Тема: Людина та її здоров'я. Показники здоров'я.
Мета: Продовжувати формувати в учнів уявлення про вплив здоров'я на фізичний розвиток, навчання, виконання різних справ, спілкування, настрій, поведінку. Формувати уявлення про показники здоров'я. Виявити ставлення дітей до свого здоров'я. Розвивати в учнів мотиваційні основи збереження і зміцнення свого здоров'я. Виховувати бажання оволодівати основами здорового способу життя, навичками безпечної для здоров'я поведінки.
І. Оголошення теми уроку.
II. Вивчення нового матеріалу.
Вступна бесіда. У статті 49 Конституції України сказано: «Кожен громадянин України має право на охорону здоров'я, медичну допомогу та медичне страхування». - Діти, ви чули прислів'я "Здоров'я - всьому голова"? - Як ви розумієте це прислів'я? - Від чого залежить здоров'я людини? - Що потрібно робити, щоб людина росла сильною і мала міцне здоров'я? - Що ж означає бути здоровим? Якщо ви веселі, вам хочеться бігати, стрибати, веселитися з друзями, якщо ви їсте з апетитом і міцно спите, - значить, ви здорові. У таких випадках ви говорите: "У мене нічого не болить. Я бадьорий та веселий. Мені добре вдома, хочеться ходити до школи". Таке визначення поняття "здоров'я" на побутовому (буденному) рівні цілком відповідає науково офіційному: "Нормальне здоров'я - це стан фізичної та духовної рівноваги й соціального благополуччя; відсутність хвороб або фізичних вад". Людина почувається нездоровою, коли в неї щось болить, присутні певні фізичні вади (наприклад, слуху, зору) або загальні негативні прояви (швидка втома, кволість, запаморочення тощо).
Здоров'я - це найвище благо, дароване людині Природою. Без нього життя не може бути повноцінним і щасливим. На жаль, досить часто ми (діти - через необізнаність, дорослі - через легковажність) бездумно розтринькуємо цей дарунок, забуваючи, що втратити здоров'я легко, а повернути - дуже важко, іноді неможливо.
Як не прикро, Природа дарує здоров'я з однією умовою: його потрібно належним чином підтримувати, зміцнювати, тренувати. Якщо ж людина порушує цю умову - Природа відбирає здоров'я і дарує його комусь іншому з тією ж умовою. Лікарі стверджують: здоров'я людини на 10% залежить від спадковості, на 5% - від медицини. Решта 85% - у руках самої людини. Отже, наше здоров'я залежить від наших звичок, від наших зусиль щодо його зміцнення.
2. Знайомство з самим собою.
З чого «я» складаюсь, як особистість?
- Наша Земля велика. На ній живуть різні люди. Разом вони утворюють людське суспільство. Коли людина живе в суспільстві і спілкується (розмовляє з іншими людьми, допомагає чи заважає їм), вона проявляє своє суспільне (громадське) "я". Наприклад: «Я допомагаю мамі вдома», «Я забрав у друга портфель», «Я пішов з однокласниками в кіно». Є в людини і друге "я"- індивідуальне. Воно проявляється в тих випадках, коли ми щось робимо для себе. Це може приносити нам користь або завдавати шкоди. Наприклад: "Я читаю цікаву книжку", "Я переходжу вулицю на червоне світло світлофора". І, нарешті, є "я" біологічне. Це поняття включає в себе людське тіло і його життєдіяльність. Наприклад: "Я людина високого зросту", «Я дихаю». Із цих трьох "я" складається єдина, неповторна людська особистість.
Кожен з нас - особистість.
Ситуації.
а) Коли ми говоримо: "У дівчинки красиві очі», яку частину її "я" маємо на увазі? б) Коли ми говоримо: "Хлопчик любить кататися на роликах", яку частину його "я" маємо на увазі? в) Придумайте фрази, в яких говорилося б про суспільне та біологічне "я" людини.
Суспільне: я на прийомі в лікаря; я на екскурсії; я на прогулянці; я прибираю в класі тощо.
Індивідуальне: я дивлюся телевізор; я займаюся спортом; я курю; я їм багато овочів та фруктів тощо.
Біологічне: я маю гарне волосся; я сплю; я думаю; я маю гарну поставу; я ходжу в окулярах тощо.
г) Людина дихає свіжим повітрям, їсть якісні продукти, багато рухається, не перевтомлюється і т п. Про яке "я" людини ви почули? (про біологічне).
Коли ви здорові, - ви бадьорі і веселі. Будь яка справа вам під силу, хочеться бігати, стрибати, їсти з апетитом, міцно спати. На уроках ви уважні, активно і старанно працюєте, розв'язуєте задачі, малюєте, відвідуєте шкільну бібліотеку, спортивну секцію.
Ви, мабуть, чули приказку: «Глянь на вид - та не питай про здоров'я». Напевне, знаєте й таку: "Здоров'я - всьому голова».
Ознаки здоров'я: - відсутність болю; - гарний настрій; - пружні м'язи; - блискуче волосся; - нормальна температура тіла; - хороший апетит; - рожевий язик; - рум'яні щоки; - міцний сон; - достатня маса тіла; - достатній зріст; - правильна постава; - охайний вигляд; - загартований організм тощо.
III. Робота по підручнику с.3 - 6.
IV. Робота з прислів'ями.
- Здоровому все здорово. - Здоров'я за гроші не купиш. - Хвороба людину не прикрашає. - Хворому і мед гіркий. - Праця - здоров'я, лінь - хвороба. - Лагідне слово для хворого - ліки. - Сила мовчить, а слабкість кричить. - У здоровому тілі - здоровий дух. - Сонце, повітря і вода - найкращі друзі. - Здоров'я дорожче за багатство.
V. Здоровий спосіб життя.
Здоровий спосіб життя - це повсякденна турбота про збереження та зміцнення здоров'я. Основні складові здорового способу життя: - рухова активність; - раціональне харчування; - дотримання режиму дня; - охайність і особиста гігієна; - запобігання захворюванням і травматизму; - прогулянки на свіжому повітрі; - гарний настрій; - організація робочого місця в класі і вдома.
VI. Підсумок уроку.
- Які основні ознаки здоров'я ви запам'ятали? - Які ознаки здоров'я є у вас? - Що ви робите, щоб бути здоровими? |