 =

7 + 8 =

12 – 4 =

12 – 7 =

14 – 7 =

6 + 9 =

8 + 5 =

7 + 4 =

13 – 5 =

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Антарктида)

 

- Що вам відомо про цей материк?

- На величезному кораблі ми вирушаємо до далекої, вкритої льодами, землі.

- Подивіться, хтось виглядає з-за великої крижини. Нас чекають у гості.

Загадка

               Десь живе поміж снігами

               Птах із ластами – ногами.

               Гордо носить чорний фрак,

               Та не полетить ніяк.

               Перевальцем між крижин

               Ходить дивний птах - … (пінгвін).

- Йому дуже приємно, що дітки нашого класу завітали до нього і мають змогу дізнатись багато цікавого про життя цих сміливих мешканців Антарктиди.

2. Робота з виставкою книжок з теми

- З яких джерел ми можемо черпати інформацію про пінгвінів? (комп’ютер, телебачення, книга)

- На нашій виставці представлені різного роду енциклопедії. А ось добірочка художніх творів. Це казка Сільвіо Д’Арца «Пінгвінятко без фрака», «Казка про пінгвіна, який хотів літати» Олени Кукуєвицької, вірш Тетяни Мельник «Пінгвіни».

- Діти опрацювали статті енциклопедії і от що вони дізнались про пінгвінів.

                                                      Довідкове бюро

Найбільшим пінгвіном є імператорський пінгвін, зріст якого 120см. Найменшим з пінгвінів є малий пінгвін. Його зріст лише 30 – 45см, а вага 1 -2,5 кг.

Пінгвіни часто ковзають на животі по льоду і снігу. Це їх спосіб розваг. Пінгвіни не мають зубів. Вміють добре плавати. Можуть залишатися під водою10 – 15 хвилин.  Вони одні з небагатьох мешканців суші, які можуть пити солону воду.

Пінгвіни відкладають яйця. Малюків висиджує дбайливий батько.

Пінгвіни – це птахи, які не вміють літати, але, мабуть, мріють про це.

Розв’язати задачу

Зріст імператорського пінгвіна 1м 2дм, а зріст малого пінгвіна 40см. На скільки сантиметрів імператорський пінгвін вищий за малого пінгвіна?

ІІІ. Читання вчителем уголос художнього твору.

«Казка про пінгвіна, який хотів літати», Олена Кукуєвицька.

(Додаток 1)

ІV. Бесіда – міркування про прочитане.

- До якого з літературних жанрів належить прочитаний твір? Доведіть свою думку.

Аудіювання. Вправа з цеглинками LEGO.

А – червоний

Б – зелений

В -  жовтий

1. Хто є головним персонажем казки?

А) лев;

Б) пінгвін;

В) страус.

2. Де він жив?

А) у зоопарку;

Б) у цирку;

В) в Антарктиді.

3. Хто насміхався над пінгвіном?

А) сороки;

Б) горобці;

В) страуси.

4. Яка мрія з’явилась у пінгвіна?

А) повернутись додому;

Б) поїхати у кругосвітню подорож;

В) навчитись літати.

5. Кому належать ці слова: «Пояснення зможеш знайти у таких же птахів, як сам»?

А) лисиці;

Б) єноту;

В) леву.

6. Хто дав мудру пораду нашому герою?

А) страус;

Б) свинка;

В) кенгуру.

(Відповіді: б, а, б, в, в, а)

Кому з персонажів твору належать слова: «Так задумано природою: у кожного є свій талант»?

2. Робота в парах

Завдання: з’єднати назву птаха і талант, який він має. Зробіть висновок.

          Страус                                       в’є велике гніздо.

               Соловей                                     добре плаває під водою.

               Павич                                         вчиться говорити як людина.

               Пінгвін                                       гарно співає.

               Лелека                                        швидко бігає.

               Папуга                                       славиться зовнішньою красою.

Якими талантами володієте ви? У кожного з вас є свій талант!

Чого навчає ця казка? (Головне – вірити в себе і не соромитись бути собою.)

Чи зрозумів це пінгвін? (Більше ніколи не соромився, що не вміє літати.)

V. Фізкультхвилинка.

               Йшли пінгвіни на зарядку,

               Стали рівно по порядку.

               Крильця вгору, крильця вниз,

               На сусіда подивись.

               Ось поважно покрутились,

               Танцювати ще й повчились.

               Крильцями тріпочуть –

               Рибки дуже хочуть.

               В морі плавають, пірнають,

               Потім всі відпочивають.

VІ. Самостійне ознайомлення учнів з новою книжкою, яку вони мають читати.

Робота з «Хрестоматією сучасної української дитячої літератури», сторінки 72-73.

Тетяна Мельник написала цікавий вірш «Пінгвіни». Вона вважає, що «читати – це не означає просто сидіти і складати докупи літери. Коли людина читає, у неї раптом з’являється у кишені ключ до інших світів». І це правда, бо, дякуючи саме книгам, ми сьогодні маємо змогу подорожувати далекою Антарктидою.

VІІ. Самостійне читання учнями мовчки твору «Пінгвіни» Тетяни Мельник.

VІІІ. Виявлення та оцінка вчителем якості самостійного читання твору. 

1. Бесіда за змістом з перечитуванням

- До якого з літературних жанрів належить  прочитаний вами твір? Доведіть думку.

- Про який материк йдеться у вірші?

- З чим порівнює Антарктиду автор? Доведіть свою відповідь рядками вірша.

- Знайдіть і прочитайте, які ще порівняння використовує автор?

- Що у вірші можна «побачити»? А що «почути»?

- Чи погоджуєтесь ви з думкою, що в Антарктиді найдовший у світі день? Підтвердіть відповідь словами з вірша.

- Які розваги полюбляють пінгвіни? Прочитайте.

- Скільки разів у вірші зустрічається слово «пінгвін»? А слово «птах»?

Слово «Антарктида»?

Знайдіть «холодні» слова, «веселі» слова, «рідні» слова.

Які почуття викликає цей вірш?

З якою інтонацією ми будемо його читати?

Виразне читання вірша.

2. Словесне малювання

- Коли пінгвіни потомляться від рухливих ігор, чим вони можуть зайнятись під час відпочинку? (почитати, поспівати, помалювати). Давайте і ми разом із ними помалюємо.

- Спробуйте за допомогою слів намалювати картину «В Антарктиді».

- З чого розпочнемо малювати?

- Фарби яких кольорів будемо використовувати?

- Чи будете зображувати на вашому малюнку дерева, будинки? Чому?

(Постійно люди на цьому материку не живуть, лише працюють наукові експедиції. Це найчистіший материк нашої планети.)

Які фарби використаєте для зображення пінгвінів?

А тепер закрийте очі і уявіть собі всю картину в цілому.

Відкрийте очі. Чи таку картину собі уявляли?

(Слайд)

3. Робота у парах. Гра «Пазлики»

Складіть картину з пазлів. Назвіть отриману геометричну фігуру (квадрат, трикутник, прямокутник). Обчисліть периметр фігури.

4. Пальчикові ігри - вірші

- Наші пінгвіни відпочивають у колі. Давайте запропонуємо їм погратись в українські ігри – забавлянки, які ви вже знаєте.

а) Пальчикова розминка

               Пальці

Зголоднів великий палець:

От коли б дістати смалець!

Вказівний за ним зітхає:

Смалець що? Крупи немає.

А середній мовить тихо:

Що крупа? Без хліба лихо.

Підмізенний ледь не  плаче:

Отаке життя ледаче!

А мізинець:

Годі, братця! До роботи треба браться!

                                  Т. Коломієць

б) Робота у великих групах – рядах

 Розучування пальчикових забавлянок.

Робота з «Хрестоматією сучасної української дитячої літератури», сторінки 74-75.

Заздалегідь підготовлена дитина виходить до дошки і разом із дітьми свого ряду презентують пальчикову гру.

1 ряд. Гра – лічилка «У колі».

2 ряд. Гра – лічилка «Синички».

3 ряд. Гра – лічилка «На високій горі».

ІV. Рекомендація до позаурочної діяльності на наступні два тижні.

Ось і добігла кінця наша подорож Антарктидою. Ми повертаємось в Україну! Я ставлю в куточок читача і раджу вам прочитати цікаві і повчальні казки Олени Кукуєвицької «Вовченятко Рик та Сніговик», «Мавпячі мрії», «Тім в комп’ютерній країні», «Країна Ледачія», «Поросятко – нечепура», «Легенда про принцесу Перлину».

         Про життя пінгвінів раджу подивитись мультиплікаційний фільм «Пригоди пінгвінятка Лоло».

Додаток 1

Казка про пінгвіна, який хотів літати

У зоопарку над пінгвіном насміхалися горобці. «Що ж ти за птиця така, що літати не вмієш? Чому в тебе немає пір'я, і крила такі смішні?», - приставали вони до пінгвіна.

Спробував пінгвін злетіти – нічого в нього не вийшло.


«Може, ти і не птах зовсім, а якийcя звір?», - дивувалися горобці.

Так стало сумно нашому пінгвінові! Він подумав: «Невже ми, пінгвіни, гірші за інших птахів? А може, хтось навчить мене літати?»

І вирішив наш новий друг піти до сусідів по зоопарку. А раптом хтось зможе йому допомогти? По дорозі він зустрів свинку. «Може, ти мені поясниш, чому пінгвіни не літають?»

«Звідки ж мені знати?», - хрюкнула свинка.

Ось побачив пінгвін єнота. Але той теж не зміг йому відповісти. Єнот сказав: "Прости, малюк, але там, звідки я родом, пінгвінів взагалі не буває. Ти єдиний з пінгвінів, з ким я знайомий».

Потім підійшов пінгвін до лисиці: «Будь добра, ти мені скажи, чому я птах, а літати не вмію?». Лисиця сказала: «Ось що я пораджу тобі, друже: запитай краще про це лева. Він мудрий, цар звірів, все-таки. Значить, знайде, чим тебе втішити».

Подякувавши лисиці, наш пінгвін попрямував до лева. Лев вислухав його сумну розповідь і каже: «Друг мій, шукаєш ти відповідь не в тому місці. Пояснення зможеш знайти у таких же птахів, як сам».

Натхненний розмовою, пінгвін поспішив в гості до інших птахів. І ось він помітив пару страусів у вольєрі. «Ну, здрастуй, пінгвін, сусід», - привітав його тато-страус. «Ми чули про твої переживання – горобці вже розповіли. Але ти такий не один. Ось ми, страуси, теж не літаємо, хоча і птиці. Тільки нічого соромно в цьому немає. Так задумано природою, що всі ми різні. І птахи теж бувають різними, але у кожного з нас є свій талант. Ось, наприклад, ви, пінгвіни, добре плаваєте. Ми, страуси, швидко бігаємо. Шпаки гарно співають, а павичі славляться зовнішньою красою. І неважливо, чи є у тебе пір'я, якого розміру дзьоб або крила, маленький ти чи великий. Головне, вірити в себе і не соромитися бути самим собою».

Після такої розповіді наш пінгвін більше ніколи не соромився, що не вміє літати.

Автор: Олена Кукуєвицька

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (20.11.2022) | Автор: Чаплигіна Н.А.
Переглядів: 7 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!