Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Особливі, одиничні та суттєві ознаки
Мета: формувати вміння аналізувати, систематизувати отриману навчальну інформацію, використовуючи мисленні процеси про загальне, особливе, одиничне. Розвивати спостережливість, логічне мислення, уміння висловлювати й обґрунтовувати особисту думку, уміння швидко орієнтуватись у поставлених завданнях
Корегувати зорове, тактильне та слухове сприймання.
Виховувати інтерес до навчання, уміння психологічно налаштовуватись на отримання позитивних емоцій від роботи, бережне ставлення до фауни Землі.
Обладнання: картки з висловами відомих зоологів про природу, кольорові ілюстрації диких кішок різних континентів, силуети кішок, книги «Енциклопедія живої природи», «Дитяча енциклопедія», географічна карта, картки із завданнями № 1-4, музичний запис, кольорові сигнальні картки.
ХІД УРОКУ
І. Вправи на актуалізацію зорового сприймання за методом У. Бейтса
Крапки на склі. Акомодація та конвергенція м'язів ока. (Вправа виконується по п'ять раз.)
ІІ. Робота над згуртуванням колективу
Психологічна розминка «Я бажаю тобі...» (Діти по колу передають із пушинкою побажання особистого зростання на уроці.)
ІІІ. Вступне слово вчителя
Люблю я тих, хто вміє дивуватись.
(А не скептично споглядає світ).
Малій тварині, начебто із казки.
І першій квітці, на просонні віт!
Дивуйтеся!
Хіба це не прекрасно -
Знаходить щось в природі і в словах?!
Хай день підносить здивуванню - гасло,
І світ незвичний кружеля, як птах!
Вадим Крищенко
І дійсно, якщо нас не перестає дивувати чаруючий світ живого, а думка бажає огорнути оберегом усе, що дивує, значить, ми є величні люди на загадковій планеті Земля.
Щоби написати та прочитати слово, треба знати абетку. А щоби написати та виконати музичний твір, треба знати нотну грамоту. Із такою ж мудрою точністю, як у світі слів і музики, народжені своя абетка та свої ноти в загадковому світі природи.
Тож запрошуємо всіх вас перегорнути ще одну сторінку абетки захоплюючого життя найграційніших тварин на Землі - родини кошачих.
Ви погодитесь із уважним спостереженням і влучним висловом генія століть Леонардо да Вінчі, що «Навіть сама маленька із кішок - це є шедевр». Тож іще раз і ще раз переконаємося в цьому разом!
Переконувати нас будуть команди зоологів різних материків.
ІV. Гра «Марафон зоологів»
1. Представлення команд: Євразії, Америки, Африки.
2. Завдання 1 для команд.
Відібрати диких кішок, які проживають на певному материку.
Євразія: леопард, тигр, сніговий барс.
Африка: гепард, леопард, лев.
Америка: ягуар, пума.
3. Завдання 2 для команд.
Кожна команда готує шість запитань про одну з диких кішок свого материка (це завдання включає одиничні особливі ознаки кожної кішки. Запитання готуються за опорними словами).
Запитання озвучуються, інші команди дають відповіді.
4. Завдання 3 для команд.
Розселити диких кішок відповідно до материків.
V. Уявна подорож «У гості до зоопарку»
1. Слово вчителя
Через два роки ми будемо святкувати сторіччя від дня заснування Київського зоологічного парку загальнодержавного значення. Ви неодноразово були в цьому унікальному куточку Києва. Нещодавно ми разом відвідали зоопарк, щоби ближче познайомитися з дикими кішками, які перебувають у ньому. Це... (Відповіді дітей: сибірський тигр, леопард, прайд левів.)
Чи розділяєте ви думку, що «Зоопарк - це сад знань?» (Відповіді дітей.)
Чи підтримуєте ви думку, що «Сучасний зоопарк - це театр живої природи»? (Відповіді дітей.)
А ось для чого потрібні зоопарки:
• зберегти зникаючі види тварин;
• приблизити людину до природи;
• відчути значимість людини для тварин і тварин для людини.
2. Запрошення до зоопарку
Капітан команди Євразія знайомить усіх дітей із кішкою - рись.
Капітан команди Африка знайомить усіх дітей із кішкою - сервал, яка проживає на Африканському континенті.
Капітан команди Америка знайомить усіх дітей із кішкою - оцелот, яка проживає на континенті Америка.
VI. Гімнастичні вправи для очей за методом професора В. Аветісова
(Музичний супровід.)
VII. Визначення суттєвих ознак родини кошачих
Діти разом визначають суттєві ознаки всіх диких кішок:
• ссавці;
• хижаки;
• кошачі;
• м'ясоїдні;
• чудовий зір уночі;
• рівновага у стрибках;
• гнучкість тіла;
• вуса - антени;
• слух;
• розкішне хутро;
• хутро-маскування;
• обережність рухів;
• граційність;
• подушечки на лапках;
• кігті;
• клики;
• народження сліпими.
VIII. Практична дослідницька робота «Спостерігаючи пізнаємо»
Групова робота (визначення спільного між дикими кішками та іншими предметами)
Завдання 4 (для команди Євразії).
Поміркуйте, прочитайте та скажіть, що спільного між поведінкою лева та мурашиного лева.
(Дітям пропонується ознайомитися з інформацією про поведінку мурашиного лева з дитячої енциклопедії.)
Мурашиний лев
Мурашиний лев нагадує коника-стрибунця. Та личинка цієї комахи - справжній хижак.
Тільки-но личинка вилупиться з яйця, вона викопує в піску нірку й чекає жертву в засідці.
Коли будь-яка комашка наблизиться до нірки, личинка мурашиного лева «вистрілює» в неї піском.
Таку назву мурашиний лев отримав за хижий спосіб життя своєї личинки.
Завдання 4 (для команди Америки).
Знайдіть зв'язок між такими словами та предметами:
• тигр;
• тигрова каурі;
• гроші.
(Дітям пропонуються мушля каурі та інформація з дитячої енциклопедії.)
Тигрова каурі
Тигрова каурі створила свій власний спосіб захисту від ворогів. Цей молюск зустрічає хижаків хмарою отруйної кислоти, яку виприскує в очі морським рибам.
Каурі
Каурі - це тварина, молюск. Живе в мушлі (раковині), яскравим забарвленням маскується від ворогів.
Гроші
У давні часи народи Китаю, Японії, Індії та островів Океанії користувалися мушлями каурі замість грошей.
Завдання 4 (для команди Африки).
Дослідіть зв'язок між тигром та ювелірними прикрасами.
(Дітям пропонуються ювелірні прикраси з коштовного каміння «тигрове око» й інформація про назву цього каменя.)
Є коштовні каміння, які кольором, блиском подібні до очей різних тварин. Звідси й назва «тигрове око», «кошаче око».
Камінь «тигрове око» має густий красивий золотисто-коричневий колір із шовковим відливом.
Ці коштовні каміння видобувають у нас в Україні біля міста Кривий Ріг та у Волинській області.
Люди, які народилися у травні, червні, листопаді, грудні, січні, повинні носити цей камінь як оберіг і талісман удачі.
Завдання 5. Презентація групової роботи
(Діти всіх команд обґрунтовують свої відповіді та доповідають класу.)
ІХ. Підбиття підсумку уроку
Люблю я тих, хто вміє дивуватись
І дар цей збереже до сивини,
Малій тварині начебто із казки
І першій квітці на устах весни.
Запитання до дітей
Чим кожен з вас збагатився на уроці?
Що вас здивувало?
Про що ви дізналися?
(Відповіді дітей.)
Х. Заключне слово вчителя
Спостерігаючи за вашими обличчями під час роботи на уроці, я переймала ваші приємні посмішки.
Учені дослідили, що коли людина споглядає або спостерігає за твариною, яка їй приємна, то в організмі людини виділяється гормон задоволення, радості. І саме цей гормон здатен продовжити життя людини на кілька хвилин.
Я сподіваюсь, що від нашої спільної праці ви отримали задоволення. Я бажаю вам уміти дивуватись і завжди отримувати насолоду від відкриття.
Урок закінчено. До нових зустрічей!
Категорія: Уроки | Додав: OlgaREX (26.11.2009) | Автор: Ольга E
Переглядів: 1494 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!