Каталог статей
Головна » Статті » Обдарована дитина » Різні аспекти цього питання | [ Додати статтю ] |
Обдаровані діти й амбіційні дорослі Все починається з учителя Почати, певно, варто з того, за якими критеріями шкільний учитель визначається державою і масовою свідомістю як гарний. На жаль, це, насамперед, добрий дресирувальник. Згадайте, у такого вчителя діти одночасно безшумно встають і сідають, коли входять дорослі. Якщо хочуть, щоб їх запитали, не підстрибують і не кричать, а мовчки піднімають руку. Охайно оформлюють письмові роботи тощо. У таких учителів багато, порівняно з іншими, учнів, що рівно і без перепадів навчаються на «добре» і «відмінно». Відсоток цих «хорошистів» і далі вважається показником якості роботи вчителя в російських школах, хоча офіційно цей критерій скасовано. Але іншого поки що немає. А хто ж не хоче мати добру репутацію? І ось із однієї і тієї ж групи дітей предметники так чи інакше «вибивають» потрібну для «четвірки» і «п'ятірки» суму знань, причому саме «натасканість» на стандартні рішення та на запам'ятовування фактів і формул відіграють тут вирішальну роль. Ця ж суспільна свідомість створила ореол престижності навколо так званих елітних гімназій, ліцеїв, коледжів. Кращими з них вважаються ті, у кого найбільше навчальних предметів, навчальних годин (8—9 уроків на день) і величезні домашні завдання. Які діти потрапляють у ці «м'ясорубки»? Звісно, обдаровані. Інших у такі школи не беруть — у них суворий конкурсний відбір і детальне тестування в психолога. Тобто найздоровіших і найпер-спективніших дітей свідомо «приносять у жертву» амбіціям батьків і нерозумних учителів. У звичайних масових школах той самий процес трохи м'якший. Тут немає жорстокої конкуренції між учнями, немає страху перед виключенням зі школи, але і тут обдаровані діти посилено калічаться — як фізично, так і морально. Неважко згадати: у кожному першому класі виділяються діти, які легко вчаться, виразно читають вірші, непогано малюють тощо. Вони завжди на виду, завжди «головні» — і на уроках, і на святах. Саме їх розхвалюють на всіх батьківських зборах. їхніх батьків ставлять у приклад іншим. І вже в першому класі більшість цих дітей стають майстерними імітаторами. Діти чудово відчувають, чого насправді хочуть від них дорослі, і тому властиві їм артистизм, гарну пам'ять, уміння аналізувати факти використовують для того, щоб угадати і догодити. Мало того — їм подобається бути на «передовій», бути най-най, а якщо при цьому вдалося уникнути зарозумілості, то і друзі-одноклас-ники, виховані тими самими дорослими, підтверджують цінність цієї квазідіяльності, і в початковій школі зберігається видимість повного благополуччя. Та ось за обдарованих дітей починають боротися учителі - предметники середньої школи. Тут кожен тягне ковдру на себе. Звичайно, всі хочуть навчати дитину, яка хоче вчитися сама. Хочеться мати результат. Мовники борються з математиками, фізики — з ліриками. Кожен грозиться знизити оцінку до «четвірки» чи навіть до «трійки» за неучасть в олімпіаді, невідвідування факультативу тощо. Мама плаче через «четвірки». Класний керівник (його теж хвалять за успішність) у довірчих бесідах пояснює учню, як тому потрібні гарні оцінки для його подальшого благополуччя. Як наслідок — задовго до закінчення школи і питання про медаль весела, здорова й обдарована дитина починає перетворюватися на неврастеніка. У 10—12 років узагалі складно вибрати напрямок розвитку — цікаво і те, і се, хочеться спробувати себе у різних сферах людської діяльності, а якщо в початковій школі пізнавальна активність підмінена марнославством — самовизначення неможливе. Навіть коли такі діти починають займатися спортом, танцями чи музикою, їх цікавить тільки результат у формі визнання, а не процес творчості, не перемога над собою і здобутки. Узагальнені стандарти За нинішнього підходу до освіти, коли для закінчення дев'ятого класу школи дитина повинна знати напам'ять «правильні» відповіді на всі запитання з 15 предметів, включаючи теоретичний курс фізкультури і кулінарії, про нормальний розвиток не може бути й мови. Уже тепер у 6—7 класах гімназій і ліцеїв по вісім уроків на день, бо скоротити курс хімії чи фізики в гуманітарній гімназії і за рахунок цього збільшити години на вивчення мов школа не має права. їй запропоновано «базовий компонент», тобто вивчення всіх предметів у повному обсязі. На виході зі школи ми одержуємо мовчазних, змучених нескінченним виконанням безглуздих вимог, набитих марними знаннями людей. За інерцією вони вступають у ВНЗ, часто престижні, адже постійно в школі їх «кодували», що це і є заповітна мета всіх зусиль, а кількість тих, хто вступив, підвищує статус школи. Знову ж таки машинально вони добре в цих ВНЗ навчаються, але закінчивши, не можуть зрозуміти: а що далі? Творчий імпульс убито, пізнавальну активність — теж, залишилася звичка до похвал викладачів і батьків та до праці — шляхетна, на мій погляд, лише тоді, коли праця осмислена і на радість. Отож ці медалісти із нудьгою в очах, що чекають вказівок від мами (наставника) — стандартний продукт наших найретельніших і найзавзяті-ших педагогічних зусиль. Все визначають іспити Багато в чому усе сказане визначається порядком і формою випускних іспитів. Оскільки вже, слава Богу, ні для кого не-секрет, що освіта — це не сума запам'ятованих відомостей, а все-таки готовність і уміння формулювати завдання, оцінювати ступінь їхньої пріоритетності і знаходити відповіді на виниклі по ходу вирішення запитання, то іспити, що сьогодні проводяться в школах, — це свідомий і потрібний обман. Усі знають, що письмові медальні роботи переписуються по кілька разів, що для слабких учнів у туалетах лежать шпаргалки, і ніхто не соромиться цього, бо нерозумно намагатися виконати нездійсненне. І всі учасники цього абсурдного спектаклю, свідомо чи несвідомо, але на подив дружно, утішаючи себе різноманітною демагогією, порушують закон. Я сама працювала в шести школах, і в усіх картина випускних іспитів була точно такою, як на моїх власних 38 років тому. Якщо іспит має оцінити готовність людини вчитися далі, його вміння знайти потрібну відповідь не серед втовкмачених формул і відомостей у своїй голові, а там, де їх завжди шукають по-справжньому освічені люди: у довідниках і енциклопедіях, у книгах і в критичних статтях — вона повинна бути організована по-іншому. Певно, учню треба запропонувати не типові задачі, на які його «натаскували», а задачі нові для нього. І якщо учень зміг намітити шлях їх вирішення, вказати, де він шукатиме потрібні факти для цього, це буде показником великої освітньої зрілості. Можливо, за такого підходу до підсумків навчання обдарованість наших учнів розвинеться у творчий талант. Розумію, змінити в такий спосіб швидко масову державну освіту — завдання неймовірно складне. Але, розширюючи мережу недержавних шкіл, збільшуючи кількість шкіл-екстернатів, надаючи учням можливість займатися за індивідуальним навчальним планом, можна наблизити вирішення цієї проблеми. Для таких форм освіти варто було б розробити інші екзаменаційні умови й екзаменаційні комісії — можливо, з викладачів ВНЗ, методистів і т.д. Учителі недержавних шкіл намагаються змінити встановлені державою правила гри. Перше, що ми намагаємося зробити — це позбавити дитину потреби і бажання вгадувати відповідь, очікувану вчителем. Для цього досить елементарної доброзичливості, терпіння і бажання вчителя довідатися, що дитина думає наоправді. У недержавних школах дедалі більше місця займають завдання, що розвивають самостійність мислення і пізнавальну активність. Певна фінансова незалежність дає змогу ширше, ніж у масових школах, використовувати зошити «із друкованою основою», що заощаджують зусилля і час дитини, допомагають зосередитися на змісті завдання. Маленькі класи дають можливість впроваджувати різноманітні форми групової робота. Діти не стають безликими, кожен має змогу розвивати свою індивідуальність, не перешкоджаючи розвитку інших дітей. На жаль, за останні роки не тільки посилився контроль з боку освітніх адміністративних структур за дотриманням давніх стандартів, а безупинно знаходяться нові, ще абсурдніші й формальніші способи перевірки й оцінки знань учнів. Це змушує недержавні школи постійно маневрувати між власними уявленнями про цілі і завдання освіти та чиновницькими. Якщо ми погодимося, що освіта — не просто сума знань, а зусилля, спрямовані на знаходження учнями образу Божого, то певно, потрібні інші критерії оцінювання результату цих зусиль. Психологічна експертиза, що відстежує розвиток якостей творчої особистості, може вважатися початком такого підходу до оцінювання педагогічної діяльності. На жаль, нам так і не вдалося знайти експертів, готових розробити ці методики. Сподіваюся, хоча б у XXI столітті слово «освіта» наблизиться до поняття «образ» ще на крок, і «раціо» у педагогіці посяде, нарешті, належне місце — поруч і нарівні з творчістю і моральністю. | |
Переглядів: 1565 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |