Урок 11
Тема: Мудрість сповнена милосердя.
Мета: Ознайомити учнів з одним із Божих дарів – милосердям. Розвивати в дітях бажання допомагати один одному, людям, що їх оточують, тваринкам. Виховувати почуття милосердя.
Обладнання: ікона, свічка, ілюстрація дітей у колі сім’ї.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Християнське привітання.
2. Спільна молитва.
3. Повторення вивченого матеріалу.
- Які людські вади заважають розумній людині бути мудрою? (Пихатість, зазнайство, скупість).
- А чи може людина при великому бажанні позбутися цих вад? (Так, може. Діти висловлюють свої думки).
- Як би ви на місці Микитки допомогли його однокласницям Марійці і Оленці? (Відповіді дітей).
4. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося ще з одним Божим даром милосердям.
ІІ. Основна частина.
1. Розповідь вчителя.
- Кожна людина народилася для того, щоб творити на світі добро: допомагати людям, тваринам. Вона повинна робити так, щоб своїми поступками радувати всіх, хто її оточує. Бо навіть тваринки і ті піклуються одна про одну. То люди – тим більше повинні бути добрими і милосердними. Що значить бути добрим і милосердним ви спробуєте зрозуміти із оповідання, яке я зараз вам прочитаю. Це оповідання про тварин та про їх поведінку, схожу на людську.
2. Робота над оповіданням К. Ушинського «Орел і кішка».
За селом весело гралася кішка зі своїми кошенятами. Весняне
сонечко гріло і маленька сім’я була дуже щаслива.
Раптом не знати звідки, - величезний степовий орел: як блискавка спустився він з висоти і схопив одне кошеня. Але не встиг ще орел піднятись, як мати вхопилася за нього. Хижак кинув кошеня і зчепився зі старою кішкою. Закипіла битва не на життя, а на смерть.
Могутні крила, міцний дзьоб, сильні лапи з довгими кривими кігтями давали орлові велику перевагу: він рвав шкіру кішки і виклював їй одне око. Але кішка не втратила мужності, а міцно вчепилася в орла кігтями і перекусила йому праве крило
Тепер уже перемога стала схилятися на бік кішки, але орел все ще був дуже сильний, а кішка вже змучилася. Однак вона, зібравши свої останні сили, зробила спритний стрибок і повалила орла на землю. У ту ж хвилину відкусила йому голову і, забувши про власні рани, заходилась облизувати своє поранене кошеня.
- Як ви гадаєте, любила кішка своїх кошенят?
- Вона боялася за своє життя, коли кидалася спасати своє дитя?
- А коли з вами трапляється якась неприємність, мама намагається вам допомогти?
- Як називається ось таке бажання допомогти ближньому? (милосердя).
3. Робота над оповіданням «Тепло домашньої оселі»,( підручник, с. 54-57).
а) бесіда вчителя. Вивішування ілюстрації з зображенням дітей у колі сім’ї.
- Діти, що ви бачите на малюнку? (Діти описують малюнок).
- Ці діти живуть в сім’ї, а де живуть діти, в яких немає батьків? (В дитячих будинках).
- А як ви думаєте, їм хотілося б жити з мамою і татом у сім’ї ? (Відповіді дітей).
А чи є такі люди, які не мають своїх дітей і хотіли б взяти на виховання дітей з дитячого будинку? (Відповіді).
- Ось зараз ми прочитаємо оповідання про таких людей. Ви будьте уважні, щоб відповісти на такі запитання:
• Яка найбільша мрія була в Лідочки?
• З яких вчинків ми бачимо, що Василько, братик Лідочки, любив свою сестричку?
а) читання оповідання «Тепло домашньої оселі» дітьми самостійно, до слів «Лідочка ще довго сиділа у дворі…»
б) обговорення змісту прочитаного.
- Чому затишна оселя Волошиних здавалася пасткою? (Відповідь знайдіть у тексті).
- Яка найбільша мрія була у Лідочки?
- Які почуття переживала Лідочка, коли бачила батьків з дітьми?
- З яких вчинків ми бачимо, що Василько, братик Лідочки, любив свою сестричку?
- Чи любила сім’я Волошиних дітей?
- Якими були мрії Антоніни Антонівни та Костянтина Сергійовича?
- На чию допомогу і милість покладалося подружжя? (На Бога і його допомогу).
- На наступному уроці ми обов’язково дочитаємо оповідання і дізнаємось, чи можна подружжя Волошиних назвати милосердними людьми.
4. Робота над оповіданням, підручник, с. 58.
а) Бесіда вчителя:
- Щойно з прочитаного оповідання ви дізнались, як діти Василько і Лідочка мріяли про сім’ю і як вони були готові полюбити нових батьків, цінувати їх піклування, турботу, любов. А чи є такі діти, які цього не цінують, нехтують сімейними, добрими стосунками? (Діти висловлюють свою думку).
- Так, такі діти є. Вони зневажливо ставляться до батьків, не цінують їхньої уваги і турботи. Про такого хлопчика ми саме зараз і прочитаємо. Ви, слухаючи, оцініть ставлення Сашка до батьків.
б) читання вчителем, або кращим учнем оповідання.
в) діти висловлюють своє враження з прочитаного. Відповідають на запитання після тексту.
ІІІ. Підсумкова частина.
1. Узагальнення вивченого
- Про що ми говорили сьогодні на уроці?
- Що нового ви взяли з уроку для себе?
2. Домашнє завдання.
Дочитати оповідання «Тепло домашньої оселі».
3. Спільна молитва.
Рудик О.В. – вчитель початкових класів Широківської загальноосвітньої школи №1
|