Тема: «Твій друг - книга»
Мета: Розширити знання учнів про історію книги. Ознайомити з різновидами книжок. Розвивати навички виразного читання. Сприяти залученню до самостійного читання. Виховувати любов, шану, бережливе ставлення до книги. Прищеплювати знання та вміння дбайливого поводження з нею.
Обладнання: Виставка книг різних видавництв, виставка дитячих малюнків, комплект кольорових ілюстрацій, плакати з висловленнями про книгу, прислів’я, приказки.
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку.
- Кожна книжка - це мудрий, чесний друг. Книжки ведуть нас у дивовижний світ, знайомлять з прекрасними людьми. Читаючи книгу, й самі стаєте розумнішими, сильнішими, добрішими. На нашій годині спілкування ми поговоримо про наших друзів та помічників - про книги. Ви дізнаєтесь про процес створення книги, історію друкування перших книг в Україні, повторите правила користування книжками.
ІІ. Вступна бесіда.
- Впродовж всього життя ми звертаємось до книг. Батьки читали вам казки, вірші, оповідання, коли ви ще не вміли й говорити. Згадайте свої перші улюблені книжки, які роздивлялися, щось згадуючи, уявляючи, фантазуючи. А коли вивчили літери, навчилися з них складати слова, а зі слів - речення, ви й самі стали читачами. Що ви вже знаєте про книгу? Які прислів’я? (Відповіді дітей).
Учень:
Книжка - до6рий, мудрий друг,
Книжка знає все навкруг:
Про старі й нові країни,
Космос та морські гли6ини,
Хто нам написав «Кобзар»,
I який де правив цар,
3 чого зро6лено намисто,
Чим славетне наше місто...
Учениця:
Все про звичаї народу,
Як зібрать врожай з городу,
Вперше хто знімав кіно,
Де, коли з'явилось скло,
Хто відкрив яку країну,
I про неньку Україну,
Хто прославився в вiках,
Де живе тварина, птах.
Учитель: А підручники - це книжки?
Учні: Так!
Учитель: Про що можна дізнатися з підручників?
(Відповіді дітей).
Учитель: Письменники пишуть оповідання, повісті, поети - вірші. Художники малюють до них ілюстрації. Цей матеріал направляють до видавництва. А видавництво - це таке підприємство, яке проводить підготовку текстів до друку. Видавництво передає підготовлені рукописи авторів та ілюстрації до друкарні. Там друкарські машини друкують тексти та малюнки до них. В машинах є пристрої для подачі паперу та виходу готової продукції. Ось книга і готова. Як бачите, пройшла довгий шлях від початку до кінця виготовлення. Багато людей доклали рук, уміння, праці. Тож бери книгу, читай її та бережи. Бо книга - твій вірний помічник і порадник. У вас завжди є запитання. I всі ви намагаєтесь отримати на них відповіді від учителів, друзів, 6атьків. Але не завжди ви знаходите ці відповіді. Усе, чим ви цікавитесь, Ви знайдете в книжках. На всі питання - відповіді На їхніх сторінках.
Отож, дружіть з книгою i ви будете багато знати.
2-а учениця:
Дружба з книгою
Не було б її у нас,
Ми не знали б так багато:
Про новий i давній час,
Де яке на світі диво,
Як вдягатися красиво,
Як зварити їсти смачно,
Як поводитись обачно...
2-й учень:
Як це бджоли роблять мед,
Як полагодить мопед,
Як росте мала рослина,
Як створилася людина,
3 яких героїв приклад брати.
На дозвіллі в що пограти.
Як Вітчизну шанувати,
Віршик як запам’ятати.
Пісня «Книга - друг і порадник» (Муз. Ю. Чичкова, сл. К. Ібряєва).
ІІІ. Подорож сторінками історії.
Учитель: як ви гадаєте, чи здавна люди мали книги?
1-й учень: У давні часи не існувагю книжок, оскільки люди ще не вмiли робити їх. Але потреба записувати виникла у людей дуже давно. Тож „сторінками" найдавнiших книжок ставали камені, стіни печер, глиняні таблички, папiрус, пергамент.
2-й учень Невблаганний час доніс до наших днів не так вже й багато стародавніх книжок i свідчень того, як жила книга на території нашої країни. I все ж з впевненістю можна сказати, що книжка за часiв Київської Русі була у великій пошані.
3-й учень Київський князь Володимир Святославович (жив він 1000 років тому) відкривав школи, спеціальні майстерні, де переписували, розмножували книги. А за часів князювання Ярослава Мудрого в Києві при Софiєвському соборі засновується перша в Київській Русі бібліотека.
4-й учень У XІІІ столітті в Європі навчилися виготовляти папір.У середине XV століття в Німеччині запрацював перший в Європі друкарський верстат майстра Йогаганна Гутенберга. Відтоді друкарі з’явл яються в різних містах i країнах.
5-й учень В Україні першодрукарем був Iван Федоров. За Своє жиггя він видрукував лише кілька книжок, серед них є й перший слов'янський „Буквар". У Львові стоїть пам’ятник Івану Федорову.
Учитель: А зараз я вам розкажу, як до нас приходить книга. Стояв могутній ліс. Прийшли люди, приїхали машини, почали заготовлювати ліс - спилювати електричними пилами дерева, обрізати великі та малі гілки, складати колоди на машини та вивозити їх на лісопильню.
На лісопильні є верстати, котрі розпилюють колоди на бруски, корообдиральна машина здирає з них кору, русальна машина рубає бруски на тріски.
Тріски потрапляють на целюлозно-паперовий комбінат. Там є такі машини, які очищують, відбілюють, перемелюють тріски на паперову кашку.
На комбінаті є цех, де стоїть така велика довга машина, що не видно її другого кінця, в одній такій машині багато інших. І кожна виконує свою роботу, яку задасть їй людина.
Одна машина трясе сітку, аби волокна переплелись, друга - віджимає з паперу воду і передає іншій. Третя машина прасує папір між гарячими валиками, щоб той був зовсім сухий і гладенький. Четверта - готовий папір накручує на катушку і утворюється великий своєрідний сувій - рулон.
Папір потрапляє до друкарні, привозять із хімічного заводу фарби, клей, з текстильної фабрики - нитки.
ІV. Фізкультхвилинка.
V. Літературна вікторина.
1. З якої казки ці герої? (Вчитель показує ілюстрації з казковим героєм. Учні називають героїв і з якої вони казки).
2. Гра «Назви прізвище письменника на повне закінчення».
Перемагає той, хто більше назве. На - а. На - о. На - ий.
(-а: О. Пчілка, Н. Забіла, Л. Українка, М. Підгірянка, М. Познанська та інші).
(-о: Т. Шевченко, І. Франко, Л. Костенко, П. Воронько, В. Симоненко,
Д. Павличко, А. Малишко, І. Бойко та інші).
(-ий: Б. Чалий, М. Сингаївський, М. Коцюбинський, В. Сухомлинський та інші).
3. Розгадування загадок:
- Не сорочка, а зшита, не кущ, а з листочками, не людина, а говорить.
- Снігові поля, чорні грачі, хочеш розумним бути - бери та вчи.
- Кожний скільки хоче бере, а все лишається.
- Без язика, а говорить, без голови, а все розуміє, без ніг, а скрізь буває…
- Язика не має, а науки вивчає.
VІ. Правила поводження і користування книгою.
Учитель:
- Діти! Ще стільки книжок трапиться на вашому життєвому шляху, які ви триматимете у своїх руках! Та ніколи не забувайте про те, що книжка - ваш друг! А хіба можна залишати друга у біді? Чи можна псувати книжку? Кидати її, рвати, малювати на ній? Ні, не можна! Давайте пригадаємо з вами правила користування книгами:
1. Беріть книгу чистими руками.
2. Книгу треба читати акуратно гортаючи сторінки, не слинити пальці.
3. Для збереження книги її слід обгорнути.
4. Гортати сторінки за верхній куточок.
5. Щоб з книги не випадали сторінки, під час читання не перегинайте її.
6. Не закладайте сторінки ручками, олівцями, іншими предметами.
7. Користуйтесь закладинами.
8. Не читайте книги під час їжі, не малюйте на них, не підкреслюйте слів.
9. Запам’ятай, що книга - твій друг,
Та тільки для чистеньких рук.
Книга - товариш твій.
Тож берегти її умій!
(Звучить пісня «Нам без книг ніяк не можна» Муз. В. Шаповаленка, сл.
З. Бичкової).
VІІ. Підсумок уроку.
- Хто сьогодні протягом години був у центрі нашої уваги?
- Де народжуються книги?
- Як користуватися книгою?
- Любі діти! Шануйте, бережіть, любіть книжки! І тоді весь розум, мудрість і людська доброта переходитимуть до вас через книжки. Читайте! Хай не буде у вас жодного дня, щоб ви не прочитали бодай однієї сторінки з нової книги!
|